Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

De provincies Groningen en Drenthe en de stad Groningen investeren tot 2017 jaarlijks vijf miljoen euro in nieuwe bussen en buslijnen.

In totaal worden 39 nieuwe bussen gekocht, waaronder 9 bussen van 20 meter lang. Deze zogeheten hoogcapaciteitsbussen kunnen bijna 200 personen vervoeren. De megabus wordt ingezet op de studentenlijn naar Zernike en gaat rijden via de Westelijke Ringweg in de stad.
Bron voor lees verder: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=121377

Het gaat hier om Mercedes Capacity's. Het is niet de eerste keer dat zo'n bus Groningen aan doet, want in 2006 is er al eens een ritje door de stad geweest met een dergelijk vehikel.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3Pyeu4gU8Sg[/youtube]
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Z2N »

Eindelijk Capacity's in de Nederlandse dienst! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door deadlock »

Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Suus »

Nou, ik wordt hier niet echt enthousiast van, het probleem van te volle bussen is echt niet in een keer opgelost met twee handenvol bussen die twee meter langer zijn dan normale gelede bussen. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Suus »

En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door The best »

Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Geld over?

Voor de rest heb je wel gelijk, eigenlijk ligt Zernike op de verkeerde plek. Maar goed, dat verander je niet zo.

En ik weet niet of Haren zomaar geannexeerd wordt, die mensen staan er niet echt om te springen om bij Groningen te horen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door deadlock »

Het lijkt me niet echt relevant of mensen wel of niet staan te springen om bij een andere gemeente te horen, Haren is gewoon te klein en er komt een nieuwe golf van gemeentelijke herindelingen aan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Vinny »

Volgens mij kun je het beste gewoon gemeentes afschaffen. Dan ben je dat gezeik met herindelingen ook kwijt, en de grote gemeentes zijn nu toch al zo groot als een kwart provincie. (A)

Maar off topic :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael »

deadlock schreef:Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
De Capacity is een product van Mercedes.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door NG²7²™ »

Wel leuk dat men eerst 15 Citaro LE's verkoopt en vervolgens gaat uitbreiden...
Groeten,
Nick
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door ov'tje »

Bee schreef:En voordat mensen gaan roepen, wat is dan wel de oplossing, die tram komt er toch niet: het volgende.

De campus Zernike ligt gewoon op de verkeerde plek. Ik stel voor alle universiteitsactiviteiten te verplaatsen naar een nieuw te bouwen Campus Waterhuizen, gelegen in de sporendriehoek ten zuidoosten van Groningen. Deze campus wordt dan goed bereikbaar vanaf station Haren en een nieuw station Campus Waterhuizen aan de lijn richting Zuidbroek. Vanuit het centrum van Groningen wordt dan langs het spoor een fietssnelweg aangelegd naar deze Campus en tussen Groningen en Haren is er precies een mooie groenstrook waar je een inprikker vanaf de A28 kan aanleggen naar deze campus. Gemeentegrenzen zijn geen probleem, Haren wordt binnen een paar jaar toch geannexeerd door de stad Groningen.
Precies op die plaats is het nieuwe opstelterrein voor de treinen in Groningen gedacht. Op de plaats van het huidige opstelterrein zou dan een busstation moeten komen. Het een en ander is nog in studie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Statler Rail »

Volgens mij zit maximaal de helft van de onderwijsactiviteiten van de Rijksuniversiteit Groningen op het Zernikecomplex. Een groot deel zit in de binnenstad (Rechten, Letteren, Filosofie, Godsgeleerdheid), de Hortusbuurt (Gedrags- en Maatschappijwetenschappen) of op UMCG-Noord (Medische Wetenschappen). Op het Zernike zitten de Bèta-faculteit, Economie&Bedrijskunde, Ruimtelijke Wetenschappen en Levenswetenschappen. De bussen naar het Zernikecomplex worden vooral gevuld met studenten van de Hanzehogeschool, die wel volledig op het Zernike zit. Deze studenten wonen vaak nog bij hun ouders.

Verplaatsen van alle universiteits- en hogeschoolgebouwen is geen optie. Dat kost vele honderden miljoenen en om 40.000 studenten te huisvesten moet je een halve stad bouwen. Het is bij wijze van spreken waarschijnlijk goedkoper om het centraal station te verplaatsen. :lol:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael 1988 »

deadlock schreef:Huh? Ik dacht dat MEGABUS failliet was?
Je leest het verkeerd. Wat ze met megabus in het artikel bedoelen is de bus (de CapaCity) zelf en niet het bedrijf MEGABUS. De CapaCity is een bustype van Mercedes-Benz, of ja eigenlijk moet je zeggen EvoBus. De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?

Dat van Campus Haren lijkt me een goed idee! Hopelijk is het geld er bij de provincie...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door koekje »

Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).

Standaard:
Afbeelding

Metrodesign:
Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CapaCity
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ik vind de standaard Citaro Capacity mooier dan de metroversie.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door webguy »

Beetje plastic meer of minder maakt ook niet uit...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael 1988 »

koekje schreef:
Maurice Hooikammer schreef:Wordt het wel de CapaCity met de lage ramen? Ik zag ook foto's van een normale Citaro ook met dubbele as in de gelede achterkant ergens in Duitsland omgeving Aachen. Of is dit type weer anders?
Er zijn twee verschillende ontwerpen beschikbaar. Het standaardontwerp, dat voor alle stads- en streekbussen van Mercedes-Benz geldt, en de strakkere Metrodesign (BRT-ontwerp).

Standaard:
Afbeelding

Metrodesign:
Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_CapaCity
Zie ook hier voor wat meer info vanuit MB (niet dat ik een door mij geschreven artikel afkeur overigens).
Michael
Berichten: 11742
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael »

Bijgevoegd de Capacity die in Aachen rijdt. Was nogal een panic shot want zag hem pas op het laatste moment aan komen rijden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Bartjk »

Das gewoon net een citaro maar dan met een dubbele achteras
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael 1988 »

Bartjk schreef:Das gewoon net een citaro maar dan met een dubbele achteras
Zie mijn eerste commentaar op deze topic :roll:
Michael 1988 schreef:De CapaCity is btw een verlengde Citaro G, maar heeft echter wel een andere naam en mag dus geen Citaro (GL) genoemd worden.
Overigens, dit is wel een goede toevoeging. De Mercedes-Benz Conecto lijkt ook op de Citaro, maar is de ietwat goedkopere versie van de Citaro. Dat is dus ook geen Citaro, maar lijkt er wel op. Als ik het goed heb begrepen wil Mercedes-Benz hun bussen ook voor op de stads- en streekdienst (afgezien van interstedelijk vervoer) allemaal dezelfde uiterlijk laten geven. Net zoiets als bij Van Hool zeg maar (afgezien van de Exquicity).
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op vr 31 mei 2013, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Bartjk »

Vind ik wel jammer. Beetje afwisseling. In Groningen zou die metro variant niet eens zo slecht staan
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Michael 1988 »

Maar ja, wat gaat de provincie/stad kiezen of wat gaat Qbuzz kiezen?
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door trolley2000 »

Wat ik me afvraag is dat er al jaren sprake is van lage vloerbussen en trams. Wat de Capacity's betreft is volgens mij in het achterste gedeelte van de bus geen sprake van lagevloer. Door de dubbele as staan veel stoelen op podesten. Het oogt als een grote capaciteitsbus maar dat valt in de praktijk vies tegen. Wellicht dat de fabrikant meer personen op de m2 denkt te proppen. Ik vraag me wel eens af of wat men als capaciteit beweerd te kunnen vervoeren ook in de praktijk getest is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Capacity's in Groningen

Bericht door Suus »

In deze video op YouTube een blik op de binneninrichting van een Capacity. De zithoek achterin ziet er vrij kansloos uit inderdaad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten