Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:De terugloop op lijn 6 (en lijn 61 volgens mij ook) is heel zorgelijk. Een groener centrum met een fontein is wel aantrekkelijker.
Aan de andere kant, stel dat de Q-link lijnen 3, 4 en 5 niet meer over de Grote Markt rijden, is er misschien een lagere frequentie benodigd en zal een deel van het geld juist weer kunnen naar andere buslijnen (meer platteland), waar de afgelopen tijd al zo fors op bezuinigd is? Het Ovbureau zal er wel alles aan moeten doen om te zorgen dat die klanten toch gebonden blijven.
Het alternatief van die kleine busjes naar de Grote Markt zou wellicht een oplossing kunnen zijn. En die route naar UMCG Noord klinkt goed.
Zo werkt het helaas niet, je vergeet dat er ontzettend veel inkomsten op die lijnen zitten. Daarnaast is het voor de bus over de GM veel sneller dan over de Diepenring, dus je mag straks een minuut of drie per rit extra betalen terwijl er waarschijnlijk minder reizigers zijn. Voor reizigers met een OVC nemen de kosten vanaf het CS naar de wijken ook toe, wat dan waarschijnlijk weer resulteert in een verdere reizigerskrimp.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In datzelfde artikel stond juist dat het niet extra zal kosten om over alternatieve routes te gaan als werd gekeken naar de reistijd. Er stond dat verkeer veel beter daar zou door kunnen rijden dan in de Oosterstraat en Gelkingestraat, en dat het OVbureau nu ook niet meer van mening was dat dat langzamer was.
Je zult dus wel meer kilometers maken, maar niet meer reistijd kwijt zijn.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

In de spits is de diepenring echt baggertraag, juist het stuk tussen de maagdenbrug en het zuiderdiep (en omgekeerd) is dan erg druk...
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Daar komt nog bij dat men de diepenring wil versmallen tot één rijstrook per richting en dat het daar waarschijnlijk drukker zal worden vanwege één of andere parkeergarage dichtbij de binnenstad.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Tja, er staat echt dat het om rijden niets extra kost, terwijl het ovbureau daar eerst wel van uit ging.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Daar moet je niet zomaar intrappen. De bus maakt meer kilometers, dus kan je ook meer inkomsten uit de OV-Chipkaart halen en daarmee compenseer je dan weer de extra uren die je moet inkopen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

En de diepenring heeft veel meer last van de spits, het verschil tussen dinsdag 17:15 en zondag 09:00 is op de ene route veel groter dan de ander en het zou me niets verbazen als alleen het laatste gemeten is ;)
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Tja, er staat echt dat het om rijden niets extra kost, terwijl het ovbureau daar eerst wel van uit ging.
Ik vraag mij af of het OV Bureau dat daadwerkelijk heeft gezegd of dat het slechts zo in de media is verschenen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

In de media staat opgeschreven dat uit onderzoek volgens B&W blijkt dat het niets extra's kost. Met andere woorden, daar moet het OV-bureau nog altijd van worden overtuigd.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

En heb je wel eens met de bus over de diepenring gereden? Da's geen pretje, lijkt wel een cakewalk. Die moeten ze van tevoren dus helemaal opkalefateren, willen ze ook geen claims van aanwonenden wegens schade aan panden van het flink toegenomen zware verkeer aan hun broek krijgen. En zeker wanneer de diepenring enkelbaans gemaakt gaat worden, zie ik daar tijdens de spits filevorming optreden.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Waarom maken ze van de Diepenring geen busbaan? Ik stel voor: centrumkant van de ring een busbaan voor twee richtingen en aan de overkant een gewone weg voor twee richtingen. Probleem opgelost. Danku, geen probleem.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

Ik ben bang dat sommige bochten / afslagen dan wel érg krap gaan worden, zeker voor (dubbel-)gelede bussen... En ik weet ook niet of twee bussen elkaar überhaupt kunnen passeren.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Ik vermoed van niet, eerlijk gezegd. Overigens zie ik niet helemaal in waarom er op de GM geen fontein kan worden geplaatst zonder dat de bussen verdwijnen, direct de busbaan scheiden van het fietspad en je hebt toch een openbare ruimte van kwaliteit?
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Stadjer Piet Strating maakte een alternatief plan voor het Grote Markt probleem.

Afbeelding
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Bjarte schreef:Stadjer Piet Strating maakte een alternatief plan voor het Grote Markt probleem.

Afbeelding
En als ik nou van Hoogkerk naar Kardinge wil, moet ik dan aan de ene kant van de Grote Markt uitstappen, de markt oversteken en aan de andere kant weer instappen?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Nee, dan pak je lijn 637 naar Zoutkamp en stap je daar over op lijn 65 naar Kardinge, duh :P
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Pim-AllianceB95 schreef:Nee, dan pak je lijn 637 naar Zoutkamp en stap je daar over op lijn 65 naar Kardinge, duh :P
Kan ook, en dan zie je ook nog eens wat. Maar dan wel eerst met 31 naar Zuidhorn. want 637 rijdt niet meer van en naar Groningen vanaf december :P
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

TheRoy-t schreef:
Bjarte schreef:Stadjer Piet Strating maakte een alternatief plan voor het Grote Markt probleem.

Afbeelding
En als ik nou van Hoogkerk naar Kardinge wil, moet ik dan aan de ene kant van de Grote Markt uitstappen, de markt oversteken en aan de andere kant weer instappen?
Wat denk je zelf.... :N

Er gaan ook bussen over de binnenring, zoals aangegeven op de illustratie.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik word een beetje simpel van dit voorgestelde plan. De essentie is wel goed hoor, maar de uitvoering een beetje, nou ja, goed ik zal dat woord maar niet in de mond nemen.

Die route van lijn over de Westerhaven en Praediniussingel is natuurlijk echt geen optie. De Westerhaven is een voetgangersgebied (hoe wil je dat oplossen, er weer een racebaan van maken zoals tot de jaren 90 met een busbaan met trottoirs?) en je moet twee keer een brug open waar ten eerste het al vol staat met fietsers als ie open gaat (de Museumbrug) en de boel vastloopt als ie openstaat (de Emmabrug). Ook is de Praediniussingel te smal voor een normale bus om een fietser te passeren. En de lijnbussen weg uit de Brugstraat is natuurlijk wel een goed plan maar ik verwacht niet dat alle bussen daar kunnen verdwijnen, in ieder geval lijn 6, 8 en 9 zullen daar gewoon blijven rijden.

Dan nog het Kwinkenplein. Dat is natuurlijk geen plek gelijk voor een bushalte, dat is ook in de jaren 90 al aangetoond toen lijn 11 en 25 hun eindpunt daar hadden. De bussen zijn ook nog niet eens van de Grote Markt af op deze manier want ze rijden van de Oosterstraat via de zuidkant naar de Gelkinge (zal die weg niet dichtgegooid worden?) en het ombouwen van oude bussen tot elektrisch is gewoon kapitaalvernietiging, maar ja een gepensioneerde architect he...

Ik voorzie maar één optie; voorbeeld nemen aan Leeuwarden en een midibusje een logische route laten rijden, bijvoorbeeld UMCG Noord - Diepenring - Boteringestraat - Guldenstraat - Vismarkt - Zuiderdiep - Hereplein - Hoofdstation.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Wel weer apart dat iemand wat tekent en het meteen als goed gepresenteerde oplossing in de krant staat...

Het zou inderdaad beter zijn om 16, 35 en 39 niet meer via de Brugstraat te laten rijden, de route van Qlink 15 is logischer. Al verliezen deze lijnen dan een centrumhalte. Het geheel wordt dan wel overzichtelijker en ontlast het centrum. 2,3,4,5,6,8,9 naar het centrum.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef:Wel weer apart dat iemand wat tekent en het meteen als goed gepresenteerde oplossing in de krant staat...

Het zou inderdaad beter zijn om 16, 35 en 39 niet meer via de Brugstraat te laten rijden, de route van Qlink 15 is logischer. Al verliezen deze lijnen dan een centrumhalte. Het geheel wordt dan wel overzichtelijker en ontlast het centrum. 2,3,4,5,6,8,9 naar het centrum.
Het wordt gepresenteerd als een alternatief, niet als de oplossing. De beste oplossing is natuurlijk om de huidige situatie te behouden.
Ik ben het wel eens met jouw opmerking over de Brugstraat. Het is apart dat de gemeenteraad wel de bussen van de Grote Markt wil hebben waar genoeg ruimte is, maar niks zegt over de vele bussen door de krappe Brugstraat. Lijn 83 en 639 kunnen overigens ook wel uit de Brugstraat verdwijnen. Een alternatief zou zijn om via het Emmaplein, Zuiderdiep en Hereplein te rijden, maar volgens mij ben je dan wel langer onderweg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De beste oplossing is inderdaad bussen over de Grote Markt. Alternatieve locaties voor fonteintjes, bomen en zitgelegenheden.
Ik vind alleen dat een krant ietsje kritischer moet zijn op het plan, zoals kijken naar de route etc. Overigens is het DvhN een prima krant.

Ik wist trouwens niet dat Qbuzz uitgevallen ritten vermeldt in de ovinfoapp. Lijn 9 naar De Wijert had +8. Station via Selwerd viel uit op het traject De Wijert - HS.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Laat ik deze duit ook maar toevoegen, oorspronkelijk kennelijk uit DvhN, maar heb het zelf van OV-nieuws-uit-Groningen.
Ondernemers in de Gelkingestraat in Groningen vinden dat de bussen te hard door hun straat rijden. Zij zien de bussen dan ook liever vandaag dan morgen verdwijnen uit de binnenstad, zo zeggen de ondernemers donderdag in Dagblad van het Noorden.

Volgens de ondernemers is de snelheid verder omhoog gegaan sinds de gemeente de bushaltes uit de Gelkinge- en Oosterstraat heeft weggehaald. Toen de bushaltes er nog waren moesten de bussen regelmatig stoppen waardoor de gang eruit ging, maar nu de haltes weg zijn wordt de Gelkingestraat volgens de ondernemers gebruikt als racebaan.

Met een kunstwerk op een houten plaat voor een leeg perceel willen de ondernemers aandacht vragen voor de hardrijdende bussen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Nou dan plaats je die halte toch weer terug? De bus blijft in de stad en de racebaan is ook verleden tijd. Iedereen weer blij.
🍉
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

En inmiddels is de kleur van de lijnnummers op de bussen van lijn 11 aangepast: groen!
Zodat nu dus lijn 2 (niet-gelede bussen), 11 en 12 groene lijnnummers hebben.

Zeer overzichtelijk voor de passagiers ook...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten