Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik vroeg mij af waarom lijn 5 in de ochtendspits niet een aantal ritten (vanaf het Hoofdstation richting P+R Haren) niet een aantal ritten via De Wijert laat rijden, de route van lijn 650. Je ziet dat de ritten van lijn 5 op dit traject een redelijk lage bezetting hebben en het misschien zonde is als deze bijna leeg naar de V.K. Verschuurbrug rijdt. De ochtendspitsritten van lijn 9 richting De Wijert kunnen dan vervallen en worden overgenomen door lijn 5 die bovendien geleed rijdt. Dat ontlast lijn 2 bovendien en zorgt er nog voor dat er minder dure versterkingsritten op lijn 2 + 9 hoeven worden ingezet.
Het hoogwaardige netwerk blijft gewoon in stand, omdat in de middagspits lijn 9 wel de ritten naar De Wijert moet, die bovendien dan meer verspreider zijn. De ritten rijden dus niet richting Groningen Europapark via De Wijert.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Ik denk dat je, omdat de reistijd via De Wijert langer is dan die via het Julianaplein en de A28, niet uitkomt met de huidige omlopen op lijn 5, waardoor bijv. de rit van 08:30 via de Wijert tegelijk aankomt bij P+R Haren met de rit van 08:10 via het Julianaplein. Dan is de verdeling over uur voor de ritten terug naar het UMCG in de war, of je moet bussen bij Haren laten wachten.

Maar verder is het niet zo'n gek idee.

EDIT: bovendien bedien je met de route van lijn 650 een publiekstrekkers als het Gomarus College en het ROC Menso Alting nog 'maar' 4 keer per uur in de ochtendspits (alleen lijn 2)
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Dat klinkt heel mooi, maar in de werkelijkheid ligt het iets ingewikkelder. De route via De Wijert is langer dan de route via de A28, waardoor je langer onderweg bent. Aangezien er in de ochtendspits nauwelijks speling in de dienstregeling zit, kom je niet uit in de dienstregeling en heb je dan een extra bus met chauffeur nodig op lijn 5, en die is er niet.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

TheRoy-t schreef:Dat klinkt heel mooi, maar in de werkelijkheid ligt het iets ingewikkelder. De route via De Wijert is langer dan de route via de A28, waardoor je langer onderweg bent. Aangezien er in de ochtendspits nauwelijks speling in de dienstregeling zit, kom je niet uit in de dienstregeling en heb je dan een extra bus met
chauffeur nodig op lijn 5, en die is er niet.
Dat bedoel ik inderdaad.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, daar heb je een punt! Het is ook meer dat een standaardbus op lijn 9 gewoon te weinig capaciteit biedt. Helaas kan lijn 9 niet geleed rijden (en daar is op de noordelijke tak van deze lijn ook geen behoefte aan).

Al rijdt een deel van de ritten maar tot P+R Haren in de ochtend. De omloop wordt mij niet helemaal duidelijk van enkele ritten, aangezien een deel naar P+R Haren rijdt (http://qbuzz.nl/GD/lijn/g505/2) in de ochtend, maar ik deze ritten niet weer terug zie richting Europapark (bijv 8:11, 8:22; maar ik kan ook verkeerd kijken). Misschien worden ze er dan uit gehaald?
Maar goed, het is natuurlijk om om via De Wijert te gaan. Ik gok zo'n 6 minuten. Maar lijn 9 hoeft dan niet 9x2=18 minuten naar De Wijert.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Inmiddels kan lijn 9 gewoon geleed rijden, via beide routes. Knelpunt waren de keerlussen in Paddepoel en vooral Selwerd (die in Paddepoel is zelfs al eens gebruikt als eindpunt voor lijn 11), maar de keerlussen zijn uit de route gehaald. Als je in de ochtendspits handig koppelt aan de route naar Zernike is die gelede bus misschien zelfs nog wel handig. Lijn 5 door De Wijert moet je gewoon niet willen, dan rijdt het halte UMCG straks weer linea recta naar het Hanzeplein.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Helemaal niet, de bedoeling was om die constructie alleen in de tegenspitsrichting toe te passen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Inderdaad, om op die manier in beide spitsrichtingen voor een goede bezettingsgraad te zorgen. Natuurlijk niet richting UMCG via De Wijert.
Je hoeft die ritten via De Wijert natuurlijk niet per se lijn 5 te noemen, als dat het Qlink netwerk onderuit zal halen.

Lijn 9 (De Wijert - Zernike) geleed is dan wel mogelijk, de vraag is of het wenselijk is. Er zijn wel drukkere trajecten te bedenken die eerder geleed behoren te hebben (en deze zou ik dan eerder doortrekken naar De Wijert).
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Zou een mooie zijn geweest voor lijn 11 in de spitsuren, maar ja, die is ook al onderdeel van Qlink. En dubbelgeleed door de Wijert is ook niet even ideaal denk ik.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er zijn ook mensen in het UMCG aan het werk die 's avonds om 11 beginnen en 's morgens om 7 vrij zijn, die zullen ook wel eens in lijn 5 zitten ;).

Er moet gewoon Q-link naar Eelde over de Paterswoldseweg komen en dan een stadsbus (lijn 6 dan vermoedelijk) die vanaf HS via De Wijert en Zuiderflat naar Hoornsemeer en Martini Ziekenhuis rijdt. Uiteraard geleed en ieder kwartier, aanvullend op lijn 9 en de streeklijn.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Als je lijn 2 en 6 omwisselt sla je drie vliegen in een klap: De Wijert krijgt meer capaciteit door de extra gelede bussen, Eelde krijgt een snellere verbinding met het station en het centrum (scheelt 4 minuten) en Corpus Den Hoorn krijgt weer een verbinding met de Grote Markt. Het nadeel is dat reizigers uit Hoornsemeer langer onderweg zijn, maar daar stapte toch al bijna niemand meer in de bus. Scholieren uit Eelde richting De Wijert kunnen overstappen bij het Martiniziekenhuis.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen, ik bedoel, als je nu vanuit Hoornsemeer reist moet je via het Martini Ziekenhuis eerst, als je het eindpunt naar het Martini Ziekenhuis haalt ga je vanuit het Hoornsemeer via De Wijert naar het station, is nog niet eens zo ver om ofzo. Die tijd ben je nu kwijt met de route via het ziekenhuis volgens mij.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hoornsemeer had overigens ook een verbinding met de GM gehad wanneer het zuidelijke gedeelte van lijn 6 aan lijn 11 was gekoppeld. Dat had natuurlijk maar een paar jaar kunnen bestaan, maar was toch aardig geweest.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De helft van de ritten van lijn 5 rijdt nog steeds niet via De Wijert, en natuurlijk gaat niet iedereen naar P+R Haren...

Wat mij betreft ook een goede oplossing. Alleen Corpus den Hoorn behoort ook wel geleed materieel te krijgen. Zeker als dat de enige snelle verbinding mer Martini. Lijn 9 kan in de spits overigens ook naar Martini door.
Nou kan dat volgens mij prima op 2, maar daar is niet iedereen van overtuigd. Dat moet eerst worden opgelost. Als een bus de bocht naar Kamerlingh onnesstraat kan maken kan je nog makkelijker bij de relatieve rustige en ruimere Hortensiaweg de bocht maken.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Hortensiaweg ligt in Paterswolde; OK, maar waar ligt de Kamerlingh Onnesstraat?!
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Zou deze bocht bij gelijknamige bushalte in Groningen kunnen wezen, vanaf de verkeerslichten langs het kanaal en dan de brug over is erg krap, zeker omdat tegenliggers tegelijk groen licht krijgen:
https://www.google.nl/maps/@53.2075243, ... XLhrhA!2e0
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, die halte bedoel ik inderdaad. Zeker in combinatie met fietsers is dat een zeer krappe bocht. Als dat gelede bussen kunnen rijden....
EDIT: overigens doen o.a. de lijnen 3, 4 en 304 deze halte richting het Hoofstation niet meer aan, maar gaan via de Eeldersingel rijden ivm vertraging op de Parkweg. Alternatief richting het Hoofdstation biedt lijn 6, evenals halte Parkbrug (lijn 2 en 9). Zorgt overigens ook weer voor doorstroming vanuit De Wijert als er minder bussen vanaf de Kamerlingh Onnestraat komen.
EDIT2: Lijn 6 wordt nu opeens niet meer genoemd in het rijtje mogelijkheden richting het station (naast 2 en 9), of heb ik dat verkeerd gelezen...? Blijkbaar toch nog een wijziging.
Op OVnieuws staat dat lijn 6 wel via de Parkweg blijft rijden, maar nu toch niet meer gaat stoppen bij die halte... :?

Overigens als die lijnen 5 richting P+R Haren verkeerd uitkomen, kan je de overige natuurlijk ook aan de achterzijde van P+R Haren verlengen, bijvoorbeeld naar scholen Zernike, waardoor je weer bespaart op extra bussen 50.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Qbuzzie »

gebruiker77 schreef:Ja, die halte bedoel ik inderdaad. Zeker in combinatie met fietsers is dat een zeer krappe bocht. Als dat gelede bussen kunnen rijden....
EDIT: overigens doen o.a. de lijnen 3, 4 en 304 deze halte richting het Hoofstation niet meer aan, maar gaan via de Eeldersingel rijden ivm vertraging op de Parkweg. Alternatief richting het Hoofdstation biedt lijn 6, evenals halte Parkbrug (lijn 2 en 9). Zorgt overigens ook weer voor doorstroming vanuit De Wijert als er minder bussen vanaf de Kamerlingh Onnestraat komen.
EDIT2: Lijn 6 wordt nu opeens niet meer genoemd in het rijtje mogelijkheden richting het station (naast 2 en 9), of heb ik dat verkeerd gelezen...? Blijkbaar toch nog een wijziging.
Op OVnieuws staat dat lijn 6 wel via de Parkweg blijft rijden, maar nu toch niet meer gaat stoppen bij die halte... :?

Overigens als die lijnen 5 richting P+R Haren verkeerd uitkomen, kan je de overige natuurlijk ook aan de achterzijde van P+R Haren verlengen, bijvoorbeeld naar scholen Zernike, waardoor je weer bespaart op extra bussen 50.
Bij mij valt het op (ben een actief lijn 4 gebruiker) dat tussen 7:00 en 8:00 de bussen wel via de Kamerlingh rijden en tussen 8:00 en 9:00 telkens de buschauffeur omroept dat ze niet meer lans de parkweg (vraag me niet waarom maar die buschauffeur noemt het parkweg inplaats van Kamerlingh) rijden.
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

De buschauffeur noemt het de Parkweg omdat ie ook zo heet. De Kamerlingh Onnesstraat is een zijstraat van de Parkweg tussen het Hoornsediep O.Z. en de Paterswoldseweg in.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

en ri station wordt nu via eeldersingel gereden tenzij de chauffeur dat niet meegekregen heeft. is ivm vertraging die steeds optreed op de parkweg
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik snap niet dat lijn 6 er wel komt, maar niet stopt..
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

De bussen die daar moeten stoppen om passagiers te laten in/uitstappen zorgen voor oponthoud in de spits, vooral wanneer het verkeerslicht bij het kruispunt bij de parkbrug op groen gaat. De parkweg staat dan al snel vol, terwijl er voor de halterende bus dan nog ruimte is.

Overigens meld Qbuzz zelf niks over het niet stoppen van lijn 6, geloof ik.

EDIT: Toch wel http://Qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/actue ... 33-en-304/
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

rener schreef:en ri station wordt nu via eeldersingel gereden tenzij de chauffeur dat niet meegekregen heeft. is ivm vertraging die steeds optreed op de parkweg
Gaat ook een stuk sneller, vetag werkt daar vrij goed :)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

En hier is ie ook concreet uit de dienstregeling gehaald met expliciete alternatieven voor lijn 6: http://qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/storingen/1231. Ook niet raar, want ook een stoppende lijn 6 zorgt nog steeds voor vastlopend verkeer.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Qbuzz blijft 2 jaar langer rijden in verband met ombouw ringweg. Daarnaast komt er mogelijk een Qlink Airport Eelde -Haren - Groningen.
http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=142719

Positief dat Qbuzz 2 jaar langer blijft, maar ik weet niet of gezien het aantal reizigers desbetreffende Q-link lijn meteen nodig is. Daarnaast is de komst van het transferium De Punt verre van zeker.
Persoonlijk zou ik om enkele drukke vluchten gewoon wat extra (flexibele) ritten inzitten tussen Airport en Hoofdstation. Vluchten zijn soms 1 uur te vroeg, soms 1 uur te laat. Het zou overigens wel lijn 5 wat ontlasten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten