Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door geert4OV »

gebruiker77 schreef:Qbuzz blijft 2 jaar langer rijden in verband met ombouw ringweg. Daarnaast komt er mogelijk een Qlink Airport Eelde -Haren - Groningen.

Persoonlijk zou ik om enkele drukke vluchten gewoon wat extra (flexibele) ritten inzitten tussen Airport en Hoofdstation. Vluchten zijn soms 1 uur te vroeg, soms 1 uur te laat. Het zou overigens wel lijn 5 wat ontlasten.

Het OV bureau zal toch wel weten wat ze doen?
hej*
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef:Qbuzz blijft 2 jaar langer rijden in verband met ombouw ringweg. Daarnaast komt er mogelijk een Qlink Airport Eelde -Haren - Groningen.
http://www.rtvnoord.nl/mobiel/i/index.asp?p=142719

Positief dat Qbuzz 2 jaar langer blijft, maar ik weet niet of gezien het aantal reizigers desbetreffende Q-link lijn meteen nodig is. Daarnaast is de komst van het transferium De Punt verre van zeker.
Persoonlijk zou ik om enkele drukke vluchten gewoon wat extra (flexibele) ritten inzitten tussen Airport en Hoofdstation. Vluchten zijn soms 1 uur te vroeg, soms 1 uur te laat. Het zou overigens wel lijn 5 wat ontlasten.
Ik verwacht ook niet dat er binnen korte termijn een frequente Q-link verbinding komt ten behoeve van de luchthaven. Ik zou het wel toejuichen om rondom de vluchten een Q-link bus in te zetten met een apart Q-link lijnummer, volgens een vaste dienstregeling gebaseerd op de vluchttijden. Als WizzAir het aantal bestemmingen of de frequentie gaat uitbreiden, dan lopen het aantal vluchten al rap toe. Er zit ook nog een nieuwe maatschappij aan te komen met een wekelijkse vlucht. Het aantal vluchten per dag ligt nu op drie tot zes (mogelijk zeven).

Wat misschien wel mogelijk is, is een uurlijkse Q-link verbinding Paterswolde - Eelde - Luchthaven - De Punt - P+R Haren. Ik ben in ieder geval benieuwd wat het ov-bureau precies bedoeld met deze nieuwe Q-link.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik verwacht de route Hoofdstation - P+R Haren - P+R De Punt - Airport Eelde, en daarbij dat de lijn vooral bedoeld is voor P+R De Punt en bijv. twee keer per uur doorrijd naar het vliegveld, aangezien het een grote wens is om P+R De Punt mede te gaan gebruiken als parkeerplaats voor het vliegveld.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ja, op termijn verwacht ik dat ook. Maar het lijkt er op dat de luchthaven een Q-link krijgt al vóór P+R de Punt is gerealiseerd. Althans, zo lees ik dat nieuwsbericht.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Nieuw materieel, altijd leuk. Jammer dat er maar twee elektrische bussen aangeschaft worden, maar het is een begin. Hopelijk wel van hetzelfde merk en type als de andere nieuwe bussen.

Een Qlink via deze route naar de luchthaven vind ik overigens wel een bijzondere zet, vooral omdat de komst van P+R de Punt nog helemaal niet zeker is. Volgens mij hadden ze een dergelijke Qlinklijn beter kunnen integreren met bijvoorbeeld lijn 2 en 6, om vervolgens via de luchthaven door te rijden naar P+R Haren, HS en de Korrewegwijk. Een ringlijn dus. :)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ik verwacht de route Hoofdstation - P+R Haren - P+R De Punt - Airport Eelde, en daarbij dat de lijn vooral bedoeld is voor P+R De Punt en bijv. twee keer per uur doorrijd naar het vliegveld, aangezien het een grote wens is om P+R De Punt mede te gaan gebruiken als parkeerplaats voor het vliegveld.
Ik zie nog niet meteen op korte termijn veel reizigers gebruik maken van deze lijn. De lijn rijdt niet door naar het Centrum, waardoor je op P+R Haren beter even kunt wachten op de volgende lijn 5. Dan gaat het dus vooral om de reizigers van het Airport en het huidige De Punt Busstation. Enkele reizigers zullen met lijn 50 of lijn 2 overstappen op deze lijn, maar nog zeker niet genoeg voor een hoogfrequente Q-link lijn. In feite herstel je de situatie zoals vroeger, een lijn 50/51. Vanaf De Punt via A28 of via Glimmen en Haren.

Je zou bijvoorbeeld naar die optie van Bjarte kunnen kijken, dat zou relatief snel kunnen door een rondje Eelde te rijden.
Groningen Hoofdstation - P+R Haren/A28 - De Punt Busstation - Airport Eelde - Esweg - Hoofdweg (evt via Hortensiaweg etc)- Burg J.G. Legroweg - Airport Eelde - De Punt Busstation - en verder. Op die manier rijdt hij door Eelde in dezelfde richting als lijn 2 waardoor je voor een kwartierdienst kunt zorgen.

Wat mij opvalt is dat men dus niet lijkt te kiezen voor een Q-link Martini ZKHS, terwijl dit juist wél in de HOV-plannen stond. De Q-link 6 naar Vinkhuizen. Die lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan om uit te gaan van een eventueel transferium De Punt in de verre toekomst...
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Je zou bijvoorbeeld naar die optie van Bjarte kunnen kijken, dat zou relatief snel kunnen door een rondje Eelde te rijden.
Groningen Hoofdstation - P+R Haren/A28 - De Punt Busstation - Airport Eelde - Esweg - Hoofdweg (evt via Hortensiaweg etc)- Burg J.G. Legroweg - Airport Eelde - De Punt Busstation - en verder. Op die manier rijdt hij door Eelde in dezelfde richting als lijn 2 waardoor je voor een kwartierdienst kunt zorgen.

Wat mij opvalt is dat men dus niet lijkt te kiezen voor een Q-link Martini ZKHS, terwijl dit juist wél in de HOV-plannen stond. De Q-link 6 naar Vinkhuizen. Die lijkt mij een stuk betrouwbaarder dan om uit te gaan van een eventueel transferium De Punt in de verre toekomst...
Misschien wordt juist gekeken naar de lijnen onder de Zuidelijke ring. Ik denk dat ze uiteindelijk voor een verbinding Eelde - Martini Ziekenhuis - Hoofdstation gaan, (dus een mengeling van lijn 2 en 6). Hoe ze dit doen weet ik nog niet.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Er worden 10 nieuwe gelede Q-link bussen aangeschaft, mogelijk in te zetten op de route Airport Eelde - P+R Haren/A28 - Groningen. Daarnaast worden 50 streekbussen omgezet naar Euro6.
Deze route duurt ongeveer 25 minuten (ruim gerekend). Bij een 2x/uur dienst heb je dus 2 bussen nodig? Misschien komt er juist wel een combinatie... Of 2 aparte lijnen? Geen idee. Je kunt natuurlijk ook via de Meerweg naar Haren gaan *O* ..
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... 22Eelde%22
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Hopelijk zijn die nieuwe Qlink bussen bestemd voor lijn 5 en lijn 11, en schuiven de oude bussen dan door naar de nieuwe Qlink. Busslijnen die na HS verder het centrum in rijden, hebben wat mij betreft prioriteit met het upgraden naar Euro 6. Mede om die reden vind ik het daarom ook jammer dat de overige nieuwe Euro 6 dieselbussen allemaal naar de streeklijnen gaan, terwijl ze naar mijn mening beter ingezet hadden kunnen worden op de stadslijnen die uitsluitend met 12m bussen gereden worden. Komt wel zo professioneel over.

Verder lees ik dat de wijzigen pas in 2016 ingevoerd worden. Betekent dit dat we nog een jaar kunnen wachten op de nieuwe Qlinklijn en het nieuwe materieel?
gebruiker77 schreef:Je kunt natuurlijk ook via de Meerweg naar Haren gaan *O* ..
Dat lijkt mij op dit moment inderdaad ook de meest logische route. Op die manier bedien je zowel Eelde als Paterswolde, in plaats van alleen de luchthaven en het zuidelijke gedeelte van Eelde.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Drgl 2016 neem ik aan Cpt.Iglo. Zelf denk ik dat er ook wordt doorgereden naar UMCG omdat lijn 5 al uitpuilt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Als Eelde-Paterswolde (en de luchthaven) daadwerkelijk een Q-link verbinding krijgt vanaf 2016 over de Meerweg, ofwel langs De Punt, dan vraag ik mij af hoe dit ingepland gaat worden in de huidige dienstregeling. Er zijn twee opties:

- huidige lijn 2 behouden, waardoor Eelde dus 4x per uur bediend wordt.
- Lijnennet in het zuidelijke wijken volledig op de kop.

Je kunt lijn 2 niet zomaar stoppen of downgraden naar 1x per uur, aangezien Eelderwolde en Piccardthof dan niet meer worden bediend. Enige oplossing is dan om lijn 8 door te trekken. Dat gebeurd op termijn sowieso als het een ringlijn wordt, maar die weg is niet eerder gereed dan 2017.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik verwacht een verregaande verbetering voor de zuidelijke wijken. Als ik nu kijk naar het reilen en zeilen van de bussen, zijn de takken naar de Wijert en de Harenbundel heel druk in de spits en de tak naar Martini een stuk rustiger. Daarnaast steekt lijn 2 zijwaarts naar Martini en dan door naar Eelde.

Ik denk dat het à la Qlink radialen effectiever gemaakt kan worden. We zien het wel in december 2015.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Optie (als dit scenario van toepassing is) zou kunnen zijn:

Lijn x De Punt - Airport Eelde - Eelde - Paterswolde - Meerweg - P+R Haren - Groningen Zuid - Hoofdstation
2x/uur in spits en dal
Lijn 2 (maar die dan lijn 6 moet worden?) De Punt - Eelde - Eelderwolde - Groningen De Wijert/Corpus den Hoorn
2x/uur in brede spitsuren. Buiten die uren rijdt deze lijn tot halte Groningerweg 19 (Familiehotel). Kan keren bij rotonde Meerweg.
Jammer dat daar geen busstation kan worden gemaakt.

Al is dit natuurlijk wel héél theoretisch. De Q-link lijn lijkt mij zo logisch en snel, maar ik acht de kans klein dat het OVbureau hier uiteindelijk voor kiest. Vooral ook omdat Q-link rood nu opeens uit beeld lijkt..
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef: Al is dit natuurlijk wel héél theoretisch. De Q-link lijn lijkt mij zo logisch en snel, maar ik acht de kans klein dat het OVbureau hier uiteindelijk voor kiest. Vooral ook omdat Q-link rood nu opeens uit beeld lijkt..
Ik vind het al positief dat er wordt gesproken over een nieuwe Q-link überhaupt. Opvallend vind ik wel dat er in dat document nergens wordt gesproken over Eelde, maar alleen over Groningen Airport. Ik zou het heel vreemd vinden als Groningen Airport binnen twee jaar een eindhalte wordt voor een buslijn. Over 5-10 jaar goed mogelijk, maar de reizigersaantallen zijn nu nog te laag. Ik denk dus dat ze er iets anders mee bedoelen, meest logische zou zijn met een eindhalte ergens in Eelde-Paterswolde.

Aan de andere kant. Bereikbaarheid van een luchthaven is een zeer belangrijk argument voor luchtvaartmaatschappijen om op een bepaalde luchthaven te gaan vliegen. Aandeelhouders Drenthe, Groningen stad en provincie zijn er natuurlijk bij gebaat dat de luchthaven beter gaat lopen, investeren in een goede busverbinding kan daarbij van essentieel belang zijn. Dat zal waarschijnlijk wel een rol spelen.

Ik vind het niet de ideale oplossing, maar ik denk dat de volgende optie nu in gedachte is:

Q-link lijn x (2x per uur): Centrum Paterswolde - Eelde (over Hoofdweg) - Groningen Airport - De Punt - P+R Haren - VK Verschuurbrug - Hoofdstation
Lijn 2 (2x per uur en 1x per uur in dal): De Punt - lange route door Eelde-Paterswolde - Eelderwolde - Martini >>>
Lijn 8 (2x per uur tot De Wijert, 1x per uur door naar Ter Borch): Wordt later doorgetrokken naar P+R Hoogkerk als ringlijn

Puur speculatie
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Bjarte schreef:
Ik vind het niet de ideale oplossing, maar ik denk dat de volgende optie nu in gedachte is:

Q-link lijn x (2x per uur): Centrum Paterswolde - Eelde (over Hoofdweg) - Groningen Airport - De Punt - P+R Haren - VK Verschuurbrug - Hoofdstation
Lijn 2 (2x per uur en 1x per uur in dal): De Punt - lange route door Eelde-Paterswolde - Eelderwolde - Martini >>>
Lijn 8 (2x per uur tot De Wijert, 1x per uur door naar Ter Borch): Wordt later doorgetrokken naar P+R Hoogkerk als ringlijn

Puur speculatie
Ik denk dat men eerst moet bedenken of men voor Eelde Airport de snelste route wilt hebben, of voor de meeste inwoners van Eelde - Paterswolde. Bij het eerste neem je jouw route, bij het tweede ga je of via de Groningerweg of via de Meerweg, waardoor je de verbinding Eelde - Haren weer herstelt.

Wat mij wel een beetje vreemd lijkt, is om buslijnen van Eelde naar Groningen in 2 richtingen te laten rijden. Daardoor krijg je nooit een kwartierdienst in de spits bij alle haltes, en moet je de ene keer richting De Punt staan en de andere keer richting Groningen. Dat vind ik niet heel hoogwaardig.

Daarbij komt dat ik een 1x/uur verbinding voor Groningen Zuid (haltes Lepelaar, Hoornseplas etc) in het dal echt onvoldoende vind, zeker als deze via De Wijert blijft rijden. In de zomer zal dat ook niet genoeg capaciteit bieden, omdat op warme dagen er soms tot zo'n 30 mensen bij de Hoornseplas bushalte staan te wachten. 2x/uur is echt het minimum.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Klopt niet wat je zegt. Wat ik bedoel is dat ze waarschijnlijk lijn 8 doortrekken, waarmee Ter Borch en Piccardthof/Hoornseplas 2x per uur worden bediend en 3x per uur in de spits.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Eerst maar eens afwachten of Qbuzz juridisch gezien wel mag blijven tot 2019 zonder nieuwe aanbesteding.. Volgens mij mag een 6-jarige concessie niet zomaar twee keer verlengd worden met twee jaar.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ja, daar heb je gelijk in :wink: . Maar lijn 8 is wel een lange omweg.
Lijn 8 kan natuurlijk ook meteen de ringweg op naar Hoogkerk vanaf Martini Ziekenhuis. Dan wordt lijn 2 alternerend Ter Borch of Eelde - De Punt via Paterswoldseweg naar Vinkhuizen. Snelle verbinding voor Ter Borch ontstaat dan.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ach ja, ik heb hier al zoveel goede ideeën langs zien komen over het zuidelijk routenet die beter (en goedkoper) zijn dan de huidige situatie. Ik vermoed dat men niet meeleest... :wink:

Wanneer zou P+R De Punt eigenlijk gereed moeten zijn? Als dat nou in 2016 gepland staat, dan begrijp ik opeens waar dit idee vandaan komt en waarom er nog zo voorzichtig over gesproken wordt. Eerst maar eens kijken of dat Transferium er komt. Ik hoop het, please!!
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De gemeente Tynaarlo wilde eerst meer onderzoek naar nut en noodzaak. In de Provinciale Staten is er volgens mij (nu) nog een meerderheid voor het transferium. PvdA, GroenLinks, D66 en de SP willen het transferium echter niet in deze vorm (of helemaal niet). Alleen denk ik dat als er een alternatief komt, dit eerst weer grondig moet worden onderzocht, waardoor je echt weer heel wat jaren verder bent. Vermoedelijk hangt er dus veel van af of PvdA, GroenLinks, D66 en de SP bij de komende PS Verkiezingen in Drenthe een meerderheid of minderheid gaan krijgen, evenals de nieuws de nieuwe coalitie.

Door die onzekerheid verbaast het me juist dat opeens deze lijn naar het vliegveld wordt voorgesteld. De gemeente Groningen wilde weliswaar onderzoek naar een snellere buslijn naar het vliegveld, maar dan is deze uitwerking wel heel fors: een complete Q-link lijn naar Groningen Airport Eelde via De Punt. Al leek het eerst dat lijn 5 op het transferium zou stoppen. (en wat Kevster voorstelde leek me logischer: een deel van de P+R Haren ritten doortrekken overdag naar het vliegveld)
En ja, ik hoop ook dat het transferium er gaat komen. Begin eerst maar klein, en als er vraag is moet het snel uitbreidbaar zijn.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Alles leuk en aardig, maar heeft er al eens iemand gedacht aan de concurrentie uit onverwachte hoek?
Wat gaar er gebeuren vanaf 2018, als LelystadAirport operationeel is?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

isadora schreef:Alles leuk en aardig, maar heeft er al eens iemand gedacht aan de concurrentie uit onverwachte hoek?
Wat gaar er gebeuren vanaf 2018, als LelystadAirport operationeel is?
Als we dat willen discussiëren zullen we op off-topic even een topic moeten maken. Maar mijn visie daar op: ik geloof niet dat Lelystad al in 2018 operationeel is, als het er al ooit van gaat komen. Zoiets gaat niet makkelijk in Nederland... En dan is er nog de vraag of low-cost naar Lelystad wil verhuizen. Belangrijke maatschappijen als Easyjet en Ryanair richten zich steeds meer op de zakelijke reizigers, dus die gaan dat niet doen. Arke gaat echt niet haar hele vloot verhuizen. Transavia zie ik wel verhuizen, maar die kan net zo goed haar operaties verhuizen naar regionale luchthavens. Lelystad wordt een flop.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Okay Bjarte, dank voor je analyse en antwoord op mijn vraag.
Dus geen LelystadAirport, ik had klaarblijkelijk dat nieuws ergens gemist, sorry.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Dat wordt niet gezegd (denk ik). Denk iedereen dat mensen uit de Randstad naar dat uithoek in Flevoland gaan. Schiphol heeft goede bus- en treinverbinding. Lelystad; bagger dan is Eelde met 2 bussen per uur beter voorzien. Alleen we moeten niet denken dat ons vliegveld zo danig veel mensen aantrekt dat we het busvervoer op moeten gaan aanpassen.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

Het is niet ondenkbaar dat Eelde Airport financieel in zwaar weer komt. Met name Drenthe is steeds minder bereid om daarvoor jaarlijks zoveel subsidie te verstrekken. Als in de toekomst de kosten voor luchtverkeersleiding, brandweer, enzovoort allemaal door de regio moeten worden betaald, dan is het snel afgelopen. Van de beloofde groei na verlenging van de landingsbaan is ook weinig terecht gekomen. Ryanair vertrekt zelfs binnenkort weer van Eelde, omdat zij haar vliegtuigen elders rendabeler kan inzetten. Eerder keerde ook al de Spaanse maatschappij Vueling Eelde de rug toe. We zullen zie of Wizz Air het lang zal volhouden.

Alle gemor ten spijt komt Lelystad er wel; het is van nationaal belang om op Schiphol voldoende ruimte te hebben voor lijndiensten. De kritiek op Lelystad is meer dat chartermaatschappijen liever op Schiphol willen blijven vliegen. Het gaat misschien nog een paar jaar langer duren, maar rond 2020-2022 zal Lelystad vast wel operationeel zijn.

Terug on topic. Er is de komende jaren nauwelijks enige reizigersvraag te verwachten in de bus naar Eelde Airport. Er zijn op dit moment 12 vluchten per week (straks met wintersportvluchten 14 per week), dus nog geen 2 vluchten per dag! In het hoogseizoen zit je op ongeveer 27 vluchten per week, nog geen 4 per dag. Van de luchtpassagiers komt het overgrote deel per auto. Kortom, naar mijn mening is het vrij absurd om een Qlink naar Eelde Airport te rijden; met lijn 2 is het vliegveld voor die paar reizigers per dag al goed genoeg ontsloten. Volgens mij kan men het geld wel elders nuttiger uitgeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten