Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Durashift »

Incourant type midi bus versus courante 12 meter bus?

Als het investeringsverschil daartussen niet heel groot is, ten gunste van 12 meter bus, zullen exploitatiekosten het verschil moeten maken..
Extra assen/banden helpt dan niet echt.. de kosten voor de chauffeur zullen hetzelfde blijven.. blijft over brandstofbesparing?

~~~~

Het 'niet meer over de markt rijden' was gisteren nog op de landelijke radio, bij Spijkers met Koppen. De wethouder was er speciaal voor naar Utrecht gekomen.. samen met een SP gemeenteraadslid.. Het gaat om zo'n 1000 meter extra lopen, begreep ik?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Al is dat met 1x/uur niet heel aantrekkelijk voor automobilisten die bij P+R Hoogkerk parkeren.

Interessant, ik wist niet dat Qbuzz zo krap zat. 's Ochtends rijden er ook altijd wel wat touringcars naar het Zernike. Wat mij wel opvalt is dat er de laatste tijd elke dag wel enkele streekbussen rijden op lijn 2, 7, 8 of 9.
"Wij" parkeren 's avonds gratis in de garage/op de parkeerplaats bij het ziekenhuis, en het bezoekuur is klaar na 8. Dus daar gaat, in combinatie met de bezettingsgraad die we al kennen uit Ter Borch echt niemand gebruik van maken vrees ik. Alleen die mensen bij Piccardthof krijgen 's avonds twee keer per uur een bus.

Dat Qbuzz krap zit met bussen klopt wel. Bij de geledes is er tegenwoordig een behoorlijk aantal lijngebonden door Q-link, er zijn 25 standaardstadsbussen in het wagenpark. Daarvan rijden er vier in Emmen, twee in Assen en 19 in Groningen. Reken maar uit hoe krap dat is als er iets kapot gaat ;).

Overigens ken ik in de huidige concessie geen als dusdanig genoemde regel dat er minimaal twee keer per uur een bus op de stadsdienst Groningen moet rijden van de gemeente, of hij moet er bij de verlenging al ingestampt zijn. Maar lijn 2 en 5 voldoen daar 's avonds en op zondag al niet aan op bepaalde trajectdelen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Er is trouwens niet alleen een tekort aan bussen, maar ook aan chauffeurs (Het schijnt dat kantoorpersoneel en materieelverzorgers wel eens bijspringen), dat verklaart ook al die inhuur.

Die regel dat stadsbussen 2 keer per uur moeten rijden komt vanuit het OV-bureau. Heeft ermee te maken dat een 1 keer per uur rijdende stadsbus niet aantrekkelijk zou zijn. Maar ondertussen gebruikt men die regel alleen nog wanneer dat uitkomt.

Ik zie trouwens net dat die midibusjes zelfs twee tientjes duurder waren (in 2015 92 tegen 111) :?
Durashift schreef: Het 'niet meer over de markt rijden' was gisteren nog op de landelijke radio, bij Spijkers met Koppen. De wethouder was er speciaal voor naar Utrecht gekomen.. samen met een SP gemeenteraadslid.. Het gaat om zo'n 1000 meter extra lopen, begreep ik?
Ligt eraan hoe je rekent. Van de halte Grote Markt naar de halte op de Diepenring is zo'n 200 meter, maar je moet daarbij wel bedenken dat vanaf de huidige halte al veel loopt als je nog ergens wil komen, en dat wordt nu dus 2 keer 200 meter meer. Ik maak me echter niet zo druk meer om de loopafstanden, maar meer over de verkeersdruk op de Diepenring en de ontzettend grote hoeveelheid fietsers op de Grote Markt. Dat wordt alleen maar meer straks. En die fietsen moeten ook ergens gestald worden...
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik tel 6 stadsbussen nodig op het duo lijn 2/lijn 7, daarnaast 5 stadsbussen voor lijn 9 (in de spits) en nog 4 bussen voor lijn 8. Dat zijn er dus gezamenlijk 15. Zouden er nu dan werkelijk meer dan 4 bussen aan de kant staan?
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ja
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

gebruiker77 schreef:Ik tel 6 stadsbussen nodig op het duo lijn 2/lijn 7, daarnaast 5 stadsbussen voor lijn 9 (in de spits) en nog 4 bussen voor lijn 8. Dat zijn er dus gezamenlijk 15. Zouden er nu dan werkelijk meer dan 4 bussen aan de kant staan?
Dan hebben we nog wel de lijncombi 12/16 en de tussenritten tot het UMCG op lijn 5.
CamilleKreemers schreef:De radiale verbinding Oosterpark - Station Noord wordt niet goed gebruikt.
De verbinding Oosterpark - Noord is allesbehalve radiaal.

Overigens kan ik mij erg goed vinden in het uitgangspunt dat een stadsdienst pas vanaf een frequentie van twee ritten in het uur nut heeft. Nu is Emmen erg ruim opgezet, waardoor fietsen niet voor iedereen een ideaal alternatief is, maar in Assen hebben we ook heel duidelijk gezien dat de boel doodbloedt, om over Middelburg/Vlissingen nog maar even te zwijgen.

Lijn 5 is in deze ook een heel ander verhaal: het stadstraject ontsluit in principe helemaal niks extra's, buiten UMCG en winkeltijden rijdt die lijn eigenlijk alleen maar voor de vervoersstromen naar Zuidlaren en Annen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

In Middelburg/Vlissingen rijden de meeste stadsbussen toch ook gewoon 2x per uur?
En Assen stelt natuurlijk niks voor: er zijn grotere steden zonder stadsbus.

Voor een stad met de grootte van Groningen is 2x per uur inderdaad wel een eis.
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn 55 en lijn 58 Middelburg - Vlissingen hebben heel lang maar 1 keer per uur gereden, op zondag zelfs eens per twee uur. Tegenwoordig rijdt lijn 57 één keer per uur en lijn 56 buiten de spits- en dagdaluren ook.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Pim-AllianceB95 schreef:
gebruiker77 schreef:Ik tel 6 stadsbussen nodig op het duo lijn 2/lijn 7, daarnaast 5 stadsbussen voor lijn 9 (in de spits) en nog 4 bussen voor lijn 8. Dat zijn er dus gezamenlijk 15. Zouden er nu dan werkelijk meer dan 4 bussen aan de kant staan?
Dan hebben we nog wel de lijncombi 12/16 en de tussenritten tot het UMCG op lijn 5.
De ritten van lijn 12/16 + lijn 5 worden volgens mij meestal met standaard streekbussen uitgevoerd (zeker lijn 5). Er lijkt ook wel een tekort aan gelede stadsbussen, en ook de Q-link 11 heeft regelmatig storingen. Gisteren vervielen in de ochtendspits ook al enkele dubbelgelede bussen. Tja, een weekje stil staan is blijkbaar toch lastig voor die elektrische bussen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door sirvinniei »

56 rijdt naast zondag, 's avonds en zaterdagochtend ook gewoon 2x per uur. 57 is inderdaad een geval apart.
Enfin, ik hou op met mijn offtopicness.
Ik heb geen onderschrift
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijnen 12/16 en 5K (laten we hem zo noemen) kennen een aantal stad- en een aantal streekomlopen. De stadomlopen rijden in principe met standaard stadsbussen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Lijn65 schreef:Midibussen schiet je niks mee op. De midibussen die rond Winschoten en op lijn 89 rijden zijn per dru een tientje duurder dan een 12 meter stadsbus (vraag me niet hoe, maar het is wel zo...).
Hier kijk ik heel raar tegenaan. Een kleinere bus die duurder is dan een grotere bus. Waarom zou Qbuzz dan toch met midibussen rijden in de regio Winschoten? Dan zijn de 12m bussen toch handiger om te gebruiken (vanuit financieel oogpunt dan).
nv_busfreak
Berichten: 86
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nv_busfreak »

CamilleKreemers schreef:Qbuzz heeft genoeg bussen. Echter zullen ze allemaal ingezet worden in de ochtendspits. Het is rond Emmen daarbovenop een enorm verschil tussen Ochtendspits en middagspits qua drukte. In de middag is de spits letterlijk tig breder dan de ochtendspits (alles op Station naar Angelslo tussen 8 en half 9) want 's middags duurt de spits van 13 uur tot 16.30 uur. Dat gaat zwaar drukken op je spitscapaciteit en effectiviteit.

Nu staan alle MBO's, HBO's en VO-scholen in Emmen ook aan dezelfde straat, wat de verdeling nog beroerder maakt. Daarom rijdt lijn 12 ook tot meer dan 7x/30 minuten in de ochtendspits (Alle ritten tussen 8 en half 9 opgeteld van lijn 12 en 600 zonder versterking), waar het in de middag niet boven de 2 uitkomt. Dat maakt het dat Qbuzz een spitsverhouding krijgt die beroerd is, wat kan verklaren dat externe inzet goedkoper is.
Maak de ochtendspits van 8 tot 10 en je kan een enorme materieelbesparing bewerkstelligen.

Hoe dat met die stadsbussen zit is me niet duidelijk. In Emmen zie ik dagelijks maximaal 2 stadsbussen rijden, waar er vroeger 4 waren. Lijkt wel of ze stadsbussen hebben overgebracht naar Utrecht en het opvangen met streekbussen. De geledes rond Emmen rijden ook meer op ritten over de hele dag, terwijl ik ze alleen in de spits zou verwachten.
Qbuzz heeft zeker niet genoeg bussen, ken veel situaties waar in bleek dat t tegendeel waar is. Verder staan er in Emmen momenteel 5 standaard-stadsbussen (eentje stond ook een hele tijd ingepland op extra ritten waaronder de 73 tot Ter Apel AZC) Alleen staat er bijna elke dag wel 1 of 2 bij de Firma Wensink..
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

CamilleKreemers schreef:
Lijn65 schreef:Midibussen schiet je niks mee op. De midibussen die rond Winschoten en op lijn 89 rijden zijn per dru een tientje duurder dan een 12 meter stadsbus (vraag me niet hoe, maar het is wel zo...).
Hier kijk ik heel raar tegenaan. Een kleinere bus die duurder is dan een grotere bus. Waarom zou Qbuzz dan toch met midibussen rijden in de regio Winschoten? Dan zijn de 12m bussen toch handiger om te gebruiken (vanuit financieel oogpunt dan).
Het gaat om standaard stadsbussen, de midibusjes zijn nog wel goedkoper dan een standaard streekbus. Maar heel veel scheelt dat niet. Waarom die stadsbusjes dan zo goedkoop zijn weet ik ook niet
Basislijn
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

even gokken wat mogelijke oorzaken kunnen zijn dat stadsbussen zo goedkoop zijn:
- Toerental van een stadsbus ligt later door lagere snelheid dan een streekbus, dus minder brandstofverbruik per kilometer?
- De snelheid van een stadslijn kan minder snel verhoogd worden, dus minder brandstofbuffer? DRU's worden vastgesteld aan het begin van de concessie, maar door inframaatregelen kan een groep verbindingen ineens 2 km/h sneller zijn. Je verbruik gaat dan ineens omhoog, dus meer kosten. Je DRU-prijs ligt alleen vast door de aanbesteding. De vervoerder wordt er denk ik alleen niet vrolijk van.
- De stadsdienst rijdt altijd 2x/uur, waar dit bij uursdiensten maar de vraag is. Hierdoor kun je mogelijk je personeel efficiënter indelen, dus minder personeel maar meer werk. Lijkt me dan ook goedkoper?
- Misschien kent Stadsdienst Groningen een ander CAO dan Streekdienst Groningen? Ik weet dat de HTM, GVB en RET een eigen stads-CAO heeft en misschien kennen de chauffeurs op stadsdienst Groningen ook een afwijkend CAO. Dit is een gok, maar het zou kunnen.

Misschien dat alles bij elkaar ervoor zorgt dat de stadsbus stukken goedkoper is dan een streekbus.
Lijn65 schreef:Ik zie trouwens net dat die midibusjes zelfs twee tientjes duurder waren (in 2015 92 tegen 111)
Ik had hier de vergelijking gesteld dat een streekmidibus 110 euro was en een streekstandaardbus 111 euro. Dat was er bij mij nooit ingegaan, want de midibus zou goedkoper zijn dan een 12m bus. Het werd immers als bezuiniging in Regio Winschoten doorgevoerd?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

CamilleKreemers schreef: - Misschien kent Stadsdienst Groningen een ander CAO dan Streekdienst Groningen? Ik weet dat de HTM, GVB en RET een eigen stads-CAO heeft en misschien kennen de chauffeurs op stadsdienst Groningen ook een afwijkend CAO. Dit is een gok, maar het zou kunnen.
De oudere chauffeurs van de stadsdienst Groningen rijden inderdaad onder een afwijkende CAO. Nieuwe chauffeurs vallen altijd onder dezelfde CAO.

Overigens kan ik bevestigen dat er omlopen op lijn 12 en 16 met standaard stadsbussen (en zelfs gelede stadsbussen soms) worden gereden. Ik denk dat de verhouding stad-streek op die lijnen ongeveer half-half is.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Zijn de lijnhaltes op lijn 3 en 4 nieuw in de bus?? Boven de ramen. ( foto volgt)

Edit: aan de binnenkant welteverstaan
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ja, alle Qlink bussen krijgen die stickers.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Maar die routestrips zijn niet helemaal nieuw, een aantal bussen reden er al een behoorlijke tijd bij wijze van proef mee rond. De strips worden nu in alle bussen toegepast.
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Vandaag is er op Hoofdstation Perron C instapmarkering aangebracht: https://twitter.com/MennoOedekerk/statu ... 9224364032

Ik ben benieuwd hoe het gaat werken, want het hangt ook heel erg van de chauffeurs af. Zetten ze de bus op de juiste plek, en als dat gebeurt: geven ze alle deuren vrij...
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Er komt/is ook een stopstreep op het asfalt waar de chauffeur de bus voor moet zetten.
Er was al commentaar dat het niet gaat werken als lijn 3 en 4 te ver doorrijden op halte E.
Ik snap het hele idee niet zo, alsof de instappers eerder de deuren niet konden zien of zo.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Heb het ook gezien inderdaad. Ik dacht dat het iets te maken had met blinden/slechtzienden. Zwarte deuren zijn nogal slecht te zien op een zwarte bus namelijk. En het moet de drukte wat over alle deuren spreiden, denk ik.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Volgens mij zou het vooral helpen als alle chauffeurs altijd alle deuren opgenomen gooien bij drukte. Nu is dat vaak onduidelijk.
Die strepen zijn leuk, maar volgens mij scheelt het nauwelijks in tijd. Men wil snel naar binnen voor een plekje, dus er is meestal geen getreuzel.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Alleen kan een buschauffeur niet zelf alle deuren opengooien. De achterste deuren kan hij wel ontgrendelen, maar het is aan de instappers om de deur te openen.
Basislijn
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dat snap ik, maar nu gebeurt het regelmatig dat ze niet worden vrijgegeven terwijl studenten er wel op anticiperen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten