Ik vind de Qlink-formule tot nu toe een goed alternatief voor de tramplannen. Betaalbaar en flexibel. De Qlink lijn 1 (Station Europapark - UMCG - Centrum - P+R Zernike) lijkt me echter een zeer slecht plan. De lijn op zichzelf is echt nog niet heel vreemd, maar meer het feit dat lijn 15 (HS - P+R Zernike) gaat verdwijnen.
Zeker voor mensen die vanaf het Hoofdstation moeten reizen naar het Zernike, is dit idee zeker niet sneller dan de huidige situatie. Lijn 15 rijdt meestal binnen een kwartier (hooguit 20 min) naar het Zernike complex. Als je eerst met de trein naar Europapark moet, moet je eerst 5 minuten lopen naar de trein. Wachttijd. Vervolgens nog een wachten op een bus (die waarschijnlijk propvol zit als iedereen van het UMCG ook nog mee moet) en dan met een enorme omweg naar het Zernike. Dan zal ik nog eerder lijn 9 pakken, die er binnen 20-25 minuten kan komen (meestal sneller).
Met het verdwijnen van lijn 11 zal er een keer extra moeten worden overgestapt om naar de Grote Markt te gaan (voor mensen uit Paddepoel, Zernike). Daarnaast lijkt het me dat studenten minder snel even ergens wat zullen gaan drinken in de zomer.
De lijn 1 zal ook niet sneller zijn voor de mensen die naar UMCG (Noord) moeten. Lijnen 3, 4 en 5 rijden binnen 10 minuten naar het UMCG vanaf het Hoofdstation. Met lijn 2 kom je ook al aardig in de buurt (Grote Markt, Korenstraat, Kapteynlaan).
Wat ik met dit plan niet begrijp is wat de verbetering is? Lijn 15 rijdt nu een snelle route, net als de route vorig jaar. Welk probleem moet er worden opgelost? Sneller wordt het niet, en gemakkelijker ook zeker niet. Waarom niet laten zoals het is? Tevens ben ik het eens met bovenstaande dat het Hoofdstation het Centrale Station is (al noemen we dat nu niet meer zo
) waardoor je zeker vanaf hier snel naar Zernike moet kunnen reizen.
De drukste bestemmingen op één lijn zetten wil niet zeggen dat het een succesvolle lijn gaat worden! Ik zou dan eerder vasthouden aan het idee dat je vanaf een wijk/drukke plaats rijdt naar een belangrijke locatie in de stad.
Verder wordt boven weergegeven dat de huidige lijn 2 al een indicatie kan geven hoe alles er uit kan zien. Ik denk dat juist nog helemaal niet zeker is. Ik verwacht wel dat het een Qlink lijn wordt, want anders was die samenvoeging met lijn 1 niet geweest, maar de route is allerminst onduidelijk. Misschien wordt het wel enkel De Wijert - HS - Korrewegwijk - Station Noord, of zoals elders wel te lezen was De Punt - Vinkhuizen.