Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Een interessante powerpointpresentatie van het OVbureau, te vinden tussen de stukken van de gemeenteraad Groningen.
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... -bureau%22

Er wordt ingegaan op de ruime uitbreidingen in het HOV-net, waarbij ook de reizigersaantallen flink toenemen. Lijn 309 +14%, Q-link 5 +17% en Q-link 4 +6%.
Ook de 140 vertoont een aardige groei. Verder zijn er lijnen die behoorlijk krimpen, zoals lijn 35 -18%. Daarnaast verliest lijn 6 11% van het aantal reizigers, wat denk ik voornamelijk te maken heeft met het eerder bekende dat de Hoornsemeer de helft minder instappers heeft.
Het verdwijnen van de buslijn 4 door de Oosterpark en het vervangen door streeklijnen heeft gezorgd voor 5% meer reizigers.

Daarnaast staan er nog cijfers over de kostendekkingsgraden van verschillende bussoorten:
- Q-liner 99% (!!)
- Q-link 59% (wat zal de bijdrage van lijn 15 zijn?)
- Basis streek 39%
- Basis stad 27% (waarbij ik denk dat lijn 7 dit wel heel hard naar beneden trekt)
- Zware stadslijn 56% (lijn 6 moet dat dan zijn? zoveel zware stadslijnen zijn er niet meer, nu Beijum en Lewenborg naar Q-link zijn gegaan)

In de presentatie staat ook nog een plattegrond van de lijnen die een kostendekkingsgraad van 50% of meer behalen.
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Qbuzzie »

Ik had een poos geleden een vraag naar Qbuzz gestuurd over de drukte op lijn 2 en over de ruimtelijke inpassingen In Roden en heb keurig antwoord terug!

De mail:
Het onderzoek naar de optimale routevoering in Roden loopt nog. Het klopt dat routevariant 3 de voorkeur heeft. Dit is uitvoerig besproken op diverse bewonersavonden in Roden en Nieuw Roden. Wel is het zo dat momenteel bekeken wordt of de route kan doorrijden naar de Kastelenlaan, in plaats van tot de Vijfde Verloting. Wij vinden zelf ook dat het inkorten tot de Vijfde Verloting een te grote overlast veroorzaakt voor de inwoners van Nieuw Roden en Roderveld. Naar verwachting zal er voor de zomer meer duidelijkheid komen over de toekomstige routevoering binnen Roden.

De drukte naar De Wijert is ons bekend en heeft onze aandacht. Er rijden al extra bussen en we zijn aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om het aanbod op de drukste momenten te vergroten.
Ik hoop zo op dubbel gelede bussen op lijn 2!
De wielen van de bus gaan rond en rond...
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Dubbel gelede bussen op lijn 2 gaan er zeker niet komen. Denk dat Qbuzz/OV-Bureau eerder het combineert met lijn 6 volgend jaar en zo de frequentie van wellicht de nieuwe lijn 2 of 6 in de spits verhoogd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik zou normale gelede bussen al een enorme verbetering vinden.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Als de verlenging door gaat gaat dat denk ik vrijwel zeker gebeuren.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Het zal mooi zijn als je De Wijert en Vinkhuizen aan elkaar koppelt. Die gelede bus kan dan 8x per uur rijden in de spits. Lijn 16 kan je dan schrappen als je voor het Hoendiep lijn 8, 35, 39 en 88 in een regelmatige dienst gooit. Lijn 9 hoeft dan De Wijert niet meer te bedienen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Volgens mij is lijn 16 ook niet echt meer nodig als ik de cijfers in dat bestandje heb gezien.. :S
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

gebruiker77 schreef: - Basis stad 27% (waarbij ik denk dat lijn 7 dit wel heel hard naar beneden trekt)
Ik denk persoonlijk dat lijn 8 ook een aandeel in de slechte kostendekking heeft. Dat is nou ook niet echt een drukke lijn

Lijn 12 bellingwolde +33% :shock: wordt dan ook terecht met midibusjes gereden...
Vind het jammer dat 65 tussen Winsum en Groningen niet als basislijn wordt genoemd. Dat is met name tussen Winsum en Kardinge een belangrijke verbinding.

De kaart die alleen lijnen met een kostendekking van meer dan 50% laat zien, laat het basisnet zien met daarbij de opmerking dat die lijnen een kostendekking van meer dan 50% zouden moeten hebben (denk ik).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 65 wordt toch juist wel tot het basisnet gerekend. Het is alleen niet zo n zware lijn als lijn 140, en dat snap ik wel. Lijn 65 heeft in de spits even een piek toch met 4 bussen per uur.

Overigens denk ik dat die kaart juist wel de lijnen laat zien die nu al een kostendekkingsgraad hebben boven de 50 procent. De lijnen die op de kaart zijn komen mij wel over als in principe goed draaiende lijnen. De andere kaart ging over welke buslijnen nu minimaal altijd een uurdienst hebben. Ik denk dat je beide kaarten moet combineren voor het dragende net. Bijv. De lijn naar Surhuisterveen heeft een dekkingsgraad van boven de 50 procent, maar rijdt slechts 1 keer per 2 uur in de avond en op zondag. Ik gok dat als deze altijd zal rijden de dekkingsgraad onder de 50 procent zakt. Lijn 65 staat op beide kaarten en is dus dragend net?

Lijn 8 vanuit Hoogkerk is vaak nog wel aardig bezet, maar die lijn maakt gewoon weinig kilometers en men koopt vaak een 2 eurokaartje. Coendersborg is wel echt rustiger. Lijn 9 zit soms ook echt behoorlijk vol, wat me soms wel verbaast, had ik niet verwacht in het begin (niet alleen naar Zernike!). Lijn 2 ook een basis stadsdienst heeft een dekkingsgraad van boven de 50 procent. Ik denk echt dat lijn 7 tegen de 10 procent moet zitten. Die lijn is ook zo leeg en rijdt altijd achter andere bussen aan...
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat lijnen 7, 8 en 17 de minst lopende lijnen zijn van de Stadsdienst.

De drukste NIET HOV-lijnen zijn denk ik lijn 140, 61, 20, 73, 65, 78 en 110. Ik weet niet of het ook op deze volgorde is, maar lijnen 20 en 73 zijn zeer lang en met name de stukken Meppel - Dieverbrug (lijn 20) en Stadskanaal - Emmen (lijn 73) zijn zeer druk.

Ik ben het wel eens met gebruiker77 dat het uiteindelijke netwerk in GD een combinatie van alle lijnen >50% + een deel van de lijnen die nu een uursdienst altijd rijden. Eventueel worden die lijnen met nu altijd een uursdienst nog aangepast, zodat ze sneller boven de 50% eindigen (voorbeeld vervallen zondagsbediening of 1x/2uur ipv 1x/uur). De toekomst zal dit toch leren wat de toekomst brengt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Etienne »

gebruiker77 schreef:Een interessante powerpointpresentatie van het OVbureau, te vinden tussen de stukken van de gemeenteraad Groningen.
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... -bureau%22
Ik zag zo het eerste gezicht al 3 foto's van GD-bussen van mij erin staan. :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Welke foto's dan?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik neem aan dat dat met toestemming is of dat je ze gepubliceerd had onder een licentie die dat niet vereist?
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Etienne »

Dat zijn de foto's van de "Regionale basisverbindingen", "Aanvullende streeklijnen" en "aanvullende stadslijnen". Die staan ook alledrie op de wiki alhier.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

CamilleKreemers schreef:Ik denk dat lijnen 7, 8 en 17 de minst lopende lijnen zijn van de Stadsdienst.

De drukste NIET HOV-lijnen zijn denk ik lijn 140, 61, 20, 73, 65, 78 en 110. Ik weet niet of het ook op deze volgorde is, maar lijnen 20 en 73 zijn zeer lang en met name de stukken Meppel - Dieverbrug (lijn 20) en Stadskanaal - Emmen (lijn 73) zijn zeer druk.

Ik ben het wel eens met gebruiker77 dat het uiteindelijke netwerk in GD een combinatie van alle lijnen >50% + een deel van de lijnen die nu een uursdienst altijd rijden. Eventueel worden die lijnen met nu altijd een uursdienst nog aangepast, zodat ze sneller boven de 50% eindigen (voorbeeld vervallen zondagsbediening of 1x/2uur ipv 1x/uur). De toekomst zal dit toch leren wat de toekomst brengt.
Ik vrees dat je 20 echt uit dat lijstje mag schrappen, 110 misschien ook nog wel. Heel erg weinig vervoer buiten de spits. 73 kent dan juist in de spits weer erg weinig vervoer (richting Groningen samen met lijn 174 slechts twee bussen per uur, en ruimte te over).
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Volgens de OVnieuwsuitgroningen website vallen de lijnen 2, 7, 8 en 9 onder het basisnet stadsdienst: die hebben dus een kd van 27% - lijn 2 wordt wel vermeld met een kd van >50% op dat kaartje (denk ook doordat in beide spitsrichtingen druk is, en tamelijk veel bestemmingen op de route). Dan wil ik niet weten hoe laag de kd van de lijnen 7,8 en 9 bij elkaar is!
Misschien moet je bij deze cijfers echt eens gaan denken om lijn 8 in de avond maar 1x/uur te laten rijden. Met een slimme aansluiting op de Q-link lijnen van/naar P+R Hoogkerk er dan vast een scheve halfuurdienst ontstaan.


Lijn 140 zal vast de hoogste kd hebben van de niet HOV lijnen (maar of de tegenspitsrichting druk is...?). Lijn 50 komt vast ook een eind. Mensen uit Haren/Vries, en scholieren naar Haren.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet niet of de stadsdiensten Assen en Emmen ook worden meegerekend in de basis stadsdienst.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

De stadsdienst van Assen stelt niks voor en moet op termijn ook vervangen worden door buurtbusjes. De stadsdienst van Emmen daarentegen loopt wel heel goed, met name lijn 1, 2, 3 en 4 en 12. Maar of het basisnet is weet ik niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn 8 en 9 zijn, ook 's avonds, zeker niet nutteloos. Verder zou ik als ik een inschatting zou moeten geven lijn 50 wel tot de kostendekkingstechnisch beste niet HOV-lijn bestempelen, gezien het grote aantal reizigers in beide richtingen. In de avonden haalt 140 in ieder geval bij lange na de aantallen van 50 niet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Hoogkerk zal wat minder worden met reizigers als eens dat langverwachte treinstation geopend zal worden.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Pim-AllianceB95 schreef:Lijn 8 en 9 zijn, ook 's avonds, zeker niet nutteloos. Verder zou ik als ik een inschatting zou moeten geven lijn 50 wel tot de kostendekkingstechnisch beste niet HOV-lijn bestempelen, gezien het grote aantal reizigers in beide richtingen. In de avonden haalt 140 in ieder geval bij lange na de aantallen van 50 niet.
Ik denk dat in de reguliere streeklijnen inderdaad 50 en 140 zeer goede zaken doen, lijn 50 zeker. 78 doet het naar mijn idee ook niet verkeerd overigens.

Lijn 9 is toch best wel bezet. Ik denk dat vooral lijn 7 die cijfers omlaag haalt. Overigens hoort lijn 6 ook bij het basisnet sinds vorig jaar, zal d'r even voor zorgen dat die erbij komt te staan ;).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

TheRoy-t schreef:De stadsdienst van Emmen daarentegen loopt wel heel goed, met name lijn 1, 2, 3 en 4 en 12.
Dat zijn dus alle stadslijnen van Emmen. :mrgreen: (De lijnen 5, 6 en 7 kun je nauwelijks serieus nemen.)
Lijn 1 in Assen voldoet volgens mij nog best aan een vraag. Twee weken geleden ging ik eens met die lijn mee en om 13:30 waren er 7 overige reizigers.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Hm, ik ervaar 1 in Assen toch meer als een 'moetje'. Vaak leeg en kon vorig jaar met die standaardbus zeker niet uit, de fietsafstanden naar zowel het station als de M.L. Kingweg, waar veel frequentere verbindingen beschikbaar zijn, nekken de lijn denk ik.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Lijntjes als de Asser lijn 1 zijn eigenlijk per definitie onrendabel. Om die lijn kostendekkend te rijden moet je met 14 mensen van ML Kingweg naar het station rijden (uitgaande van vol tarief met de OV-chipkaart). Wat dus nooit gebeurd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/bus ... 53973.html

Bus snel uit Brugstraat. Door de komst van de Primark gaat men op korte termijn de bussen al uit de Brugstraat halen. Het lijkt erop dat de lijnen 8, 16, 35, 39 dan via de route van lijn 15 naar bushalte Rembrandt van Rijnstraat gaan.

Het lijkt mij dat daar ook een financieel voordeel bij zit, ivm een snellere route. Ik vraag me wel af waarom er volgens mij wel DRIS-panelen zijn geplaatst bij de Zuiderdiepbushalte voor de Pathé. Daar zouden deze bussen dan toch ook niet meer langs komen?

De bushalte die is weggehaald bij de Eeldersingel zou je weer kunnen herstellen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten