Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 2 is één der meest gebruikte lijnen, in lijn 7 zitten niet heel veel mensen. Lijn 7 is bedoeld als basisontsluiting en als zoethoudertje inmiddels voor de Oosterparkwijk.
Bij Station Noord, Bedumerweg, Korreweg, Oosterhamrikbaan, UMCG, Zuiderdiep en Hoofdstation zijn diverse overstapmogelijkheden op andere lijnen. Daarmee hoeven bewoners van bijvoorbeeld de omgeving Petrus Hendrikszstraat (Korrewegwijk) geen onlogische lange omritten te nemen met bijvoorbeeld een lijn 2 maar kunnen zij direct naar bijvoorbeeld UMCG of Zuiderdiep. Dit ontlast bijvoorbeeld de Grote Markt en Hoofdstation. Vergeet ook niet dat veel reizigers vanuit wijken als Paddepoel en Selwerd met lijn 7 naar het UMCG gaan. Ik denk trouwens wel dat het gunstiger zou zijn als je lijn 7 -weer- via Station Europapark en Kempkensberg naar Hoofdstation laat rijden. Dan heb je de overstap bij het UMCG en Hoofdstation nog steeds en is er de populaire directe verbinding tussen Oosterpark, Station Europapark en het noorden van de stad. Lijn 12 kan dan meteen weer de directe route naar Driebond rijden, eventueel via P3, Europapark en Duinkerkenstraat en weer naar de Bornholmstraat om zo door te gaan naar Kardinge.
Bij Station Noord, Bedumerweg, Korreweg, Oosterhamrikbaan, UMCG, Zuiderdiep en Hoofdstation zijn diverse overstapmogelijkheden op andere lijnen. Daarmee hoeven bewoners van bijvoorbeeld de omgeving Petrus Hendrikszstraat (Korrewegwijk) geen onlogische lange omritten te nemen met bijvoorbeeld een lijn 2 maar kunnen zij direct naar bijvoorbeeld UMCG of Zuiderdiep. Dit ontlast bijvoorbeeld de Grote Markt en Hoofdstation. Vergeet ook niet dat veel reizigers vanuit wijken als Paddepoel en Selwerd met lijn 7 naar het UMCG gaan. Ik denk trouwens wel dat het gunstiger zou zijn als je lijn 7 -weer- via Station Europapark en Kempkensberg naar Hoofdstation laat rijden. Dan heb je de overstap bij het UMCG en Hoofdstation nog steeds en is er de populaire directe verbinding tussen Oosterpark, Station Europapark en het noorden van de stad. Lijn 12 kan dan meteen weer de directe route naar Driebond rijden, eventueel via P3, Europapark en Duinkerkenstraat en weer naar de Bornholmstraat om zo door te gaan naar Kardinge.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Maar ik denk dus juist dat lijn 2 overbodig is bij de gratie dat lijn 3, 4 en 11 in de buurt liggen. Dat zijn doorgaande assen die bij net wat meer voeding wat frequenter kunnen rijden. Een substantieel verschil tussen de 2 en de 7 is dat lijn 7 wél een tangentiële verbinding biedt. Alleen rijdt dat ding veel te weinig om überhaupt interessant te zijn. Tenminste, toen ik net in Groningen kwam wonen en nog geen fiets had hield ik het om die reden wel uit mn hoofd om die lijn te pakken.
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wellicht kan lijn 7 voorlopig.naar zernike worden doorgetrokken op de verbinding die kevin schetst
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.
Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 2 is op het stuk bij Station Noord niet druk, maar op het overige traject wel.
Waarom zou je die schrappen? Lijn 7 is hoogstens voor 1/3 gevuld, maar rijdt zelfs in de spits soms leeg. Lijkt mij logischer om hier in te schrappen.
Lijn 7 via Europapark, Euroborg, bios lijkt mij een verbetering. In de avond rijdt enkel lijn 5 daar in het uur.
Ligt het in de verwachting dat er nog wijzigingen komen per mei?
Waarom zou je die schrappen? Lijn 7 is hoogstens voor 1/3 gevuld, maar rijdt zelfs in de spits soms leeg. Lijkt mij logischer om hier in te schrappen.
Lijn 7 via Europapark, Euroborg, bios lijkt mij een verbetering. In de avond rijdt enkel lijn 5 daar in het uur.
Ligt het in de verwachting dat er nog wijzigingen komen per mei?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
In 2000 werd het lijnennet zwaar versoberd in de stad wegens bezuinigingen. Toen reed (toen nog) lijn 1 slechts tot de halte in de Soendastraat bij de Plus. Je zou er voor kunnen kiezen om vanaf daar straks de Qlink 2 aan nu nog lijn 61 te koppelen door via de nieuwe Noordzeebrug verder te rijden naar Zuidwolde en Bedum. Dan kan lijn 7 doorgetrokken worden naar Station Noord en eventueel Paddepoel-Noord/Zernike. Kan lijn 9 naar Selwerd/Station Noord gaan rijden. Heb je met lijn 7 meteen een directe verbinding tussen de studentenbuurt Korrewegwijk en campus Zernike.ov'tje schreef:Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.
Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?
Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.
Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.
Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor wat betreft de groene Qlink lijn die vanaf het najaar gaat rijden; worden hiervoor ook nog 18m Citaro's omgebouwd en overgespoten?
En lijn 2, zijn daar ook Q-link plannen voor?
En lijn 2, zijn daar ook Q-link plannen voor?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dan kun je hem omvormen tot een laagfrequente lijn Kardinge - Ulgersmaborg - Oosterpark - Damsterdiep - HS - Grote Markt - Hortusbuurt - Oranjebuurt - Paddepoel (en evt. Zernike om te keren) v.v.gebruiker77 schreef:Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?
Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.
Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Q-link bus 3429 om 8 uur op lijn 35 naar Oldehove.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
zondag was de 3441 al op 11
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Vanochtend gelede 3517 als 2e rit lijn 133 ri. Groningen, i.p.v. de eerder gebruikelijke gewone streekbus.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:Soortvanhenk schreef:Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is.gebruiker77 schreef: 'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Heb vanmiddag een filmpje gedraaid van de Qbuzz 3401 op lijn 15. Misschien leuk voor mensen die hem nog niet in beweging hebben gezien om even een CapaCity te bekijken :)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8uxuiaSfwmY[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8uxuiaSfwmY[/youtube]
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat lijkt me alleen lijn 9. Al was "via Paddepoel" wellicht handiger.groningen schreef:Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.
Lijn 9 rijdt om en om naar Zernike via Paddepoel of Noord via Selwerd. Dus dan zou WKC Paddepoel wel kunnen.
Lijn 9 rijdt om en om naar Zernike via Paddepoel of Noord via Selwerd. Dus dan zou WKC Paddepoel wel kunnen.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Jep. Ik bedoel dan het stuk Annen - HS in de richting Europapark.gebruiker77 schreef:@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik snap het wel hoor. Je gebruikt voor het stuk Annen-Groningen HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" en tussen vk Verschuurbrug en HS verander je de film in "Europapark via UMCG". Je kunt natuurlijk niet iedereen tevreden houden en er alle belangrijke bestemming in proppen, dan krijg je namelijk "Groningen Europapark via HS en UMCG" en ik weet niet of dat prettig lezen is.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat gebeurt ook! Voor HS is het (onduidelijke) voorgenoemde, daarna:Nelis schreef: Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is.
- Station Europapark via Grote Markt- UMCG (Tussen HS-Grote Markt)
- Station Europapark via UMCG- P+R Euroborg (Tussen Grote Markt-UMCG)
- Station Europapark via P+R Euroborg (Tussen UMCG-P+R Euroborg)
Dan lijkt het mij voor de hand liggend dat er slechts Station Europapark getoond wordt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Even offtopic: Is het misschien een idee om voor bovenstaande soort reacties (afwijkend materieel op een bepaalde lijn, koersfilm, etc), een aparte topic te maken? Doel van dit topic lijkt mij vooral om de ontwikkelingen omtrent het busvervoer in Groningen te volgen, en om daar eventueel vragen over te stellen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Daar hebben we al topics voor die te vinden zijn onder OVer je Reiservaringen. Gelieve dat soort posts in de daarvoor bestemde topics te zetten.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
In de publieksversie Spoorknoop Groningen kwam ik het volgende kaartje tegen:
Volgens mij kunnen we hier wel uit opmaken dat lijn 2 uiteindelijk een Qlink wordt van Vinkhuizen naar Martini/De Punt. Deze lijn krijgt dan de kleur rood.
Volgens mij kunnen we hier wel uit opmaken dat lijn 2 uiteindelijk een Qlink wordt van Vinkhuizen naar Martini/De Punt. Deze lijn krijgt dan de kleur rood.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten