Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Vismarkt?! Die gladde steentjes kunnen het niet aan. Verder is er markt op dinsdag, vrijdag en zaterdag en dan wordt het veel te nauw.
JvD.
Berichten: 34
Lid geworden op: di 18 feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JvD. »

En dan moet je een euro betalen voor vervoer van een plek waar je niet wilt uitstappen (Westerhaven) naar een plek waar je niet wilt zijn (Zuiderdiep)? Ik mag toch hopen dat dat voor die prijs een retourtje wordt? In vergelijking tot het bereik van een € 2,- kaartje is het bereik van dit kaartje wel heel klein. Oké, ik weet dat de € 2,- eurokaartjes duurder gaan worden, maar dan nog...

Bovendien: waarom zou je überhaupt moeten betalen, als je al voor de reguliere bus betaald hebt? Is je € 2,- kaartje dan plotseling niet meer geldig in dit ding?

Daarbij: voor ouderen is de Herestraat 'beklimmen' (vals plat) denk ik lastiger dan horizontaal over de Vismarkt te lopen.

Nog een punt: wat als je na afloop van het winkelen gezellig nog even uit eten wilt gaan. Kun je alsnog lopend terug, want dat busje rijdt dan niet meer...

Wie moet hier blij van gaan worden???
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De afstand die je met dat busje aflegt is kleiner dan Zuiderdiep - Westerhaven, aangezien deze haltes nog gewoon door de reguliere lijnbussen worden bediend. Alleen A-kerkhof komt te vervallen. Vandaar ook mijn voorstel om hem op zijn minst te laten rijden naar Grote Markt, desnoods via Zuiderdiep, maar dan voegt het iets meer toe.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Voor mijn gevoel is dit een geval: "we hebben beloofd dit op te zetten, maar wij willen het eigenlijk niet. Dus eigenlijk vragen we er geld voor, in de hoop dat niemand meereist en we dat ding na een half jaar weer af kunnen schaffen."
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Zolang er bussen over de Grote Markt rijden vind ik dit totale nonsens. Als de bussen verdwijnen is zie ik een route Westerhaven - Vismarkt - Grote Markt - Diepenring wel zitten.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Op de halte Nijenborgh richting Zernike Noord is een lang hek geplaatst om tegen te gaan dat iedereen het fietspad op loopt. Het hek is echter vrij hoog (denk wel zo'n anderhalve meter), dus het ziet er een beetje lelijk uit.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door zone2000 »

10 gelede VDL Citea’s Electric voor Qbuzz in Groningen

Het Nederlandse openbaarvervoerbedrijf Qbuzz heeft 10 VDL Citea’s SLFA Electric in BRT (Bus Rapid Transit) design bij VDL Bus & Coach bv besteld. Deze 10 gelede elektrische Citea’s gaan vanaf 11 december 2017 op de eerste volledig elektrische Q-link buslijnen 1 en 11 in Groningen rijden. Q-link is het snelle HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) busnet vanuit de regio naar belangrijke bestemmingen in Groningen Stad. Op basis van het principe van Opportunity Charging, worden de bussen tussentijds op de lijn opgeladen. Hierdoor is de range van de bussen groot genoeg om de dienst op de lange Q-link lijnen in te kunnen vullen. Daarvoor levert VDL speciale snellaadstations. Na de dienstregeling worden de bussen ’s nachts in het depot van Qbuzz volledig bijgeladen. VDL is voor deze order naast bussenleverancier ook systeemverantwoordelijke en verzorgt tevens de installatie van de laadstations.http://www.vdlbuscoach.com/News/News-Li ... Groni.aspx
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Aldus een bericht in een ander topic hier gaan geledes 3055, 3061, 3064 en de 3070 voor Arriva in Tilburg rijden.

viewtopic.php?f=36&t=11123&start=2925#p507938
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Volgens Wikipedia zijn 3 bussen (laatste drie) daarvan Q-link Groen, dan zouden ze pas in december naar Tilburg gaan als de Citeas ingestroomd zijn?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

nee, kan wel eerder, want ze zijn inmiddels op de 11 vervangen door 3420-3423 die van Qlink Blauw af komen. Die zijn daar vervangen door Capacity's.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Bij Holthausen zijn ze druk bezig met het gereedmaken van het busje dat in de binnenstad gaat rijden ter vervanging bussen over A-kerkhof. Ben benieuwd wat voor bestickering dit voertuig krijgt. Heb ook ergens gehoord dat er misschien chauffeurs van Qbuzz op zouden komen te rijden, klopt dat?

https://twitter.com/Carlholthausen/stat ... 5111128064
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door BrengMe »

Wat een lelijk ding :X :N
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Ik weet niet een hoe ik dit moet zeggen, maar laat ik zeggen dat een lijkenkist aantrekkelijker oogt.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Dennenboom »

Met een geel kleurtje en een melodietje bij het rijden kan ie zo bij Fisher Price in de catalogus.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Stadsbus »

CamilleKreemers schreef:Ik weet niet een hoe ik dit moet zeggen, maar laat ik zeggen dat een lijkenkist aantrekkelijker oogt.
Wel een lijkenkist op wielen met waterstof toch?
Spoiler: show
Afbeelding
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Chrysa »

Ik ben blij dat de shitposts ook dit forum bereiken. _O-

Maar ja, in tegenstelling tot een lijkkist wil ik in zo'n busje niet dood gevonden worden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jef400 »

Dennenboom schreef:Met een geel kleurtje en een melodietje bij het rijden kan ie zo bij Fisher Price in de catalogus.
:lol: :lol: :lol:
Laten we wel wezen. Zelfs een conventioneel wegtreintje zit er leuker uit.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ziet er ook echt uit alsof hij door zijn ophanging heen geklapt is, zo laag zit hij bij de grond.
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Is dat

Afbeelding

een italiaans busje qua carrasorie?
Ik meen die wel vaker op foto's te hebben gezien.
Via Google vind ik soortgelijke dingen:

Afbeelding
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Er staat een logo op de rolstoelplank, wat Googlen leert dat dit een Tecnobus Gulliver is: http://www.tecnobus.it/home/en/prodotti.html
marcel.nl
Berichten: 635
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Dan had ik het dus wel in de juiste hoek gezocht, Italia
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ik weet niet of dit plan al eens is geopperd, maar ik vind het zelf een grote verbeterslag voor lijn 15. Het aantal vertragingen zal fors afnemen.

Afbeelding
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Lijn 15 via de HOV-West is hier vaak een discussiepuntje, ik zou het persoonlijk zelf ook graag zien. Er is ook ergens een plan van de gemeente Groningen om de kruispunten bij de op/afritten aan te pakken ten behoeve van lijn 15 en MAT ritten. Lijn 15 gaat helaas vanaf september via de nieuwe centrumhalte Westerhaven rijden.

Een halte bij de Van Heemskerckstraat zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat voor zover ik weet de spoorwegovergang daar gesaneerd is.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Ja ik had het gelezen, onbegrijpelijk dat een lijn puur voor studenten wordt opgescheept met een toeristische route. Ik denk dat een hov-as over de ring west een goede bijdrage kan leveren aan de vervoersvraag binnen de stad. In combinatie met een nieuw station Hoendiep, waar dan een goede aansluitingen worden geboden op de bus. Als de nevenlijnen worden gekoppeld en door gaan rijden op Hoofdstation wordt dit een prima alternatief om drukte te spreiden.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Persoonlijk zou ik het liefste lightrail richting Zernike Campus zien, bestaand spoor richting Noord uitbreiden en dan voor de Walfriedusbrug aftakken naar Zernike Campus. Zal alleen wel een onmogelijke opgave zijn omdat je zit met de brug over het Noord Willemskanaal en enkele overwegen die bij een hoog-frequente light-rail verbinding waarschijnlijk continue dicht liggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten