Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ik snap de keuze voor diesel vanuit het oogpunt van continuïteit. Uit ervaring met de Ebusco bussen blijkt dat elektrisch nog niet altijd even betrouwbaar is. En omdat de andere bus natuurlijk een waterstofvoertuig is die ook redelijk experimenteel is snap ik de keuze voor diesel wel heel goed.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Voor degene die het nog niet hebben meegekregen, dit ding is tijdelijk. Over twee-drie weken komt de waterstofbus. Die staat nog voor afbouw en keuring bij Holthausen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

Nicketick schreef:Uit ervaring met de Ebusco bussen blijkt dat elektrisch nog niet altijd even betrouwbaar is.
Er rijden in dit land tientallen elektrische bussen rond die volkomen betrouwbaar zijn. :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Durashift »

^^ Andere merken / techniek. :wink:

Overigens, waterstof is ook maar een energiebron voor de elektrische aandrijving. (A)

Best wel een kloeke bus om te zien. :pos:
Chauffeur zit wel écht op de vooras, zo te zien aan de hoogte van de bestuurdersplek. (plus de lage raampartij, wat het effect versterkt volgens mij).

@Z2N . Kennelijk is dit samengesteld met Franse onderdelen. Volgens mij zie ik een stuur met het wiebertje van Renault erop als logo.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Iemand een idee waarmee 25 nu gereden wordt? Gewone taxibusjes?
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Een 8-persoonsbusje van VMNN, dus ja.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Basislijn
Qbuzzie
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 okt 2014, 13:22
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Qbuzzie »

De eerste foto's van de nieuwe pendelbus in actie zijn verschenen op Twitter. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron: https://twitter.com/JelmereH

Afbeelding
Afbeelding

Bron: https://twitter.com/frank_brander
De wielen van de bus gaan rond en rond...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Een echt Qbuzzie dus, die het meest lijkt op een rijdende jukebox. :D

Oh ja, ik mis die borstels voorop, zo zou je hem multifunctioneel kunnen maken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lange_Dre »

Ik ben zelf (helaas) vaak afhankelijk van mijn rolstoel of krukken en besloot vandaag om het centrum pendelbusje uit te proberen. Maar man man man, wat mis ik die stadsbus nu al bij de A Kerkhof. Mijn ervaring was niet al te fijn.

Allereerst is het busstation aan de westerhaven en het gebied er om heen nog niet helemaal klaar. Zo kon ik bijvoorbeeld met mijn rolstoel niet op de halte komen waar het centrum busje stopte. Er waren veel wegversperringen door hekken beton bakken stapels tegels noem het maar op. Nadat ik om hulp van omstanders had gevraagd om een hek aan de kant te tillen zodat ik bij de halte kon wachten had ik de hoop dat het vanaf dat moment beter zou gaan.

Helaas kon het busje (zonder vaste dienstregeling) niet even 5 seconde op mij wachten en reed dus voor mijn neus weg. De chauffeur gunde mij ongeveer 10 minuten extra tijd om van de zon te genieten..

Poging twee dan maar, na ongeveer tien minuten kwam het busje weer langs. Ik stak mijn hand duidelijk uit, liet duidelijk zien dat ik mee moest maar het busje reed door. Gelukkig stopte hij voorbij de halte zodat ik toch nog mee kon (maar handig was dit niet).

Ook bij het uitstappen ging het weer mis. Ik had keurig aangegeven dat ik er bij de halte uit moest maar weer reed het busje de halte voorbij.

Alles bij elkaar koste mij zeker 20 minuten extra rijstijd + het feit dat mijn humeur er niet beter op werd. Ik snap dat het voor gezonde en jonge mensen goed te lopen is vanaf de westerhaven, maar zelf ben ik jong en chronisch ziek en heb ik dus wel een bus halte nodig om "even" naar de markt te kunnen gaan. Het lopen vanaf de bushalte aan de Grote Mark naar de vis markt is voor mij vaak al net te ver lopen, ik red dat door mijn chronische ziekte helaas gewoon niet meer. Ik mis de stadsbussen daarom extra, zeker omdat het zonder bussen en vooral heel veel fietsers die overal lak aan schijnen te hebben het er alles behalve veiliger en fijner op is geworden en laat dat nou net de rede zijn waarom de gemeente de stadsbussen uit het centrum wil hebben... :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Zou ik sowieso doorgeven aan Qbuzz/Gemeente Groningen.
🍉
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lange_Dre »

Hainje schreef:Zou ik sowieso doorgeven aan Qbuzz/Gemeente Groningen.
Volgens mij gaat Qbuzz niet over deze pendelbus. Daarom ben ik inmiddels al bezig met een brief richting de gemeente, met aanvullende foto's erbij. :wink:

En voor als Qbuzz wel over deze pendelbus gaat, dan geef ik meteen de hoop op. Helaas heb ik al meerdere keren aan Qbuzz door gegeven als er iets niet helemaal goed ging en het gevolg daarvan en tot nu toe lijken ze er niets mee te doen. De laatste reactie die ik van de helpdesk kreeg dateerd van een uurtje geleden. Ik had namelijk meerder keren een niet prettige ervaring met chauffeurs op de stadsdienst. (Natuurlijk zijn er uitzonderingen, er rijden meerdere helden op vooral de streeklijnen zo is mijn ervaring).

De reactie van de helpdesk van Qbuzz kwam niet verder als "ik vind anders wel dat ik fijne collega's heb" dat is natuurlijk heel fijn voor de mensen op de helpdesk en dat gun ik hun ook. Maar ik ben een betalende klant, een reiziger als alle andere reizigers, alleen neem ik soms een eigen zitplaats op wielen mee. Maar dan hoef ik natuurlijk niet als een afvoerputje behandeld te worden. :cry: En daar kan ik dan weer erg verdrietig van worden. :(
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Lange_Dre schreef:Volgens mij gaat Qbuzz niet over deze pendelbus.
Ik wist het ook niet zeker, vandaar de "multiple gok".
Lange_Dre schreef:"ik vind anders wel dat ik fijne collega's heb"
Lekker professionele reactie ook. :')

Maar de aanhouder wint en anders misschien een aantal hoge piefen uit te nodigen een dagje met jou mee te lopen? Wellicht dat ze dit de ogen opent.
🍉
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lange_Dre »

Maakt niet uit, ik dacht eerst ook dat het gewoon van Qbuzz zou zijn. :wink:

En ja die reactie, ik ben wel aardig wat gewent, maar dit ging mij echt net even iets te ver. Ik voelde mij er ook niet serieus genomen door. Ik heb de eerder voorvalle en reacties welke ik van Qbuzz kreeg ook een aantal keer doorgespeeld naar het OV Bureau. Ik hoopte dat dat eventueel nog voor een verandering zou zorgen. Maar het komt bij mij helaas net iets te veel over alsof ze Qbuzz niet durven aan te spreken ofzo. Nogmaals zo komt het op mij over, kans is groot dat het wat anders kan zijn. Maar echt fijn is het niet.

Edit: en het uitnodigen van belangrijke mensen om een dagje mee te gaan is inderdaad een goed idee. Iemand van de PvdA heeft al voorgesteld om een middagje op pad te gaan. Maar dat heb ik door mijn gezondheid even moeten parkeren. Ik heb de laatste tijd net aan genoeg energie en kracht om snel naar de markt en dan weer naar huis te gaan. Maar zodat het wel kan wil ik het ook zeker weer voorstellen :wink:
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Qbuzz-chauffeurs rijden in het busje. Dus ik zou bij beide klagen. Klagen bij de opdrachtgever vindt de vervoer meestal niet zo leuk ;). Heb wel de ervaring dat Qbuzz de problemen over het algemeen goed oplost.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lange_Dre »

In dat geval zal ik Qbuzz ook een berichtje sturen. Fijn te horen dat er nog wel mensen zijn die wel een goede ervaring hebben met dat vervoers bedrijf. :wink: Ik hoop dat ik ook snel een goede ervaring kan krijgen met Qbuzz. Eventueel een andere vervoerder in 2019 mag ook wel. Misschien toeval maar met andere vervoersbedrijven heb ik namelijk minder nare ervaringen. Zo vind ik dat de HTM en Arriva in Breda juist het een stukje beter doen. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Toen ik vanochtend Zernike op reed lag er ineens weer een bussluis. Pret was echter van korte duur want vanmiddag was hij alweer verdwenen. Schijnt dat de Capacities er niet zonder kleerscheuren overheen konden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Op twitter las ik dat het niet de gemeente Tynaarlo is die geen gelede bussen door Eelde wilt. Daar hebben we het hier regelmatig over gehad.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Voor de archieven: hier de betreffende tweet: https://twitter.com/Kornoeljeplein1/sta ... 0939248640
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Extra bussen en gewijzigde routes per 1 oktober

Door de forse vertragingen die worden opgelopen door de nieuwe verkeerssituaties en routes in Groningen worden vanaf zondag een aantal pleisters geplakt op de dienstregeling. De fietsoversteek in de Eikenlaan zorgt voor veel vertraging op lijn 1 en 2 waardoor aansluitingen de mist in gaan. Waar lijn 1 voorheen 98% van de aansluitingen in Zuidhorn haalde, is dat momenteel gekelderd tot 50% op een slechte dag.
Ook de nieuwe route via de Eeldersingel kost voor de lijnen die voorheen via de A-kerkhof reden veel meer tijd dan door gemeente Groningen was toegezegd.

Lijn 1: tussen 14:30 en 18:00 gaan er extra bussen rijden op lijn 1 tussen Zernike en Zuidhorn. Deze bussen rijden enkele minuten voor de reguliere bussen aan zodat de aansluitingen in Zuidhorn weer gehaald kunnen worden.

Lijn 2: op lijn 2 geldt hetzelfde als op lijn 1 maar dan voor de aansluiting op de treinen op station Europapark. Ook hier gaan tussen UMCG Noord en station Europapark van 14:30 tot 17:30 extra bussen rijden waardoor er weer aangesloten kan worden op de treinen.

Lijn 7: deze lijn wordt 's middags van 14:30 tot 17:00 geknipt op het hoofdstation. Door oplopende vertragingen vervalt regelmatig het traject naar De Wijert, terwijl lijn 7 daar gezien de reizigersaantallen hard nodig is. Lijn 7 krijgt hierdoor een langere keertijd op het hoofdstation waardoor vertragingen ook minder lang doorwerken. Doorgaande reizigers zullen moeten overstappen.

Lijn 9: vanaf 9 oktober krijgt lijn 9 extra rijtijd tussen station Noord/Reitdiep en het Hoofdstation. Hierdoor moeten de overstap in De Punt weer betrouwbaarder worden.

Lijn 35, 39, 88, 139 en 637 rijden vanaf 1 oktober niet meer via het Zuiderdiep, maar vanaf Westerhaven rechtstreeks naar het Hoofdstation. De route via het Zuiderdiep kost sinds het afsluiten van het A-kerkhof gewoon te veel tijd.

Deze maatregelen gelden in eerste instantie t/m 9 december. Voor de nieuwe dienstregeling wordt nog gezocht naar definitieve oplossingen.

Bron: Qbuzz.nl/GD
Basislijn
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Maandag wordt gestart met het aanleggen van de laadvoorziening voor Q-link Groen in Zuidhorn volgens deze stremming op de Qbuzz site
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Kwam deze foto tegen van een bijna afgebouwde Citea voor Q-link Groen. Stickers zitten er al op! Wat mij gelijk opvalt dat door getinte glas de lijnfilm links slecht te lezen is.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Goed nieuws: Emmabrug krijgt een busstrook en de verkeersregelinstallaties op de stationsweg worden begin 2018 allemaal vervangen. Voor auto's kan er niet meer linksaf geslagen worden vanaf Emmabrug richting station maar dit lijkt mij ook beter voor de doorstroming. Volgende week staan er werkzaamheden gepland op het Hereplein, weet iemand of daar eindelijk asfalt in gaat komen? Die klinkers zijn een drama.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Ondertussen is de busstrook en het negenoog geplaatst op de Emmabrug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Dennenboom »

Het Groninger college heeft een keuze gemaakt m.b.t. het Oosterhamriktrace. Kort door de bocht gesteld komt het er op neer dat de auto de bus verjaagt naar de Vinkenstraat. Finale uitwerking duurt trouwens nog wel even.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Wat mij betreft een volstrekt onnozel plan en ook half werk. Want tussen de Oliemuldersweg en Kardinge deelt de bus de weg alsnog met de auto straks. Doe het helemaal of doe het niet. Ik zie er niet de meerwaarde van om een busbaan dwars door het Oosterpark te leggen als op de rest van de Oosterhamrikbaan het ook geen probleem is om de weg te delen met de auto. Het enige wat je met deze maatregel gaat bereiken is een bereikbaarheidsprobleem in het noorden van het Oosterpark, want voor de bewoners van de Vinkenstraat lijkt me autobezit straks een probleem met deze maatregelen zoals gepresenteerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten