Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Cpt.Iglo schreef:
Bjarte schreef:Bij centrum Paterswolde de Hoofdweg op. Dan rijdt de bus door het centrum van Eelde en dan over de Esweg terug naar J.G. Legroweg. Op deze manier sla je het rare stuk midden door de woonwijk over, die straten zijn simpelweg niet buswaardig.
Is inderdaad ook een optie. Denk wel dat er dan een kleine aanpassing zou moeten komen in de bocht vanaf de Hoofdweg Paterswolde/Legroweg naar de Hoofdweg richting het centrum van Eelde. Deze is nu al vrij krap en onoverzichtelijk.
De bus rijdt nu over de Raadhuislaan, ik denk als service voor AOC Terra. Maar met gelede bussen moet je niet door dit straatje willen rijden. De kruising die jij bedoeld wordt momenteel al omgebouwd tot rotonde, dus dat moet geen probleem opleveren.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Cpt.Iglo schreef:
Kevster schreef:Lijn 2 en lijn 9 zijn een voorbeeld, lijn 8 en 'die andere oplossing' (daar kan ik nog niet over in exacte details treden) staan vast in de plannen inderdaad, die laatste is voorzien in het laatste stadium overigens, waarover nog niet definitief besloten is. De voorgestelde route van die lijn is overigens wel anders dan de huidige route van lijn 8.
Mocht lijn 2 via de Paterswoldseweg gaan rijden (en dan waarschijnlijk met materieel van minimaal 18m, omdat het dan een HOV-route wordt), komen er dan ook maatregelen om geleed door Eelde rijden mogelijk maakt? Of zal de bus dan het centrum van Eelde overslaan en via de Burgemeester J.G. Legroweg richting De Punt rijden? Als lijn 2 een Qlink wordt, dan lijkt mij deze route wel veel meer 'HOV-waardig', maar je laat Eelde dan letterlijk (vanuit de richting De Punt gezien ;)) links liggen.

Voor wat betreft ringlijn 8, blijft deze in de toekomst ook 2x/u met 12m bussen rijden? Of wordt dit een dermate belangrijke lijn dat er groter materieel ingezet wordt dat vaker gaat rijden?
Lijn 2
Een busroute vanaf Paterswolde helemaal over de Hoofdweg tot de Esweg, en vervolgens via de Esweg naar de Legroweg, lijkt me onrealistisch. Dan wordt de afstand tot de wijk Spierveen (circa 3.500 inwoners) zodanig groot dat te veel bewoners te ver van een bushalte wonen. De huidige route over de Hortensiaweg, Vermeerweg, Verdiweg en Beethovenweg volstaat prima, en is eventueel zonder al te veel ingrepen 'busvriendelijker' te maken. Wellicht zou wel de route langs de Raadhuislaan geschrapt kunnen worden.

Een oplossing voor Eelde kan zijn:
4 x per uur Lijn 2, waarvan 2 bussen een 'rondje Eelde' doen, en 2 bussen via de luchthaven doorrijden naar knooppunt De Punt (en eventueel later naar het hopelijk nooit aan te leggen Transferium De Punt). Onder het 'rondje Eelde' versta ik dat een bus, komend vanuit Groningen, aan het einde van de Esweg linksaf slaat, over de Legroweg terugrijdt naar Paterswolde en Groningen. Dat zou de meest ideale rijrichting in de middag zijn, zodat forensen uit Eelde in de buurt van hun woning kunnen uitstappen, terwijl AOC-Terra-scholieren bij hun school kunnen instappen op weg naar huis/Groningen. In de ochtendspits (als scholieren naar AOC Terra reizen) zou de richting omgekeerd moeten zijn; dus vanaf Paterswolde de Legroweg op, en vervolgens via de Esweg de gebruikelijke route terug naar Groningen.

Lijn 8
Ik zie niet snel gebeuren dat Lijn 8 een drukke lijn gaat worden. Althans, niet in het zuiden van de stad. Er is nauwelijks een vervoersvraag tussen Hoogkerk/transferium en het Martiniziekenhuis, of tussen het Martiniziekenhuis/TerBorch en de wijken De Wijert/Coendersborg. Reizigers die wel tussen Transferium Hoogkerk en het Martiniziekenhuis reizen kunnen andere lijndiensten gebruiken. Ringlijnen zijn zelden een succes omdat de meeste vervoersbewegingen plaatsvinden vanuit het centrum naar buitenwijken of plaatsen in de regio . Reizigers tussen buitenwijken onderling zijn er maar weinig, vooral als daar relatief weinig echt grote publiekstrekkers zijn. En wie toch van de ene wijk naar de andere wijk wil, die pakt wel de fiets.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Over lijn 2, zeker geen slecht idee! Ik zie eigenlijk zo snel geen bezwaren en hiermee wordt geheel Eelde-Paterswolde goed bediend.

Over lijn 8: we moeten niet vergeten dat Ter Borch uiteindelijk plaats zal bieden aan 1250 woningen. Waterwijk kan gewoon gebruik maken van lijn 2, net als het zuidelijke deel van Tuinwijk. Maar een deel van Tuinwijk, geheel Rietwijk, de tuintjes aan de Bruilweering, het Groene Lint en het noordelijke deel van de Piccardthof hebben momenteel en straks dan helemaal geen busverbinding. Er is misschien weinig vraag naar vervoer tussen de verschillende wijken, maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen vraag is naar een verbinding vanaf de zuidelijke wijken naar P+R Hoogkerk. Reizigers vanuit de zuidelijke wijken richting Drachten/Roden/Leek hoeven dan niet meer via hoofdstation te reizen. Reizigers vanuit Ter Borch naar Groningen kunnen beide richtingen nemen van de ringlijn en dan op Hoogkerk of Martini overstappen op een rechtstreekse bus naar het centrum.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op wo 30 apr 2014, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Oogtv:
De “knip” op de Bloemsingel wordt tijdelijk opgeheven. Op het stuk tussen de Vrydemalaan en de Bloemstraat mogen op dit moment geen auto’s rijden, alleen bussen.

Nu blijkt dat de verbodsborden vaak worden genegeerd en er ontstaan vaak onveilige situaties, bijvoorbeeld door kerende auto’s of auto’s die het bord ‘verboden in te rijden’ negeren. In overleg met de politie is nu afgesproken de knip tijdelijk op te heffen.

Wanneer het busknooppunt UMCG Noord wordt aangelegd komt er een echte knip met bussluis.
Vreemde maatregel. In plaats dat ze gewoon meer gaan handhaven, krijgen de overtreders dus toch weer hun zin. Een bussluis op deze locatie vind ik overigens ook geen goed idee, vanwege het ziekenvervoer met taxi's en de regiotaxi's van- en naar het UMCG. Na een dag(deel) nierdialyse of bestraling zit je er echt niet te wachten om lekker aan te sluiten bij de file's op de Petrus Campersingel of de Europaweg.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

Gezien de bezetting op het deel Eelde <> De Punt is twee bussen naar De Punt in het uur genoeg. Vooral als de frequentie van lijn 50 ook niet omhoog gaat. Als je gelede bussen op lijn 2 wil inzetten moet je wel een paar knelpunten aanpassen:
Afbeelding
1. Raadhuislaan is erg krap als twee bussen elkaar hier zouden moeten passeren
2. Er zit een versmalling bij de basisschool en er staan veel auto's geparkeerd langs de weg. Kan in de ochtendspits problemen opleveren met ouders die kinderen wegbrengen en passeren van bussen
3. De bocht Hortensiaweg-Vermeerweg is erg krap. Twee reguliere bussen kunnen elkaar hier nauwelijks passeren
4. Idem dito voor het knikje op de kruising met de Veldstukken. Lastige bocht wanneer er ander verkeer staat
5. De Brouwerssteeg is erg smal. Passeren is hier lastig en de bocht naar de Hoofdweg is krap. Met het bloemencorso worden de paaltjes weggehaald op de kruising en dit maakt ook voor bussen de draai makkelijker.
6. De lus op het vliegveld is te krap wanneer er een vliegtuig binnenkomt. In de lus parkeren dan veel mensen hun auto om mensen op te halen (lekker goedkoop) met als resultaat dat de bus er nauwelijks door kan
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

^^ Maar de meeste van die 6 punten zijn relatief eenvoudig (tegen weinig kosten) te verhelpen.
1. bus kan de Raadhuislaan overslaan door gewoon over de Hoofdweg te blijven rijden (+ evtl halte thv Novastraat)
2/3/4. met een paar eenvoudige aanpassingen aan de infrastructuur is dit op te lossen.
5. dat is een lastig punt. Gelukkig is die steeg maar 50 meter lang. Bussen kunnen even kort op elkaar wachten
6. beter handhaven / parkeerverbod beter benadrukken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Mocht lijn 2 via de Paterswoldseweg gaan rijden (en dan waarschijnlijk met materieel van minimaal 18m, omdat het dan een HOV-route wordt), komen er dan ook maatregelen om geleed door Eelde rijden mogelijk maakt? Of zal de bus dan het centrum van Eelde overslaan en via de Burgemeester J.G. Legroweg richting De Punt rijden? Als lijn 2 een Qlink wordt, dan lijkt mij deze route wel veel meer 'HOV-waardig', maar je laat Eelde dan letterlijk (vanuit de richting De Punt gezien ;)) links liggen.

Voor wat betreft ringlijn 8, blijft deze in de toekomst ook 2x/u met 12m bussen rijden? Of wordt dit een dermate belangrijke lijn dat er groter materieel ingezet wordt dat vaker gaat rijden?
Maatregelen lijken mij simpel toe te passen, zoals anderen hier boven mij ook al schrijven. Het enige is die kruising bij de Hortensialaan, waar het in de huidige dienstregeling vaak genoeg mis gaat doordat de bussen daar elkaar juist tegenkomen, da t zou beter twee minuten eerder kunnen gebeuren aan de Hoofdweg. Voor een route door de Raadhuislaan zie ik, zeker uit HOV-oogpunt, een stuk minder meerwaarde dan een route via dat winkelstrookje bij de voormalige ABN Amro in Paterswolde. Ik zou pleiten voor de route via de Paterswoldseweg, maar het zou mij ook niets verbazen als we nu al een voorschot zien op het uiteindelijke principe (2x per uur De Wijert en 2x per uur Eelde-De Punt), alhoewel die routes natuurlijk wel via de Paterswoldseweg kunnen gaan lopen en de afsplitsing na het Martini Ziekenhuis komt, waarbij lijn 2 ri. De Wijert eerst nog via het Hoornsemeer rijdt, evt. samen met een halfuursdienst van lijn 9 (dat laatste bedenk ik nu even ter plekke).
Bjarte schreef:Mag je wel al zeggen wat die route dan ongeveer wordt? Er moet in ieder geval een bus blijven rijden door Coendersborg/Helpman. Wordt die wijk dan ontsloten met een andere buslijn en gaat lijn 8 dan vanaf Hoogkerk via Ter Borch, Martini en De Wijert naar Hoofdstation rijden? Of rechtstreeks via Paterswoldseweg naar station? Dat lijkt me vreemd...
Aan lijn 8 wil men voor zover ik weet niet zoveel wijzigen (ook niet qua bussen/frequentie). Je moet het denk ik zien dat lijn 8 een soort basislijn wordt ter ontsluiting van de wijken met wat minder vervoersstromen, ten zuiden van het Hoofdstation. Met andere woorden, de huidige lijn 8 blijft gewoon z'n rondjes door Coendersborg en Helpman rijden. Er komt echter een meer directe verbinding ri. Station Europapark, die overigens niet in De Wijert zijn beginpunt zal hebben maar elders. Hij zal ook amper gaan overlappen met lijn 8. Ja, natuurlijk weet ik wat de voorgestelde route is, maar het gaat hier om een lijn die men wil invoeren in het meest gunstige geval, de laatste fase van de HOV-visie, dus na 2017. Eerder kan ook niet, want niet alle benodigde infrastructuur is reeds klaar. En het valt nog niet te bezien hoe en of dat uberhaupt door zal gaan. Er is dus een route voorgesteld, maar ik kan daar dus echt niets zinnigs over zeggen omdat daar simpelweg nog aan kan worden gesleuteld.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef: Aan lijn 8 wil men voor zover ik weet niet zoveel wijzigen (ook niet qua bussen/frequentie). Je moet het denk ik zien dat lijn 8 een soort basislijn wordt ter ontsluiting van de wijken met wat minder vervoersstromen, ten zuiden van het Hoofdstation. Met andere woorden, de huidige lijn 8 blijft gewoon z'n rondjes door Coendersborg en Helpman rijden. Er komt echter een meer directe verbinding ri. Station Europapark, die overigens niet in De Wijert zijn beginpunt zal hebben maar elders. Hij zal ook amper gaan overlappen met lijn 8. Ja, natuurlijk weet ik wat de voorgestelde route is, maar het gaat hier om een lijn die men wil invoeren in het meest gunstige geval, de laatste fase van de HOV-visie, dus na 2017. Eerder kan ook niet, want niet alle benodigde infrastructuur is reeds klaar. En het valt nog niet te bezien hoe en of dat uberhaupt door zal gaan. Er is dus een route voorgesteld, maar ik kan daar dus echt niets zinnigs over zeggen omdat daar simpelweg nog aan kan worden gesleuteld.
Hmm oke, dus naast de ringlijn 8 ook nog een directe verbinding vanuit de zuidelijke wijken naar Europapark... Ik zie het nut er niet zo van in. Misschien als Europapark een groter busknooppunt wordt, intercity's er gaan stoppen en treinen vanuit Leeuwarden inderdaad gaan doorrijden tot Europapark, dan is het mogelijk niet zo'n gek idee. Ik kan mij wel iets voorstellen over die route: begin bij Martini, naar Overwinningsplein en via Van Iddekingeweg en Helperbrink door de nieuwe tunnel naar het station en P+R. Maar nog steeds zie ik geen meerwaarde, aangezien lijn 8 toch redelijk snel naar Europapark rijdt. We zullen het wel zien....
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Op het stuk tussen de Vrydemalaan en de Bloemstraat mogen op dit moment geen auto’s rijden, alleen bussen.
Niemand houdt zich eraan.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Bjarte schreef:Hmm oke, dus naast de ringlijn 8 ook nog een directe verbinding vanuit de zuidelijke wijken naar Europapark... Ik zie het nut er niet zo van in. Misschien als Europapark een groter busknooppunt wordt, intercity's er gaan stoppen en treinen vanuit Leeuwarden inderdaad gaan doorrijden tot Europapark, dan is het mogelijk niet zo'n gek idee. Ik kan mij wel iets voorstellen over die route: begin bij Martini, naar Overwinningsplein en via Van Iddekingeweg en Helperbrink door de nieuwe tunnel naar het station en P+R. Maar nog steeds zie ik geen meerwaarde, aangezien lijn 8 toch redelijk snel naar Europapark rijdt. We zullen het wel zien....
Nee, dat zal niet gaan. Vanwege de komst van de Helperzoomtunnel (onder het spoor, in het verlengde van de Helperbrink, tussen de Helperzoom en de Duinkerkenstraat) en de wens om doorgaand verkeer van de Helperbrink te weren, zal op de Helperbrink gedeeltelijk éénrichtingverkeer worden ingesteld.

Afbeelding

Eén buslijn vanuit de zuidelijke stadswijken naar station Europapark is voldoende. Voor de meeste inwoners van deze wijken die met de trein willen reizen is een fietstocht of busrit naar het Hoofdstation wel zo snel.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

njoy schreef: Lijn 2
Een busroute vanaf Paterswolde helemaal over de Hoofdweg tot de Esweg, en vervolgens via de Esweg naar de Legroweg, lijkt me onrealistisch. Dan wordt de afstand tot de wijk Spierveen (circa 3.500 inwoners) zodanig groot dat te veel bewoners te ver van een bushalte wonen. De huidige route over de Hortensiaweg, Vermeerweg, Verdiweg en Beethovenweg volstaat prima, en is eventueel zonder al te veel ingrepen 'busvriendelijker' te maken. Wellicht zou wel de route langs de Raadhuislaan geschrapt kunnen worden.

Een oplossing voor Eelde kan zijn:
4 x per uur Lijn 2, waarvan 2 bussen een 'rondje Eelde' doen, en 2 bussen via de luchthaven doorrijden naar knooppunt De Punt (en eventueel later naar het hopelijk nooit aan te leggen Transferium De Punt). Onder het 'rondje Eelde' versta ik dat een bus, komend vanuit Groningen, aan het einde van de Esweg linksaf slaat, over de Legroweg terugrijdt naar Paterswolde en Groningen. Dat zou de meest ideale rijrichting in de middag zijn, zodat forensen uit Eelde in de buurt van hun woning kunnen uitstappen, terwijl AOC-Terra-scholieren bij hun school kunnen instappen op weg naar huis/Groningen. In de ochtendspits (als scholieren naar AOC Terra reizen) zou de richting omgekeerd moeten zijn; dus vanaf Paterswolde de Legroweg op, en vervolgens via de Esweg de gebruikelijke route terug naar Groningen.
Volledig eens met het feit dat deze langs de haltes Henri Dunantweg, Hortensiaweg, Otto Erelmanweg en Verdiweg gaat. De laatste 3 zijn wellicht de meest drukke haltes van de gehele route van lijn 2 tot Groningen.
Met die oplossing voor Eelde betekent dat dus dat de frequentie voor Eelde varieert van 2x tot 4x per uur, afhankelijk van het tijdstip. De bus naar De Punt via vliegveld rijdt toch wel via Eelde? Want anders zouden mensen die in de middag naar Groningen willen geen bus hebben, of althans via een omweg?
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Ja, in mijn plan rijden de bussen naar De Punt rijden gewoon de huidige route van Lijn 2; door Eelde dus. Zo houden Eeldenaren ieder half uur een verbinding naar Assen of Haren.

Overigens denk ik dat 4 bussen per uur tussen Eelde en Groningen alleen haalbaar is in de spitsuren. In de daluren (9-14 u) en in het weekend is de verbinding niet druk genoeg, en volstaan waarschijnlijk 2 bussen per uur. Voor de daluren zijn er naar mijn mening 2 opties: of de huidige Lijn 2 naar de punt rijdt 2 x per uur, of de huidige Lijn 2 naar De Punt rijdt 1 x per uur, aangevuld met een korte Lijn 2 die 1 x per uur het 'rondje Eelde' maakt.

Komt het daadwerkelijk tot een 'rondje Eelde' (ik weet even geen andere naam hiervoor) dan stel ik twee nieuwe bushaltes voor aan de Burg. Legroweg: nabij de Zevenhuizerweg, en nabij de Oranjelaan. De huidige halte vlak voor de aansluiting met de Hoofdweg kan blijven bestaan. Verder zou ik aan de Esweg de halte Steenakkersweg naar het westen verplaatsen, ter hoogte van nieuwbouwwijk Grote Veen. De halte (en route via de) Raadhuislaan komt in mijn plan te vervallen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Hiermede een bevestiging dat er een weg wordt aangelegd tussen transferium Hoogkerk en Eelderwolde. De weg is nog niet geasfalteerd; meer een soort hoge modderweg.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Huh!? Haha :D Dat was toch al lang bekend? De gemeente Tynaarlo wil die weg op zijn vroegst eind 2017 pas openen. Dus daar hebben we lekker veel aan.... :neg:
Laatst gewijzigd door Gekko123 op vr 02 mei 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Dat je door z'n mooi gebied dat aanlegd. Hier zijn heel weinig wegen aangelegd. Het gebied vanaf Peize tot aan de A7 kun je niet echt doorkarren om de Hoornse Meer of Eelderwolde te bereiken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja daar zijn belangen mee gediend. Het zou toch raar zijn als toekomstige bewoners van Ter Borch Noord helemaal via de Paterswoldseweg moeten omrijden om thuis te komen. Of gebruikers van Kranenburg Zuid via Drenthe moet rijden.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Zo mooi is dat gebied niet. Alles ten westen van het Omgelegde Eelderdiep is mooi, tot aan de noordkant van Rietwijk. Misschien ben je hier al heel lang niet meer geweest, maar heel Rietwijk is al 'een soort van' bouwrijp gemaakt, dus van het vroegere landschap is toch niets meer over. En dat stukje van Rietwijk tot P+R Hoogkerk is slechts een meter of 700.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Uit het nieuwe coalitieakkoord:
Een levendige binnenstad heeft een prettig verblijfsklimaat. Wij onderzoeken de komende jaren of het verplaatsen van de bussen en taxi’s van de Grote Markt een bijdrage levert aan een prettig verblijfsklimaat. De bussen zouden over de diepenring kunnen rijden. Dit creëert tegelijkertijd een prachtige kans om ook van de diepenring een nog aantrekkelijker stuk stadshart te maken. Hierbij gebruiken we eerder gemaakte plannen. Toegankelijkheid en bereikbaarheid van de Grote Markt moeten voldoende gewaarborgd zijn.
Bron: http://gemeente.groningen.nl/bsd/wethou ... -2014-2018
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ha, ha; dus van de Maagdenbrug (WA Scholtenstraat-Kattenhage) tot Kattendiep gaan de bussen langs het water. Mensen die naar de Grote Markt willen moeten maar op de Zuiderdiep of grofweg bij de schouwburg uitstappen (Kruitlaan). Dan kunnen de mensen maar beter direct lopen van het station. Met lijn 5 heb je dan 2 90 graden bochten in de WA Scholtenstraat. Lijkt er op dat Groningen als een vijand gaat zien en de auto verder gaat omarmen.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

groningen schreef:Ha, ha; dus van de Maagdenbrug (WA Scholtenstraat-Kattenhage) tot Kattendiep gaan de bussen langs het water. Mensen die naar de Grote Markt willen moeten maar op de Zuiderdiep of grofweg bij de schouwburg uitstappen (Kruitlaan). Dan kunnen de mensen maar beter direct lopen van het station. Met lijn 5 heb je dan 2 90 graden bochten in de WA Scholtenstraat. Lijkt er op dat Groningen als een vijand gaat zien en de auto verder gaat omarmen.
Eerder de fiets denk ik.

Maar goed, ik ben ook niet echt een voorstander van dit plan. Beetje raar om je drukste halte (op het station na) uit je netwerk te halen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Waarom de route richting het zuiden niet gewoon via de Sint Jansstraat, de diepenring en het Gedempte Kattendiep laten lopen? Bussen in noorderlijke richting kunnen dan via de Oosterstraat blijven rijden, met als groot voordeel dat de Gelkingestraat een fiets- en wandelroute kan worden. Doorgaand fietsverkeer kan dan geweerd worden uit de Oosterstraat.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Waarom de route richting het zuiden niet gewoon via de Sint Jansstraat, de diepenring en het Gedempte Kattendiep laten lopen?
Hele rare slinger; onlogische route. Aangezien de bebouwing aan de oostzijde richting Martinitoren is opgeschoven, mogen er door de Sint Jansstraat geen auto's meer langs.
Doorgaand fietsverkeer kan dan geweerd worden uit de Oosterstraat.
Dat kan niet; een veel te belangrijke route voor fietsers. Of wil je dat wij door de Gelkingestraat en Herestraat in beide richtingen gaan fietsen. Sommige doen dat trouwens al.

De busbaan aan de Bloemsingel is trouwens verdwenen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Natuurlijk kunnen fietsers wel geweerd worden uit de Oosterstraat; namelijk door fietsers in twee richtingen door de Gelkingestraat te laten rijden. ;) Met de tramplannen zou dit ook gebeurd zijn, dus het is prima mogelijk. Bijkomend voordeel hiervan is dat fietsers zich dan niet meer hoeven te mengen tussen de bussen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Gaat alleen niet gebeuren.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

groningen schreef:Gaat alleen niet gebeuren.
Goed onderbouwd. ;)

Ik zeg ook niet dát het gaat gebeuren, maar het zou wel een vooruitgang zijn. Vooral tijdens de ochtend- en avondspits lopen bussen nu erg veel vertraging op door het vrachtverkeer in de Ooster- en Gelkingestraat en vanwege fietsers die de boel ophouden. Bussen moeten nu vaak over de stoep om langs stilstaande vrachtwagens te komen. Ik vind niet dat je zoiets moet willen, we willen hier toch een HOV-netwerk creeëren? Een buslijn die op een bepaalde plek structureel over de stoep moet rijden kan ik nou niet bepaald HOV-waardig noemen.

Ik ben van mening dat je de verkeersstromen vooral in het centrum zoveel mogelijk moet scheiden, dit is veiliger en op termijn ook goedkoper. Bijkomend voordeel is dat de bussen een veel betrouwbaardere en comfortabelere dienstregeling kunnen rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten