Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Je moet alleen niet van Onnen naar Zuidlaren willen, want dan moet je nog steeds via Haren. Kon lijn 54 niet doorrijden naar Zuidlaren of als een lijn 58 en dan verder via Annen naar Assen.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

In de spits kan het wel. Er is tenminste een bus. Het is onhandig inderdaad, maar zal de reizigersstroom tussen Onnen en Zuidlaren zo groot zijn?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

de ritten die verder gaan dan onnen zitten wel vol. alleen de meeste zijn scholieren en(zeg maar 95%) daarvan gaan in zuidlaren en annen uit de bus.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Je zou 54 ook de basis kunnen maken en de 58 laten vervallen, een klein lusje door Oosterhaar zit er dan misschien ook nog wel in. Mijn ervaring is overigens dat bussen op zaterdag zeker goed gevuld zijn en op zondag ook zeker niet leger dan elders, enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ik denk dat de reismogelijkheden voor kleinere dorpen per saldo gelijk zijn gebleven. Onnen heeft bijvoorbeeld voor het eerst sinds jaren weer een bus, maar naar Hornhuizen rijdt volgens mij nog maar één lijn. Lijn 1 en 52 reden 's avonds na 21:30 uur, zaterdagochtend vroeg en zondagochtend tot een uur of half 1 een rondje door Selwerd omdat lijn 5 op die tijdstippen een Lijntaxi (zeg maar de LijnBelBus van nu maar dan volgens een vaste route op vaste tijden; busje reed altijd op zeker) was van Paddepoel naar Ter Borch.
Maar het kan toch niet zo zijn dat met minder geld een aanzienlijk deel een betere busverbinding heeft gekregen en dat het voor dorpen gelijk is gebleven? De ene bezuinigingsronde/tariefverhogende ronde na de ander volgt.. Het vervallen van de studentenkaart is gelukkig voorkomen, maar positief is het plaatje volgens mij niet, zeker lang niet voor mensen die er compleet afhankelijk van zijn en niet even naar een P+R of Busstation kunnen fietsen. Ik vind het jammer dat daar niet meer oog voor is.
BIjv Peize heeft nauwelijks een bus meer door het dorp heen. Lijn 33, die een snellere route rijdt dan de huidige 39, is geschrapt. Er wordt veel meer met omwegen gereden, waardoor je het OV niet aantrekkelijker maakt. Veel lijnen die belbussen zijn geworden. Als je op een plaats in Drenthe moet zijn kan je soms wel een heel aantal keer overstappen. Vroeger nog een lijn 53/602 (De Wijert - Haren - De Punt) voor scholieren die in Haren naar school moesten. Geen busverbinding Ter Borch.

Voor wat betreft de koopzondagritten naar P+R Hoogkerk: ik hoop dat deze extra ritten tot P+R Hoogkerk echt gaan vervallen, want dit kan dan veel beter op enkele andere lijnen worden ingezet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Het is maar de vraag of een belbus zo erg is. Veel lijnen die vroeger maar een keer of vier per dag reden hebben nu elk uur een belbus, die van ma-vr overdag vaak zelfs elk uur als TaxiVast wordt uigevoerd. Betrouwbaarheid is bij dit soort dingen natuurlijk van ongekend groot belang.

Middelen worden nu gewoon efficiënter ingezet dan eerst: lijnbundels worden vereenvoudigd en krijgen een heldere (al dan niet hoge) frequentie waardoor ze meer reizigers trekken en de reizigersopbrengsten stijgen. Vergeet trouwens niet dat in december 2009 niet is bezuinigd, maar de prijsopgave van Qbuzz hoger uitviel dan verwacht. Waar (toen) onlangs toegevoegde ritten op bijvoorbeeld lijn 311 verdwenen, werden lijnen als 43, 45 en 58 weer altijd met een grote bus uitgevoerd. Daar is nu in de loop der jaren weer aardig op beknibbeld (hoewel het niveau op die lijntjes in het algemeen nog steeds hoger is dan in de Arrivatijd)
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

en dit jaar was er ook niet bezuinigd. (juist extra geld erin voor qlink)
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Maar het kan toch niet zo zijn dat met minder geld een aanzienlijk deel een betere busverbinding heeft gekregen en dat het voor dorpen gelijk is gebleven? De ene bezuinigingsronde/tariefverhogende ronde na de ander volgt.. Het vervallen van de studentenkaart is gelukkig voorkomen, maar positief is het plaatje volgens mij niet, zeker lang niet voor mensen die er compleet afhankelijk van zijn en niet even naar een P+R of Busstation kunnen fietsen. Ik vind het jammer dat daar niet meer oog voor is.
BIjv Peize heeft nauwelijks een bus meer door het dorp heen. Lijn 33, die een snellere route rijdt dan de huidige 39, is geschrapt. Er wordt veel meer met omwegen gereden, waardoor je het OV niet aantrekkelijker maakt. Veel lijnen die belbussen zijn geworden. Als je op een plaats in Drenthe moet zijn kan je soms wel een heel aantal keer overstappen. Vroeger nog een lijn 53/602 (De Wijert - Haren - De Punt) voor scholieren die in Haren naar school moesten. Geen busverbinding Ter Borch.

Voor wat betreft de koopzondagritten naar P+R Hoogkerk: ik hoop dat deze extra ritten tot P+R Hoogkerk echt gaan vervallen, want dit kan dan veel beter op enkele andere lijnen worden ingezet.
Peize vind ik inderdaad ook een kwalijke zaak, vooral de Centrumhalte daar werd gewoon goed gebruikt. En ja, er passen geledes door de straatjes. Maar 82 en 317, nu 4 naast elkaar laten rijden is niet efficiënt. 317 had echter wel de route van lijn 82 over moeten nemen door Peize. Er wordt op die corridor trouwens wel een kleine inhaalslag in vergelijking met dit jaar gemaakt vanaf december: de route in Roden van lijn 4 wordt efficiënter (het is mij niet precies bekend welke route maar ik zou wel voorstander zijn van het rondje naar de halte Dorth in enkele richting in plaats van nu te keren bij de rotonde waar die eerst ook langs rijdt). Maar als je dan weer ziet dat lijn 87, die wel door het centrum van Peize rijdt, slecht wordt gebruikt en vanaf december er weer uit gaat, dan kun je je ook afvragen of Peize het wel zo erg vindt om naar de Rondweg te lopen/fietsen.

Lijn 33 had natuurlijk allang geschrapt moeten worden. Waarom? Je geeft het antwoord zelf al; als je lijn 39 gewoon frequent laat rijden met eventueel een extra ochtendrit komt er wellicht geld vrij om Peize beter de bedienen. Je zou dat bijvoorbeeld kunnen oplossen door ieder uur een rit op lijn 86 te laten rijden op de route Hoofdstation - Martini Ziekenhuis - Hoogkerk P+R - Peize. Daarmee ontsluit je het Martini Ziekenhuis ook meteen aardig en heb je een goede vervanging voor lijn 87. Eventueel trek je de lijn door naar Donderen en Norg zodat zij ook de hele dag doordeweeks ieder uur een verbinding met Groningen hebben. Dan heb je in ieder geval doordeweeks overdag een redelijke busverbinding die ook nog eens het zuidelijke deel van Peize aansnijdt. Daar zit meer markt in als in de route van lijn 33.

Scholieren die naar Haren moeten kunnen prima met lijn 50, 54 of 58. Vanuit Eelde is het alleen iets minder en moet je via De Punt, maar bij de juiste aansluiting (en die is er, crossplatform 50 Groningen - 50 Assen - 2 De Punt) is dat ook geen wereldschokkende omrit. Dat de busverbinding naar Ter Borch eruit is gehaald is natuurlijk ook niet vreemd, ik weet niet of je wel eens in die wijk of met lijn 5 verder dan het Martini Ziekenhuis indertijd bent geweest, maar zolang de mensen die daar wonen een kavel t.w.v. 500.000 euro minimaal hebben en twee auto's voor de deur zal de bus niet erg vol zitten. Verder interessante bestemmingen zijn er ook nog niet in die wijk, en die er wel zijn (school, huisarts) zijn op loopafstand van de halte van lijn 2 bij de Tinq-pomp in Eelderwolde. Daar hebben ze op termijn echter afdoende vervoersmogelijkheden met een eventuele doortrekking van lijn 8, een lijn die overigens ook best één keer per uur zou kunnen gaan rijden in de daluren want die route is ook geen vetpot en deelt op grote delen de route met andere lijnen (2, 6, 15 en een aantal streeklijnen), dus concreet is die lijn alleen een meerwaarde voor delen van Coendersborg, Oosterpoort en Hoogkerk. Die wijken kennen ook niet een dusdanig aantal instappers dat er ieder half uur een bus hoeft te rijden.

Wat betreft Haren en Oosterhaar; daar zie ik eigenlijk wel een mogelijkheid voor Q-link lijn 5, de ritten die niet naar Zuidlaren en Annen rijden zeg maar. Die zouden via de Emmalaan, Rijksstraatweg, Molenweg, Kromme Elleboog, Onnerweg, Molenkampsteeg naar Oosterhaar kunnen rijden via de Mellenssteeg vervolgens naar de Oude Middelhorst en door naar het NS-station. Daar leent het Q-link-concept zich eigenlijk wel voor; er is een directe verbinding met de stad en het dorpscentrum en de bus komt frequent (laten we zeggen twee keer per uur) voorbij. Daarbij kun je lijn 58 schrappen tot Zuidlaren en lijn 54 tot daar doortrekken.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe wil jij Oosterhaar in spitsuren dan bedienen? Dan rijden alle ritten 5 door naar Annen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef: Peize vind ik inderdaad ook een kwalijke zaak, vooral de Centrumhalte daar werd gewoon goed gebruikt. En ja, er passen geledes door de straatjes. Maar 82 en 317, nu 4 naast elkaar laten rijden is niet efficiënt. 317 had echter wel de route van lijn 82 over moeten nemen door Peize. Er wordt op die corridor trouwens wel een kleine inhaalslag in vergelijking met dit jaar gemaakt vanaf december: de route in Roden van lijn 4 wordt efficiënter (het is mij niet precies bekend welke route maar ik zou wel voorstander zijn van het rondje naar de halte Dorth in enkele richting in plaats van nu te keren bij de rotonde waar die eerst ook langs rijdt). Maar als je dan weer ziet dat lijn 87, die wel door het centrum van Peize rijdt, slecht wordt gebruikt en vanaf december er weer uit gaat, dan kun je je ook afvragen of Peize het wel zo erg vindt om naar de Rondweg te lopen/fietsen.

Lijn 33 had natuurlijk allang geschrapt moeten worden. Waarom? Je geeft het antwoord zelf al; als je lijn 39 gewoon frequent laat rijden met eventueel een extra ochtendrit komt er wellicht geld vrij om Peize beter de bedienen. Je zou dat bijvoorbeeld kunnen oplossen door ieder uur een rit op lijn 86 te laten rijden op de route Hoofdstation - Martini Ziekenhuis - Hoogkerk P+R - Peize. Daarmee ontsluit je het Martini Ziekenhuis ook meteen aardig en heb je een goede vervanging voor lijn 87. Eventueel trek je de lijn door naar Donderen en Norg zodat zij ook de hele dag doordeweeks ieder uur een verbinding met Groningen hebben. Dan heb je in ieder geval doordeweeks overdag een redelijke busverbinding die ook nog eens het zuidelijke deel van Peize aansnijdt. Daar zit meer markt in als in de route van lijn 33.
Eens met het stuk over lijn 8, op de slecht bezette stukken volstaat een 1x/uur dienst.

Ik denk dat lijn 87 ook slechter wordt gebruikt vanwege het feit dat deze juist maar een 1x/uur dienst draait. Lijn 82 reed een dienstfrequentie zoals lijn 52, maar dan via Corpus den Hoorn vanaf het Martini ZKHS. (ik weet niet of 86/87 toen ook Peize bedienden en zorgden voor een 4x/uur frequentie dat me overdreven lijkt, dat kan ik niet vinden; maar toen dus sowieso 2x/uur in de spits en dal)
Is het dan niet mogelijk om een enkele rit, desnoods maar 1 rit door Peize te laten trekken van lijn 4, of wordt het Qlink concept dan onduidelijk?

Ik bepleit overigens niet voor extra ritten op lijn 39; de frequentie is meer dan voldoende en ruim (zeker met 639) voor de dorpen die worden bediend. De ritten zijn alleen niet erg snel als je niet op de trein overstapt. Vroeger reden lijn 33 en 39 om en om, en was er dus die 'sneldienst'.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

CamilleKreemers schreef:Hoe wil jij Oosterhaar in spitsuren dan bedienen? Dan rijden alle ritten 5 door naar Annen.
Is iedere tien minuten een bus naar Annen nodig dan? Kan ook wel vier keer per uur lijkt mij zo... maar het is gewoon maar een wild idee wat je natuurlijk pas zou kunnen invoeren nadat je dat weloverwogen hebt onderzocht.
gebruiker77 schreef: Ik denk dat lijn 87 ook slechter wordt gebruikt vanwege het feit dat deze juist maar een 1x/uur dienst draait. Lijn 82 reed een dienstfrequentie zoals lijn 52, maar dan via Corpus den Hoorn vanaf het Martini ZKHS. (ik weet niet of 86/87 toen ook Peize bedienden en zorgden voor een 4x/uur frequentie dat me overdreven lijkt, dat kan ik niet vinden; maar toen dus sowieso 2x/uur in de spits en dal)
Is het dan niet mogelijk om een enkele rit, desnoods maar 1 rit door Peize te laten trekken van lijn 4, of wordt het Qlink concept dan onduidelijk?

Ik bepleit overigens niet voor extra ritten op lijn 39; de frequentie is meer dan voldoende en ruim (zeker met 639) voor de dorpen die worden bediend. De ritten zijn alleen niet erg snel als je niet op de trein overstapt. Vroeger reden lijn 33 en 39 om en om, en was er dus die 'sneldienst'.
Lijn 87 is natuurlijk ook niet heel aantrekkelijk omdat het een taxibusje betreft. Bij zulk vervoer heb je natuurlijk niet bepaald het idee dat er op drukke momenten ruimte voor je is in het busje. Het probleem is denk ik inderdaad dat als je op één Q-link-lijn onderweg een route soms ergens anders langs laat voeren je niet meer kunt spreken van HOV. Dat kan wel als je op drukke corridors een gemeenschappelijke route aanbiedt met aftakkingen aan weerszijden (zoals lijn 3 en 4 of wat ik hierboven voorstelde voor lijn 5).

De route van lijn 39 is misschien traag, maar het hele idee achter het tegenwoordige openbaar vervoer is dat je zoveel mogelijk kernen bedient tegen zo laag mogelijke kosten. Hoe meer dorpjes je aandoet met één bus/rit, hoe minder de rit kost voor Qbuzz/OV-bureau. Zou je een snellere route rijden, dan zou de lijn misschien niet meer rendabel zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Het zou interessant zijn om percentages te weten van waar de mensen bij P+R Haren/A28 vooral vandaan komen. Eventueel zou je enkele ritten in de spits (die onlangs zijn bijgevoegd) door kunnen laten rijden naar De Punt Busstation (via A28 of via Eelde). Een deel kan natuurlijk ook in de spits zoals jij voorstelt, zolang het merendeel maar naar Zuidlaren gaat.
Eigenlijk zijn er veel mogelijkheden vanaf de A28, tot Assen (Kloosterveen) aan toe.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er komt natuurlijk een P+R De Punt, dus dat doorrijden naar De Punt zou best mogelijk kunnen worden in de toekomst.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De ZZ-95-27 reed een proefrit door het centrum van Groningen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik ben in ieder geval blij dat lijn 11 er nog is en ik op loopafstand van een halte woon. Loopafstand voor mij dan, ik ben momenteel in de lappenmand dus een grote afstand lopen (of fietsen) zit er even niet in. Moest vandaag bij de gemeente zijn, met lijn 9 lopen vanaf der Aa-kerk was een behoorlijke uitdaging geweest...
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef: Scholieren die naar Haren moeten kunnen prima met lijn 50, 54 of 58. Vanuit Eelde is het alleen iets minder en moet je via De Punt, maar bij de juiste aansluiting (en die is er, crossplatform 50 Groningen - 50 Assen - 2 De Punt) is dat ook geen wereldschokkende omrit.
Ik doelde hier overigens niet alleen scholieren uit Eelde die wat aan deze lijn zouden kunnen hebben. Je zorgt hiermee ook dat er een verbinding over de Meerweg komt. Er zijn zeker in de zomer, maar ook in de winter toch aardig wat bezoekers. Bij het aanleggen van een dergelijke lijn zorg je ook meteen voor een snelle spitslijn vanuit Eelde (ivm overstap op een transferium). Scholieren langs de Rijksstraatweg kunnen naar scholen in De Wijert. Vanaf de Rijksstraatweg blijft er een directe verbinding met het transferium in Haren. Overigens hoeft de hoofdlijn 2 uit Eelde op deze manier niet per se meer door De Wijert te gaan.
Lijn 53: (Eelde - Meerweg - P+R Haren/A28 - Vondellaan (Haren) - Rijksstraatweg (Haren) - Van Iddekingeweg (Groningen) - Vondellaan (Groningen) - Hoofdstation)
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

Qlink Groen dubbelgeleed krijgen de nummers 3490, 3491 en 3492.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

gebruiker77 schreef: Overigens hoeft de hoofdlijn 2 uit Eelde op deze manier niet per se meer door De Wijert te gaan.
Ik weet niet hoe vaak jij lijn 53 wil laten gaan, maar op het stuk De Wijert - Hoofdstation is lijn 2 ivm de scholieren
van o.a. Noorderpoort en het Gomarus College wel nodig

Al zou de frequentie van lijn 9 dan ook wel omhoog
kunnen tussen de Wijert en HS, of wordt lijn 7 (die nu tot HS gaat) verlengd naar de Vestdijklaan.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef: Ik doelde hier overigens niet alleen scholieren uit Eelde die wat aan deze lijn zouden kunnen hebben. Je zorgt hiermee ook dat er een verbinding over de Meerweg komt. Er zijn zeker in de zomer, maar ook in de winter toch aardig wat bezoekers. Bij het aanleggen van een dergelijke lijn zorg je ook meteen voor een snelle spitslijn vanuit Eelde (ivm overstap op een transferium). Scholieren langs de Rijksstraatweg kunnen naar scholen in De Wijert. Vanaf de Rijksstraatweg blijft er een directe verbinding met het transferium in Haren. Overigens hoeft de hoofdlijn 2 uit Eelde op deze manier niet per se meer door De Wijert te gaan.
Lijn 53: (Eelde - Meerweg - P+R Haren/A28 - Vondellaan (Haren) - Rijksstraatweg (Haren) - Van Iddekingeweg (Groningen) - Vondellaan (Groningen) - Hoofdstation)
Het aantal in- en uitstappers aan de Meerweg was altijd bedroevend laag. Laten we zeggen bijna nihil. Geldt ook voor het andere routedeel van lijn 53 via de Kerklaan. En dat is nog steeds zo met lijn 254.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Soortvanhenk schreef:
gebruiker77 schreef: Overigens hoeft de hoofdlijn 2 uit Eelde op deze manier niet per se meer door De Wijert te gaan.
Ik weet niet hoe vaak jij lijn 53 wil laten gaan, maar op het stuk De Wijert - Hoofdstation is lijn 2 ivm de scholieren
van o.a. Noorderpoort en het Gomarus College wel nodig

Al zou de frequentie van lijn 9 dan ook wel omhoog
kunnen tussen de Wijert en HS, of wordt lijn 7 (die nu tot HS gaat) verlengd naar de Vestdijklaan.
Lijn 53: 1x/uur in spits, dal en zaterdag; avond en zondag niet
Lijn 2 kan natuurlijk ook doorrijden naar het Hoornsemeer (2x/uur) in plaats van De Punt, aangevuld met 2x/uur lijn 6 naar Hoornsemeer.
Verder rijdt lijn 6 2x/uur naar De Punt via Eelde.
Zorg je er meteen voor dat het Hoornsemeer weer verbonden is met de Grote Markt, en een snelle verbinding naar het station houdt met 6. Eelde zit dan niet meer aan de Grote Markt, wel met centrumhalte Akerk, of met overstap van 53 op 5.

Zo houd je een evengrote capaciteit voor de scholieren naar De Wijert.
marcel.nl
Berichten: 641
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marcel.nl »

Waarom geen ringlijn maken van de Qlink Roden => Peize - Eelde/de Punt en dan terug naar de stad ?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

omdat mensen moeten wachten in de een ringlijn. dat is dan om vertragingen op te vangen. niet echt wenselijk.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

De discussie over 33 en 39 vind ik wel een interessante, omdat de route van lijn 33 korter is dan die van lijn 39 en lijn 39 tussen Gravenburg en Zuidhorn eigenlijk geen functie heeft, behalve in de spits scholieren vervoeren van Vinkhuizen richting Surhuisterveen. De enkele reiziger van De Held naar Zuidhorn kan dan 35 gebruiken en of in Aduard overstappen op 11, of in Groningen op 33. Overigens was 33 vroeger de basis en 39 aanvullend, terugklappen zou nog wel eens een bezuinigend effect kunnen hebben.

Lijn 8 één keer per uur laten rijden ben ik op zich geen voorstander van, stadsdiensten die één keer per uur rijden zijn gedoemd om zichzelf op te heffen en lijn 8 is mij een net iets te goede lijn om als excuuslijntje aan te bieden, iets wat je met 7 eventueel nog wel zou kunnen doen, omdat die lijn slechts verbindend en niet ontsluitend is.

Lijn 5 doortrekken naar Oosterhaar lijkt me een buitengewoon duur idee, zowel voor het OVB als voor de reiziger die dan de hele route over de A28 kan aftikken.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:
Het aantal in- en uitstappers aan de Meerweg was altijd bedroevend laag. Laten we zeggen bijna nihil. Geldt ook voor het andere routedeel van lijn 53 via de Kerklaan. En dat is nog steeds zo met lijn 254.
Gaat niet om de Meerweg als vertrekpunt of bestemming maar over de route. Op de een of andere manier is er niet aan te tornen dat lijn 2 voor de scholieren via de Wijert moet rijden terwijl er een veelvoud van dat aantal scholieren naar het Zernikecollege en Maartenscollege in Haren moet. Afstand is vergelijkbaar.

In de ochtendspits is het een behoorlijke optocht van fietsende scholieren over het fietspad langs de Meerweg. De bus (via het Hoofdstation) biedt geen werkbaar alternatief.

Niet dat ik vind dat daar een busverbinding voor moet komen hoor. Maar ik vind het raar dat de qua minuten vrij kostbare omweg via de Wijert op de een of andere manier wél heilig is. Voor zover ik weet gaat het niet om speciaal onderwijs dus die kinderen kunnen net zo goed fietsen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

53 met een klein busje Eelde - Haren - Oosterhaar - Haren NS laten rijden. Hoeven zowel de Meerweg als Oosterhaar niet meer te piepen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten