Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kwiebus

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kwiebus »

.
Laatst gewijzigd door Kwiebus op wo 15 jan 2014, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nee het zijn dezelfde lijnfilms als in de huidige bussen. Een aparte nummerfilm en een afzonderlijke tekstfilm in één kleur (oranje ledjes), afkomstig van Gorba uiteraard.

En het comfort valt echt mee. Het zijn wel volledig stadsstoeltjes, maar met een relatief dikke zitting. Ik heb erop gezeten en heb niet het idee dat je na een ritje van een half uur pijn in je kont hebt (ook al heb ik uberhaupt nog nooit gehad in stadsbussen op streeklijnen).

Ik kan maar één ding zeggen: ervaar het vanaf morgen gewoon zelf.

@Kwiebus: de eerste 9 zijn Capacity's. En je hebt gelijk, het zijn er in totaal 50 (iets te ruim gerekend), de 3400 - 3449 dus.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

marlies schreef:
Nelis schreef:Ach 20 minuutjes staan in de spitsrichtingen zijn voor de meeste mensen wel te doen, vooral voor studenten/jonger volk. Die zijn staan wel gewend. Alleen wanneer dit dus langer wordt is het wel vervelend.
Met die houding als OV-sector krijg je mensen wel uit de auto, ja. :roll:
Zo is het concept dan ook niet bedoeld. Niet voor niets gaan er ook meer bussen rijden, in plaats van alleen langere. Wel vinden we staan op korte afstanden in de stad en op piekmomenten naar bijvoorbeeld scholen wel ok.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ja, dat laatste is het ook. Maar de praktijk gaat moeten uitwijzen of staanplaatsen op de langere verbindingen 'vervelend, maar is niet anders' gezien gaan worden of als waar iets aan gedaan moet (en gaat) worden. Het voordeel van bussen zonder staanplaatsen op die lijnen was nu eenmaal dat er wel genoeg zit-capaciteit moest zijn. Nu is het (zeker in het licht van nog verder moeten bezuinigen in de toekomst) minder erg als er niet genoeg stoelen zijn en dan is het verleidelijk om er niets of te weinig aan te doen.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

busnummers:
capacity 3400-3408
Citaro G 3420-3447
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

Tijdelijk gewijzigde route lijnen 40, 61, 65 en 165 binnen de stad Groningen
Met ingang van zondag 5 januari wijzigen binnen de stad Groningen veel buslijnen en -routes. Zo gaan de lijnen 40, 61, 65 en 165 tussen P+R Kardinge en het Hoofdstation voortaan niet meer via UMCG Noord en de Grote Markt, maar via de Oosterpark en de hoofdingang van het UMCG. Om deze route op een veilige en verantwoorde manier mogelijk te maken voor onze bussen, maar ook voor fietsers, voetgangers en auto's zijn hiervoor aanpassingen noodzakelijk aan de kruising Zaagmuldersweg / Oosterhamrikbaan. Helaas is gebleken dat deze maatregelen niet op tijd gerealiseerd konden worden. Daarom hebben we moeten besluiten dat deze lijnen tijdelijk via de Petrus Campersingel gaan rijden. Als gevolg hiervan kunnen de haltes Wielewaalplein, Klaprooslaan, Linnaeusplein en Dirk Huizingastraat tijdelijk niet bediend worden door deze lijnen. Lijn 7 stopt wel bij deze haltes. Ook kunt u gebruik maken van de volgende haltes:


• Zaagmuldersbrug (lijnen 3, 4, 40, 61, 65, 163 en 165)

• Wouter van Doeverenplein (lijnen 3 en 4)

• UMCG Hoofdingang (lijnen 5, 7, 40, 61, 65 en 165)

• Oliemuldersweg (lijnen 78 en 140)

• Zaagmuldersweg (lijnen 78 en 140)

Onze excuses voor het ongemak!
Bron: Qbuzz
Ik mag toch hopen dat lijn 7 dan tijdelijk wel 's avonds en op zondag gaat rijden anders heeft de Oosterparkbuurt helemaal geen bus op die tijdstippen! :?

Zo te zien zou het voor deze lijnen ook mogelijk moeten zijn om tijdelijk via de E. Thomassen à Thuessinklaan te rijden en dan alsnog via de Zaagmuldersweg te rijden. De reistijd wordt dan helaas wel iets langer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Laatst zag ik een gelede bus vanuit het Gedempte Zuiderdiep, naar Kattendiep, Schuitendiep, centrum verlatend en aan de andere kant weer de Schuitendiep nemend richting Turfsingel (Schouwburg).
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

groningen schreef:Laatst zag ik een gelede bus vanuit het Gedempte Zuiderdiep, naar Kattendiep, Schuitendiep, centrum verlatend en aan de andere kant weer de Schuitendiep nemend richting Turfsingel (Schouwburg).
Die route wordt wel eens gebruikt als omleidingsroute als bijvoorbeeld de Oosterstraat of de Grote Markt gestremd is.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ik vergeet steeds op het juiste tijdstip uit het raam te koekeloeren dus ik heb nog geen lijn 9 mogen zien. :P

De online reisinformatie klopt in ieder geval nog niet helemaal qua haltes. Niet meer bestaande haltes zitten er nog in en nieuwe haltes ontbreken nog.

De 9292 app spreekt bij de halte Venuslaan (bestond al en blijft bestaan) van een Stadsbus 9 Station Noord - Zernike en een Stadsbus 9 Zernike - De Wijert. Uh? Dat klopt niet helemaal nog dus. Op de Qbuzz site lukt het me ook niet om de dienstregeling van Hoofdstation - Zernike en v.v. te krijgen, bij het intikken van lijnnummer 9 krijg ik alleen de tak naar het Noorderstation.

edit: terwijl ik dit bericht typte hoorde ik er een en is de eerste zin van deze post niet meer waar, lol :D Blauw dus.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bij het zien van de foto's van Rener (waarvoor dank ;)), valt het me op dat de voorkant van de nieuwe Citaro's afwijkt van die van bijvoorbeeld de Citaro's die sinds december in Utrecht rijden. De Groningse bussen zijn aan de voorkant wat ronder afgewerkt dan de Utrechtse, wat volgens mij komt door de afwijkende lijnfilm. Die van de U-OV bussen lijkt er wat meer 'opgeplakt' terwijl deze in de Q-link bussen meer geïntegreerd lijken te zijn in de voorkant:

Afbeelding

vs

Afbeelding

en

Afbeelding

vs

Afbeelding
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Komt inderdaad door de lijnfilm, verdere info kan ik niet geven. Dat is ook het verschil tussen de LE's van TCR(Arriva)/Van Oeveren en de LE's van Qbuzz.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bastiaan »

De meeste Citaro's in Nederland hebben het bestemmingsdisplay inderdaad in een aparte kast boven de voorruit zitten. Bij schades aan de voorruit hoef je dan niet zo'n groot stuk glas te repareren. Bij de Q-links is bewust niet gekozen voor de variant met aparte displaykast omdat zo'n grote voorruit strakker oogt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Meltrain »

marlies schreef:Op de Qbuzz site lukt het me ook niet om de dienstregeling van Hoofdstation - Zernike en v.v. te krijgen, bij het intikken van lijnnummer 9 krijg ik alleen de tak naar het Noorderstation.
Dat komt omdat lijn 9 op zondag niet naar Zernike rijdt. :wink: Als je de datum wijzigt naar morgen, lukt het wel. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Meltrain schreef:
marlies schreef:Op de Qbuzz site lukt het me ook niet om de dienstregeling van Hoofdstation - Zernike en v.v. te krijgen, bij het intikken van lijnnummer 9 krijg ik alleen de tak naar het Noorderstation.
Dat komt omdat lijn 9 op zondag niet naar Zernike rijdt. :wink: Als je de datum wijzigt naar morgen, lukt het wel. :)
Waarom zie ik 'm dat dan doen als ik naar buiten kijk? Hij rijdt wel degelijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Oh, mijn fout, op zondag rijdt de Station Noord-tak blijkbaar het lusje Paddepoel dat doordeweeks door de Zernike-tak gereden wordt. Vandaar mijn verwarring.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Klopt, om te voorkomen dat het lusje Paddepoel niet bediend wordt op de momenten dat lijn 9 elk half uur rijdt, wordt dan het lusje meegenomen door de tak naar Selwerd en Station Noord. Dit gebeurt dus 's avonds en op zondag. In de zomervakantie ook overdag.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Nette oplossing wat mij betreft :)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.

Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.

De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Chauffeurs die de verkeerde routes rijden (op lijn 9 niet via de Uranusstraat en via de Zonnelaan ipv Plutolaan terug naar de Eikenlaan, op P+R Hoogkerk het verkeerde perron pakken en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs), Citybuspassagiers meenemen vanaf Hoogkerk in lijn 8 terwijl die maar tot Akerk in de binnenstad komt en bestemmingsteksten in dusdanig kleine lettertjes dat zelfs een jonge gozer als ik twee keer moet kijken om te zien wat op de bus staat. Op een halte aan de Van Ketwich Verschuurlaan staat lijn 1 aangegeven terwijl dit nu lijn 2 moet zijn, de halte Voermanstraat heeft lijn 15 op het bordje staan terwijl deze er helemaal niet stopt en de halte Schoolholm is voorzien van nieuwe informatie en zelfs een nieuw haltebordje terwijl deze geschrapt zou worden (ook al staat deze wel weer in de dienstregeling dus blijkbaar is men daarvan afgestapt).

Al met al ben ik benieuwd of ik morgen de oranje lijn 15 met een paars getal zie rijden. Tuurlijk had ik aanloopproblemen verwacht, maar deze chaotische taferelen had ik totaal niet verwacht. Ik zal straks in ieder geval een paar foto's plaatsen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael »

Cpt.Iglo schreef:Bij het zien van de foto's van Rener (waarvoor dank ;)), valt het me op dat de voorkant van de nieuwe Citaro's afwijkt van die van bijvoorbeeld de Citaro's die sinds december in Utrecht rijden. De Groningse bussen zijn aan de voorkant wat ronder afgewerkt dan de Utrechtse, wat volgens mij komt door de afwijkende lijnfilm. Die van de U-OV bussen lijkt er wat meer 'opgeplakt' terwijl deze in de Q-link bussen meer geïntegreerd lijken te zijn in de voorkant:

Afbeelding

vs

Afbeelding
Deze Citaro's zijn nog meer afwijkend. Die voor Groningen is de "metrovariant" Of hoe ze het ook noemen. vergelijkbaar met de Capacity's
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Bocht te krap voor nieuwe busroute Groningen

De streekbussen uit het noorden van de provincie Groningen, die vanaf zondag over de Zaagmuldersweg door de Oosterparkwijk zouden rijden, doen dat voorlopig niet. De bocht bij het Oosterhamriktracé is te krap. De bussen rijden voorlopig over de Petrus Campersingel naar de hoofdingang van het UMCG en het Damsterplein. Ze reden tot en met zaterdag over de Grote Markt, maar die route is nu (op een enkele uitzondering na) exclusief voor de nieuwe Q-link bussen.

Die combineren stads-, streek- en P+R-routes: Leek – Lewenborg (lijn 3), Roden- Beijum (4) en Annen- Europapark (5). Op deze Q-link routes gaan bussen met WiFi en airco rijden, maar die zijn er nog niet allemaal. De nieuwe bussen voor de Q-link lijn naar Zernike, die maandag gaat rijden, zijn er wel. In Assen hebben de stadslijnen vandaag nieuwe nummers gekregen. De bus van Klazienaveen naar Emmen wordt een Q-liner die doorrijdt naar Groningen.

Bron: DvhN

De route van te voren niet uitgetest?
Hejeve
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 21:32

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hejeve »

Nou, volgens mij zou dat kruispunt worden verbouwd juist om meer ruimte te maken voor de bussen, maar was dat niet op tijd te realiseren
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ICE105 »

rener schreef:busnummers:
capacity 3400-3408
Citaro G 3420-3447
Gaan er ook bussen weg uit Groningen na instroom van deze 2 series? Zo ja, welke series en hoeveel bussen? 37 nieuwe bussen om het aanbod uit te breiden is wel erg veel.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja er gaan bussen weg, en wel de Citybussen 3090-3095. De 3096 en 3097 uit die serie zijn omgebouwd voor Qlink.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Er gaan, zoals Rener ook al eerder zei, ook een aantal gewone streekbussen weg. Ik weet alleen niet welke nummers en hoeveel.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Kevster schreef:Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.

Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.
Precies zoals gepland dus :p
De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Hmmm dat klopt niet. Morgen even uitzoeken. Vorige week was het nog wel paars namelijk :?
Chauffeurs die de verkeerde routes rijden (op lijn 9 niet via de Uranusstraat en via de Zonnelaan ipv Plutolaan terug naar de Eikenlaan, op P+R Hoogkerk het verkeerde perron pakken en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs),
Niet via Uranusstraat is fout, kan natuurlijk een keer gebeuren. Via de Zonnelaan ipv Plutolaan is ook de bedoeling. Maakt überhaupt niet uit, er worden tussen de Meteoorstraat en De Trefkoel geen haltes aangedaan. Over de stoep voor de parkeergarage langs is helaas de bedoeling. Ook hier is de infra niet op tijd klaar.
Citybuspassagiers meenemen vanaf Hoogkerk in lijn 8 terwijl die maar tot Akerk in de binnenstad komt en bestemmingsteksten in dusdanig kleine lettertjes dat zelfs een jonge gozer als ik twee keer moet kijken om te zien wat op de bus staat.
Dat eerste is niet nieuw ;) dat tweede ben ik met je eens. Verzoek om aan te mogen passen is de deur al uit.
Op een halte aan de Van Ketwich Verschuurlaan staat lijn 1 aangegeven terwijl dit nu lijn 2 moet zijn, de halte Voermanstraat heeft lijn 15 op het bordje staan terwijl deze er helemaal niet stopt en de halte Schoolholm is voorzien van nieuwe informatie en zelfs een nieuw haltebordje terwijl deze geschrapt zou worden (ook al staat deze wel weer in de dienstregeling dus blijkbaar is men daarvan afgestapt).
Beide haltes worden nog aangepast. Schoolholm zou alleen vervallen voor streeklijnen. Niet voor de stadslijnen.
Al met al ben ik benieuwd of ik morgen de oranje lijn 15 met een paars getal zie rijden. Tuurlijk had ik aanloopproblemen verwacht, maar deze chaotische taferelen had ik totaal niet verwacht. Ik zal straks in ieder geval een paar foto's plaatsen.
Veel dingen zijn even wennen. Als het netwerk 25 jaar hetzelfde is en dan opeens heel anders is, dan is dat best een flinke verandering.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten