Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Van fase 3 is nog niet definitief dat het wordt uitgevoerd. Het enige wat ik zeg is dat het daar in zit.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De 3057 of was het toch de 3075 had een linker voorwiel op de Grote Markt in Groningen (om 19.30). Probleem was dat de 3057 of 3075 net de Oosterstraat uitreed na die andere bus voor Vindicat net gepasseerd te zijn.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik zou zeggen: subsidie ervoor en kortingen/bezuinigingen voor het reguliere busvolk. Is het toch kostenneutraal. Laat lijn 3 en 4 vanuit Leek en Roden maar mooi via het Martiniziekenhuis rijden. Krijgen de andere mensen een mooie sightseeingtour van Corpus den Hoorn te zien.Martini Ziekenhuis wil medewerkers uit de auto te lokken
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Volgens mij hebben alle bussen in Groningen wel een linker voorwiel. Of was het probleem juist dat 'ie 'm niet meer had?groningen schreef:De 3057 of was het toch de 3075 had een linker voorwiel op de Grote Markt in Groningen (om 19.30). Probleem was dat de 3057 of 3075 net de Oosterstraat uitreed na die andere bus voor Vindicat net gepasseerd te zijn.
Either way meer iets voor het alledaagse topic
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lekke voorband.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Even een korte vraag over lijn 4. Waarom is er gekozen om in Roden de lijn vorm te geven zoals hij nu is? Waarom rijdt de bus niet verder door over de Stinsenweg (te kleine straat?) en/of via Nieuw-Roden over de Esweg en vervolgens de Hullenweg? Delen van de oude route van lijn 82 dus. Daarmee bereik je veel meer mensen.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Voor zover ik weet rijdt lijn 4 (en lijn (6)17 ook) niet meer door Nieuw-Roden omdat hier het aantal instappers erg laag was. Ook kon door deze inkorting met net zoveel bussen een hogere frequentie geboden worden dan wanneer men Nieuw-Roden wel aan ging doen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Die Hullenweg en Esweg zijn wel een beetje krap qua breedte. Daar zit trouwens haast helemaal geen bebouwing.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Soortvanhenk schreef:Voor zover ik weet rijdt lijn 4 (en lijn (6)17 ook) niet meer door Nieuw-Roden omdat hier het aantal instappers erg laag was. Ook kon door deze inkorting met net zoveel bussen een hogere frequentie geboden worden dan wanneer men Nieuw-Roden wel aan ging doen.
Met deze twee argumenten, ben ik meteen over de streep. De huidige route is primagroningen schreef:Die Hullenweg en Esweg zijn wel een beetje krap qua breedte. Daar zit trouwens haast helemaal geen bebouwing.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Je weet hoe de huidige route nu is. Halte Dorth is de laatste halte, dan gaat het over Maatlanden waar hij de rotonde helemaal (Hofstedenlaan en Bevrijdingsplantsoen) neemt, buffert daar en pakt dan dezelfde route terug.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
plan is echter voor volgend jaar om alles weer om te gooien. vervallen haltes vanaf busstation en verder roden in en dan via een andere kortere route naar nieuw roden. dit hoorde ik tenminste.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Die plannen komen mij niet bekend voor, maar ik verbaas me er wel over dat de huidige route niet via Nieuw-Roden voert aangezien er achter halte Dorth geen rotonde ligt en nu dus meters aan het rijden bent waarvan je helemaal zeker weet dat je er geen passagiers vervoert. Op zich zou ik ook wel wat voelen voor een route die na de halte Bevrijdingsplantsoen rechstreeks naar Dorth loopt (zoals de oude 317).
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Groen licht voor laatste deel busbaan Hoogkerk-Groningen
http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134544
Huidige buslijnen zijn niet te handhaven
"In eerste instantie waren er maar liefst dertig varianten bedacht om Roden ter herinrichten. Uiteindelijk bleven daar drie van over."
"Niet alleen zal het College van B & W kijken naar de beste route door het dorp. Ook het financiële aspect zal een duchtige rol gaan spelen. Duidelijk is op voorhand dat de varianten 4 en 7 de meeste verkeerskundige aanpassingen zullen vergen en een stevig kostenplaatje kunnen gaan opleveren voor de gemeente. Vanuit Roden zijn er 1000 passagiers per dag en in totaal wordt er gesproken over 154 busbewegingen per dag. Aanwezigen op de voorlichtingsbijeenkomst lieten vooral blijken de varianten 4 en 7 minder aantrekkelijk te vinden. Vooral de toenemende druk op het winkelcentrum van Roden en het laten vervallen van groenstroken en rooien van bomen werd bekritiseerd. Overigens was de algehele opvatting dat met de tijdswinst in Roden het nog maar moet blijken dat die in de stad ook waar kan worden gemaakt. De stad geeft de meeste verkeersopstoppingen. Volgens het OV Bureau Groningen Drenthe heeft de stad Groningen toegezegd hier aan te werken, zodat de 27 minutengrens kan worden gehaald."
http://www.dekrant-info.nl/index.php/ac ... -handhaven
Twee nieuws artikel van vandaag die goed op elkaar inspelen
http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134544
Huidige buslijnen zijn niet te handhaven
"In eerste instantie waren er maar liefst dertig varianten bedacht om Roden ter herinrichten. Uiteindelijk bleven daar drie van over."
"Niet alleen zal het College van B & W kijken naar de beste route door het dorp. Ook het financiële aspect zal een duchtige rol gaan spelen. Duidelijk is op voorhand dat de varianten 4 en 7 de meeste verkeerskundige aanpassingen zullen vergen en een stevig kostenplaatje kunnen gaan opleveren voor de gemeente. Vanuit Roden zijn er 1000 passagiers per dag en in totaal wordt er gesproken over 154 busbewegingen per dag. Aanwezigen op de voorlichtingsbijeenkomst lieten vooral blijken de varianten 4 en 7 minder aantrekkelijk te vinden. Vooral de toenemende druk op het winkelcentrum van Roden en het laten vervallen van groenstroken en rooien van bomen werd bekritiseerd. Overigens was de algehele opvatting dat met de tijdswinst in Roden het nog maar moet blijken dat die in de stad ook waar kan worden gemaakt. De stad geeft de meeste verkeersopstoppingen. Volgens het OV Bureau Groningen Drenthe heeft de stad Groningen toegezegd hier aan te werken, zodat de 27 minutengrens kan worden gehaald."
http://www.dekrant-info.nl/index.php/ac ... -handhaven
Twee nieuws artikel van vandaag die goed op elkaar inspelen
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik bladerde dat DRIS overzicht van 'Aan te pakken haltes 29-4-2014' nog even door, en het viel mij op dat in dit document nog lijn 61 staat vermeld bij halte Grote Markt (waar deze voorheen ook langs kwam), tevens staat deze lijn bij halte Noorderplantsoen gemeld (daar komt deze lijn nu zeker niet) en Brouwerstraat. Wordt deze lijn 61 dan toch nog een Qlink lijn volgend jaar? Lijn 2 wordt idd sowieso geen Qlink lijn, aangezien de te verwijderen halte Rotonde Martini ZKH onder overige haltes staat.
Verder staat bij halte Sontweg nog lijn 22 gemeld, dat lijkt mij zeker een foutje? Lijn 5 met nog het oude Paddepoel..Ik vind het een beetje een vreemd overzicht, want verder worden alle nieuwe lijnen (zoals 7) vermeld, en staan ook andere lijnen die voorheen over de Grote Markt reden niet meer in het overzicht. Alles een beetje door elkaar?
Wat zijn overigens de 'Langshaltes Stationsweg Hoofdstation' die worden geplaatst?
Verder staat bij halte Sontweg nog lijn 22 gemeld, dat lijkt mij zeker een foutje? Lijn 5 met nog het oude Paddepoel..Ik vind het een beetje een vreemd overzicht, want verder worden alle nieuwe lijnen (zoals 7) vermeld, en staan ook andere lijnen die voorheen over de Grote Markt reden niet meer in het overzicht. Alles een beetje door elkaar?
Wat zijn overigens de 'Langshaltes Stationsweg Hoofdstation' die worden geplaatst?
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Zouden de stadsdiensthaltes ri. Herebrug/Hereweg/Trompstraat kunnen zijn, of de touringcarbuffer/lijn 315 halte, óf de nieuwe halte naast de museumbrug (iets verder ri. Emmaplein) die oorspronkelijk voor Q-link 3/4 bedoeld was.
EDIT: wordt geplaatst lees ik net, zal toen wel de nieuwe Q-linkhalte mee bedoeld zijn.
EDIT: wordt geplaatst lees ik net, zal toen wel de nieuwe Q-linkhalte mee bedoeld zijn.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
M.b.t. tot lijn 61 is dat gewoon dezelfde situatie als lijn 5 bijv. in Paddepoel. De oude situatie dus.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wist niet dat die bij Noorderplantsoen en Brouwerstraat kwam.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ja, die reed daarlangs en dan over de Bedumerweg.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Sporen daarvan zijn op de Bedumerweg nog goed te zien, net als dat lijn 7 daar vroeger langs reed, want er liggen nog twee verhoogde haltes, iets ten zuiden van de kruising met de Sumatralaan. Er staan alleen geen haltepalen meer bij.marlies schreef:Ja, die reed daarlangs en dan over de Bedumerweg.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat zijn de nieuwe bushaltes aan de noordzijde van de Stationsweg (ten westen van het verkeerslicht) die een paar maanden geleden zijn aangelegd maar nog niet in gebruik zijn genomen. Er staan ook nog geen haltepalen of bushokjes.gebruiker77 schreef:Wat zijn overigens de 'Langshaltes Stationsweg Hoofdstation' die worden geplaatst?
Logischerwijs gaan daar een aantal doorgaande buslijnen Oost->West stoppen, bijvoorbeeld Qlink 3 en 4 of lijn 6. Nu moeten die buslijnen 2x de Stationsweg oversteken om via de bushaltes te rijden.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat was de bedoeling, maar is dus niet doorgegaan.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het ovbureau heeft de dienstregeling memo voor 2015 vastgesteld, weer forse bezuinigingen op veel lijnen. De nachtbussen gaan er ook voor een flink deel uit. Al lees ik nergens dat lijn 7 verdwijnt, terwijl dat volgens mij de meest lege lijn is. Lijn 17 vond ik niet zo snel. Als de bussen binnenkort niet meer over de Grote Markt gaan, kan er vast nog meer worden geschrapt.
http://www.ovbureau.nl/ov-bureau/ontwik ... ling-2015/
http://www.ovbureau.nl/ov-bureau/ontwik ... ling-2015/
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het wordt traditie in OV om te snijden in de dienstregeling. Ik verwacht nog grote kaalslagen in het OV, deels door SOV deels door politieke keuzes.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 7 verdwijnt denk ik ook niet totdat straks lijn 1 naar het Europapark rijdt. Lijn 17 is een heel ander verhaal, daar is nog een toekomst voor.gebruiker77 schreef:Al lees ik nergens dat lijn 7 verdwijnt, terwijl dat volgens mij de meest lege lijn is. Lijn 17 vond ik niet zo snel.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijn 7 was toch eerst helemaal niet gepland in 2013? De route wordt volledig gereden door de streeklijnen (UMCG - Oosterpark) en stadslijn 2 biedt een beter alternatief bij het Korrewegwijk stuk. Toch beter om die capaciteit toe te voegen op ofwel een andere lijn of door minder te bezuinigen.
Misschien heeft lijn 17 een functie voor later, maar nu nog niet. Hij kan altijd later terug komen.
Ik vind dat er betere keuzes konden worden gemaakt. Ik moet het nog zien of het openbaar vervoer beter gaat worden, door alle bezuinigingen die nog gaan komen.
Misschien heeft lijn 17 een functie voor later, maar nu nog niet. Hij kan altijd later terug komen.
Ik vind dat er betere keuzes konden worden gemaakt. Ik moet het nog zien of het openbaar vervoer beter gaat worden, door alle bezuinigingen die nog gaan komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten