Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Frans F schreef:Ik vraag me wel af waar het OV-bureau zo langzamerhand mee bezig is. Terwijl er in het grootste deel van de beide provincies nauwelijks nog een bus rijdt willen ze de overbodige lijn 309 (volledige duplicatie van de trein) in frequentie gaan verhogen.
Je mag lijn 309 dan wel een overbodige lijn vinden, feit is dat het een hele drukke lijn is. Met lijn 309 kunnen inwoners van Asssen vaker en (vaak) sneller naar Groningen dan met de trein, daar komt bij dat het een rechtstreekse verbinding met Groningen is, en het algemeen bekend is dat reizigers lievers rechtstreeks reizen dan met een overstap.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijn 309 is allerminst een duplicatie van de trein en levert misschien wel meer geld op dan dat 'ie kost, zodat op de plekken 'waar nauwelijks openbaar vervoer rijdt' minder hoeft te worden gesneden of zelfs kan worden uitgebreid.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Inderdaad, lijn 309 is voor de wijken die hij bediend sneller op het Hoofdstation. Tevens stopt hij ook nog eens bij de v ketwichverschuurbrug wat voor ook veel mensen voordelig is! Maar frans deze lijn lijkt totaal niet op de trein en is zwaar winst gevend, erg goeie zaak voor het ov dus! Ik snap niet dat ze zo op die midibussen inzetten. Ik had gewoon 30 tot 40 10 meter bussen aangeschaft. Dit gaat rond Winschoten vooral op lijn 12 zeeerveel staanplaatsen opleveren. Maar ook op andere lijnen, er zijn teveel reizigers die met een eurokaartje reizen!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Eens voor wat betreft die midi/10 (of eventueel 8) meter afweging.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Je kunt van Assen Noord naar Groningen via lijn 50 en 309 gaan. Of je doet er 30 of 50 minuten over. Vanaf de Balkenweg in Assen naar Groningen is nog altijd goedkoper, dan een enkele reis met de trein van Assen naar Groningen en dan moet je nog steeds eerst bij het station aankomen.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Pim-AllianceB95 schreef:Eens voor wat betreft die midi/10 (of eventueel 8) meter afweging.
Nou bedenk ik mij opeens.. Die 10 meter busjes vroeger in de spits zaten ook met staanplekken gevuld.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Zaten gevuld met staanplekken? :mrgreen: Ik heb inderdaad vaak in die dingen moeten staan, hoewel dat vooral het gevolg was van het feit dat Winschoten die dingen de helft van de tijd inzette op de 78 van half vijf uit de stad.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Ik bedoel dan lijn 12,13 en 17 mijnheer
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

nielsie600 schreef:Maar frans deze lijn lijkt totaal niet op de trein en is zwaar winst gevend, erg goeie zaak voor het ov dus!
Geen enkele buslijn in Nederland is winstgevend en al helemaal niet als hij voornamelijk vol zit met studenten en scholieren want juist die gaan alleen met die bus gaan vanwege de lage tarieven.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Er zijn zeker winstgevende buslijnen in het land. Of lijn 309 van die lijnen deel uitmaakt is de vraag, maar feit is in ieder geval dat in het stuk als aanleiding de stijgende verkoop van vol tarief sterabonnementen wordt genoemd...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

Pim-AllianceB95 schreef:Er zijn zeker winstgevende buslijnen in het land. Of lijn 309 van die lijnen deel uitmaakt is de vraag, maar feit is in ieder geval dat in het stuk als aanleiding de stijgende verkoop van vol tarief sterabonnementen wordt genoemd...
Maar welke percentage reizigers van het totaal betaalt vol? Dat wordt niet vermeld, maar het feit dat in de schoolvakanties het merendeel van de ritten uitvalt is wel een indicatie.

Daarnaast hebben vol tarief sterabonnementen nog altijd het probleem van extreme degressie bij wat grotere aantallen zones zoals in het geval Groningen-Assen, waardoor ook die reizigers in de praktijk veel en veel minder betalen dat het normale kilometer tarief.

Ik denk dat de totale financiele rekening voor dit soort lijnen minder positief is dan veel mensen denken.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Meeehhh :cry: De servicebus Haren komt te vervallen. Lijkt mij een goede reden om lijn 9 te gaan doortrekken naar Station Haren, via De Wijert-Zuid.
Eens wat betreft lijn 9, alleen wordt lijn 254 helemaal niet geschrapt...
marlies schreef:Ik had vandaag ook een brief in de bus met de nieuwe aangepaste route van lijn 9, gaat weer via de Plutolaan rijden. Geluk bij een ongeluk dat ze de oude abri nog altijd niet verwijderd hebben ;)
Per welke datum, is dat al bekend?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Frans F schreef:
nielsie600 schreef:Maar frans deze lijn lijkt totaal niet op de trein en is zwaar winst gevend, erg goeie zaak voor het ov dus!
Geen enkele buslijn in Nederland is winstgevend en al helemaal niet als hij voornamelijk vol zit met studenten en scholieren want juist die gaan alleen met die bus gaan vanwege de lage tarieven.
Deze lijn is wel degelijk winstgevend mede door de vele forenzen en veel snelle kilometers. Het zelfde geldt voor 312,314 e.d.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

nielsie600 schreef: Deze lijn is wel degelijk winstgevend mede door de vele forenzen en veel snelle kilometers. Het zelfde geldt voor 312,314 e.d.
Het feit dat lijn 309 op schooldagen in de ochtendspits om de vijf minuten rijdt en in de schoolvakanties in de ochtendspits om het kwartier of zelfs om het halfuur geeft aan dat het aantal niet-studerende forensen niet zo'n groot percentage is.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Frans F schreef:
nielsie600 schreef: Deze lijn is wel degelijk winstgevend mede door de vele forenzen en veel snelle kilometers. Het zelfde geldt voor 312,314 e.d.
Het feit dat lijn 309 op schooldagen in de ochtendspits om de vijf minuten rijdt en in de schoolvakanties in de ochtendspits om het kwartier of zelfs om het halfuur geeft aan dat het aantal niet-studerende forensen niet zo'n groot percentage is.
zou dat ook kunnen komen omdat op die momenten ook personeel van de verscheidene scholen met de bus gaat en die ook vrij zijn tijdens vakanties?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

Laten we reëel wezen, 75% van de reizigers in de streekbus buiten de Randstad zijn scholieren en studenten.
Mensen die werken gaan in Nederland nauwelijks nog met de streekbus.
TheRoy-t
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 09 aug 2013, 23:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door TheRoy-t »

Frans F schreef:Laten we reëel wezen, 75% van de reizigers in de streekbus buiten de Randstad zijn scholieren en studenten.
Mensen die werken gaan in Nederland nauwelijks nog met de streekbus.
Heb je daar ook bronnen voor? Je moet wel heel veel kennis hebben van het ov om dat zo stellig te kunnen beweren.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

ik weet alleen volgende:

Zeeland 80% reizigers is forens of scholier
Gelderland 70% is scholier
Ik betwijfel echter of je zo stellig kan melden dat 75% van alle niet-Randstadreizigers scholier is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Frans F »

Brabant zit ook tussen de 70 en 75%
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Kevster schreef:
marlies schreef:Ik had vandaag ook een brief in de bus met de nieuwe aangepaste route van lijn 9, gaat weer via de Plutolaan rijden. Geluk bij een ongeluk dat ze de oude abri nog altijd niet verwijderd hebben ;)
Per welke datum, is dat al bekend?
Ja, per 4 mei al.

Route is richting Zernike Zonnelaan-Venuslaan-Plutolaan-Planetenlaan-Avondsterlaan-Venuslaan-Zonnelaan en richting centrum Zonnelaan-Meteoorstraat-Planetenlaan-Avondsterlaan-Venuslaan-Zonnelaan. De halte Plutolaan wordt daadwerkelijk weer in gebruik genomen maar is dus meer dan een beetje nutteloos want hij wordt alleen richting Zernike bediend, ik gok niet dat veel reizigers daar gebruik van gaan maken ;)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

In het document over de nieuwe dienstregeling 2015 las ik ook dat er nog twee standaard gelede bussen omgebouwd worden in het kader van de groene lijn. Er komen dus 5 'groene' bussen te rijden; drie dubbelgeledes (deze rijden door naar Zuidhorn) en twee gelede Citaro's. Zou dit wel genoeg zijn voor lijn 11, of blijven er ook gewoon rood/grijze bussen rijden op deze lijn?

Verder nog een heel andere vraag; bestaat er eigenlijk ook al een overzicht van de infrastructurele maatregelen welke de komende jaren uitgevoerd gaan worden? Ik weet dat het Boterdiep volgend jaar heringericht gaat worden en dat ze daarna gaan beginnen met de busbaan Kolendrift. Voor de rest is er volgens mij nog niet veel duidelijk voor wat betreft de Oostersingel, Damsterdiep, Singeldam en eventuele maatregelen in het centrum. Vooral aan de doorstroming op de Oostersingel kan volgens mij een hoop verbeterd worden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Frans F schreef:Laten we reëel wezen, 75% van de reizigers in de streekbus buiten de Randstad zijn scholieren en studenten.
Mensen die werken gaan in Nederland nauwelijks nog met de streekbus.
Stel dat dit ook in GD waar is, kunnen we er in ieder geval niet omheen dat lijn 309 geen gewone streekbus is maar een snelle, directe lijn die concurreert met de auto.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

inderdaad, tevens is het zo dat rond schoolvakanties altijd veel vrije dagen worden opgenomen. DE lijn is in elk geval winstgevend anders wordt er niet in geïnvesteerd.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:In het document over de nieuwe dienstregeling 2015 las ik ook dat er nog twee standaard gelede bussen omgebouwd worden in het kader van de groene lijn. Er komen dus 5 'groene' bussen te rijden; drie dubbelgeledes (deze rijden door naar Zuidhorn) en twee gelede Citaro's. Zou dit wel genoeg zijn voor lijn 11, of blijven er ook gewoon rood/grijze bussen rijden op deze lijn?

Verder nog een heel andere vraag; bestaat er eigenlijk ook al een overzicht van de infrastructurele maatregelen welke de komende jaren uitgevoerd gaan worden? Ik weet dat het Boterdiep volgend jaar heringericht gaat worden en dat ze daarna gaan beginnen met de busbaan Kolendrift. Voor de rest is er volgens mij nog niet veel duidelijk voor wat betreft de Oostersingel, Damsterdiep, Singeldam en eventuele maatregelen in het centrum. Vooral aan de doorstroming op de Oostersingel kan volgens mij een hoop verbeterd worden.
Vijf bussen zijn exact voldoende. Drie dubbelgeledes op de Zuidhorn-omloop en twee op de omloop naar Reitdiephaven. Kom je volgens de huidige dienstregeling precies uit. Wordt dus gewoon een constructie zoals je deze ook al ziet op lijn 2.

Zo'n visie bestaat wel (van de Regio Groningen-Assen waarschijnlijk) en zal ongetwijfeld bij de documenten op de website van de provincie staan.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CX1000 »

Een tweede lijn voor de Meppeler stadsdienst! Eindelijk!

EDIT: Eigenlijk best bizar dat ze daarmee €200.000,- mee willen besparen...
Laatst gewijzigd door CX1000 op wo 23 apr 2014, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten