Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Qbuzzie schreef:Er rijd op dit moment een lijn 2 op de stadsdienst. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... oornsemeer
Dan ben ik in de war met een andere stad, of het lijnnummer is geïntroduceerd met de komst van Qbuzz.
Nicketick schreef:Sinds 2011 hebben we een lijn 2 in Groningen.
Ah! I see!
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Staat zelfs in de Wiki:
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... oornsemeer

Edit: sorry---overdone. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

En voor lijn 52 in de stadsdienst hebben we toch echt altijd een lijn 2 gehad. Tot 2004 volgens mij.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn65 schreef:
CamilleKreemers schreef:aantal vragen:
- Kan iemand mij bijlage 1 eens uitleggen?
Ze zijn heel consequent in de plaatjes.
- Bijlage 1 geeft weer waar het busverkeer mogelijk vertraging op kan lopen als er geen ingrepen worden gedaan in de infrastructuur.
Bijlage 1 is wel interessant, omdat dit recent gemaakt is. Er is namelijk zowel een bus Reitdiep - Europapark als een bus Reitdiep - Hoofdstation. In eerdere HOV-visies was dit niet het geval.
Daarom vraag ik me wel af in hoeverre routes van andere lijnen kloppen. Als je het kaartje bekijkt valt het volgende op:
Een bus met de route Martini Ziekenhuis - Hoofdstation - Binnenstad West - Vinkhuizen
Een bus met de route Hoofdstation - Oranjebuurt - Paddepoel Noord
Een groen lijntje vanaf Eelde/De Punt via het Overwinningsplein (ook recent pas bedacht) naar Zuidhorn? Of heeft men per ongeluk de oude groene kleur van lijn 2 laten staan naar Eelde.
Qbuzzie schreef:Wel weer bijzonder dat er voor lijnnummer 11 wordt gekozen. Had eerder 2 gedaan zodat lijnen 1 t/m 6 + 15 Qlink lijnen zijn :|
In bijlage 1 rijden er zoals jij voorstelt een lijn 1 en een lijn 2 dat traject, geen 11. Ik ben wel benieuwd hoe de avonddienstregeling wordt: lijn 1 naar Zuidhorn zal dan toch niet rijden? Wat de toegevoegde waarde is van 's avonds een lijn Zernike - UMCG - Europapark weet ik ook niet.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

gebruiker77 schreef: Bijlage 1 is wel interessant, omdat dit recent gemaakt is. Er is namelijk zowel een bus Reitdiep - Europapark als een bus Reitdiep - Hoofdstation. In eerdere HOV-visies was dit niet het geval.
Daarom vraag ik me wel af in hoeverre routes van andere lijnen kloppen. Als je het kaartje bekijkt valt het volgende op:
Een bus met de route Martini Ziekenhuis - Hoofdstation - Binnenstad West - Vinkhuizen
Een bus met de route Hoofdstation - Oranjebuurt - Paddepoel Noord
Een groen lijntje vanaf Eelde/De Punt via het Overwinningsplein (ook recent pas bedacht) naar Zuidhorn? Of heeft men per ongeluk de oude groene kleur van lijn 2 laten staan naar Eelde.
Ik denk dat je niet te veel waarde moet hechten aan de lijnen op dat kaartje, zal wel door iemand zijn opgesteld die meer heeft met verkeer dan met ov.
Basislijn
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Vanmorgen de licht blauwe gelede Arrivabus nummer 241 tegen gekomen in Groningen. Viel bijna van mijn fiets.

Ik zie op Google afbeeldingen dat de bus al in 2009 in Groningen aanwezig was, maar zag er dus iets anders uit qua beplakking. Heeft ook dienst gedaan op Terschelling.

Afbeelding
Bron: Busfoto (Michiel van Dijk)
JP13357
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:17

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JP13357 »

voor de opendagen op het zernike en de RUG/Hanze. Pendelbus
Favo bus: Volvo 8900, Scania Citywide CK320UB, Omniexpress 320[LE], Interlink LD
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

voor de opendagen op het zernike en de RUG/Hanze. Pendelbus
Een andere bus doet ook mee, maar ben het nummer kwijt. Iets met 7659. Iets in die trant.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

groningen schreef:Vanmorgen de licht blauwe gelede Arrivabus nummer 241 tegen gekomen in Groningen. Viel bijna van mijn fiets.
Bus gaat terug naar Terschelling als reserve, daarom dus ZO Friesland blauw.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Hebben we een foto van de 241 in t blauw?
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 08 mar 2017, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het quoten van het complete vorige bericht is niet nodig.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

De Reitdiep - Hoofdstation ritten op lijn 1 gaan geschrapt worden per 3 september, dat zie ik dus niet goed komen aangezien de Zuidhorn-ritten niet aansluiten op de tijden van de Rijksuniversiteit en een groot deel van de passagiers instapt voor UMCG Noord.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Misschien omdat op die manier mooie overstappen van lijn 11 met de treinen op Europapark worden gemaakt?

Je zou natuurlijk met lijnen 3, 4 of 5 kunnen reizen naar UMCG Noord.

De Zuidhorn ritten bieden op HS aansluiting op de treinen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Als de Zuidhornritten blijven liggen zoals ze nu liggen krijg je geloof ik overstappen in Europapark van ongeveer 5 minuten op de stoptreinen in de richting:
Hoogezand / Assen -> UMCG en omgekeerd.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

gebruiker77 schreef: Je zou natuurlijk met lijnen 3, 4 of 5 kunnen reizen naar UMCG Noord.
Maar hebben deze lijnen in de ochtendspits genoeg capaciteit om die extra groep van het Zuiderdiep en Grote Markt richting Campus ook nog mee te nemen naar UMCG Noord?

Wat ik ook wel zie gebeuren is dat een deel via Hoofdstation gaat reizen en daar lijn 15 pakt, die is al druk genoeg..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik denk dat het past als er mensen uit Roden/Leek/Haren uitstappen bij de haltes Zuiderdiep en Grote Markt.
Als alle studenten met lijn 1 willen wordt het moeilijk.

Vraaguitval kan natuurlijk ook..
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Klein blauw busje vervangt grote bus naar binnenstad
Een blauw busje op elektriciteit of waterstof moet busreizigers vanaf de nieuwe bushalte Westerhaven verder de binnenstad van Groningen inbrengen.
Vanaf september rijden bussen aan de westkant van de stad niet verder meer dan de nieuwe halte aan de Westerhaven. Op termijn verdwijnen bussen ook van de Grote Markt; de bussen aan de oostkant van de stad rijden dan niet verder dan de Diepenring. Om mensen die slecht ter been tegemoet te komen, zet de gemeente busjes in.
Lees verder
Basislijn
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

De gemeente verwacht 200 gebruikers per week. Dat zijn 29 per dag. Het busje rijdt 'af en aan' tijdens openingstijden van de winkels. Die zijn geopend van 10 tot 18 en bij af en aan denk ik aan een frequentie van elke 5 minuten, dus 96 ritten per dag. De gemeente verwacht dus 0,3 reizigers per rit. Die maximaal 1 euro betalen of zelfs niks als ze een stadjerspas hebben of WMO-er zijn. Dus busje gaat dus meer kosten dan die hele binnenstadsvisie ooit op gaat leveren.
Basislijn
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Misschien wel zonder chauffeur? Zoiets als er een tijdje terug in/rond Appelscha reed?
Afbeelding
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Hainje »

Dat zie ik de komende vijf jaar sowieso nog niet gebeuren in de stad.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Suus »

De wagentjes die voor de Parkshuttle worden gebruikt hebben een vergunning gekregen om vanaf 2018 in gemengd verkeer te gaan rijden. Gaat nu opeens best snel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Ik las laatst nog ergens een interview met de eigenaar van het bedrijf achter de parkshuttle. Die verwachtte zelf dat het nog lang niet zo ver is dat er grootschalig bussen zonder chauffeur gaan rijden. De uitbreiding van de parkshuttle is ook nog maar een klein stukje in de buurt van het huidige traject.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

En sowieso zijn de huidige Parkshuttles niet heel geweldig. Ik heb een kwartier in de regen op het eindpunt gestaan ooit omdat een voertuig de verbinding was verloren.

De huidige Parkshuttles zijn ook niet te vergelijken met de Easymile EZ10 die hierboven geplaatst is, de parkshuttles worden namelijk centraal aangestuurd en worden geleid via sensoren in het wegdek.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Lijn65 »

Autonome voertuigen zijn nog verder weg dan de je zou denken. De technologie is nog maar net in ontwikkeling en zit nog vol kinderziektes en het is getuige het experiment in Appelscha nog verre van volmaakt. Daarnaast moet er nog een enorme hobbel genomen worden op het gebied van wetgeving en verzekering. Helemaal in de drukke binnenstad van Groningen met al die fietsers en voetgangers zie ik voorlopig nog lang geen zelf rijdende busjes rijden.
Basislijn
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Lijn65 schreef:De gemeente verwacht 200 gebruikers per week. Dat zijn 29 per dag. Het busje rijdt 'af en aan' tijdens openingstijden van de winkels. Die zijn geopend van 10 tot 18 en bij af en aan denk ik aan een frequentie van elke 5 minuten, dus 96 ritten per dag. De gemeente verwacht dus 0,3 reizigers per rit. Die maximaal 1 euro betalen of zelfs niks als ze een stadjerspas hebben of WMO-er zijn. Dus busje gaat dus meer kosten dan die hele binnenstadsvisie ooit op gaat leveren.
Precies. Echt waanzin dus
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De route Zuiderdiep - A-kerkhof - Westerhaven, tss.. laat hem dan ook naar de Vismarkt en Grote Markt rijden, dan voegt het nog wat toe. Het is in de huidige plannen van gem Groningen dus één halte..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten