Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Waar is deze te lezen? 'business case Groningen Bereikbaar' De lijn Hoornsemeer - Vinkhuizen wordt toch Qlink lijn 6? (dat is toch de laatste)
Laatst gewijzigd door gebruiker77 op ma 13 jan 2014, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

nielsie600 schreef:op het spooremplacement achter het station een compleet nieuw busstation zal verschijnen.
Dat is nog helemaal niet zeker. Het is een wens van de gemeente, maar er is nog niets concreet.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

gebruiker77 schreef:Waar is deze te lezen? 'business case Groningen Bereikbaar' De lijn Hoornsemeer - Vinkhuizen wordt toch Qlink lijn 6? (dat is toch de laatste)
Ooit een keer gekregen van iemand. Maar is vrij interne info. Helaas voor jou,lijn 6 is niet de volgende ;)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Sinds lijn 6 niet meer naar Kardinge gaat, maakt mij die lijn mij vrij weinig meer uit. (Al gun ik iedereen natuurlijk een goede frequentie en comfortabel openbaar vervoer!) Ik verwacht dat Emmen, Station Europark (dat werd ja lijn 1 Europark - Zernike) en Eelde/De Punt een verbetering zullen krijgen... Eigenlijk heeft lijn 2 al hetzelfde idee als lijn 3, 4 en 5; vanuit een streek via de Grote Markt naar een wijk in Groningen. (De Wijert en Korreweg)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

nielsie600 schreef:Keuze 1, heeft de Heer Boumans zelf toegegeven.
Wanneer was dat dan?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Bij zijn presentatie bij de ADV.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

had ie ook aangegeven waarom optie 1 beter is?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Wegens gelden voor Studentenkaarten.. maar nu gaan we behoorlijk off-topic. Stuur wel ff PB/FB
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Waar is deze te lezen? 'business case Groningen Bereikbaar' De lijn Hoornsemeer - Vinkhuizen wordt toch Qlink lijn 6? (dat is toch de laatste)
Die gaat niet online komen, is inderdaad intern en officieel alleen in bezit van betrokken politici, plannenmakers, beleidsmakers van OV-bureau en gemeenten/provincies en Qbuzz-personeel. Is een businesscase vanuit Qbuzz-oogpunt met daarin de ontwikkelingsformule van Qlink, ook al is die specifieke formulebeschrijving alweer aardig achterhaald.

Zoals Niels zegt is lijn 6 niet de volgende en is het zelfs maar zeer de vraag of die uberhaupt Qlink wordt. Als het al gebeurd, dan zeer waarschijnlijk in combinatie met lijn 2.

En bij overige lijnen gaat het om nog niet bestaande lijnen. Dat zijn overigens lijnen die je ook niet zo snel zou verwachten. En Emmen zit daar sowieso niet bij. Doet ook afbreuk aan de formule Qlink, die sterk is gericht op het linken van de directe regio met dynamo's in de stad. En natuurlijk dynamo's met elkaar.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Als Meerstad gerealiseerd was zou er toch ook een Qlink lijn vandaar komen die wel via IKEA rijdt? (Daarom is er een busbaan op de Sontweg aangelegd)
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

wie weet ;) helaas mag daar nog niks over gemeld worden.
Cpt.Iglo schreef:
nielsie600 schreef:op het spooremplacement achter het station een compleet nieuw busstation zal verschijnen.
Dat is nog helemaal niet zeker. Het is een wens van de gemeente, maar er is nog niets concreet.
hmm,ik had juist begrepen dat het al rondt was.. Zal wel een vaag politiek verhaal zijn.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door busburger »

nielsie600 schreef:Keuze 1, heeft de Heer Boumans zelf toegegeven.

"Vervoerder opbrengstverantwoordelijkheid" heeft best z'n goede kanten, maar dan moet je als opdrachtgever wel bepaalde eisen stellen, vooral aan het gewenste basisvoorzieningenniveau.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Als we dan toch over Q-link aan het speculeren zijn.... Ik verwacht een Qlink vanuit Norg (of Vries), via Donderen (of De Punt), Eelde, Eelderwolde en Martini naar het Hoofdstation. Daarna gewoon door, net als de huidige lijn 2, naar Korrewegwijk. Deze lijn moet dan niet de overdreven toeristische route door Eelde gaan volgen en volgt tussen Martini en hoofdstation het tracé van lijn 85 (dus via Van Iddekingeweg), om de opstoppingen bij V.K. Verschuurbrug te ontlopen. Lijn 9 moet dan vaker gaan rijden om de reizigers in De Wijert (-zuid) tegemoet te komen.

Dit wordt dan Q-link 2. Hiermee kun je ook meteen lijn 86 opdoeken.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:Als we dan toch over Q-link aan het speculeren zijn.... Ik verwacht een Qlink vanuit Norg (of Vries), via Donderen (of De Punt), Eelde, Eelderwolde en Martini naar het Hoofdstation. Daarna gewoon door, net als de huidige lijn 2, naar Korrewegwijk. Deze lijn moet dan niet de overdreven toeristische route door Eelde gaan volgen en volgt tussen Martini en hoofdstation het tracé van lijn 85 (dus via Van Iddekingeweg), om de opstoppingen bij V.K. Verschuurbrug te ontlopen. Lijn 9 moet dan vaker gaan rijden om de reizigers in De Wijert (-zuid) tegemoet te komen.

Dit wordt dan Q-link 2. Hiermee kun je ook meteen lijn 86 opdoeken.
Goed idee, maar helaas... daar zijn al andere oplossingen voor gevonden.
Maurice Hooikammer schreef:Als Meerstad gerealiseerd was zou er toch ook een Qlink lijn vandaar komen die wel via IKEA rijdt? (Daarom is er een busbaan op de Sontweg aangelegd)
Zoiets stond in de krant he? ;)
Kwiebus

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kwiebus »

.
Laatst gewijzigd door Kwiebus op wo 15 jan 2014, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Q-link en qliner zijn twee totaal verschillende concepten. Beetje vreemde vergelijking.
Komt wel goed schatje.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Thom91 schreef:Q-link en qliner zijn twee totaal verschillende concepten. Beetje vreemde vergelijking.
waar wordt de vergelijking gemaakt dan?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

De post boven mij.
Komt wel goed schatje.
farris
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 12:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door farris »

Ik zit dagelijks in lijn 15 en ik vind het leuk om te lezen hoe anderen tegen het vervoer aankijken. Omdat ik een paar vragen heb en ik jet idee heb dat hier mensen bij Qbuzz werken of verder bijzonder veel weten heb ik het volgende:

1. De wifi in de bussen (15) werkt niet, klopt dit?
2. De airco die er in zou moeten zitten wordt ook niet gebruikt, want soms is het super vochtig met een volle bus
Is dit vergeetachtigheid van de chauffeur of mag dit niet vanuit de organisatie?
3. De chauffeur doet vrijwel nooit alle deuren vrijgeven op de 15. Werd dit niet vereist of aangemoedigd op de lijn 15( iets met open instap beleid?)
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Dat de airco niet aan staat kan ook te maken hebben met de buitentemperatuur. Veel airco's hebben een soort beveiliging dat er voor zorgt dat de airco niet aanslaat bij temperaturen van ongeveer 5 graden en lager. De aircoleidingen kunnen namelijk bevriezen bij lage temperaturen.

Voor wat betreft de nieuwe Q-link lijnen; de keuze voor de (huidige) lijnen 2 en 11 lijken mij een logische. Dit omdat deze lijnen nu ook al de Grote Markt aandoen, en er in de toekomst dus niet alsnog weer nieuwe lijnen via de Grote Markt hoeven te rijden.

Tenslotte, waren er al mensen op de hoogte van het feit dat er deze zomer al begonnen wordt met het herinrichten van het Boterdiep tussen de Turfsingel en de ingang van de parkeergarage? De parkeerplaatsen in het midden van de straat maken plaats voor een groenstrook. Hij is hier te lezen: http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... iep%2CDVHN
Groningen wil voor de zomer van 2014 met de herinrichting beginnen. De werkzaamheden duren een jaar en hebben betrekking op het Boterdiep tussen de Turfsingel en de ingang van de parkeergarage. De straat wordt een OV-route tussen Noorderstation en UMCG. De parkeerplaatsen op straat verdwijnen (..)
Zal dit betekenen dat er in de toekomst geen bussen meer door de Ebbingestraat gaan rijden?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

nielsie600 schreef:...
Cpt.Iglo schreef:
nielsie600 schreef:op het spooremplacement achter het station een compleet nieuw busstation zal verschijnen.
Dat is nog helemaal niet zeker. Het is een wens van de gemeente, maar er is nog niets concreet.
hmm,ik had juist begrepen dat het al rondt was.. Zal wel een vaag politiek verhaal zijn.
Zal opgeleverd worden tegelijkertijd met het kabelbaan- en tramproject.
Volgens horen zeggen (A) .
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

farris schreef:Ik zit dagelijks in lijn 15 en ik vind het leuk om te lezen hoe anderen tegen het vervoer aankijken. Omdat ik een paar vragen heb en ik jet idee heb dat hier mensen bij Qbuzz werken of verder bijzonder veel weten heb ik het volgende:

3. De chauffeur doet vrijwel nooit alle deuren vrijgeven op de 15. Werd dit niet vereist of aangemoedigd op de lijn 15( iets met open instap beleid?)
Dat kan hij ook niet. De deuren in het achterste gedeelte van de Capacity's kunnen uit veiligheidsoverwegingen alleen 'vrijgegeven' worden door de chauffeurs. De passagiers moeten deze zelf openen, ook vanaf de buitenkant. Er zit naast de achterdeuren een grote ronde witte knop met groene handjes erop. Die moet je indrukken.

Over het Boterdiep: ja dat was bekend. Na afloop van die werkzaamheden is er een eerste zet gedaan voor de definitieve route naar Zernike.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Wordt het zo niet eens tijd dat er (vooral in de spitsuren) alleen maar gelede bussen gaan rijden op lijn3/4? Ze zitten 's ochtends stampensvol en 's middags ook vaak genoeg "Bus vol".
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Kevster schreef:Over het Boterdiep: ja dat was bekend. Na afloop van die werkzaamheden is er een eerste zet gedaan voor de definitieve route naar Zernike.
Dat het zou gebeuren was mij bekend, maar niet dat dit al op zo'n korte termijn zou. Weet jij misschien ook of de Ebbingestraat uiteindelijk busvrij wordt na het realiseren van deze route? Komen op het Boterdiep ook busstroken en/of een busbaan? Want als ik het DvhN mag geloven komt er gewoon gras op de plek waar nu nog de parkeerplaatsen zich bevinden, terwijl je die ruimte naar mijn mening toch beter gebruiken kunt voor het beter door laten stromen van het openbaar vervoer.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het plan is om de Qlinklijnen puur geleed te rijden, Echter zijn nog niet alle QLinkbussen geleverd. Dit zou uiterlijk eind februari / begin maart gedaan moeten zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten