Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Zal men voor deze Q-link wellicht niet denken aan een Q-link naar Eelde uberhaupt? Dus Haren/A28 - De Punt - Airport - Rondje kom Eelde? Dat lijkt mij echt de meest logische route, en is voor Eeldenaren niet perse langer dan nu via De Wijert. Ik zie de route via de Meerweg er ook niet komen, die heeft net een flinke opknapbeurt gekregen en is nu volledig bebouwde kom en heeft dusdanige obstakels gekregen dat een busroute daar niet wenselijk is.
gebruiker77 schreef: Lijn 8 kan natuurlijk ook meteen de ringweg op naar Hoogkerk vanaf Martini Ziekenhuis.
Dat gaat niet gebeuren, dat durf ik wel met zekerheid te zeggen. Ik denk dat lijn 8 een onderliggende lijn wordt van een snellere verbinding tussen P+R Hoogkerk en Martini Ziekenhuis.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Dan kun je lijn 8 beter via de nieuwe (nog te bouwen) verbinding via Eelderwolde sturen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Dan kun je lijn 8 beter via de nieuwe (nog te bouwen) verbinding via Eelderwolde sturen.
Zover ik weet is dat ook de bedoeling. Jammer genoeg is die weg waarschijnlijk niet voor 2017 gereed.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Zal men voor deze Q-link wellicht niet denken aan een Q-link naar Eelde uberhaupt? Dus Haren/A28 - De Punt - Airport - Rondje kom Eelde? Dat lijkt mij echt de meest logische route, en is voor Eeldenaren niet perse langer dan nu via De Wijert. Ik zie de route via de Meerweg er ook niet komen, die heeft net een flinke opknapbeurt gekregen en is nu volledig bebouwde kom en heeft dusdanige obstakels gekregen dat een busroute daar niet wenselijk is.
Die route is inderdaad korter dan door De Wijert. Men sprak overigens wel over gelede bussen, dus dan moeten er nog wel aanpassingen op het vliegveld komen (omdat nu de argumentatie o.a. was dat er geen geledes op 2 konden, omdat dat op het vliegveld niet past).
De route over de Meerweg kan je toch prima met een bus rijden, een rare rotonde net aan het begin, maar beter dan die gaten die er voorheen in aanwezig waren. Ik zou het wel mooi vinden als die verbinding weer ontstaat.
Ik vraag me wel af hoe jij dan Paterswolde en Eelderwolde wilt bedienen? Een bus die tot daar rijdt?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

^^ Ik denk zelf ook dat er prima een buslijn van Airport Eelde via de dorpskernen van Eelde-Paterswolde, Meerweg en P+R Haren naar Groningen zou kunnen rijden. Het 'verzorgingsgebied' van een dergelijke buslijn zal op die manier ook veel groter worden dan wanneer er vanaf Airport Eelde via De Punt en de A28 naar P+R Haren gereden wordt.

Verder is het dan natuurlijk een leuke bijkomstigheid dat er dan een snelle buslijn naar de luchthaven bij komt. Er zijn op dit moment inderdaad weinig vluchten, en weinig mensen die vliegen vanaf GAE pakken het openbaar vervoer, maar het kan wel een goede reden zijn voor vliegmaatschappijen om (meer) te gaan vliegen vanaf Eelde. Twee tot vier keer per uur een HOV-lijn is natuurlijk een hele vooruitgang ten opzichte van de huidige lijn 2.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef: De route over de Meerweg kan je toch prima met een bus rijden, een rare rotonde net aan het begin, maar beter dan die gaten die er voorheen in aanwezig waren. Ik zou het wel mooi vinden als die verbinding weer ontstaat.
Ik vraag me wel af hoe jij dan Paterswolde en Eelderwolde wilt bedienen? Een bus die tot daar rijdt?
Je kunt inderdaad wel over de Meerweg rijden, de vraag is alleen of het wenselijk is dát er een bus rijdt, gezien de gedachte achter de inrichting van de weg. Die mini-rotonde/vluchtheuvel is te krap om met een bus te doen, dat weet ik vrij zeker want die is met de auto al knap lastig.

Je kunt met een onderliggende lijn 9 bijv. Eelderwolde/Paterswolde en Spierveen in Eelde verbinden, bijv. een route Paddepoel - Akerk - Hoofdstation - De Wijert - Zuiderflat - Hoornsemeer - Eelderwolde - Paterswolde - Eelde (Spierveen) - evt. De Punt. Ik verwacht toch echt niet dat er een Q-link over de Verdiweg gaat rijden. Dan kun je het moeilijk nog HOV noemen. Efficiënt is het misschien niet, maar een dergelijke constructie verwacht ik uit de achterliggende gedachte van Q-link wel. Ook als Q-link via de Meerweg gaat rijden overigens, want dan zou Eelderwolde nog steeds zonder bus zitten. Het hoeft niet vaak door te rijden naar Eelderwolde en Eelde natuurlijk, 1x per uur (in de spits?) is al genoeg met het huidige aantal instappers.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik twijfel daar wel over, want de haltes Otto Eerelmanweg en Hortensiaweg verzorgen de meeste instappers op lijn 2. De laatste halte heeft vaak zo 15 man in de spits. Maar idd: het zou niet echt een HOV-route zijn, maar je kunt er natuurlijk wel met een gelede bus door.

Volgens mij zou (als dit scenario werkelijkheid wordt) de wijk Hoornsemeer gewoon de huidige lijn 6 kunnen behouden. Want als die lijn 9 ook nog Hoornsemeer bedient, wordt het wel echt een heel lange route vanuit Eelderwolde. En je kunt het Martini ZKHS niet bedienen als je richting Hoornsemeer gaat, terwijl juist de ouderen veelal van die lijn 9 gebruik zullen maken.

Ik ben in elk geval erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, want deze HOV-lijn had ik totaal niet verwacht. Het maakt het er niet eenvoudiger op... Jammer dat het OVbureau niet iets meer over die route vermeldt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef: Ik ben in elk geval erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, want deze HOV-lijn had ik totaal niet verwacht. Het maakt het er niet eenvoudiger op... Jammer dat het OVbureau niet iets meer over die route vermeldt.
Inderdaad :lol:

We dachten het hier wel duidelijk te hebben met lijn 2 die in HOV zou veranderen en nu komen ze met dit aanzetten. Het geeft weer wat spanning in je hobby laten we maar zeggen....
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Je kunt inderdaad wel over de Meerweg rijden
Volgens mij heeft er nooit een normale buslijn over heen gereden. In ieder geval niet de laatste plusminus 30 jaar.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... rote_Markt
Tot ongeveer 15 jaar geleden volgens mij.

Toen reden er nog 2 bussen per uur in de avond en op zondag (en 3-4 in de spits als ik het zo lees). Lijn 52 en lijn 53. De enige verbetering qua route is dat er nu wordt doorgereden naar Station Noord via Korrewegwijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

15 jaar? Echt? Ik voel me oud...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

In werkelijkheid is het 2007 volgens mij. 7 jaar dus. De laatste jaren op het traject Groningen - Haren - Eelde - De Punt. Er zijn in de laatste jaren nog rondjes via Erasmusheem in Haren geweest, waar nu de Servicebus rijdt langs het Zernike College maar daar stapten iets van 3 passagiers per dag in.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

"Met ingang van 5 januari 2003 werd de route aangepast. Voortaan ging de lijn via Glimmen naar Haren rijden, de verbinding tussen Eelde en Haren werd voortaan verzorgd door de nieuwe lijn 56. "
12 jaar. Dus het valt nog mee Marlies ;).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik wilde het net aanvullen, zag het ook.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Scheelt weer :)
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Drentse busreizigers sneller in Groningen
Busreizigers die dagelijks naar Groningen rijden, zijn vanaf morgen sneller in die stad. Bussen rijden dan tijdens de file vanaf de Punt over de vluchtstrook richting Groningen. Volgens gedeputeerde Brink neemt het aantal reizigers tussen Drenthe en Groningen flink toe: "We zien op de lijnen tussen Emmen en Groningen en de Q-link vanuit Zuidlaren dat de reizigersaantallen enorm toenemen. Het is belangrijk om goede voorzieningen voor die groep te maken, zodat ze snel op hun plek van bestemming komen."

Om de bus over de vluchtstrook te laten rijden is een bedrag van ruim 900.000 euro betaald door het Rijk, de provincies Drenthe en Groningen en de Regio Groningen-Assen. Volgens Brink een verantwoorde investering om het OV betrouwbaarder en sneller te maken. Met het laten rijden van de bus over de vluchtstrook gaat een lang gekoesterde wens van de Regio Groningen-Assen in vervulling. Al had het volgens gedeputeerde Brink veel eerder klaar moeten zijn: "We hebben meer dan een jaar vertraging gehad. Zo moest er een aantal aanpassingen aan de weg worden gedaan, zoals parkeerhaventjes. Maar op de plek waar deze moesten komen, zat een waterleiding en dus moesten we de boel aanpassen. Ook is de aannemer failliet gegaan waardoor het langer duurde."
(Bron en gesprekje met Brink: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/drentse ... -groningen)
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

"Aantal passagiers op Groningen Airport Eelde daalt in 2014"
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=143665
Allereerst, het dalen valt volgens mij wel mee (-1.5%), maar goed. De kop had beter zijn: "Vrijwel zelfde aantal passagiers Eelde in 2014 "

Ik blijf toch wel erg benieuwd hoe hiernaar wordt gekeken (geen groei) in relatie tot die Q-link lijn tussen Airport Eelde en het Hoofdstation. Een vaste lijn op vaste tijden lijkt me heel onwaarschijnlijk (die zal weinig reizigers trekken, hooguit een paar mensen die vanuit Eelde naar De Punt gaan fietsen); buiten vliegtuigvluchten komen er nauwelijks mensen met de bus naar het vliegveld (misschien werkenden en iets voor het restaurant). Maar zelfs een planning rondom de aankomst van een vliegtuig (bijv uit Polen of Londen) is nauwelijks te maken. Afgelopen zaterdag kwam de vlucht uit Gdanks ook pas na 20 uur aan. Met deze constateringen is zoals het nu is geregeld (één versterkingsrit rechtstreeks naar HS) toch het hoogst haalbare?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Het verbaast mij gewoon enorm dat men zo Q-link lijn wil uitrollen (het is zoals anderen hebben aangegeven hoogst onzeker, zeker mbt concurrentie van andere luchthavens wat je aangeeft...). Juist aangezien er de afgelopen jaren toch fors bezuinigd is op het OV en dit in de toekomst waarschijnlijk ook nog gaat gebeuren, vind ik het vreemd dat men zo'n lijn wil uitrollen. Aan de andere kant weet het OVbureau vast ook wel wat ze doet, en daarom kan ik het dus niet rijmen. Ze zetten in op de 'sterke' lijnen, zoals de 309 vanuit Kloosterveen/ML Kingweg, vanuit Leek, Roden, denken aan wat er moet gebeuren tijdens werkzaamheden Zuidelijke Ringweg. Dan kan deze Q-link toch geen probeerseltje zijn? Men schaft 10 nieuwe bussen aan!
Op 21 januari (uit mijn hoofd) spreekt de Gemeenteraad Groningen over het verlengen van de concessie met Qbuzz, misschien wordt daar meer duidelijk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Laten we vertrouwen op het OVbureau, en rustig de nacht ingaan.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik lig er niet wakker van 8-)
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Het transferium in Haren wordt wat later uitgebreid dan gepland, er zijn waardevolle archeologische vondsten gedaan.

https://ovnieuwsuitgroningen.wordpress. ... -vondsten/

Dan nog, buiten de stad maar op lijn 3, de bus die weer naar De Linde in Tolbert gaat rijden:

https://ovnieuwsuitgroningen.wordpress. ... bus-terug/
JeroenSpock
Berichten: 522
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeroenSpock »

Ze moeten lijn 3 gewoon weer bij Leek in op de rotonde rechtsaf sturen, dan het rondje Leek en zo er weer uit.
Nu rijden we het rondje dubbel. Kost meer tijd, diesel, en de mensen betalen ook meer.
Rijd je een heel rondje dan betaald iedereen evenveel.

In Roden komt ook een nieuw eindpunt voor lijn 4, waarom niet weer het complete rondje zoals 82 deed? Wat een toppers daar in Assen...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik vrees dat reizigers naar Leek dus dan wel extra gaan betalen. Het centrum van Leek komt dan als laatste aan de beurt voor uitstappende reizigers vanuit Groningen. Hetzelfde geldt voor Roden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Het is relatief makkelijk lijkt mij om die keerlus niet aan te leggen (ja daar zal het nu te laat voor zijn) en voor de grote winkels (Kwantum enzo) langs en de rotonde weer naar de A7 te rijden en het 'eindpunt' bijvoorbeeld bij Centrum te leggen, maar ja...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten