Pagina 5 van 103

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 21:21
door Soortvanhenk
Doe maar lijn 133 morgenvroeg :-)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 17 sep 2013, 11:32
door NG²7²™
Michael 1988 schreef:En nee dit is geen Citaro GL, die bestaan namelijk niet!
Nee, maar een O530GL is het wel ;-)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 17 sep 2013, 15:54
door Kevster
Hij is mooi gelukt! Vanmorgen op lijn 3 gespot door OV-bureau-directeur Jan van Selm, hij tweette een foto:

Afbeelding

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 17 sep 2013, 16:34
door Soortvanhenk
Vanmiddag om 5 over 2 weer gespot op lijn 3 ri. Lewenborg.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 17 sep 2013, 22:36
door Michael 1988
NG²7²™ schreef:
Michael 1988 schreef:En nee dit is geen Citaro GL, die bestaan namelijk niet!
Nee, maar een O530GL is het wel ;-)
Het typenummer is hetzelfde ja, maar de typenaam niet ;-).

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 12:24
door Cpt.Iglo
Heb de bus inmiddels ook zien rijden op lijn 3, gisteravond rond 19.45u op het Emmaplein. Ziet er zo op het eerste gezicht erg strak uit, maar de reclame vind ik er niet echt professioneel uit zien. Hopelijk wordt het uiteindelijke ontwerp wel wat beter.

Ik vraag me overigens nog steeds af hoe de 28 nieuwe bussen eruit komen te zien. Dat het Citaro G's worden is inmiddels wel bekend denk ik, maar waar kunnen we verder op rekenen? Euro VI, of worden er gewoon een aantal nieuwe Citaro's van het vorige model (Euro V) besteld?

Uiteraard hoop ik op het nieuwe model, deze zal er in de nieuwe huisstijl van Qlink erg goed uit gaan zien:

Afbeelding
(denk er iets meer zwart op de voor- en zijkanten bij en hij lijkt sprekend op de nieuwe stijl ;))

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 14:23
door Daniel
Zou Qbuzz die bussen niet meebestellen op de bestelling voor Utrecht? Dat zal vast schaalvoordelen voor ze hebben.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 16:42
door Kevster
Vandaag op lijn 6 gezien, ook gefilmd met mijn dashboardcamera vanuit de auto maar helaas wegens beperkte ruimte op het SD-kaartje en het feit dat ik nog terug moest (en opnemen) heb ik deze bewegende beelden helaas niet beschikbaar. Vond het er wel relatief strak uitzien, maar het blijft natuurlijk wel een beetje slordig qua uiterlijk.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 18 sep 2013, 18:56
door Maurice Hooikammer
Zonder reclame zijn het eerlijk gezegd wel strakke bussen!

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 19 sep 2013, 13:04
door marlies
Zag 'm net passeren op lijn 11. Die reclame is inderdaad echt geen gezicht. Vind zwart/grijs ook wel erg saai trouwens, de rode huisstijl is veel leuker.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 19 sep 2013, 22:21
door wouter***
Vanmiddag in de 3050 gezeten op lijn 11

Afbeelding

Ik dacht dat er bussen met een comfortabeler interieur zouden komen, voor de lijnen van/naar de regio. Of krijgen alleen de nieuw bestelde bussen een nieuw comfortabel interieur? Deze bus heeft in elk geval (nog) geen ander interieur.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 19 sep 2013, 22:25
door Michael 1988
Misschien wordt dat nog verbouwd. Was ook zo bij de oudere bussen bij Syntus Gelderland, die afkomstig waren van de Achterhoek. Die kregen ook pas achteraf een ander interieur.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 19 sep 2013, 22:29
door Milco
Ik heb het zeer waarschijnlijk over het hoofd gelezen, maar vanwaar die andere outfit van de 3050? Hij rijdt toch ook gewoon op de stadslijnen? Kan iemand mij even het 'Hoe, wat en waarom'-verhaal vertellen? Bedankt! :pos:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 19 sep 2013, 22:46
door Meltrain
Vanaf begin 2014 wordt in Groningen het Qlink concept ingevoerd, waarbij enkele streeklijnen (Q-Liners) aan stadslijnen worden gekoppeld.
Deze hoogwaardige lijnen worden gereden met gemoderniseerde (zoals de 3050) en zelf nieuwe gelede Citaro's.

Op die foto van wouter*** ziet het zwart er wel mooi uit. :)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 20 sep 2013, 07:58
door BrengMe
Zeker! Alleen jammer dat de lijnfilm het niet goed doet :cry:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 20 sep 2013, 08:25
door rener
die doet het wel goed hoor. bij foto's maken zie je alleen wel eens strepen. zijn led lampjes als film en dan heb je kans op strepen

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 20 sep 2013, 09:41
door marlies
BrengMe schreef:Zeker! Alleen jammer dat de lijnfilm het niet goed doet :cry:
Door de manier waarop dat soort displays worden aangestuurd knipperen de verschillende beeldlijnen continu. Als je een foto neemt met een wat kortere sluitertijd krijg je dit effect. Het menselijk oog merkt dat niet op.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 20 sep 2013, 21:36
door Kevster
Klopt, je moet precies de juiste sluitertijd instellen. En volgens mij worden de bussen gewoon omgebouwd! Zal nog wel moeten gebeuren.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 21 sep 2013, 09:58
door Busje

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 11:06
door Meltrain
Interessant document.
Wel opvallen dat volgens het kaartje de bus uit Roden naar Beijum gaat rijden en de bus uit Leek naar Lewenborg, terwijl ik het andersom had verwacht, zeker omdat lijn 317 (uit Roden) nu in de spits al verder rijdt naar Lewenborg.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 15:20
door marlies
Ik blijf het een vreemd plan vinden, maar we zullen zien hoe het in de praktijk gaat werken.

Het doet me een beetje denken aan de bizarre rechtstreekse busverbinding die je vroeger had tussen Delfzijl en het Martiniziekenhuis.

Waar ze de ruimte vandaan gaan halen om de treinen uit Zwolle door te laten rijden naar Station Noord is me ook echt een raadsel. Het zou mij wel goed uitkomen, maar het lijkt me de gigantische investering totaal niet waard. Ik denk ook niet dat dat er ooit van komt.

edit: o he, er staat een foto in die ik ooit gemaakt heb. uiteraard zonder toestemming. niet de eerste provincie die dat doet...

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 21:51
door Kevster
Het klinkt zo misschien raar. Maar dat komt, omdat jullie nog niet alles weten. Er is een heel plan uitgestippeld reeds tot einde concessie in 2017, en er gaat de komende jaren nog veel meer gebeuren. Wat jullie nu zien is zeg maar het basislijnennet. Er komt ook nog een flink verbeterd onderliggend net de komende jaren. Maar dat gaat in stapjes gebeuren.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 23 sep 2013, 23:08
door Cpt.Iglo
Weet je ook wat er nog meer gaat veranderen aan het huidige lijnennet naast de nieuwe HOV lijnen? Ik heb bijvoorbeeld nog niets gehoord over wat er gaat gebeuren met de lijnen 1 & 2, blijven die voorlopig rijden volgens de huidige dienstregeling en routes? En lijn 11, gaat deze vanaf januari al op in de nieuwe lijn vanaf het Europapark?

Voor wat ik weet (ik heb de HOV visie volledig gelezen) vind ik de huidige plannen nog geen volwaardig alternatief voor de tramplannen. Er wordt te weinig gesproken over vrije busroutes (ambities zijn er wel, maar weinig concreets), en de -in mijn ogen- belangrijkste stukken worden niet of nauwelijks genoemd. Zo is een herinrichting van de Oostersingel in mijn ogen absoluut een must, ik ben namelijk bang dat dit in de huidige situatie veel te veel vertraging gaat geven.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 00:34
door marlies
Kevster schreef:Het klinkt zo misschien raar. Maar dat komt, omdat jullie nog niet alles weten. Er is een heel plan uitgestippeld reeds tot einde concessie in 2017, en er gaat de komende jaren nog veel meer gebeuren. Wat jullie nu zien is zeg maar het basislijnennet. Er komt ook nog een flink verbeterd onderliggend net de komende jaren. Maar dat gaat in stapjes gebeuren.
Punt is dat ik de verbetering niet echt zie. De enige concrete verbetering die ik heb gezien is het invoeren van lijn 115, en dat deden ze met flinke tegenzin omdat ze na jaren echt niet meer konden ontkennen dat het op die manier gewoon veel handiger was. Het hoofdstation en centrum als bottlenecks voor de bussen zie ik in de verdere plannen niet echt significant aangepakt worden. Terwijl daar een boel pijn zit. Maar hopelijk heb ik 't mis.

Wat ik bijvoorbeeld niet snap is dat in hun ideale scenario de treinen vanuit richting Zwolle doorrijden naar het Noorderstation (extreme luchtfietserij), maar dat de mogelijkheid van de spoorverbinding doortrekken naar Zernike (ook vrij onrealistisch, maar realistischer dan dat plan + veel meer meerwaarde) dan weer niet gesuggereerd wordt.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: di 24 sep 2013, 12:32
door Kevster
Cpt.Iglo schreef:Weet je ook wat er nog meer gaat veranderen aan het huidige lijnennet naast de nieuwe HOV lijnen? Ik heb bijvoorbeeld nog niets gehoord over wat er gaat gebeuren met de lijnen 1 & 2, blijven die voorlopig rijden volgens de huidige dienstregeling en routes? En lijn 11, gaat deze vanaf januari al op in de nieuwe lijn vanaf het Europapark?
Lijn 1 en 2 blijven zoals in de huidige situatie. Het zou wel kunnen zijn dat een van beide lijnen via de Nieuwe Boteringestraat gaat rijden om het verdwijnen van lijn 5 op te vangen, maar daar lijkt het vooralsnog niet op. Lijn 3 gaat rijden op de route Vinkhuizen - Kraneweg - Akerk - Hereplein - CS - Corpus den Hoorn - MZH - Hoornsemeer, lijn 6 verdwijnt dus volledig. Lijn 4 verdwijnt ook volledig, lijn 5 gaat rijden via de bestaande route van 15. Lijn 8 blijft gelijk, lijn 11 ook, de route via de Bloemsingel komt er pas zodra de Oostersingel is verbreed en de Bloemsingel omgebouwd is tot volledige busbaan.

Lijn 22 is een bijzonder geval omdat deze gaat vallen binnen het Qlink P+R-project. Dat wordt via de route van Q318 naar P+R Haren, dan via de huidige route verder naar UMCG, en via Europaweg en Herningsweg naar P+R Euroborg/P3. Q's 306, 316 en 317 worden dus zoals bekend gekoppeld aan de resterende onderdelen van lijn 3 en 6 en zijn bedoeld om een volwaardige en efficiente P+R-verbinding binnen Qlink te bieden tussen de transferia Hoogkerk en Kardinge. Daarna worden ze aan beide zijden opgesplitst om een verbinding te behouden voor aan de ene kant Beijum en Lewenborg en aan de andere zijde Leek, Tolbert en Roden. Zo'n dienstregeling is gevoeliger voor verstoringen maar brengt wel een efficiencyslag met zich mee. Overigens krijgen de bussen naar Leek, Tolbert en Roden ook een halte achter de Peizerweg aan de busbaan en een halte aan de busbaan t.h.v. Buitenhof om het schrappen van lijn 4 op te vangen. In het Oosterpark wordt dit opgelost door de reguliere streeklijnen te laten rijden via Zaagmuldersweg en UMCG.

Nu klinkt het dus misschien niet logisch omdat het complete plan nog niet ingevoerd is. Voor de toekomst moet je denken aan een soort spinnenweb-netwerk van twee lagen. Dan heb ik het over de bussen. Het doortrekken van de trein uit Zwolle naar het Noorderstation zie ik nog niet gebeuren en heeft ook geen nut omdat de regionale treinen al worden doorgetrokken naar Europapark.