Pagina 44 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 21:16
door Busfoto.nl
Filmpje van vandaag: een rit mee met een Capacity op lijn 15 van Groningen Centraal naar Zernike:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sDlqiVuguN4[/youtube]

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:07
door Kevster
Leuk filmpje, met mooie aandacht voor de toch wel lelijkere plekken in Groningen (met als dieptepunt de Zernikelaan), haha.

Ik zie de chauffeur trouwens een tamelijk slordige voorrangsfout maken rond 3:24 min (kruising Westerhaven/Eendrachtskade N.Z.).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:09
door groningen
Geen voorrangsfout, maar wel verkeerd voorsorteren.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:12
door Kevster
Ja ook dat nog eens. Maar op exact 3:01 komt er een fietser vanaf de Eendrachtskade en die heeft ook voorrang op de bus (en wordt zowat aangereden).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 22:18
door Hainje
Kevster schreef:Ik zie de chauffeur trouwens een tamelijk slordige voorrangsfout maken rond 3:24 min (kruising Westerhaven/Eendrachtskade N.Z.).
Op 3:03 gaf de fietser geen richting aan, dus de chauffeur kon niet weten dat de fietser af zou slaan. Tegen de tijd dat duidelijk was dat de fietser afsloeg was remmen voor de bus sowieso zinloos geweest.
groningen schreef:Geen voorrangsfout, maar wel verkeerd voorsorteren.
Chauffeur kan niet anders, als deze netjes zou voorsorteren krijgt deze de draai niet of met heel veel moeite gemaakt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 04 mar 2014, 23:24
door Kevster
Eens dat ie geen richting aangeeft en wat je zegt klopt in de theorie ook wel, maar in de praktijk kun je wel degelijk zien dat hij aanstalten maakt om de bocht om te gaan. Daarnaast mag je van een chauffeur verwachten dat hij weet dat ongeveer 90% van de fietsers daar afslaat. Ben het wel met je eens dat remmen met zo'n 20-meter object geen optie is, iets wat veel fietsers weer niet zo goed begrijpen.

En inderdaad, het is de enige manier waarop je de draai kunt krijgen met zo'n lange bus daar. En je ziet dat je het ook maar net haalt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 05 mar 2014, 10:07
door Busfoto.nl
Ik kon het ook niet laten nog wat foto's te maken gisteren, die staan hier: http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=lastup


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 06 mar 2014, 21:55
door gebruiker77
Vandaag (schijnt) weer rituitval op lijn 2 (De Punt - Groningen Noord). De half 10 bus. Tijdje terug ook al ergens overdag. Kan gebeuren, maar mag niet te vaak gebeuren.

Mooie en scherpe foto's trouwens.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 06 mar 2014, 22:36
door Soortvanhenk
Niet met een gelede ( voor de rit naar De Wijert) doorgereden naar Eelde?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 13:05
door Kevster
Dat kan niet, dan verlies je in de stad een omloop op lijn 2 en 6 en dupeer je meer reizigers.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 13:11
door CamilleKreemers
Kevster schreef:Dat kan niet, dan verlies je in de stad een omloop op lijn 2 en 6 en dupeer je meer reizigers.
Hij bedoelt dat een chauffeur door naar Eelde is gereden ipv keren te Wijert. Niet dat er express een omloop mist.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 14:15
door Kevster
Ja dat begrijp ik, maar dan komt er wel een gat in je omloop op de dag zelf. Lijn 2 vertrekkende vanuit De Wijert rijdt naar Station Noord om daar door te rijden op lijn 6. Je kunt opzich wel doorrijden, maar dan valt er een rit van lijn 2 vanuit De Wijert uit en eventueel voel je dat ook verder in de omloop de hele dag, tenzij er ergens een reservebus tussen wordt gemikt. Met het doorrijden naar Eelde van een gelede bij uitval tref je dus meer mensen dan dat het mensen iets oplevert.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 16:33
door gebruiker77
Vergeet niet dat lijn 2 en 7 ook gekoppeld zijn. Volgens mij is er uiteindelijk een reservebus weer ingezet, want de rest van de dag verliep wel normaal volgens mij.
In principe denk ik dat doorrijden naar Eelde (niet naar De Punt) met die gelede (hoewel dat niet past volgens het ovbureau) beter geweest. Met tegelijk een reservebus van HS naar Korrewegwijk. Lijn 9 reed op die tijdstippen in De Wijert en kon dat prima opvangen. Op die manier laat je men op de lijn 2 geen half uur wachten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 16:48
door Kevster
Dat is inderdaad een oplossing, maar goed, dit bespaart natuurlijk een reservebus en een hoop bijsturen in de rest van de dag. En hoe communiceer je dat reizigers onderweg met lijn 9 moeten in plaats van lijn 2? Dan moet een chauffeur constant stoppen, en kun je ook niet direct op de Grote Markt komen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 17:27
door gebruiker77
Lijn 2 rijdt dan maar een kwartier niet door De Wijert. Lijn 9 rijdt op dezelfde tijd, eventueel kan je op de lijnfilm zetten dat de lijn 2 van tijdstip x niet rijdt.
'Dit bespaart een reservebus.'
Het is toch normaal dat die lijn rijdt? Dan maar een reserve.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 07 mar 2014, 22:21
door Kevster
Ja, geloof het of niet, maar dit is echt de redenatie van een vervoersbedrijf vrees ik.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 00:06
door Avanti050
Vandaag na de wedstrijd Groningen - Feyenoord een Scania Omnilink van Arriva dienst zien doen als supporterspendel naar P+R Hoogkerk. Flink tijdje geleden dat ik die materieelsoort in de stad actief had gezien

Sowieso vormt die supporterspendel een leuke bonte inzet van materieelsoorten, met naast de Omnilink vandaag onder anderen ook een Duvedec en meerdere generaties Integro's.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 16:02
door Cpt.Iglo
Avanti050 schreef:Vandaag na de wedstrijd Groningen - Feyenoord een Scania Omnilink van Arriva dienst zien doen als supporterspendel naar P+R Hoogkerk. Flink tijdje geleden dat ik die materieelsoort in de stad actief had gezien.
Op de webcam van zaterdag 8 maart, 14.10u. ;)

Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 16:39
door Statler Rail
Naar verluid pendelde die bus in de middag tussen het Hoofdstation en het Zernike ten behoeve van een open dag van de Hanze. Ook een geel-witte Duvedec van Arriva Touring zou in die pendeldienst gesignaleerd zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 20:41
door Busje
Statler Rail schreef:Naar verluid pendelde die bus in de middag tussen het Hoofdstation en het Zernike ten behoeve van een open dag van de Hanze. Ook een geel-witte Duvedec van Arriva Touring zou in die pendeldienst gesignaleerd zijn.
Op de pendel reden de 7174, 7856 en de 9043.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 10 mar 2014, 21:49
door groningen
Meen me ook een wit oranje bus gezien te hebben.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 mar 2014, 09:05
door groningen
Zonet een kleine bus op lijn 15 naar Zernike.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 mar 2014, 09:40
door rener
kleine bus op 15 zal wel versterking zijn?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 21:33
door Avanti050
Vanaf een zonovergoten terras op de Grote Markt heb ik vandaag diverse opvallende (materieel-)zaken kunnen waarnemen:

- Een Paarse Q-linkbus (van lijn 5) deed dienst op lijn 3 naar Leek.
- Een Blauwe Q-linkbus (van lijn 3/4) deed dienst op lijn 5 naar Annen, precies de tegenovergestelde inzet dus.
- Ook vandaag deden enkele geledes in standaard GD-kleuren dienst op lijn 5, en nog altijd rijden deze bussen met de oranje Ledjes van de oude lijn 5 naar Paddepoel/Martiniziekenhuis rond. Zou toch wel zo netjes zijn als dit in paars zou worden veranderd. Overigens verzorgden deze bussen niet de extra ritten tussen van lijn 5 tussen UMCG en P+R Haren, deze werden voor zover ik kon zien gereden door LE'tjes.
- Eveneens op lijn 5 gezien vandaag: De reserve (?) Q-linkbus zonder bestickering.
- Tenslotte zag ik rond 9 uur vanochtend op de Grote Markt een LE vertrekken als lijn 3 richting Lewenborg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 mar 2014, 23:31
door Kevster
Ik dacht dat dat inmiddels opgelost was, van de oranje gekleurde ledjes, op alle bussen... blijkbaar nog steeds niet dus. Beetje jammer :roll:

Die onbestickerde is inderdaad een reservebus, is de 3097.