Pagina 48 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 16:37
door Kevster
Lijn 2 is één der meest gebruikte lijnen, in lijn 7 zitten niet heel veel mensen. Lijn 7 is bedoeld als basisontsluiting en als zoethoudertje inmiddels voor de Oosterparkwijk.

Bij Station Noord, Bedumerweg, Korreweg, Oosterhamrikbaan, UMCG, Zuiderdiep en Hoofdstation zijn diverse overstapmogelijkheden op andere lijnen. Daarmee hoeven bewoners van bijvoorbeeld de omgeving Petrus Hendrikszstraat (Korrewegwijk) geen onlogische lange omritten te nemen met bijvoorbeeld een lijn 2 maar kunnen zij direct naar bijvoorbeeld UMCG of Zuiderdiep. Dit ontlast bijvoorbeeld de Grote Markt en Hoofdstation. Vergeet ook niet dat veel reizigers vanuit wijken als Paddepoel en Selwerd met lijn 7 naar het UMCG gaan. Ik denk trouwens wel dat het gunstiger zou zijn als je lijn 7 -weer- via Station Europapark en Kempkensberg naar Hoofdstation laat rijden. Dan heb je de overstap bij het UMCG en Hoofdstation nog steeds en is er de populaire directe verbinding tussen Oosterpark, Station Europapark en het noorden van de stad. Lijn 12 kan dan meteen weer de directe route naar Driebond rijden, eventueel via P3, Europapark en Duinkerkenstraat en weer naar de Bornholmstraat om zo door te gaan naar Kardinge.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 16:45
door Klaasje
Maar ik denk dus juist dat lijn 2 overbodig is bij de gratie dat lijn 3, 4 en 11 in de buurt liggen. Dat zijn doorgaande assen die bij net wat meer voeding wat frequenter kunnen rijden. Een substantieel verschil tussen de 2 en de 7 is dat lijn 7 wél een tangentiële verbinding biedt. Alleen rijdt dat ding veel te weinig om überhaupt interessant te zijn. Tenminste, toen ik net in Groningen kwam wonen en nog geen fiets had hield ik het om die reden wel uit mn hoofd om die lijn te pakken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 17:23
door nielsie600
Wellicht kan lijn 7 voorlopig.naar zernike worden doorgetrokken op de verbinding die kevin schetst

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 17:31
door ov'tje
Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.

Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 17:55
door gebruiker77
Lijn 2 is op het stuk bij Station Noord niet druk, maar op het overige traject wel.
Waarom zou je die schrappen? Lijn 7 is hoogstens voor 1/3 gevuld, maar rijdt zelfs in de spits soms leeg. Lijkt mij logischer om hier in te schrappen.
Lijn 7 via Europapark, Euroborg, bios lijkt mij een verbetering. In de avond rijdt enkel lijn 5 daar in het uur.

Ligt het in de verwachting dat er nog wijzigingen komen per mei?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 18:39
door Kevster
ov'tje schreef:Lijn 2 ontsluit vrijwel de gehele Korrewegwijk. Het stukje naar Station Noord zit er nog in, maar het voegt nauwelijks iets toe. Per rit zitten er nauwelijks tot geen passagiers in.

Het zal beter gaan wanneer er een busbaan tussen UMCG Noord en het Boterdiep zal zijn. Bij het UMCG is een knooppunt gedacht en dan kun je mooi het lijnennet wat onder de loep nemen en het efficiënter maken, wachtende op de ingreep die rond 2020 plaats zal gaan vinden met lijn 11.
In 2000 werd het lijnennet zwaar versoberd in de stad wegens bezuinigingen. Toen reed (toen nog) lijn 1 slechts tot de halte in de Soendastraat bij de Plus. Je zou er voor kunnen kiezen om vanaf daar straks de Qlink 2 aan nu nog lijn 61 te koppelen door via de nieuwe Noordzeebrug verder te rijden naar Zuidwolde en Bedum. Dan kan lijn 7 doorgetrokken worden naar Station Noord en eventueel Paddepoel-Noord/Zernike. Kan lijn 9 naar Selwerd/Station Noord gaan rijden. Heb je met lijn 7 meteen een directe verbinding tussen de studentenbuurt Korrewegwijk en campus Zernike.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 19:25
door gebruiker77
Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?

Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.

Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 20:59
door Cpt.Iglo
Voor wat betreft de groene Qlink lijn die vanaf het najaar gaat rijden; worden hiervoor ook nog 18m Citaro's omgebouwd en overgespoten?

En lijn 2, zijn daar ook Q-link plannen voor?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 22:14
door Kevster
gebruiker77 schreef:Oké, dat lijkt mij een pluspunt, een verbinding tussen de Korrewegwijk en Zernike. Eigenlijk vreemd dat die verbinding nu niet bestaat. Maar dan zal lijn 7 dus wel op het traject van 11 (Qlink 1) blijven rijden tussen Noord en Zernike? En zal je hem dan nog steeds wel willen doortrekken naar Station Europapark?

Ik snap dat het allemaal niet snel gaat met wijzigingen (en een deel is natuurlijk nog niet uitvoerbaar, of is überhaupt maar de vraag of het door gaat, zoals Qlink 2), maar zoals lijn 7 nu rijdt, qua bezetting, vind ik wel een beetje zonde. Het is niet meer dan de vorige lijn 4.

Overigens wel complimenten over je vele goede voorstellen;)
Dan kun je hem omvormen tot een laagfrequente lijn Kardinge - Ulgersmaborg - Oosterpark - Damsterdiep - HS - Grote Markt - Hortusbuurt - Oranjebuurt - Paddepoel (en evt. Zernike om te keren) v.v.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 mar 2014, 23:26
door groningen
Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 07:16
door Soortvanhenk
Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 11:01
door groningen
Q-link bus 3429 om 8 uur op lijn 35 naar Oldehove.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 12:09
door rener
zondag was de 3441 al op 11 :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 14:56
door Soortvanhenk
Vanochtend gelede 3517 als 2e rit lijn 133 ri. Groningen, i.p.v. de eerder gebruikelijke gewone streekbus.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 17:54
door gebruiker77
Soortvanhenk schreef:Of bussen die op lijn 5 ri. Europapark voor het HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" aangeven, terwijl er na het UMCG nog wordt door gereden.
'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:38
door Nelis
gebruiker77 schreef: 'Groningen Europapark' is zeker te lang. En om er Station Europapark op te zetten vanaf Annen/Zuidlaren kan onduidelijk zijn voor mensen die naar Groningen willen. Nu heb je wel een mooi rijtje:
2 Groningen Noord --> Korrewegwijk via Grote Markt (wordt ook niet eindbestemming vermeld)
3 Groningen Lewenborg
4 Groningen Beijum
5 Groningen UMCG
Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is. :wink:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 19:43
door Kevster
Heb vanmiddag een filmpje gedraaid van de Qbuzz 3401 op lijn 15. Misschien leuk voor mensen die hem nog niet in beweging hebben gezien om even een CapaCity te bekijken :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8uxuiaSfwmY[/youtube]

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 21:27
door Meltrain
groningen schreef:Waar ik zo misselijk van wordt zijn de bussen van hoofdstation naar Groningen Noord zonder aan te geven langs welke route het gaat. Bijvoorbeeld Noord via Selwerd; laat Groningen Noord nu in Selwerd liggen.
Dat lijkt me alleen lijn 9. Al was "via Paddepoel" wellicht handiger.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:00
door gebruiker77
@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.

Lijn 9 rijdt om en om naar Zernike via Paddepoel of Noord via Selwerd. Dus dan zou WKC Paddepoel wel kunnen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 18 mar 2014, 22:04
door Soortvanhenk
gebruiker77 schreef:@Nelis: volgens mij ging het over voordat lijn 5 bij station kan.
Jep. Ik bedoel dan het stuk Annen - HS in de richting Europapark.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 mar 2014, 19:19
door Nelis
Ik snap het wel hoor. Je gebruikt voor het stuk Annen-Groningen HS "Goningen UMCG via HS - Grote Markt" en tussen vk Verschuurbrug en HS verander je de film in "Europapark via UMCG". Je kunt natuurlijk niet iedereen tevreden houden en er alle belangrijke bestemming in proppen, dan krijg je namelijk "Groningen Europapark via HS en UMCG" en ik weet niet of dat prettig lezen is.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 mar 2014, 15:16
door Maurice Hooikammer
Nelis schreef: Dan gebruik je "Europapark via UMCG" vanaf het moment dat hij HS binnenkomt, bussen kunnen tijdens de rit van film veranderen als het goed is. :wink:
Dat gebeurt ook! Voor HS is het (onduidelijke) voorgenoemde, daarna:
- Station Europapark via Grote Markt- UMCG (Tussen HS-Grote Markt)
- Station Europapark via UMCG- P+R Euroborg (Tussen Grote Markt-UMCG)
- Station Europapark via P+R Euroborg (Tussen UMCG-P+R Euroborg)

Dan lijkt het mij voor de hand liggend dat er slechts Station Europapark getoond wordt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 mar 2014, 16:29
door Cpt.Iglo
Even offtopic: Is het misschien een idee om voor bovenstaande soort reacties (afwijkend materieel op een bepaalde lijn, koersfilm, etc), een aparte topic te maken? Doel van dit topic lijkt mij vooral om de ontwikkelingen omtrent het busvervoer in Groningen te volgen, en om daar eventueel vragen over te stellen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 mar 2014, 17:59
door Gekko123
Daar hebben we al topics voor die te vinden zijn onder OVer je Reiservaringen. Gelieve dat soort posts in de daarvoor bestemde topics te zetten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 mar 2014, 22:29
door Bjarte
In de publieksversie Spoorknoop Groningen kwam ik het volgende kaartje tegen:

Afbeelding

Volgens mij kunnen we hier wel uit opmaken dat lijn 2 uiteindelijk een Qlink wordt van Vinkhuizen naar Martini/De Punt. Deze lijn krijgt dan de kleur rood.