Pagina 67 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 16:15
door Kevster
Ik kan mij nog herinneren dat lijn 56 destijds reed van de ijsbaan in Paterswolde via de Meerweg naar het station in Haren en door naar Oosterhaar en Onnen. Dat was op z'n zachts gezegd geen succes. Ik denk wel dat de genoemde bezuingingen de eersten zijn waar zomaar eens voor gekozen kan gaan worden, net als op lijn 7 zoals Pim aangeeft.

Trouwens, als je lijn 2 via de Meerweg laat rijden zul je nog steeds door De Wijert rijden, punt 1 vanwege de drukte bij het Julianaplein en punt 2 vanwege de werkzaamheden die daar natuurlijk aanstaande zijn. Je dupeert alleen Eelderwolde en Ter Borch ermee, maar het kan eventueel wel als je straks lijn 8 doortrekt naar Ter Borch. Dan heb je gemakkelijk een flinke frequentieverhoging bereikt op de route P+R Haren - Grote Markt en zou je wellicht een aantal ritjes lijn 5 in lijn 2 op kunnen laten gaan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 18:15
door gebruiker77
Ik pleit er niet voor om lijn 2 via de Paterswoldseweg te schrappen (alleen wel de route na het Martini ZKHS), eventueel kan je dan dus wel extra ritten toevoegen via de Meerweg: een verlenging van lijn 5 dan wel een soort route van 53. Dat ik lijn 53 (Eelde - P+R Haren/A28 - Centrum Haren - De Wijert - Hoofdstation) dan via De Wijert zou laten rijden is vooral voor scholieren uit Eelde en voor overige scholieren die zich op dat traject zitten.
Ik begrijp je eerste punt overigens niet... Het is nu overigens ook niet zo dat ritten van lijn 5 door De Wijert gaan, omdat het te druk is op het Julianaplein.

Lijn 7 had er inderdaad al uit gekund bij de Dienstregeling voor 2015. Lijn 8 vind ik interessanter, omdat deze toch nog een aanzienlijke deel van het zuiden van Groningen aandoet (wel in de avond en zondag 1x/uur, want de lijn is niet drukker dan andere lijnen die nog maar 1x/uur rijden). Die plekken zouden anders geen bus meer krijgen. Iedere wijk behoort in principe zijn bus te hebben; helaas zijn er toch nog enkele plekken waar geen bus door rijdt.

Wat zouden overigens plekken zijn die juist de komende jaren een intensivering kunnen verwachten bij extra geld? Ulgersmaborg, Hortusbuurt, dorpen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 22:29
door nielsie600
Ik snap niet wrm men niet lijn 7 aan lijn 54 in de nieuwe versie wordt gekoppeld om de lijn 7 wat kostendekkender te maken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 22:31
door Pim-AllianceB95
In welke zin zou dat lijn 7 kostendekkender maken dan?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 09 aug 2014, 03:43
door groningen
Zoals bekend komt een deel (of helemaal) van de Zernike College aan de Kerklaan in Haren te staan. Misschien moet daar dan ook een echte bus langs via Dilgtweg om de Rijksstraatweg weer te bereiken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 09 aug 2014, 07:33
door Pim-AllianceB95
Als het zover is wel ja, en dan biedt elk half uur een 54 naar Onnen-Zuidlaren via Oosterhaar misschien uitkomst, ook omdat je dan lijn 58 niet meer nodig hebt voor de locatie aan de Rummerinkhof (daar zou 54 sowieso al niet meer kunnen komen als je hem door Oosterhaar laat rijden). Je hebt dan nog wel een extra bus Haren centrum - Groningen nodig, toch maar 53 dan? :P. In dat geval kan 54 dan wel weer direct door De Wijert heen om daar dan een snellere 2 weer te vervangen...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 09 aug 2014, 10:36
door Kevster
Voor het Zernike wil men een wandel/fietspad aanleggen vanaf de halte Botanicuslaan zoals het er nu voorstaat, daar is het Zernike over aan het praten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 12 aug 2014, 13:57
door Cpt.Iglo
Cpt.Iglo schreef:Weet iemand eigenlijk waarom er in Groningen voor bijna alle drukke lijnen geen open-instapregime geldt? Ik verbaas me telkens weer over hoe lang het duurt om te halteren bij de drukkere haltes, zoals het Hoofdstation, de Grote Markt en het UMCG. Je zou zeggen dat het met de invoering van de OV-chipkaart en de kaartenautomaten juist een stuk makkelijker is gemaakt om dit in te voeren. Met het geld dat hiermee bespaard wordt (tijd is immers geld bij het OV) zou je wellicht zelfs wat meer controleurs kunnen inzetten, zodat zwartrijden direct minder aantrekkelijk wordt.
Niemand die hier wat meer over kan zeggen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 12 aug 2014, 16:00
door gebruiker77
Ik vind met name het lange halteren in de avonduren, vroege ochtend en op zaterdag/zondag soms wel erg lang worden. Bussen arriveren dan vaak te vroeg op het Hoofdstation en kunnen dan soms bijna 10 minuten wachten. Voor sommige trajecten wordt te veel tijd gerekend. Dat is jammer, want daardoor moeten reizigers lang wachten (als hun bus daarna bijv naar de Grote Markt gaat).
Ook zijn lijn 9 en 11 structureel te vroeg op het Station. Dat laatste is op zich geen ramp, maar wel onhandig als je bus flink te vroeg je halte voorbij rijdt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 12 aug 2014, 16:13
door Kevster
Het open-instapregime geldt alleen op lijn 15, maar wordt slecht toegepast. Vind het eigenlijk wel slim dat er een stukje (tegenwoordig veel sociale) controle door de chauffeur plaatsvindt. Als je weet hoe weinig er wordt gecontroleerd in het OV zul je het waarschijnlijk ook wel begrijpen. Eurokaartjes kun je immers niet achterin de bus kopen, en een conducteurshokje zou zitplaatsen kosten. Extra controleurs in dienst nemen is duur en komt niet voor de directe rekening van het OV-bureau maar voor die van Veiligheidszorg Noord.
gebruiker77 schreef:Ik vind met name het lange halteren in de avonduren, vroege ochtend en op zaterdag/zondag soms wel erg lang worden. Bussen arriveren dan vaak te vroeg op het Hoofdstation en kunnen dan soms bijna 10 minuten wachten. Voor sommige trajecten wordt te veel tijd gerekend. Dat is jammer, want daardoor moeten reizigers lang wachten (als hun bus daarna bijv naar de Grote Markt gaat).
Ook zijn lijn 9 en 11 structureel te vroeg op het Station. Dat laatste is op zich geen ramp, maar wel onhandig als je bus flink te vroeg je halte voorbij rijdt.
Chauffeurs horen te wachten bij de halte wanneer dat kan bij te vroege aankomst maar hebben hier compleet lak aan. Bij structureel te ruime vertrektijden wordt dat in een nieuwe dienstregeling gecompenseerd. Zal daar ook geen creativiteit bewust inzitten trouwens? Meer reistijd nemen = minder ritjes in een bepaalde tijd voor een chauffeur = minder pauze-uren = effectiever en goedkoper voor Qbuzz?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 12 aug 2014, 16:36
door gebruiker77
Ja, het zou best kunnen dat er zo over wordt gedacht, maar wordt er niet gekeken gewoon gekeken naar de totale tijd dat een chauffeur rondrijdt/haltert? In dat geval zou Qbuzz het liefst een zo klein mogelijke tijd voor een rit inroosteren.

Ik heb wel het idee dat de ritten in het begin van de rit vrij strak zijn geroosterd, en dat er op eindpunten (halterpunten) opeens erg veel tijd wordt genomen. Overdag is dat logisch in verband met het wegwerken van vertragingen. En je zorgt door dat strakke plannen in het begin dat de bus niet te vroeg is. Maar in de avond/enkele dalmomenten is die ruime tijd echt niet nodig.
Ik vind het altijd vrij raar dat als een bus om 23:05 vertrekt, de chauffeur al om 23:04 weg moet rijden.

Over dat open instapregime: wat mij betreft bij te veel misbruik alleen op lijn 15; het merendeel reist daar toch met een studentenkaart.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 14:26
door Kevster
Je ziet rond half zeven 's avonds meestal een verschuiving in het vertrektijdenpatroon, wat ook te maken heeft met de kortere reistijden. Dat valt ongeveer samen met de tijden waarop een aantal bussen naar binnen wordt gehaald en omlopen veranderen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 19:29
door TheRoy-t
Een chauffeur mag maximaal 4 uur onafgebroken achter het stuur zitten, hoeveel ritjes hij in de tussentijd rijdt maakt niet uit. Veel lijnen (met name die eindigen op het hoofdstation) hebben extra tijd aan het einde. Deze tijd is bedoel om eventuele vertraging in te halen. Dat bijv. lijn 11 heel vaak te vroeg op het station aankomt is niet erg, omdat die extra tijd vooral tussen de laatste paar haltes zit (met name tussen Zuiderdiep en Hs) en daar toch genoeg bussen langs rijden. Lijn 11 heeft 5 minuten om van het Zuiderdiep naar Hoofdstation te rijden terwijl je daar, als de stoplichten meewerken, maar 2 minuten voor nodig hebt.
Qbuzz is juist niet gebaat bij strakke rijtijden aangezien zijn betaald krijgen voor het aantal uren dat zei rijden (per DRU) en als je een beetje extra tijd aan het einde over hebt dan levert dat Qbuzz extra geld op omdat de bus al op de eindbestemming is maar ze wel die extra tijd nog betaald krijgen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 19:30
door TheRoy-t
Kevster schreef:... en omlopen veranderen.
Omlopen veranderen niet, die blijven de hele dag hetzelfde. Waarschijnlijk bedoelde je iets anders?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 13 aug 2014, 19:42
door Pim-AllianceB95
TheRoy-t schreef:Een chauffeur mag maximaal 4 uur onafgebroken achter het stuur zitten, hoeveel ritjes hij in de tussentijd rijdt maakt niet uit. Veel lijnen (met name die eindigen op het hoofdstation) hebben extra tijd aan het einde. Deze tijd is bedoel om eventuele vertraging in te halen. Dat bijv. lijn 11 heel vaak te vroeg op het station aankomt is niet erg, omdat die extra tijd vooral tussen de laatste paar haltes zit (met name tussen Zuiderdiep en Hs) en daar toch genoeg bussen langs rijden. Lijn 11 heeft 5 minuten om van het Zuiderdiep naar Hoofdstation te rijden terwijl je daar, als de stoplichten meewerken, maar 2 minuten voor nodig hebt.
Qbuzz is juist niet gebaat bij strakke rijtijden aangezien zijn betaald krijgen voor het aantal uren dat zei rijden (per DRU) en als je een beetje extra tijd aan het einde over hebt dan levert dat Qbuzz extra geld op omdat de bus al op de eindbestemming is maar ze wel die extra tijd nog betaald krijgen.
Exact. Vandaar waarschijnlijk ook dat op bepaalde lijnen met een perfecte omlooptijd (ca. 2 min. keertijd aan beide eindpunten) vaak wel een redelijk strakke dienstregeling wordt gehandhaafd.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 14 aug 2014, 09:07
door Kevster
TheRoy-t schreef:
Omlopen veranderen niet, die blijven de hele dag hetzelfde. Waarschijnlijk bedoelde je iets anders?
Omlopen veranderen wel, bijvoorbeeld lijn 2 die 's avonds niet gekoppeld is aan lijn 6 maar volledig aan lijn 9 wat weer verband houdt met het feit dat alle ritten doorrijden naar Station Noord. De omloop op zich verandert niet natuurlijk, maar wel de indeling.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 14 aug 2014, 21:25
door Pim-AllianceB95
Je stelt een omloop vast op basis van een dienstregeling, het is een vast pallet aan ritten dat een bepaalde bus op een dag uitvoert en kan prima 35 verschillende lijnen bevatten. Omlopen wijzigen in principe alleen bij dienstregelingwijzigingen of wanneer daartoe aanleiding is, bijvoorbeeld omdat blijkt dat een omloop bedoeld voor een gelede bus in de spits een rustigere rit rijdt dat een omloop voor een standaardbus. De wijze waarop de lijnen aan elkaar gekoppeld zijn (van echte vaste koppelingen is doorgaans alleen op de stadsdienst sprake overigens, sprekend over Groningen) kan wel wijzigen gedurende de dag.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 14 aug 2014, 21:36
door CamilleKreemers
Niet te hard roepen, ik heb regelmatig een stadsbus (lijn 11) die als lijn 50 doorrijdt, terwijl ie normaal op 11 terugrijdt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 14 aug 2014, 21:51
door Pim-AllianceB95
11 valt ook al een tijdje (deels) onder streek.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 10:42
door gebruiker77
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/gro ... -8YTmN6KSo

In november wordt er gediscussieerd over mogelijke toekomstige routes van de bussen naar Annen, Eelde, Zuidhorn, Leek en Roden. Of over Diepenring (Schuidendiep) of Oostersingel.
Wat mij betreft kan lijn 2 over het Schuitendiep en dan mooi rechtstreeks naar het Boterdiep met haltes bij de Walstraat en W.A. Scholtenstraat.
Lijnen 3 en 4 kunnen over de Oostersingel en daarmee UMCG Hoofdingang ook bedienen. Lijn 5 wordt nog een beetje lastig aangezien die al in een bepaalde richting over de Oostersingel gaat.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:06
door Cpt.Iglo
Vind de gedachte om de Grote Markt vrij van bussen te maken op zich niet zo gek, maar het heeft wel een bijsmaak.

Mocht het zover komen, dan zou het wel mooi zijn als er nog een soort van frequente pendeldienst met kleinere bussen gaat rijden via de Grote Markt tussen UMCG Noord en het Zuiderdiep. De midibussen die donderdag getoond zijn op de Grote Markt voor de wat minder bezette lijnen lijken mij hier zeer geschikt voor. Ook zou je kunnen denken aan een soort standplaats op de Grote Markt voor WMO-taxi's, zodat de Grote Markt voor met name ouderen en gehandicapten nog goed bereikbaar blijft.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:40
door marlies
Ik had er niet meer dan een weekje slecht ter been zijn voor nodig om de bussen op de Grote Markt toch wel heel erg te waarderen. Ik heb dus ook veel met lijn 11 gereisd. Die verbinding gaat straks al verdwijnen en dat is erg jammer. Het alternatief voor mij: met 9 naar der Aa-kerk en dan lopen is een stuk minder goed te doen als je aan de oostkant van het centrum moet zijn (naar de gemeente, om maar een niet-hypothetisch voorbeeld van deze week te noemen ;) ).

Gelukkig mag ik over een paar weken weer gewoon fietsen, maar toch. De vele bejaarden in deze wijk zullen hetzelfde probleem wat blijvender hebben. DIe moeten dan via het Hoofdstation omreizen en overstappen. Dat is toch wel een stap terug.

En als de bussen in hun geheel van de GM verdwijnen gaan nog veel meer mensen dat merken. Elders werd al terecht opgemerkt dat je dan met de auto minder ver hoeft te lopen naar de Grote Markt (vanaf de nieuwe parkeergarage onder het forum) dan met het OV. Dat kan eigenlijk niet in een stad met een sterke traditie van automobilisten weren uit het centrum.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:41
door Bjarte
Cpt.Iglo schreef: Mocht het zover komen, dan zou het wel mooi zijn als er nog een soort van frequente pendeldienst met kleinere bussen gaat rijden via de Grote Markt tussen UMCG Noord en het Zuiderdiep. De midibussen die donderdag getoond zijn op de Grote Markt voor de wat minder bezette lijnen lijken mij hier zeer geschikt voor.
Daar heb ik inderdaad ook al over gedacht. Ik zou dan eerder gaan voor een pendel A-kerkhof - Vismarkt - Grote Markt - Turfsingel - UMCG-Noord. Zo pak je ook meteen de lijnen die over A-kerkhof rijden mee en wordt de Vismarkt ook bediend.

Ik vind het goed nieuws dat een busvrije Grote Markt weer een stapje dichterbij is!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:47
door gebruiker77
De terugloop op lijn 6 (en lijn 61 volgens mij ook) is heel zorgelijk. Een groener centrum met een fontein is wel aantrekkelijker.
Aan de andere kant, stel dat de Q-link lijnen 3, 4 en 5 niet meer over de Grote Markt rijden, is er misschien een lagere frequentie benodigd en zal een deel van het geld juist weer kunnen naar andere buslijnen (meer platteland), waar de afgelopen tijd al zo fors op bezuinigd is? Het Ovbureau zal er wel alles aan moeten doen om te zorgen dat die klanten toch gebonden blijven.
Het alternatief van die kleine busjes naar de Grote Markt zou wellicht een oplossing kunnen zijn. En die route naar UMCG Noord klinkt goed.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 16 aug 2014, 12:53
door Cpt.Iglo
Bjarte schreef:Daar heb ik inderdaad ook al over gedacht. Ik zou dan eerder gaan voor een pendel A-kerkhof - Vismarkt - Grote Markt - Turfsingel - UMCG-Noord. Zo pak je ook meteen de lijnen die over A-kerkhof rijden mee en wordt de Vismarkt ook bediend.
Ik denk niet dat dit een veilige route zal zijn op de drukke tijden. Vooral op zaterdagen zal het stapvoets rijden worden tussen de V&D en de A-kerk vanwege het winkelend publiek, en ik heb het dan nog niet over de fietsers..

Mocht je de halte A-kerk ook willen bedienen, dan denk ik dat je er beter een pendeldienst UMCG-Noord-Grote Markt-Zuiderdiep-Akerk en vice versa van kunt maken. Het voordeel van een begin- en eindpunt op het Zuiderdiep is echter wel dat er geen keervoorziening meer aangelegd hoeft te worden, omdat de bus een rondje kan rijden vanuit de Gelkingestraat via het Zuiderdiep weer naar de Grote Markt. Bij het aanleggen van het busstation UMCG Noord zouden ze hier dan ook direct rekening mee kunnen houden.

Voor wat betreft de bereikbaarheid van de Vismarkt, volgens mij is deze al prima bereikbaar vanaf de halte Akerk.