Pagina 69 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:02
door Hainje
Like the people give a damn about it. Afbeelding
Zolang het lijnnummer maar klopt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:06
door The best
Persoonlijk vind ik die kleuren best fijn eigenlijk. En het is sowieso niet zo handig om verschillende lijnen dezelfde kleur te geven.

Misschien hadden ze lijn 11 wel gewoon zijn oude kleur moeten laten houden en dan had lijn 9 de kleur van de oude lijn 5 kunnen hebben.

Aan de andere kant, zo boeiend is het op zich ook niet nee.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 09 sep 2014, 22:30
door gebruiker77
Voor de afwerking vind ik het belangrijk dat men consequent is. 2 verschillende kleuren op lijn 2 is raar. Lijn 11 die nu paars of groen heeft. Verschillende kleuren op 15. Zou netjes zijn als je voor goede afwerking zorgt. Lijn 2 krijgt misschien wel die van lijn 5. Anders zou wit met groen wel mooi Gronings zijn. ;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 01:20
door Somoht
gebruiker77 schreef: Ik wist trouwens niet dat Qbuzz uitgevallen ritten vermeldt in de ovinfoapp. Lijn 9 naar De Wijert had +8. Station via Selwerd viel uit op het traject De Wijert - HS.
Is al een jaar zo, met start U-OV moest rituitval ook aan de DRISsen aldaar geleverd worden. Zodoende is de Qbuzz centrale verkeersleiding gekoppeld.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 11:48
door Bjarte
Stadjer controleert snelheid bussen met 'lasergun'
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=138496#

Ik kan me voorstellen dat buschauffeurs daar vaak de maximumsnelheid overschrijden, maar 60 op die weg is niet echt te hard. Voor het gedeelte Campinglaan - Vesta (langs Stadspark) kan prima 70km/h worden gehanteerd, daar woont immers niemand. Scheelt tijd en geld.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 12:00
door rener
er is daar door de politie al eens gecontroleerd en toen was er 1 buschauffeur die iets te hard reed. Verder waren het vooral de bewoners zelf die toen te hard reden. En in die flauwe bocht kun je echt geen 60 rijden als bus.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 12:28
door CamilleKreemers
Op het bord in de foto staat dat chauffeurs uiterlijk 25 moeten rijden. Misschien de bussen over een busbaan langs de A7 leiden om zo maar het probleem te verhelpen?

Ik moet wel zeggen dat ze in Groningen enorm klagend zijn nu. De bussen rijden dus hier te hard, in Gelkingestraat te hard, op de Grote Markt zijn ze gevaarlijk en moeten ze weg (volgens winkeliers dan).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 12:32
door marlies
Ja, een behoorlijk deel van de mensen hier lijkt gewoon tegen OV in z'n algemeenheid te zijn, er mag alleen een bus rijden op de momenten dat ze er zelf in zitten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 13:57
door Bjarte
marlies schreef:Ja, een behoorlijk deel van de mensen hier lijkt gewoon tegen OV in z'n algemeenheid te zijn, er mag alleen een bus rijden op de momenten dat ze er zelf in zitten.
Groningers staan bekend om hun geklaag, om gek van te worden... Niets is goed.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 14:35
door menno47
Bjarte schreef: Groningers staan bekend om hun geklaag, om gek van te worden... Niets is goed.
Ja, ik wil nog steeds een tram !

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 15:18
door isadora
menno47 schreef:
Bjarte schreef: Groningers staan bekend om hun geklaag, om gek van te worden... Niets is goed.
Ja, ik wil nog steeds een tram !
....en een kabelbaan, en een magneettrein, ennuh.....ennuh....veul dris-palen kris kras in alle weilanden....

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 10 sep 2014, 23:47
door Cpt.Iglo
Bjarte schreef:
marlies schreef:Ja, een behoorlijk deel van de mensen hier lijkt gewoon tegen OV in z'n algemeenheid te zijn, er mag alleen een bus rijden op de momenten dat ze er zelf in zitten.
Groningers staan bekend om hun geklaag, om gek van te worden... Niets is goed.
Ik denk niet dat de gemiddelde Groninger meer klaagt dan een andere Nederlander. Wat ik wel denk is dat de lokale media (met name RTVnoord, OogTV en het DvhN) hier veel sneller op elke scheet die er gelaten wordt duikt. Figuren zoals bovenstaande man aan de Peizerweg krijgen hier veel te veel aandacht, terwijl positieve geluiden nauwelijks opgepakt worden door dezelfde media.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 11 sep 2014, 00:19
door Kevster
gebruiker77 schreef:Voor de afwerking vind ik het belangrijk dat men consequent is. 2 verschillende kleuren op lijn 2 is raar. Lijn 11 die nu paars of groen heeft. Verschillende kleuren op 15. Zou netjes zijn als je voor goede afwerking zorgt. Lijn 2 krijgt misschien wel die van lijn 5. Anders zou wit met groen wel mooi Gronings zijn. ;)
Ik word er ook zo moe van... ik heb het al vaker gezegd, maar als je een HOV-product neerzet moet je inderdaad consequent zijn! Je kunt niet op drie lijnen dezelfde kleur hanteren. We zijn hier geen Utrecht (waar het kleurensysteem ook anders werkt natuurlijk). Lijn 2 naar De Wijert (geledes) hebben geen kleur meer, lijn 2 naar Eelde is hetzelfde groen als lijn 11 en lijn 12 rijdt met lichtgroen, uit de tijd dat dat werd gezien als equivalent van lijn 2 naar De Wijert, maar daar komt lijn 12 niet eens meer. Standaardbussen op lijn 15 rijden nog steeds met een paars lijnnummer rond. Ik snap dat gewoon echt niet. Als je een filmupdate uitvoert stuur je die toch naar alle bussen en niet naar een aantal geselecteerde modellen?
CamilleKreemers schreef:Op het bord in de foto staat dat chauffeurs uiterlijk 25 moeten rijden. Misschien de bussen over een busbaan langs de A7 leiden om zo maar het probleem te verhelpen?

Ik moet wel zeggen dat ze in Groningen enorm klagend zijn nu. De bussen rijden dus hier te hard, in Gelkingestraat te hard, op de Grote Markt zijn ze gevaarlijk en moeten ze weg (volgens winkeliers dan).
Die man aan de Peizerweg, nog zo'n verhaal waar ik moe van wordt. De maximumsnelheid is er inderdaad 50. Ik denk (en aan Rene te zien is dat gewoon zeker) dat er niet eens te hard wordt gereden. Voor leken lijkt een bus al snel hard te rijden, maar in werkelijkheid rijden de meeste bussen in de stad ongeveer 40 kilometer per uur. Dus als ze op de Peizerweg 50 gaan rijden lijkt dat opeens erg hard, terwijl ze keurig voldoen aan de maximumsnelheid. Waar de beste man vandaan haalt dat er ongelukken gaan vallen snap ik ook niet helemaal, het betreft een vrije busbaan met uitritten, en het lijkt me toch dat als je een uitrit verlaat je wel goed uitkijkt voordat je oversteekt naar de in dit geval secundaire weg.
Bjarte schreef:Stadjer controleert snelheid bussen met 'lasergun'
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=138496#

Ik kan me voorstellen dat buschauffeurs daar vaak de maximumsnelheid overschrijden, maar 60 op die weg is niet echt te hard. Voor het gedeelte Campinglaan - Vesta (langs Stadspark) kan prima 70km/h worden gehanteerd, daar woont immers niemand. Scheelt tijd en geld.
Even een heel ander verhaal met betrekking tot dat stukje busbaan: ik snap nog steeds niet waarom daar geen halte wordt aangelegd voor de bedrijven aan de Peizerweg, met name Iederz. Daar zijn veel mensen op woensdagmiddag vrij, en kunnen nu niet weg komen met een bus want die spitsritten van de streeklijnen rijden dan niet over de Peizerweg. Zo kun je die spitsritten over de Peizerweg ook helemaal weghalen en die gewoon weer via een normale route de stad uit laten rijden en stopt er iedere tien minuten een bus bij/achter de Peizerweg. Het lijkt me toch niet dat er een bezwaar zou moeten zijn tegen een bushalte daar, er heeft daar inderdaad niemand last van want er woont niemand (behalve misschien wat reeën). Je zou een voetpad aan kunnen leggen op de plek van de bomenrij tussen Iederz en de Citybox, deze grond is immers al van de gemeente (Iederz = onderdeel van de gemeente Groningen). Eventueel situeer je nog een bushalte bij de Campinglaan (naast het KPN-gebouw). Hooft ook niet duur te zijn, je kunt de halte bij het KPN-gebouw verplaatsen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 11 sep 2014, 08:08
door gebruiker77
De enige reden die ik kan bedenken is dat men op bus 2 de kleur groen behoudt in afwachting op een mogelijke wijziging die nog gaat komen, niet volgend jaar maar 2016. Dat zou wel een slechte reden zijn en verklaart niet de inconsequentie.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 11 sep 2014, 10:58
door Busje
OV Knooppunt Ruischerbrug:

Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 25 sep 2014, 22:42
door Wubbo
De discussie over fietsen en alcohol staat nu hier.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 17:35
door Nicketick
Ik kwam vandaag een lijst tegen met een hele hoop oude Groningen-Drenthe bussen die te koop staan op https://www.bus-store.com/nl/zoeken/E03 ... earchStart. Vraag me af waar deze bussen vandaan komen, omdat het vrijwel allemaal streek is. Zijn deze teruggegaan omdat ze zijn vervangen door midibussen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 18:40
door Z2N
De krimp en uitkleding van het OV-aanbod in het noorden doen wonderen! :Y

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 19:02
door Daniel
De vervanging van diverse lijnen door Qlink en inderdaad ook door midibussen heeft uiteraard ook wel geholpen bij het over hebben van materieel.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 20:28
door Kevster
Dit zijn bussen die weggedaan zijn i.v.m. de bezuinigingen en de vervanging door midibusjes. Staat trouwens nog wel een mooie Capacity te koop zie ik, niet gek als vervanger voor lijn 11 haha.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 29 sep 2014, 23:48
door TheRoy-t
De midibussen rond Winschoten rijden nog steeds niet dus daar kunnen ze niet wegkomen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 30 sep 2014, 00:14
door Pim-AllianceB95
Staat ook een Fries exemplaar tussen trouwens.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 okt 2014, 17:34
door gebruiker77
Nederland duurste busvervoer:
http://www.goeuro.nl/transport-prijs-index
21.33 euro per 100 km, ter vergelijking: Belgie ongeveer de helft, Duitsland 3.80 per 100 km. Enorme verschillen. En dan te bedenken dat de concessie Groningen-Drenthe ook nog eens de hoogste ritprijs van Nederland hanteert. Wordt er in andere plaatsen zo veel meer geld in gestoken, of wordt er hier inefficiënt gereden?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 okt 2014, 17:40
door marlies
Het rijdt in Nederland relatief vaak 's nachts/'s avonds door, dat is al duurder per km. En de CAOs zijn hier sowieso duur. Beide lijken me niet noodzakelijkerwijs slechte zaken. Kan me ook voorstellen dat het materieel hier relatief jong is en dat werkt natuurlijk ook aardig op de prijs door.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 04 okt 2014, 10:25
door Stadsbus
ik vind het gek want in Zwitserland rijden de lightrams wel maar in Nederland niet. komt dat door dat ze hybride zijn of omdat ze lang stilgestaan hebben? :?: