Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 726
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Kevster » Di 08 Okt 2013, 19:08

Zou ook eindelijk eens tijd worden, dat ding is haast van voor de oorlog man. Buiten dat sta je daar 's avonds laat als vrouw alleen ook niet veilig te wachten op de bus volgens mij.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor The best » Di 08 Okt 2013, 19:11

Daar kan je prima als vrouw 's avonds alleen op de bus wachten hoor, Zo onveilig is dat deel van Groningen nu ook weer niet.

groningen
Berichten: 882
Lid geworden op: Za 25 Dec 2010, 16:15

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor groningen » Wo 09 Okt 2013, 02:56

In Groningen heb ik inderdaad een gelede bus gezien waarvan ik zeker weet dat het vroeger niet zo was. Het zou inderdaad wel lijn 1 of 5 geweest kunnen zijn. Het niet gebruiken van de keerlus op de Elzenlaan scheelt pluminus 200 meter; dus zeg maar 30 seconde's zonder stop.

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Soortvanhenk » Wo 09 Okt 2013, 06:53

Lijn 1 rijdt vanaf het begin van dit jaar geleed, lijn 5 rijdt nog steeds met een gewone bus.

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor marlies » Wo 09 Okt 2013, 10:23

Zat toevallig laatst nog in een bus op lijn 5 vast bij die lus door een verkeerd geparkeerde auto. Dat was achteruit en steken voor de chauffeur.

The best
Berichten: 435
Lid geworden op: Wo 01 Jun 2011, 10:21

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor The best » Wo 09 Okt 2013, 17:24

Lijn 5 heeft wel vaker last van in een bocht geparkeerde auto's, is ook vaak het geval bij het rondje door Paddepoel en bij het Noorderplantsoen.

Keek vandaag weer eens in de brievenbus en heb netjes een brief gekregen over de verplaatsing van de halte, het klonk allemaal wel logisch.

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Soortvanhenk » Ma 14 Okt 2013, 15:05

Vandaag rond 20 over 2 stonden de 3057 met het opschrift 'online' en de al wel omgespoten, maar nog niet bestickerde 3059 op het CS. De 3057 reed op lijn 3, en de 3059 toonde 'gereserveerd' op de lijnfilm.

rener
Berichten: 196
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor rener » Ma 14 Okt 2013, 17:33

3058 in het zwart zonder stickers op 165

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Cpt.Iglo » Ma 14 Okt 2013, 21:39

Wat ik me nog afvroeg, in de plannen wordt gesproken over een 'speciaal designpakket'. Houdt dit bij de omgebouwde bussen op bij alleen een andere kleur en nieuw interieur + wifi, of kunnen we aan de buitenkant nog meer dingen verwachten? Wat ik bijvoorbeeld erg mooi vind is als de achterwielen wat meer bedekt worden, zoals sommige Capacity's ook hebben. Dit brengt ook nog andere voordelen met zich mee; de bussen worden aanzienlijk minder snel vies. Ik vind het zelf geen gezicht als de bussen er op een regenachtige dag (of nog erger, sneeuw en zout) zo smerig uit zien, dit is met name rond de wielkasten het geval. En zeg nou zelf, dit is toch vele malen beter?:

Afbeelding


Capacity:

Afbeelding

Op een plaatje zag ik ook dat er wieldoppen ingetekend zijn, dit vind ik al een stuk strakker ogen, maar zou nog liever bovenstaande zien.

Misschien wat kleine details, maar het geeft toch veel meer "smoel".

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25076
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Daniel » Ma 14 Okt 2013, 21:47

De kleurstelling van die demo's lijkt wel verdacht veel op de kleurstelling die de reeds omgeschilderde Citaro G's in Groningen nu hebben... De brochure van Mercedes zal het OVBGD wel aardig geïnspireerd hebben :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Cpt.Iglo » Ma 14 Okt 2013, 21:49

Daniel schreef:De kleurstelling van die demo's lijkt wel verdacht veel op de kleurstelling die de reeds omgeschilderde Citaro G's in Groningen nu hebben... De brochure van Mercedes zal het OVBGD wel aardig geïnspireerd hebben :P
Heeft vast te maken met het design van de Capacity's. Deze kunnen gewoon als "standaard" metrodesign (maar dan in het oranje?) aangeschaft worden. Het zal dan in ieder geval wat meer een eenheid uitstralen in combinatie met de nieuwe Qlink lijnen.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9068
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Michael » Ma 14 Okt 2013, 23:12

Wordt de Capacity eigenlijk ook met het nieuwe front geleverd of gewoon nog het oude front? Op de Mercedes website kan ik niks vinden over de Capacity.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Maurice Hooikammer
Berichten: 730
Lid geworden op: Ma 02 Apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep
Contact:

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Maurice Hooikammer » Di 15 Okt 2013, 15:36

Oranje blegh

Kevster
Berichten: 726
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Kevster » Di 15 Okt 2013, 17:09

Ik zou geen rekening houden met dat designpakket Cpt. Iglo ;)

ov'tje
Berichten: 252
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor ov'tje » Di 15 Okt 2013, 17:35

Cpt.Iglo schreef:Wat ik me nog afvroeg, in de plannen wordt gesproken over een 'speciaal designpakket'. Houdt dit bij de omgebouwde bussen op bij alleen een andere kleur en nieuw interieur + wifi, of kunnen we aan de buitenkant nog meer dingen verwachten? Wat ik bijvoorbeeld erg mooi vind is als de achterwielen wat meer bedekt worden, zoals sommige Capacity's ook hebben. Dit brengt ook nog andere voordelen met zich mee; de bussen worden aanzienlijk minder snel vies. Ik vind het zelf geen gezicht als de bussen er op een regenachtige dag (of nog erger, sneeuw en zout) zo smerig uit zien, dit is met name rond de wielkasten het geval. En zeg nou zelf, dit is toch vele malen beter?:

Afbeelding


Capacity:

Afbeelding

Op een plaatje zag ik ook dat er wieldoppen ingetekend zijn, dit vind ik al een stuk strakker ogen, maar zou nog liever bovenstaande zien.

Misschien wat kleine details, maar het geeft toch veel meer "smoel".

ik vind het er lelijk uitzien die dichte wielkasten en de wieldoppen. Dat opene geeft het iets stoers.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Cpt.Iglo » Di 15 Okt 2013, 19:11

@ Kevster: waarom niet? Er is nog niets bekend gemaakt (we weten nog niet eens welk model Citaro en Capacity het wordt), dus alles zou nog mogelijk moeten zijn toch? Of weet jij al wat meer? ;)

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Soortvanhenk » Di 15 Okt 2013, 21:00

Het zal wel teveel kosten :-p

Kevster
Berichten: 726
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Kevster » Do 17 Okt 2013, 11:04

Cpt.Iglo schreef:@ Kevster: waarom niet? Er is nog niets bekend gemaakt (we weten nog niet eens welk model Citaro en Capacity het wordt), dus alles zou nog mogelijk moeten zijn toch? Of weet jij al wat meer? ;)


O je bedoelt voor de nieuwe bussen. Dat had ik even niet begrepen. Daar weet ik het fijne wat betreft designpakketen. Ik weet wel dat de Capacity's het metrouiterlijk in het oranje krijgen.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Cpt.Iglo » Do 17 Okt 2013, 13:38

Ik doelde inderdaad op de nieuwe bussen, maar ik zou het uiteraard alleen maar mooi vinden als de overige (omgebouwde) bussen precies hetzelfde designpakket krijgen als de nieuwe bussen. Maar daar zijn nog geen details over bekend begrijp ik?

Ik wist overigens niet dat het al bekend was dat de Capacity's in metrovariant aangeschaft worden, dus bedankt voor dat nieuwtje. ;) Maar hoe zit het met het verdere design, is het plaatje dat eerder langs gekomen is hier een goede referentie voor?

Afbeelding
(uiteraard los van de vreemde wielen en het MAN front met Mercedes-logo ;))

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Bastiaan » Do 17 Okt 2013, 14:00

Dat plaatje was een impressie uit het begin om te laten zien hoe het eruit zou kunnen zien. Er was ook een dergelijk ontwerp voor de Qlink, maar dan zwart/wit. Maar zoals je aan de bussen 3050 e.v. kunt zien, wordt het ontwerp uiteindelijk iets heel anders en dat geldt ook voor de Capacity's. Wat het ontwerp dan uiteindelijk precies wordt en welke productnaam daaraan gekoppeld wordt, dat wordt de komende maanden pas langzaam duidelijk. Dus wacht maar gewoon af :)

Kevster
Berichten: 726
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Kevster » Do 17 Okt 2013, 16:56

Zernikeliner ;).

En wat Bastiaan zegt klopt inderdaad.

Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Cpt.Iglo » Vr 18 Okt 2013, 13:17

Ben erg benieuwd, mijn geduld wordt nu in ieder geval wel op de proef gesteld. ;)

In de HOV-visie wordt overigens gesproken over een eindbeeld met een BRT systeem. In dat geval zouden ze bijvoorbeeld kunnen refereren aan het systeem in de Franse stad Nantes (wiki). Als ik dit zo bekijk, dan kan ik wel tot de conclusie komen dat we in Nederlandse steden op het gebied van OV toch wel hopeloos achterlopen.. :X

Kevster
Berichten: 726
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Kevster » Vr 18 Okt 2013, 14:31

Ik ken persoonlijk het systeem in Nantes niet, maar ik denk dat als we het eindbeeld moeten vergelijken met een andere Nederlandse stad het het meest nog gaat lijken op bijvoorbeeld Almere. Ook is er voor bepaalde lijnen gekeken naar de Zuidtangent rond Schiphol.

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor Soortvanhenk » Do 24 Okt 2013, 21:37

Vanavond bus 3050 (slim) op lijn 39.

ov'tje
Berichten: 252
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Capacity's in Groningen

Berichtdoor ov'tje » Do 31 Okt 2013, 20:15

De gemeente Groningen wil toch bekijken of de huidige lijnen 4 en 5 behouden kunnen blijven. Lijn 4 vanwege de Oosterparkwijk die in de nieuwe plannen minder goed bediend zou worden en lijn 5 vanwege de Hortusbuurt die van openbaar vervoer verstoken zou worden.

bron: http://www.oogtv.nl/2013/10/toch-hoop-v ... en-4-en-5/


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten