Pagina 77 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 17 apr 2015, 13:02
door groningen
Het gaat hier voornamelijk over de stad Groningen, maar ik zag graag een fly-over vanuit de P+R Gieten richting Emmen over de rijbanen. Dan hoef je niet nogmaals over de rotonde van Gieten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 17 apr 2015, 13:08
door gebruiker77
Over de bediening van het centrum; ik heb werkelijk nog geen onderzoek gezien waaruit blijkt dat het niet bedienen van de Akerk en Grote Markt een gunstig of neutraal effect heeft op de dekkingsgraad van het busvervoer.

De situatie rondom Gieten ken ik nauwelijks, maar busbanen toevoegen lijkt mij meestal wel een goede oplossing. Ik geloof dat in de provincie Utrecht er daar veel meer van zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 17 apr 2015, 13:18
door CamilleKreemers
groningen schreef:Het gaat hier voornamelijk over de stad Groningen, maar ik zag graag een fly-over vanuit de P+R Gieten richting Emmen over de rijbanen. Dan hoef je niet nogmaals over de rotonde van Gieten.
Laatste over Gieten: Noord-Zuid had een brug moeten hebben. Dat zal misschien ook het probleem oplossen.

Groningen Stad: Is er uberhaupt al onderzoek naar gedaan, wat de effecten van deze wijzigingen zijn voor Groningen Bereikbaar en het OV? Voor Groningen Bereikbaar moeten er juist mensen afgevangen worden op P+R's en dan de bus verder.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 21:17
door gebruiker77
Een voordeel: als de buslijnen eerst van de Akerk zijn, zijn er genoeg lijnen waar we effecten zullen zien. Hopelijk denkt men daar dan over na als later de veranderingen op Grote Markt gepland staan. Als dat asfalt eenmaal weg is draai je het niet zo snel terug itt tot het niet laten rijden door de Brugstraat.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 21:47
door rener
qbuzz en het ovbureau weten nog van niks over bussen weg van Akerk.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 apr 2015, 22:31
door gebruiker77
Goed dat de gemeente eerst de plannen even bespreekt met het OVbureau en Qbuzz en discussieert over de mogelijke effecten.. ;)
Maar dan is er dus nog hoop dat dit plan van tafel gaat! Het OVbureau zal ongetwijfeld beseffen dat dit voor minder opbrengsten zorgt en dat als er bezuinigingen volgen, neem ik aan dat de provincies zich er tegen verzetten dat een aanzienlijk deel bij de streek terecht komt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 apr 2015, 19:56
door Statler Rail
Hoe moet ik dat voor me zien met de bussen die vanaf de Westersingel (lijn 3 en 9) komen? Als die niet meer door de Brugstraat mogen, dan moeten zij vooral richting HS een heel eind omrijden via de Eendrachtskade-Zuidzijde.

Een paar minuten omrijden kost extra geld, terwijl het vermijden van de binnenstad waarschijnlijk ook tot minder reizigers zal leiden. Dus samengevat: langere reistijd, minder reizigers en hogere kosten. Dit klinkt niet echt als een goed idee!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 apr 2015, 20:30
door ov'tje
De 3 komt daar niet meer. Dat is tegenwoordig lijn 6 ;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 apr 2015, 21:57
door Statler Rail
Je hebt gelijk. Dat verraadt dat mijn kennis op dat gebied niet zo actueel meer is. :oops:

Blijft wel de vraag: hoe gaan lijn 6 en 9 omrijden?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 apr 2015, 22:01
door CamilleKreemers
niet. Ik denk niet dat als ze alle lijnen strekken ze in de stad lusjes gaan toevoegen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 00:17
door TheRoy-t
Lijn 6 kan nog wel via de Friesestraatweg, Hoendiep, Eendrachtskade en de Eeldersingel rijden. Dat je dan niet meer door de Schilderswijk rijdt is dan jammer, maar dat is dan het probleem van de gemeente. Je kunt lijn 6 op die manier wel versnellen en zelfs geld besparen. Lijn 9 kan misschien via de Herman Colleniusstraat, Kraneweg en dan dezelfde route als lijn 6 rijden, maar dat ligt eraan of de bussen over de Herman Colleniusbrug kunnen/mogen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 07:00
door CamilleKreemers
lijn 6 is nu wel sneller, maar hoeveel reizigers zullen nog in de bus zitten?
De Groninger stadsdienst zal toch een effect moeten voelen als je niet meer in de binnenstad kan komen als inwoner.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 16:16
door Bjarte
^^ Gedempte Zuiderdiep is ook binnenstad, dus ik zie het probleem niet zo.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 16:30
door gebruiker77
Als lijn 6 tussen Vinkhuizen en het Hoornsmeer blijft rijden, dan komt deze zelfs daar niet meer.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 16:37
door CamilleKreemers
Bjarte schreef:^^ Gedempte Zuiderdiep is ook binnenstad, dus ik zie het probleem niet zo.
Je moet om dit met lijn 6 of 9 te bedienen een rondje in de route leggen, waarbij het kruispunt Emmaviaduct / Stationslaan 2x wordt overgestoken. Dit is voor de reiziger naar het station niet aantrekkelijk.

Daarbij geldt dat het OVB in het streekvervoer alle lusjes en rondjes verwijderen om het OV sneller en aantrekkelijker te maken. Dan lijkt het me niet logisch als ze in de stadsdienst Groningen dit gaan toevoegen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 16:51
door Keio
Heeft dat hele marketing om Q-link nou echt baat gehad bij het busvervoer?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 17:52
door CamilleKreemers
De Qlinklijnen hebben wel meer reizigers gekregen. Gemeente Groningen had een presentatie in 2014 op de site staan over reizigerseffecten nieuwe dienstregeling in 2014. Ik heb een gedeelte hieronder geplaatst
Qliner en Q-link (en trein) groeien met procenten per jaar
- Qliner 309 Assen Kloosterveen-Groningen + 14%
- Qliner 300/305 Emmen-Groningen + 6%
- Qliner 312 Stadskanaal-Groningen + 6%
- Q-link 5 Annen-Groningen + 17%
- Q-link 4 Roden-Groningen + 6%
Zware basislijnen groeien ook
- 140 Delfzijl-Groningen + 6%
- 110 Veendam-Assen + 18%

Totaal reizigers voor Qlink: + 11%, overige stadslijnen +2% (niet bekend of de streeklijnen met stadsdienstfunctie hierbij mee zijn geteld of alleen de pure stadsdienstlijnen)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 22 apr 2015, 18:01
door gebruiker77
Zal de groei op lijn 110 trouwens niet komen omdat lijn 302 is afgeschaft?

Ik denk trouwens dat men gewoon de groei per lijn heeft berekend, en bij de stadslijnen niet onderscheid heeft gemaakt tussen een eventueel streektraject wat daar aan vooraf ging. Dat was ook bij een ander document van de gemeente het geval bij de invoering van Q-link. Dan gingen de stadslijnen in percentage fors omlaag (of omhoog) en dat werd dan weer goed gemaakt bij de streek.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 23 apr 2015, 10:23
door gebruiker77
http://www.ovbureau.nl/actueel/@115304/ ... tregeling/
Concept 2016 online. Veel wijzigingen, waaronder lijn 140 misschien integreren met lijn 5.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 23 apr 2015, 16:16
door CamilleKreemers
Ik denk niet dat ik dit moet lezen als lijn 5 + 140 combineren. Ze rijden in Groningen deels dezelfde route, maak ik er eerder van.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 13:12
door gebruiker77
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=148504
Onderzoek Kabelbaan Groningen stad. Voor forens en toerist interessant!

Als ze die vanaf de Grote Markt nou doortrekken naar het Hoofdstation, dan hebben we ook meteen opgelost dat het Centrum goed toegankelijk is, en hoeven daar geen bussen meer langs :lol:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 mei 2015, 13:26
door isadora
Daaristieweer jongens, Doornroosje, Sneeuwwitje, Kleinduimpje, ze bestonden ECHT niet. _O-
Welkom in pretpark Groningen!!!!!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 00:08
door JvD.
Vandaag (in ieder geval) de 3008 gezien, een stadsbus dus, maar hij is z'n kleurenlijnnummers kwijt. Staan er bussen op de nominatie om afgevoerd te worden? Qbuzz heeft dat geintje namelijk eerder uitgehaald...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 09:40
door Soortvanhenk
Heeft de 3008 niet de lijnfilm van een ex-P+R Citybus gekregen in ruil voor de kleurenlijnfilm? (Omdat de citybus is omgebouwd naar Q-link 5).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 10:46
door JeroenSpock
Ja, de 3096 of 97.
En als er bussen afgevoerd gaan worden zijn het vast weer LE´s. Ik zou zeggen rop aan één kant een paar stoelen uit die LE zodat er ruimte in het gangpad vrij komt en zet ze in op de stadsdienst. Je moest eens weten hoe er op het intranet geklaagd wordt over de versnellingsbakken van de 3001-3025.