Pagina 78 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 11:22
door Meltrain
Volgens onze Wiki is de 3008 in maart 2014 teruggegaan naar EVOBus, maar dat is dus niet waar?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 11:27
door rener
klopt dat is niet waar

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 12:16
door Qbuzzie
Is er dan überhaupt wel een bus terug gegaan? Of is hier gewoon het verkeerde nummer gemeld?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 14:11
door JeroenSpock
Er zijn tientallen LE's terug gegaan. Eerst een stuk of 20 omdat ze niet meer nodig waren, later nog meer in ruil voor de 3400 Qlink blauw serie.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 20:58
door groningen
Ons stadsbestuur in Groningen heeft weer een briljant idee.

B en W: Oude Ebbingestraat autovrij

B en W van Groningen willen de Oude Ebbingestraat autovrij maken. Er komt daarna wat hen betreft ook een fietspad, voor het stadhuis langs, naar de Gelkingestraat. Het busverkeer verhuist de komende jaren van de Ebbingestraat naar het Boterdiep. Bussen naar het Noorderstation rijden daar al. Volgens B en W kan de Oude Ebbingestraat worden toegevoegd aan het autovrije gebied, ten gunste van wandelaars en fietsers. De ingreep maakt de drukke fietsroute door de Nieuwe Ebbingestraat ook een stuk prettiger voor fietsers.

Volgens gemeentelijk woordvoerder Eddie Beuker is het nog niet duidelijk hoe de Oude Ebbingestraat wordt ingericht. ,,Dat werken we in overleg met betrokkenen uit. Parkeergarages en winkels blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer en leveranciers. Natuurlijk moeten ambulances er ook nog langs kunnen. Maar het is heel goed denkbaar dat het asfalt eruit gaat.''

Bron: Dagblad van het Noorden

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 21:36
door marcel.nl
JeroenSpock schreef:Ja, de 3096 of 97.
En als er bussen afgevoerd gaan worden zijn het vast weer LE´s. Ik zou zeggen rop aan één kant een paar stoelen uit die LE zodat er ruimte in het gangpad vrij komt en zet ze in op de stadsdienst. Je moest eens weten hoe er op het intranet geklaagd wordt over de versnellingsbakken van de 3001-3025.
Rop, das heul Grunnigs :mrgreen:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 mei 2015, 23:20
door Lijn65
Volgens mij heeft het stadsbestuur het niet zo op de bus. Ik vind het ook maar raar dat er terwijl er een goed systeem van P+R terreinen om de stad heen ligt met directe verbindingen met het centrum ze parkeergarages gaan bouwen in de binnenstad (Damsterdiep, Boterdiep, Forum). Wat wil je nou? wil de auto nou uit de binnenstad of niet?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 19:25
door Kevster
Meltrain schreef:Volgens onze Wiki is de 3008 in maart 2014 teruggegaan naar EVOBus, maar dat is dus niet waar?
Hij rijdt nog wel ja, maar heel enkel. Heb het idee dat het de laatste keuze is. De 3069 is ook de kleurenfilm verloren aan één van de twee ex-Citybussen, maar die is wel teruggegaan naar EvoBus.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 02:25
door JeroenSpock
Die bus rijdt gewoon elke dag hoor, tenzij hij naar Wensink moet.
Er zijn maar net genoeg bussen om alles te kunnen rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 09:28
door CamilleKreemers
Waarom hebben vervoerders tegenwoordig zo'n klein wagenpark dan?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 12:17
door Lijn65
Om de kosten te drukken denk ik. Alle bussen die extra zijn moeten ook onderhouden worden, en dat kost geld.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 13:36
door JeroenSpock
Ja precies. Paar weken geleden zou ik een versterkingsdienst rijden maar dat ging niet door omdat er geen bussen waren. We zaten met 6 man binnen te kaarten, tv kijken, whatever.
Dat hebben ze opgelost door er een aantal versterkingsdiensten uit te gooien, die rijden de touringcars nu.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 14:09
door CamilleKreemers
Hoe werkt dat met versterking dan? Die ritten liggen al vast of wordt dat per dag bekeken?

Daarnaast: Is het niet riskant als je krap in materieel zit?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 21:23
door JeroenSpock
Nee, per week.
Er is wel rekening gehouden met extra bussen voor technisch reserve, maar ze zijn nu 5,5 jaar en vragen meer onderhoud.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 21:33
door CamilleKreemers
Hoe erg werkt de leeftijd van het materieel in de onderhoudskosten?
Ben benieuwd, ik lees in DvhN dat in mei 2016 de stadsdienst Groningen gewijzigd wordt en morgen een inspraakavond gehouden wordt. Ben benieuwd.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 22:18
door gebruiker77
Volgens mij wordt dat meer een avond van het presenteren van de plannen. Ik vraag me af of er iets met die input wordt gedaan. Het OVbureau reageert lang niet altijd op berichten, en als ik op Twitter zie dat bijv een Arthur Kamminga een paar keer via twitter vraagt waarom het verdwijnen van de busverbinding Zernike - Grote Markt niet in de ovnotitie 2015 is opgenomen, en het OVbureau niet eens wil reageren. Dan denk ik dat zo'n avond gewoon wat voor de bühne is en dat je je er verder niet veel bij moet voorstellen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 23:39
door Kevster
JeroenSpock schreef:Die bus rijdt gewoon elke dag hoor, tenzij hij naar Wensink moet.
Er zijn maar net genoeg bussen om alles te kunnen rijden.
Geloof ik meteen. Maar ben wel benieuwd waar die dan rijdt. Zie hem namelijk echt maar heel enkel. Niet op 2/9, niet op 8, niet op 12/16... of ik loop hem steeds mis natuurlijk.
gebruiker77 schreef:Volgens mij wordt dat meer een avond van het presenteren van de plannen. Ik vraag me af of er iets met die input wordt gedaan. Het OVbureau reageert lang niet altijd op berichten, en als ik op Twitter zie dat bijv een Arthur Kamminga een paar keer via twitter vraagt waarom het verdwijnen van de busverbinding Zernike - Grote Markt niet in de ovnotitie 2015 is opgenomen, en het OVbureau niet eens wil reageren. Dan denk ik dat zo'n avond gewoon wat voor de bühne is en dat je je er verder niet veel bij moet voorstellen.
Natuurlijk is dat zo, en het is een makkelijk manier van inspraak en het betrekken van de burger. Dat over Twitter, dat heeft dan denk ik weer een andere reden (zucht... zeg maar :wink: )

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 26 mei 2015, 07:42
door gebruiker77
Ja haha daar heb je gelijk aan, maar informatie moet men gewoon verstrekken.

Vorige week zat ik nog in een stadsbus zonder kleurenfilm op lijn 2, dus als dat hem is? Heb niet op nummer gelet. (Ik dacht eerst dat er een streekbus aan kwam.)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 26 mei 2015, 18:21
door bartjemestrom
Vanmorgen zag ik de 3011 met de oude kleur lijn 5 rijden. Ondertussen gemeld en wordt verholpen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 26 mei 2015, 21:39
door Pim-AllianceB95
Kevster schreef:
JeroenSpock schreef:Die bus rijdt gewoon elke dag hoor, tenzij hij naar Wensink moet.
Er zijn maar net genoeg bussen om alles te kunnen rijden.
Geloof ik meteen. Maar ben wel benieuwd waar die dan rijdt. Zie hem namelijk echt maar heel enkel. Niet op 2/9, niet op 8, niet op 12/16... of ik loop hem steeds mis natuurlijk.
Ik tref de 3008 dan ook vaker op streeklijnen dan mijn zitvlak lief is.

Overigens filmen volgens mij (bijna) alle twaalf meters lijn 5 nog in het oranje.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 26 mei 2015, 22:31
door gebruiker77
https://ovnieuwsuitgroningen.wordpress. ... -in-haren/

Net als in de stad verandert er ook in Haren veel aan de dienstregeling. Zo komt er een nieuwe lijn 51, een samenvoeging van de huidige lijnen 54 en 58 die onder meer via de nieuwbouw van het Zernike College in Haren moet gaan rijden. Daardoor raakt het dorp Glimmen haar directe busverbinding met Zuidlaren kwijt.

Plaatselijk Belang Glimmen heeft een brief naar het OV-bureau gestuurd met het verzoek om de tafel te gaan zitten met elkaar om over een oplossing na te denken. Als voorbeeld noemt het PB Glimmen een busverbinding tussen het dorp en het Zernike College in Zuidlaren, die wellicht rendabel zou kunnen zijn.
Begrijpelijk dat men daar een oplossing voor zoekt. Zou het alleen niet logischer en wellicht rendabeler zijn om als startpunt De Punt Busstation te kiezen? Scholieren in Glimmen reizen dan met lijn 50 naar De Punt. Deze bus kan dan in de spits naar Zuidlaren rijden. Eventueel zou je ook een overstap op Q-link 5 kunnen regelen bij N34 Westlaren, dan hoeft het geen lange rit te zijn. Bijkomend voordeel is dat scholieren vanuit Zuidlaren gemakkelijk naar het Terra College kunnen door overstap op De Punt. Reizigers in de richting naar Emmen vanuit Glimmen, De Punt, Vries hebben dan een snellere verbinding.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 26 mei 2015, 22:56
door Lijn65
Waarom zou je een nieuwe lijn hier voor willen hebben? laat lijn 5 stoppen bij afrit de Punt, zodat je daar over kunt stappen op lijn 50. Je legt aan de noordzijde van het viaduct naast de vluchtstrook in beide richtingen een halte kom aan en onder het viaduct. Trapje met looppad ertussen, en met een eenmalige investering ben je klaar. Eventueel zou je busstation de Punt ook kunnen verplaatsten naar de Afrit. P+R De Punt inclusief transferium zie ik voorlopig nog niet gebeuren. In Groningen wordt nog druk gebouwd aan parkeergarages en P+R Haren wordt op het moment ook bijna verdubbeld in capaciteit en dat is voorlopig wel voldoende lijkt mij.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 08:57
door Pim-AllianceB95
Dat klinkt wel als een duur grapje voor een paar scholieren uit Glimmen die naar Zuidlaren willen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 27 mei 2015, 09:04
door CamilleKreemers
Als PB Glimmen wil betalen ervoor....

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 mei 2015, 19:53
door gebruiker77
De routes als de bussen niet meer over de Grote Markt en door de Brugstraat gaan:

Stadsbussen:
Nieuwe binnenstadsroute: Hoofdstation > Hereplein > Gedempte Zuiderdiep > Stationsstraat >
Emmaplein > Eeldersingel > Westerhaven > A-weg > Westersingel
HOV-lijnen:
Nieuwe binnenstadsroute: Hoofdstation > Hereplein > Gedempte Zuiderdiep >
Gedempte Kattendiep > Schuitendiep > Turfsingel > W.A Scholtenstraat

Bron: http://www.rtvnoord.nl/content/pdf/Best ... enstad.pdf

Volgens het college van B&W is er geen extra reistijd, en zijn er dus geen extra kosten als de bussen niet meer door, maar langs het centrum gaan.