Pagina 9 van 103

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 31 okt 2013, 20:30
door The best
ov'tje schreef:De gemeente Groningen wil toch bekijken of de huidige lijnen 4 en 5 behouden kunnen blijven. Lijn 4 vanwege de Oosterparkwijk die in de nieuwe plannen minder goed bediend zou worden en lijn 5 vanwege de Hortusbuurt die van openbaar vervoer verstoken zou worden.

bron: http://www.oogtv.nl/2013/10/toch-hoop-v ... en-4-en-5/
Ik zou het best prettig vinden als de huidige route van lijn 5 behouden zou blijven. Maar dan vraag ik me wel af hoe ze dan lijn 15 gaan vervangen. Laten ze die vervangende lijn dan maar tot aan Paddepoel rijden?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 01:23
door ov'tje
Tot Paddepoel lijkt me niet handig, tenzij de huidige lijn 5 het lusje in Paddepoel afnemen en een nieuwe lijn daar zo laten keren.

Of ze laten de nieuwe lijn doorrijden naar station Noord of gewoon vanaf Zernike komen en dan keert de bus op het Emmaplein. Mogelijkheden genoeg :mrgreen:

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 09:15
door The best
Je Kan hem best laten keren daar bij het winkelcentrum. Moet je alleen even kijken hoe je het dan gaat doen met overstappers, die vanuit de A-kerk en omgeving komen die richting het Zernike moeten.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 10:13
door marlies
Ik zou het toch wel erg fijn vinden als 5 met de huidige route hier door Paddepoel behouden blijft (ik woon er ;) ). Sure, genoeg alternatieven maar het is niet echt een pretje om hier op 11 of 15 te stappen. Die bussen zijn dan op Zernike helemaal volgepropt (ook zeker niet fijn voor de vele bejaarden hier in de wijk) en dan hangt het eigenlijk van de chauffeur af of je uberhaupt nog mee mag.

Wat dat betreft is een 'eigen' buslijn toch wel erg fijn, de ietswat langere reistijd ruil ik graag in voor de zekerheid dat de rit die ik gepland heb te nemen me niet voorbij rijdt met 'BUS VOL ER VOLGT NOG EEN BUS' (er volgt altijd nog een bus...). Daar moet je tenslotte óók tijd voor inplannen, want dat risico is op bepaalde momenten van de dag gewoon erg groot.

De omweg (ook qua tariefkilometers) die lijn 3 neemt is iets te veel van het goede. Ik neem 'm soms op momenten als zondagavond vanaf het station naar huis als het alternatief 20 minuten wachten op 11 is (en dan is het heel fijn), maar verder..

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 11:25
door Cpt.Iglo
De buslijnen 4 en 5 worden niet voor niets wegbezuinigd of aangepast, de bezetting is gewoon erg laag waardoor het te duur is om er een dergelijke 12m bus voor te laten rijden.

Wat mij betreft wordt er een proef gestart met kleinere, elektrische bussen (bijvoorbeeld de Optare Solo EV die vanaf december ook in Utrecht gaat rijden) die vanuit Paddepoel en de Oosterparkwijk via de Grote Markt naar het station rijden. In het geval van de Oosterparkwijk zou dit één keer per uur kunnen vanwege het feit dat ook nog streekbussen de wijk aandoen. Door wel de hele dag één keer per uur met een busje te rijden, blijft er ook in de avonduren een fatsoenlijke verbinding met het centrum en het station mogelijk.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 11:35
door marlies
Op lijn 5 hebben vroeger in de avonduren taxibusjes gereden. Dat zijn juist weer 12 meter bussen geworden omdat er te veel reizigers waren. Op het moment dat er 3 volle taxibusjes op 1 rit rijden en mensen moeten laten staan (en dat kwam voor, ik zat in de derde) begint dat een beetje belachelijk te worden.

Ik weet niet of een kortere bus nou zo veel bespaart. Juist in de spits heb je alsnog een grote bus nodig, tenzij je een deel van de huidige reizigers naar de fiets/de auto/andere lijnen jaagt. Voor de rustigere momenten heb je dan een kleinere lijnbus, die weliswaar op brandstof bespaart maar wel een even dure chauffeur heeft. Ondertussen staan de 12meterbussen in de remise af te schrijven. Brandstof is natuurlijk erg duur tegenwoordig, maar dan nog betwijfel ik of dat uit kan?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 11:42
door Cpt.Iglo
De Optare die ik als voorbeeld gebruikte heeft 37 zitplaatsen, ruim voldoende voor een pendeldienst vanuit Paddepoel en de Oosterparkwijk lijkt me. Met name voor lijn 5 lijkt mij een dergelijke bus ook veel geschikter, vanwege de krappe bochten van het traject tussen het Noorderplantsoen en de Ebbingestraat.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 13:41
door Meltrain
Ehm, lijn 5 in Paddepoel blijft toch gewoon behouden? :?
Het gaat er volgens mij juist om dat lijn 5 via de route van lijn 15 gaat rijden, waardoor de Hortusbuurt en een deel van de Oranjebuurt geen bus meer heeft.

De Oosterparkwijk kan gecompenseerd worden door lijn 8 via de Oliemuldersweg te laten rijden i.p.v. via de Zagmuldersweg.
Lijn 40, 61 en 65 kunnen dan het traject via de Zaagmuldersweg overnemen (volgens mij was dat sowieso al het plan).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 14:01
door marlies
Meltrain schreef:Ehm, lijn 5 in Paddepoel blijft toch gewoon behouden? :?
Het gaat er volgens mij juist om dat lijn 5 via de route van lijn 15 gaat rijden, waardoor de Hortusbuurt en een deel van de Oranjebuurt geen bus meer heeft.
dat was het oorspronkelijk plan, ja, maar ik hoorde toch ook dingen over schrappen van de hele lijn. Er hangen hier in de wijk iig posters om daar tegen te protesteren. Al heb ik er niets van de officiele kant niets van gezien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 14:11
door Cpt.Iglo
Lijn 5 in Paddepoel blijft behouden, maar gaat vanaf januari (als lijn 7) alleen nog maar via de Zonnelaan en Prinsesseweg rijden. Het stuk van de Oranjebuurt via het Noorderplantsoen en de Grote Markt naar het station vervalt, en wordt voor zover nu bekend ook niet gecompenseerd vanwege te weinig reizigers. Voor dit gedeelte (Ik zei Paddepoel in mijn vorige post, maar bedoelde de Oranjebuurt, waarschijnlijk is hier de verwarring ook door ontstaan) zou je prima uit de voeten kunnen met een kleinere soort bus. Het vervallen gedeelte van lijn 5 zou opgevangen kunnen worden door een kleinere (elektrische) bus die (in richting station) tussen de Ebbingestraat en het station geen instappers toelaat. In zuidelijke richting uiteraard wel.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 14:20
door marlies
Nah, mijn verwarring kwam voort uit het feit dat de SP hier (=Paddepoel) onlangs allerlei posters heeft opgehangen met een oproep lijn 5 te behouden. 'behouden' is hun woordkeuze, daaruit concludeerde ik dat het plan inmiddels was om de lijn in z'n geheel te schrappen. Goedkope manier om stemmen te scoren denk ik, want lijn 5 zou dus voor dit deel van de stad sowieso al 'behouden' blijven maar als je daar twijfel over zaait en jezelf oproept als de grote verzetter tegen die plannen krijg je ook in deze wijk (ten onrechte) veel sympathie voor je campagne/petitie i.t.t. alleen vanuit de oranjebuurt. Past wel in de werkwijze van de SP...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 14:37
door Kevster
Er wordt hier wel erg moeilijk gedacht met trajecten zonder instappers enzo. Alsof dat echt een doodsteek voor het andere stadsvervoer of een pendelbusje zou zijn.

Zoals al eerder in dit topic gezegd; de bezetting is in deze tijden echt te laag op beide lijnen om een grote bus te verantwoorden. Dat is gewoon zo, en ik kan het weten aangezien ik vaak genoeg gebruik heb gemaakt van lijn 5. We moeten toe naar een nieuw systeem in deze stad, zo lang we ons lijnennet in de stad nog gebaseerd hebben op Plan 2000 uit 1992 gaat er iets niet goed. Gelukkig ziet de politiek dit ook in.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 01 nov 2013, 15:42
door Jorn
Goed om deze discussie te lezen, ben benieuwd hoe het gaat lopen vanaf januari. Weet iemand wanneer de daadwerkelijke dienstregeling bekend wordt? En Kevin, heb je al foto's van de nieuwe bussen (Dus de citeo's & capacity's)?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 14:21
door Kevster
Waarschijnlijk half december Jorn, en nee, ik heb helaas geen nieuwe foto's.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 15:03
door Jorn
Kevster schreef:Waarschijnlijk half december Jorn, en nee, ik heb helaas geen nieuwe foto's.
Jammer! Wat weet je trouwens over de inzet van de nieuwe bussen?
Natuurlijk, de capacity's op lijn 15, maar voor de rest?
Er wordt een stel stadsgeledes omgebouwd (toch ook nieuwe stoelen?) en er komen nieuwe citeo's (toch?), maar op welke lijn wordt wat ingezet?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 15:29
door Cpt.Iglo
De nieuwe 18m geledes komen te rijden op de lijnen Leek/Roden - Beijum/Lewenborg (in 2014 lijn 4 en 3), de omgebouwde bussen op de lijn tussen Annen/Zuidlaren en Europapark (in 2014 lijn 5). Ik dacht overigens dat er geen Citeo's maar Citaro's G met een speciaal designpakket komen te rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 23:04
door Kevster
Wat Cpt.Iglo zegt! Het overgebleven gelede spul gaat naar lijn 2 (ritten naar De Wijert; niet die naar De Punt i.v.m. Eelde) en de nieuwe lijn 6 en tot slot eventueel de nieuwe lijn 7.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 23:29
door The best
Kevster schreef:Wat Cpt.Iglo zegt! Het overgebleven gelede spul gaat naar lijn 2 (ritten naar De Wijert; niet die naar De Punt i.v.m. Eelde) en de nieuwe lijn 6 en tot slot eventueel de nieuwe lijn 7.
Waar gaat de nieuwe lijn 6 rijden eigenlijk?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 02 nov 2013, 23:37
door JeePee
Lijn 6 wordt Hoornsemeer - Vinkhuizen (- Station Noord). Geleed komt inderdaad op lijn 6 en de korte lijn 2 naar De Wijert. Niet op lijn 7 en ook niet op nieuwe lijn 9 (dat is de lijn tussen CS en Paddepoel / Selwerd).

Over de eerdere discussie omtrent Paddepoel. Het 'lusje' Paddepoel blijft 2x p/u bediend door een lijn 9. Die verder via de route van lijn 15 naar het station rijdt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 01:20
door Soortvanhenk
Korte lijn 2 is lijn 1 toch? Of gaan ze daar ook mee schuiven. En zijn jullie insiders doordat jullie die lijnnummers weten, of lees ik iets over het hoofd?

Edit: lijn 7 bestaat sinds eind vorig jaar niet meer

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 02:07
door JeePee
Korte lijn 2 is nu lijn 1 inderdaad. Volgend jaar zullen ook die ritten onder lijn 2 vallen. Lijnnummer 7 komt volgend jaar terug op een ander traject, maar bestaat nu inderdaad niet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 02:14
door Soortvanhenk
Dan had u dus ook gelijk. oke.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 10:58
door marlies
Is er al ergens een overzicht van deze nieuwe lijnen of is dit allemaal wandelganginfo? :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 11:09
door Meltrain
JeePee schreef:Lijn 6 wordt Hoornsemeer - Vinkhuizen (- Station Noord). Geleed komt inderdaad op lijn 6 en de korte lijn 2 naar De Wijert. Niet op lijn 7 en ook niet op nieuwe lijn 9 (dat is de lijn tussen CS en Paddepoel / Selwerd).

Over de eerdere discussie omtrent Paddepoel. Het 'lusje' Paddepoel blijft 2x p/u bediend door een lijn 9. Die verder via de route van lijn 15 naar het station rijdt.
Samengevat is dit dus de stadsdienst van Groningen vanaf 5 januari? :

Lijn 2: Station Noord - Korrewegwijk - Grote Markt - Centraal Station - De Wijert (- Martini Ziekenhuis - Eelde - De Punt)
Lijn 3: (Nieuw-)Roden - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Lewenborg
Lijn 4: Leek - P+R Hoogkerk - Centraal Station - Grote Markt - P+R Kardinge - Beijum
Lijn 5: (Annen - Zuidlaren -) P+R Haren - Centraal Station - Grote Markt - UMCG - P+R Euroborg - Station Europapark
Lijn 6: (Station Noord -) Vinkhuizen - Aa-Kerk - Centraal Station - Corpus den Hoorn - Martini Ziekenhuis - Hoornsemeer
Lijn 7: Station Noord - Paddepoel (zonder lus) - Aa-Kerk - Centraal Station - Coendersborg - De Wijert - Martini Ziekenhuis
Lijn 8: <ongewijzigd>
Lijn 9: Selwerd - Paddepoel (inclusief lus) - Aa-Kerk - Centraal Station
Lijn 11: <ongewijzigd>
Lijn 12: <ongewijzigd>
Lijn 13: <ongewijzigd> (of eventueel omnummering in 16?)
Lijn 15: Centraal Station - Zernike (via de ringweg)

Edit: Lijn 15 gaat natuurlijk naar Zernike en niet naar Kardinge. :oops:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 03 nov 2013, 11:12
door marlies
Ik mis de verbinding hoofstation - Zernike via de ring nog in dat lijstje?