Pagina 82 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 27 jun 2015, 10:36
door marcel.nl
Bee schreef:Er wordt nog altijd gewerkt aan een station Hoogkerk, maar het station is op dit moment niet op een goede manier in de dienstregeling te krijgen. Er wordt aan gewerkt, het moet vóór 2028 geopend zijn.
Nou dat schiet gelukkig al op, dus binnenkort kunnen we in Hoogkerk in- en uitstappen #FAIL

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jul 2015, 12:21
door gebruiker77
"Noorderzon bus – Lijn 2
Dankzij de inzet van Q-link rijdt er dit jaar een heuse Noorderzon bus door de stad. Lijn 2 rijdt tijdens Noorderzon tot vlak naar middernacht elk kwartier van Groningen Centraal Station, via Grote Markt, naar het Noorderplantsoen (en terug).
Heen: Lijn 2 vanaf Centraal Station richting Korrewegwijk. Uitstappen bij Noorderzon-halte Boteringesingel (zie plattegrond pagina 117 voor de locatie van de opstap- en uitstaphaltes)
Terug: Lijn 2 vanaf Noorderplantsoen richting Eelde-De Punt. Opstappen bij de tijdelijke Noorderzon-halte aan de Nieuwe-Ebbingestraat."
Bron: Noorderzon site, kopje bereikbaarheid.

Tijdens het Noorderzon gaat lijn 2 dus net als nu niet rijden via het Boterdiep, maar via de Boteringesingel. Lijkt mij een prima idee, vorig jaar was het kiezen tussen buslijnen 6, 9 en 2/11 die net om het Noorderplantsoen heen reden.
Een heel stuk eerder was het lijn 5 Paddepoel - Oranjebuurt die deze verbinding verzorgde.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jul 2015, 15:20
door isadora
En dan rijdt hij waarschijnlijk tot na middernacht, anders wordt het zo verwarrend allemaal.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jul 2015, 21:47
door gebruiker77
En de vervoerder heet Qbuzz en niet Qlink. ;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jul 2015, 21:55
door Nicketick
De organisatie van Noorderzon legt gewoon een subtiele hint voor Qbuzz neer :wink:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 jul 2015, 20:32
door geert4OV
Ik vind bussen ook wel iets hebben als ze zijn omgebouwd tot mobiele snackbar. Zien jullie dat ook met deze bussen gebeuren in hun volgend leven?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 21 jul 2015, 20:37
door geert4OV
https://m.youtube.com/watch?v=S5BmKRmuUB4 Maar er is volgens mij ook een in Rotterdam.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 20:13
door gebruiker77
De extra ritten naar de Korrewegwijk voor lijn 2 staan nu in de dienstregeling vermeld. Doordeweeks (hele dag 4x/uur), zaterdag (4x/uur) en tot en met zondag (vanaf de middag) tot 's avonds laat 4x/uur naar de Korrewegwijk.
De andere kant op lijken de extra ritten van lijn 2 door te rijden naar P+R Haren als lijn 5.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 24 jul 2015, 23:26
door Kevster
Dat zie ik niet in de dienstregeling staan? Alleen dat ze in de Curacaostraat beginnen (niet zo raar, daar is één van de eerst mogelijke keermogelijkheden)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 08:48
door gebruiker77
Klopt, het staat niet direct in de dienstregeling. Zoeken op halte Riouwstraat en dan zie je er een extra 2 tussen staan met bestemming P+R Haren. Omgekeerd als je bij Qbuzz P+R Haren invult zie je ook een lijn 5 met bestemming Korrewegwijk.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 08:53
door groningen
Op de Boterdiep hebben ze nu stadsuitwaarts asfalt neergelegd. Lijkt er op dat die middenparkeerstrook gaat verdwijnen. Er was sprake van een busbaan. Laat ons weer eens verrassen door onze gemeente.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 09:50
door Cpt.Iglo
groningen schreef:Op de Boterdiep hebben ze nu stadsuitwaarts asfalt neergelegd. Lijkt er op dat die middenparkeerstrook gaat verdwijnen. Er was sprake van een busbaan. Laat ons weer eens verrassen door onze gemeente.
Er was helemaal geen sprake van een busbaan op het Boterdiep, weet niet hoe je daar bij komt? De plannen zoals ze nu uitgevoerd worden liggen al enige tijd vast, en daarin zat geen busbaan.

Zie ook http://www.openlabebbinge.nl/bouwwerkzaamheden/
de ontwerpen zijn te downloaden en staan helemaal onderaan de pagina.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 14:45
door groningen
Men wilde wel bussen richting centrum over de Boterdiep voeren. Er komt wel busbaan van Bloemsingel naar Boterdiep.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/bou ... 45843.html

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 16:47
door isadora
Zijn ook twee verschillende straten toch?
De Boterdiep en het Boterdiep.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 19:56
door Cpt.Iglo
groningen schreef:Men wilde wel bussen richting centrum over de Boterdiep voeren. Er komt wel busbaan van Bloemsingel naar Boterdiep.

http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/bou ... 45843.html
Klopt, op de Kolendrift komt inderdaad een busbaan. Over het Boterdiep komen straks bussen in twee richtingen te rijden, die daarna via de Kolendrift en het nog aan te leggen 'busstation' bij UMCG Noord naar HS rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 20:59
door groningen
Dat zou dan wel betekenen dat de bushalte aan de Bloemsingel verplaatst moet worden. Zal toch niet ter hoogte van de Vrydemalaan komen. Even later heb je de Wouter van Doeverenplein halte al. Stadinkomend zie ik wel problemen. Van Kolendrift komend slaat de bus linksaf op de Boterdiep, rechtsaf Turfsingel en dan 2 keer linksaf omdat men niet meer door het centrum gaat rijden. Ook leuk is dat de halte bij de Stadschouwburg vaak door duitse reisbussen wordt gebruikt om te ontladen en te vullen. Die moeten dus even een andere plekje gaan vinden om dat te doen als "wij" er langs gaan komen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 25 jul 2015, 21:43
door Statler Rail
Waar moet de bus eigenlijk in zuidelijke richting langs de gracht gaan stoppen? Vanaf de Sint Jansstraat gezien heb je aan de noordzijde eerst meerdere uitritten van het Provinciehuis, dus pas daarna is er ruimte voor een bushalte.

Als bussen daar elkaar moeten kunnen inhalen, dan moet het wegprofiel wel flink aangepast worden. Nu passen er net twee auto's naast elkaar, maar bus+auto gaat al niet. Daarnaast lijkt het mij ook wel handig als er abri's geplaatst gaan worden. Daarnaast vraag ik mij af of dat voor fietsers wel zo'n veilige situatie gaat worden.

Wel weer typisch de gemeente Groningen: de ene chaotische situatie oplossen door een klein stukje verderop een andere chaotische situatie te creëren. Daar wordt dan vervolgens vele miljoenen aan uitgegeven, waarna men tot de ontdekking komt dat het eigenlijk een heel stom idee was om een goed gelegen ruime bushalte op een centrale locatie waar veel OV-reizigers willen wezen, te vervangen voor een krappe bushalte op een plaats waar behalve een paar provincieambtenaren niemand moet wezen. Waarna men vervolgens voor wederom miljoenen weer een oplossing gaat bedenken voor de problemen die iedereen behalve de gemeente Groningen van mijlenver zag aankomen. Één pluspunt: het is goed voor de werkgelegenheid in het Stadhuis.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 26 jul 2015, 11:28
door Kevster
Er komt een busstationnetje aan de Bloemsingel

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 08:48
door groningen
Zo de SP heeft gesproken. Men wil dus dat bussen van Beijum en Lewenborg bij de Martinitoren linksaf slaan om door de Sint Jansstraat rechtsaf de Schuitendiep op te rijden. Komend van het westen wil men nog wel door de Munnekeholm, maar staduitwaarts via de Westerhaven. Op de Boterdiep zijn tekenen van bushalte's te zien; richting Zernike/Korreweg bij Simplon en richting binnenstad bij Wigbold. De bushalte aan het begin en eind van de Boterdiep kunnen wel eens verdwijnen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 10:00
door gebruiker77
Toch is het een beetje een vreemd plan. Lijnen 3, 4, 6, 8 en 9 zullen elk 2x/uur die route rijden die meer door het centrum is. Probleem is daarbij wel dat die route dus hetzelfde moet zijn qua tijd als de route die je op de andere momenten rijdt, anders kost het alleen maar meer geld.
Daarnaast heeft men het over Selwerd en Paddepoel (lijn 9) 2x/uur de route rechtdoor het centrum. Punt is alleen dat deze lijn 2x/uur naar Zernike via Paddepoel rijdt en 2x/uur naar Station Noord via Selwerd.
Ik zou voor de duidelijkheid dan gewoon altijd door het centrum rijden als je vanuit een wijk komt, en er iets meer langs op de terugweg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 10:40
door gebruiker77
Sowieso zit je met eindpunten als Leek en Roden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 05 aug 2015, 16:19
door groningen
Het artikel staat vandaag achter de betaalmuur op de website van het DvhN.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 10:58
door Kevster
Iets buiten de stad: het OV-bureau onderzoekt of de opvulritten van lijn 50 tussen Groningen en De Punt ('s avonds en op zondag) geschrapt kunnen worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 11:48
door gebruiker77
Lijn 51 neemt deze ritten dan toch over? Dan lijkt het me wel een logische stap, zodat Onnen, Haren Station en Oosterhaar ook op zondag en in de avond een busvoorziening hebben.
Alleen het dorp Glimmen en De Punt zullen er een beetje op achteruit gaan. Ik heb niet het idee dat dat heel vreemd is, soortgelijke dorpen hebben ook geen 2x/uur dienst.
Ik pleit er dan wel voor om de aansluiting op lijn 2 ook 's avonds en op de zondag te behouden (dus dat wel de juiste ritten van 50 worden geschrapt). Daarnaast behoud je dan een scheve halfuurdienst in avond tussen Eelde en Groningen. Zeker vanwege het schuiven van lijn 2 met een kwartier, moet men niet toevallig de verkeerde ritten eruit gooien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 13:56
door Pim-AllianceB95
Waar zie jij dat staan dan? Er is vandaag wel een nieuwe versie van het bestand beschikbaar gekomen, maar ik zie daar alleen wat wijzigingen bij 't onderdeel Stad in.