Pagina 83 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 18:30
door gebruiker77
Goede vraag! Ik zoek het voor je op, ik dacht de concept dienstregeling voor 2016. Ik verzin het niet...
Welke wijzigingen zijn dan nieuw?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 18:38
door Pim-AllianceB95
Er is volgens mij een verhaaltje toegevoegd dat uitlegt waarom lijn 6 sowieso en lijn 7 mogelijk in 2016 niet gewijzigd worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 11 aug 2015, 20:25
door gebruiker77
"Door deze wijziging zullen alle ritten van lijn 51 gaan rijden via Onnen, hiermee krijgt Onnen i.p.v. een
uurdienst een halfuurdienst op werkdagen. Voor Glimmen vervalt hiermee een bus per uur op werkdagen en
houdt zij twee keer per uur lijn 50 over. Overwogen wordt nog om in de avonduren en op zondag 1 keer per
uur lijn 50 Groningen – De Punt – Assen en 1 keer per uur lijn 51 Groningen – Onnen te bieden."
Uit concept 2016, pagina 17.

Haren zal dan dus 2x per uur een bus behouden. Maar dan lijkt het mij toch best redelijk. Geen idee hoeveel er naar Onnen gaan.

Ben wel benieuwd wat ze nou met lijn 7 willen. Zou je die lijn niet relevanter kunnen maken? Bijv iets van Station Noord - Oosterpark - Ulgersmaborg? Het doorrijden naar HS is niet veel nuttig.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 04:13
door rener
onnen zitten nu veel asielzoekers en die gaan veelal met de bus. Meer reizigerspotentie dan glimmen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 15:13
door Kevster
PB Glimmen heeft een brief gehad van het OV-bureau waar ze het ook in aankondigen het te onderzoeken, de brief staat gewoon op hun site

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 17:34
door Pim-AllianceB95
O, maar dat stond een aantal maanden geleden ook al gewoon in het wijzigingsdocument.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 12 aug 2015, 22:25
door groningen
De Hess bussen rijden weer. In ieder geval de 3490 en 3492. Er reed zelfs 1 om 19.50 naar Reitdiephaven. Dus lijn 51 gaat via Onnen rijden. Gaat die dan naar Zuidlaren en Vries om de normale route weer op te pakken. Dus Haren - Vries is er dan alleen nog met een omweg en waarschijnlijk duurdere ritprijs. Gaat lijn 44 dan verdwijnen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 13 aug 2015, 00:10
door Lijn65
groningen schreef:De Hess bussen rijden weer. In ieder geval de 3490 en 3492. Er reed zelfs 1 om 19.50 naar Reitdiephaven. Dus lijn 51 gaat via Onnen rijden. Gaat die dan naar Zuidlaren en Vries om de normale route weer op te pakken. Dus Haren - Vries is er dan alleen nog met een omweg en waarschijnlijk duurdere ritprijs. Gaat lijn 44 dan verdwijnen?
Hoe kom je daar bij? Heb je de memo wel gelezen? Lijn 51 is gewoon lijn 58 met een andere route in Haren en via Onnen ipv Glimmen. En dan nog verdwijnt lijn 44 niet, want die bedient ook nog het gebied tussen Zuidlaren en Kolham.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 13 aug 2015, 16:46
door groningen
Lijn 58; die gaat dan dus via Annen, Anloo, Gasteren en Loon. Dus dan is er nog maar 1 bus per uur van Groningen naar Assen via Haren, De Punt en Vries?! Lachen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 13 aug 2015, 17:18
door gebruiker77
Lijn 50 blijft overdag 2 keer per uur, lijn 51 is een samenvoegsel van 54 en 58 en gaat dan ook 2 keer per uur rijden, zodat er een kwartierdienst ontstaat over de Hereweg.
Assen en Vries behouden de huidige bediening. De Punt gaat mogelijk in de avond en zondag terug naar 1 keer per uur lijn 50 (als lijn 51 dan 1 keer evt rijdt).
Glimmen verliest lijn 58. Enkele haltes in Haren die nu wel door 54 en 58 worden aangedaan, zullen dat niet meer worden door 51, die dan dieper het dorp in rijdt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 13 aug 2015, 19:37
door marcel.nl
Moet het voorgaande niet in dit viewtopic.php?f=33&t=11710 topic :?:
Dit zou over Groningen Stad moeten gaan
Opbouwend bedoeld

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 09:53
door CamilleKreemers
Nu is het wel zo dat de direct aangrenzende dorpen bijna in de stadsdienst geïntegreerd worden door het OV-bureau. "Stads"lijn 2 rijdt ook vanuit Groningen naar Paterswolde, Eelde en busstation De Punt. Lijn 8 rijdt naast de stad ook in Hoogkerk. Qlink is halve stadsdienst en rijdt ook tot Annen, Roden en Leek.

De grens is in de tussentijd vervaagd.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 11:41
door Soortvanhenk
lijn 50, 54 etc. horen toch echt bij de streekdienst, en voorgaande zou daarom i.m.o. bij het topic over dienstregeling GD 2016 horen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 19:25
door Pim-AllianceB95
Mwa, een paar jaar geleden was lijn 54 nog stadsdienst :P.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 14 aug 2015, 23:11
door ov'tje
Tsja, toen zat biologie nog in Haren en was het wel noodzakelijk dat de 11 af en toe doorreed. Nu zitten ze al weer enkele jaren op Zernike

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 15 aug 2015, 11:06
door Pim-AllianceB95
Ah, was dát de reden. Ik heb me altijd al afgevraagd waarom dat zo nodig aan lijn 11 moest, met gelede wagens. Dank je wel!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 15 aug 2015, 15:14
door groningen
Mwa, een paar jaar geleden was lijn 54 nog stadsdienst
Weet iemand welk dorp vroeger het eindpunt van lijn 54 was. Hint: het heeft een treinstation!

Als Glimmen in Drenthe lag, dan was een verbinding met Zuidlaren wel noodzakelijk. Vergeet niet; vroeger was er een lijn 59 die van Groningen tot Annen de huidige lijn 58 had en dan naar Eext en Gieten ging plus de dorpjes van de N34 naar Emmen. Lijn 12 was Assen - Vries - Zuidlaren - Annen en terug naar Assen. Bewoners van Glimmen kun nog altijd naar Onnen lopen en dan met de bus gaan. Loopafstand is zo'n 20 minuten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 16 aug 2015, 14:17
door Lijn65
groningen schreef:
Mwa, een paar jaar geleden was lijn 54 nog stadsdienst
Weet iemand welk dorp vroeger het eindpunt van lijn 54 was. Hint: het heeft een treinstation!

Als Glimmen in Drenthe lag, dan was een verbinding met Zuidlaren wel noodzakelijk. Vergeet niet; vroeger was er een lijn 59 die van Groningen tot Annen de huidige lijn 58 had en dan naar Eext en Gieten ging plus de dorpjes van de N34 naar Emmen. Lijn 12 was Assen - Vries - Zuidlaren - Annen en terug naar Assen. Bewoners van Glimmen kun nog altijd naar Onnen lopen en dan met de bus gaan. Loopafstand is zo'n 20 minuten.
Waarom is een verbinding tussen Glimmen een Zuidlaren noodzakelijk als Glimmen in Drenthe ligt? En wat heeft dat te maken met hoe lijn 59 en lijn 12 reden? Zowieso heeft het weinig zin om te kijken hoe de verbindingen vroeger waren. De reizigersstromen zijn tegenwoordig heel anders dan vroeger. Lopen naar Onnen is geen realistisch reisadvies. Glimmen heeft wel genoeg aan een bus per uur.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 09:21
door gebruiker77
In het DvhN vandaag een artikel over het Busvrij maken van de Grote Markt. Bijna 100 procent van de reageerders is tegen. Reacties zijn dat het fiets gedrag gevaarlijker is, dat de afstand Zuiderdiep - Grote Markt te groot is. Dat de binnenstad van iedereen is, 'megalomaan plan', afhankelijk van de bus et cetera. DvhN concludeert stof tot nadenken aangezien het college zegt plannen te willen maken met de Groninger..
Dat laatste zegt volgens mij elk college, maar vaak doet men ook wat men zelf wil: Groninger forum, de tram et cetera.
Overigens is men minder tegen het Busvrij maken van de Brugstraat. Wat mij betreft laat je daar een buslijn wel langs rijden, bijv 6 of 9.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 09:22
door groningen
Glimmen heeft wel genoeg aan een bus per uur.
Vroeger reed 1 bus van Groningen naar Assen tussen Haren en De Punt al over de A28, dus zonder Glimmen aan te doen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 10:55
door Cpt.Iglo
gebruiker77 schreef:In het DvhN vandaag een artikel over het Busvrij maken van de Grote Markt. Bijna 100 procent van de reageerders is tegen. Reacties zijn dat het fiets gedrag gevaarlijker is, dat de afstand Zuiderdiep - Grote Markt te groot is. Dat de binnenstad van iedereen is, 'megalomaan plan', afhankelijk van de bus et cetera. DvhN concludeert stof tot nadenken aangezien het college zegt plannen te willen maken met de Groninger..
Dat laatste zegt volgens mij elk college, maar vaak doet men ook wat men zelf wil: Groninger forum, de tram et cetera.
Op elke site met regionaal nieuws reageren eigenlijk alleen tegenstanders is mijn ervaring. Ik ben zelf voorstander van een busvrije Grote Markt, maar ik voel totaal geen behoefte om te reageren op een dergelijk artikel. Juist omdat er weer termen voorbij komen als 'prestigeproject', 'megalomaan plan' en andere ondoordachte reacties. Met de tram, het Forum en de Zuidelijke Ringweg zag je dezelfde soort reacties. Bij mensen die dergelijke termen gebruiken zonder dit fatsoenlijk te onderbouwen, voel ik al geen behoefte om te reageren. Daar valt gewoon geen discussie mee te voeren.

Ik geloof best dat een groot deel tegen is, en misschien zelfs wel een meerderheid. Maar ik vind daarnaast dat een overgroot deel van de inwoners van een stad alleen kijken naar hun eigen situatie of hun omgeving, zonder echt rekening te houden met de belangen van de stad.

Waar heb je dat artikel gezien trouwens? Op de website van DvhN zie ik niets staan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 11:11
door CamilleKreemers
Ik zie bij de brugstraat dan ook meer problemen met kruisend verkeer dan bij de Oostersingel/Gelkingestraat. Ik denk sowieso niet dat het rijtijdneutraal gaat gebeuren.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 11:33
door Karrs
Hallo!

Is het sowieso niet funest voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling, om bussen over de Diepenring te laten rijden? De bussen die door de binnenstad komen, rijden nu nog over een min of meer vrije baan en door straten waar ze toch maar maximaal 15km/u (schatting) kunnen rijden. Daarvan zijn de tijden nog aardig voorspelbaar, maar wat gebeurt er als ze over de Diepenring komen, tussen de rest van 't verkeer in? Minder betrouwbare dienstregeling = minder aantrekkelijk OV = minder reizigers..

Ben an sich wel voor een busvrije GM en Brugstraat, maar alleen als daar wat anders voor in de plaats komt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 17 aug 2015, 18:59
door gebruiker77
Cpt.Iglo schreef:
gebruiker77 schreef:In het DvhN vandaag een artikel over het Busvrij maken van de Grote Markt. Bijna 100 procent van de reageerders is tegen. Reacties zijn dat het fiets gedrag gevaarlijker is, dat de afstand Zuiderdiep - Grote Markt te groot is. Dat de binnenstad van iedereen is, 'megalomaan plan', afhankelijk van de bus et cetera. DvhN concludeert stof tot nadenken aangezien het college zegt plannen te willen maken met de Groninger..
Dat laatste zegt volgens mij elk college, maar vaak doet men ook wat men zelf wil: Groninger forum, de tram et cetera.
Op elke site met regionaal nieuws reageren eigenlijk alleen tegenstanders is mijn ervaring. Ik ben zelf voorstander van een busvrije Grote Markt, maar ik voel totaal geen behoefte om te reageren op een dergelijk artikel. Juist omdat er weer termen voorbij komen als 'prestigeproject', 'megalomaan plan' en andere ondoordachte reacties. Met de tram, het Forum en de Zuidelijke Ringweg zag je dezelfde soort reacties. Bij mensen die dergelijke termen gebruiken zonder dit fatsoenlijk te onderbouwen, voel ik al geen behoefte om te reageren. Daar valt gewoon geen discussie mee te voeren.

Ik geloof best dat een groot deel tegen is, en misschien zelfs wel een meerderheid. Maar ik vind daarnaast dat een overgroot deel van de inwoners van een stad alleen kijken naar hun eigen situatie of hun omgeving, zonder echt rekening te houden met de belangen van de stad.

Waar heb je dat artikel gezien trouwens? Op de website van DvhN zie ik niets staan.
Dit artikel stond op de voorpagina van de Groningen stad editie van vandaag. Ze hadden eerder al gevraagd of mensen reacties wilden sturen over het busplan, en het plan van de SP wat hier op het forum ook wel eens is gepresenteerd (2x/uur vanaf enkele wijken en dan een lusje centrum in één richting --> wat dus al niet kan, omdat Lewenborg/Beijum aan Leek/Roden vastzitten).
Ik weet niet of je kunt stellen dat er niet rekening wordt gehouden met de belangen van de stad. De meerderheid van de mensen reist immers nog steeds naar het centrum met de fiets. Althans ooit zo'n onderzoek met alle verkeersbewegingen. Dus die denken niet alleen aan zichzelf, lijkt mij?
Daarnaast ben ik het eens dat je niet zo maar een stempel moet plakken op plannen zonder een dergelijke onderbouwing. Een prestigeproject is het vrees ik echter wel? Er is een plan gekomen en daar komt nu wat inspraak op, maar volgens mij had je beter de andere weg kunnen bewandelen. Nu D66 de grootste partij in de stad is geworden (ten koste van de PvdA) lijken ze toch echt even een verandering willen realiseren die over een aantal jaar nog zichtbaar is. Daarnaast had je ook kunnen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het centrum te verbeteren met inbegrip van bus over de Grote Markt, en door niet Q-link onderuit te halen. (Overigens was ik wel voor een stadstram naar P+R Kardinge)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 aug 2015, 19:40
door Qbuzzie
Vandaag zag ik voor het eerst graafmachines staan bij het Hoofdstation. Volgens mij heeft dit te maken met de bustunnel die onder de sporen komt te liggen. Ook ligt er al een verhard stukje weg dat wat hoger ligt dan de rest vanwege de brug die bij de spoorwegovergang komt te liggen. Ik zal proberen morgen een foto te maken :) dus ze gaan eindelijk beginnen :D