Pagina 84 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 aug 2015, 20:54
door groningen
Die treinverkeersleiding aan de westzijde van de Emmaviaduct?! Zit die niet een beetje in de weg voor de busbaan komend vanaf de Koeriersterweg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 aug 2015, 21:04
door Qbuzzie
groningen schreef:Die treinverkeersleiding aan de westzijde van de Emmaviaduct?! Zit die niet een beetje in de weg voor de busbaan komend vanaf de Koeriersterweg.

Als ik de situatie zie zoals die er nu bij ligt gaan de bussen precies om het gebouwtje rijden. Dus het gebouwtje ligt niet in de weg :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 00:00
door groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 01:12
door Lijn65
Qbuzzie schreef:Vandaag zag ik voor het eerst graafmachines staan bij het Hoofdstation. Volgens mij heeft dit te maken met de bustunnel die onder de sporen komt te liggen. Ook ligt er al een verhard stukje weg dat wat hoger ligt dan de rest vanwege de brug die bij de spoorwegovergang komt te liggen. Ik zal proberen morgen een foto te maken :) dus ze gaan eindelijk beginnen :D

Heeft niks te maken met de bustunnel, die komt er pas in 2018. Er wordt nu gewerkt aan de verlenging van de busbaan van de Paterswoldseweg naar het Emmaviaduct. Er komt een tijdelijkebrug over de Paterswoldseweg, daarom ligt de busbaan daar hoger. Op de website van de gemeente staat meer info: http://gemeente.groningen.nl/hoogkerk/b ... on-3e-fase

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 15:57
door Kevster
Er is een hek aangebracht bij het verkeersleidinggebouwtje, en dat verraadt dat de busbaan vlak langs dat pand komt te liggen. Vervolgens gaat het vlak langs het hek van het huidige opstelterrein met een boog langs de rand van de parkeerplaats aan de Zaanstraat naar de uitrit bij het Emmaviaduct.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 21 aug 2015, 16:04
door Nicketick
Op de website van de gemeente is een PDF te downloaden met een kaart met de toekomstige situatie.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 19:51
door gebruiker77
Voor geïnteresseerden: de evaluatie van de opheffing van lijn 4 Oosterpark en lijn 5 Hortusbuurt/Paddepoel.
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... %202016%22

lijn 4
Minder verkeersbewegingen door de wijk, wel meer naar het Hoofdstation (al kunnen dat best eens studenten zijn die voorheen naar de oude lijn 3 en 6 liepen).
lijn 5
Ook meer bewegingen naar het Hoofdstation en minder naar het centrum.
Het aantal incheckers vanuit de Hortusbuurt was in 2014 12% lager dan in 2013. Al wijt men dat ook aan het feit dat lijn 2 en lijn 11 in 2014 1,5 maand niet door de Nieuwe Ebbingestraat zijn geweest (dat kan ik me overigens helemaal niet herinneren?).

Daarnaast heeft men in het stuk over de wijzigingen rondom lijn 7. Ze stellen dat het geld beter gebruikt kan worden voor Q-link 1 en Q-link 5.
Interessant is daarbij dat men gebruik kan maken van lijn 61 én "lijn 65 gaat 2 keer per uur rijden", zodat een kwartierdienst ontstaat.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 20:42
door Pim-AllianceB95
Dat zullen dan wel van die tussenritten tot Kardinge zijn, die lijn 61 nu ook heeft op zaterdagochtend. Het aantal reizigers in de Oosterparkwijk moet wel heel groot zijn, wil ik daar de meerwaarde van inzien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 20:52
door CamilleKreemers
Is hier de bedoeling dat de hele route Zoutkamp - Groningen 2x/uur zou gaan rijden of alleen het stuk Kardinge - HS? Ik zie de meerwaarde wel in 2x/uur lijn 65 Zoutkamp - Groningen, zodat de lintbebouwing tussen Zoutkamp en Winsum een frequentere verbinding krijgt en het niet uitmaakt, welke trein je pakt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 21:20
door gebruiker77
Ik denk dat je met vanaf 13 uur 2x/u een heel redelijk verbinding biedt naar Zoutkamp en Winsum. Uitgaande van de exploitatie kosten van 500.000 van lijn 7, waar mede de investeringen van lijn 1 en 5 vandaan moet komen, kan ik me nauwelijks voorstellen dat je daar een hele lijn 65 van 2x per uur van kan betalen.
Een 4x/ u dienst van 61 en 65 is daarmee zelfs een verbetering voor de Oosterparkwijk. Of dat inderdaad nodig is, is een tweede. Ik denk het eigenlijk niet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 21:22
door CamilleKreemers
vanuit aansluitingen kijkende is lijn 65 wel beter met de treinaansluiting dan lijn 61. Mocht je dat willen verbeteren, zou 2x/uur P+R Kardinge - Hoofdstation beter zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 21:36
door groningen
Dat zullen dan wel van die tussenritten tot Kardinge zijn, die lijn 61 nu ook heeft op zaterdagochtend.


Ja vlak na 8 uur. Was er ook verbaasd over. Vertrek is om 8.10, wacht op Kardinge 2 minuten en is om 8.41 weer terug op het station. Het vreemde is dat 9 minuten later er een bus naar Uithuizen rijdt.

Dan weet ik ook van een streekbus die al op het transferium van Hoogkerk stopt (vanuit Groningen). Weet alleen niet hoe laat en welke lijn het is.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 07 sep 2015, 22:32
door Pim-AllianceB95
Lijn 86, maar die is voor de sociale werkplaats.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 08 sep 2015, 14:31
door Cpt.Iglo
Ze zijn vorige week begonnen met het herinrichten van de Oostersingel. De werkzaamheden moeten medio december klaar zijn.

Boterdiep, Kolendrift en Oostersingel zijn dus voor de zomer volgend jaar klaar voor de nieuwe dienstregeling, maar weet iemand hoe het zit met overstappunt UMCG Noord? Wanneer beginnen ze hiermee en zijn er al ontwerpen beschikbaar?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 22:53
door gebruiker77
Uit een analyse van nut en noodzaak van het transferium bij De Punt blijkt dat men een kleiner geheel wilt dan gepland. Verplaatsen van het busstation De Punt naar de A28 wordt geadviseerd. Het aantal parkeerplekken bij de carpool zou 200 moeten worden, met mogelijkheid van uitbreiding tot 500. Goed bereikbaar per fiets en daarnaast een koppeling van de lijnen 2 en 50 aan Q-link 5, zodat een snelle verbinding met het vliegveld GAE ontstaat.
Lijkt een beetje op het idee van Kevster van het doortrekken van Q-link 5 naar GAE. Ik denk dat dit toch een verbetering is voor de bereikbaarheid van het vliegveld, zonder dat het nodig is om de huidige lijn 2 aan te passen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 16 sep 2015, 23:58
door groningen
Het vliegveld heeft geen extra buscapaciteit nodig. Waarom wordt er zo veel waarde aangehecht.

Ga je voor dit aanbod je hele busvervoer overhoop halen?
Vrijdag 18 september 2015
08:50 CAI805 Bodrum
12:00 WX9361 Dublin
15:25 HV216 Tenerife
15:45 OR730 Antalya
15:45 OR730 Rotterdam
15:50 W61643 Gdansk
17:15 BE6036 Londen S'end
19:00 HV392 Faro

Welke bus sturen we dan naar Zuidlaren en Annen als lijn 5 naar "de" luchthaven gaat?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 17 sep 2015, 11:48
door geert4OV
Je zou ook Qliner 312 een kleine slinger kunnen geven ter hoogte van de afslag naar het vliegveld en dan de slinger bij Annen laten vervallen, maar ja daar profiteert de provincie van en dat kan natuurlijk niet :lol:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 17 sep 2015, 12:44
door gebruiker77
groningen schreef:Het vliegveld heeft geen extra buscapaciteit nodig. Waarom wordt er zo veel waarde aangehecht.

Ga je voor dit aanbod je hele busvervoer overhoop halen?
Vrijdag 18 september 2015
08:50 CAI805 Bodrum
12:00 WX9361 Dublin
15:25 HV216 Tenerife
15:45 OR730 Antalya
15:45 OR730 Rotterdam
15:50 W61643 Gdansk
17:15 BE6036 Londen S'end
19:00 HV392 Faro

Welke bus sturen we dan naar Zuidlaren en Annen als lijn 5 naar "de" luchthaven gaat?


Het betreft een extra stop bij het verplaatste busstation De Punt van de bussen die naar Zuidlaren - Annen rijden, neem ik aan.

Ik ben het met je eens dat het aanbod vluchten zeer laag is, alsmede de kostendekkingsgraad. Als de subsidie op een lijn als Gdansk straks verdwijnt, dan zullen de prijzen ook weer stijgen.
Overigens is een reductie van de reistijd van 40 naar 30 minuten niet meteen een reden om massaler vanaf Eelde Airport te vliegen. Ik zie trouwens wel aardig wat Eeldenaren vanuit de kom met de bus reizen naar het vliegveld. Vaak zijn dat reizigers die voor de eerste keer reizen met OV-chipkaarten :lol:.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 19 sep 2015, 09:54
door Qbuzzie
De vordering aan de busbaan bij Groningen Hoofdstation vorderen snel:Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 19 sep 2015, 11:54
door Bjarte
groningen schreef:Het vliegveld heeft geen extra buscapaciteit nodig. Waarom wordt er zo veel waarde aangehecht.

Ga je voor dit aanbod je hele busvervoer overhoop halen?
Vrijdag 18 september 2015
08:50 CAI805 Bodrum
12:00 WX9361 Dublin
15:25 HV216 Tenerife
15:45 OR730 Antalya
15:45 OR730 Rotterdam
15:50 W61643 Gdansk
17:15 BE6036 Londen S'end
19:00 HV392 Faro

Welke bus sturen we dan naar Zuidlaren en Annen als lijn 5 naar "de" luchthaven gaat?


Voor de duidelijkheid, lijn 5 gaat niet naar de luchthaven. Het betreft een extra stop voor lijn 5 op de nieuwe locatie van busstation/P+R De Punt. Hier wordt een soepele aansluiting geboden op lijn 2 van en naar de luchthaven en lijn 50. Het is niet ondenkbaar dat de luchthaven de komende jaren gaat groeien, dan kun je maar beter nu alvast een goed plannen hebben liggen.

Ik zie 7 vluchten staan in je voorbeeld, dat is dus al een potentieel reizigersaantal van ongeveer 1600 reizigers.

Voor wie de hele nut+noodzaak analyse van P+R de Punt wil lezen, veel plezier: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... NOLgLC4qog

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 11:36
door geert4OV
Bjarte schreef:


Voor wie de hele nut+noodzaak analyse van P+R de Punt wil lezen, veel plezier: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... NOLgLC4qog


De Qliners worden wel aangestipt, maar niet verder meegenomen in de analyse... Slecht!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 16:24
door Cpt.Iglo
Vraagje; hoe zit het nu eigenlijk met de nieuwe bussen die aangeschaft zouden worden?

En de nieuwe Qlink-lijn, hoe zit het daarmee? Wordt dit de roze lijn onder een nieuw nummer (7?) van Delfzijl via UMCG naar P+R Haren ter vervanging van lijn 140?

En welke bussen gaan er straks rijden op de nieuwe lijn 1? In het weekend en in de vakanties worden de dubbelegelede bussen niet ingezet, dus ik mag aannemen dat er ook weer nieuwe "groene" bussen bij komen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 20:54
door Pim-AllianceB95
Ik vermoed niet dat men bussen in het groen gaat steken om ze alleen op zaterdag in te zetten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Grokningen-Stad

Geplaatst: zo 20 sep 2015, 22:28
door Soortvanhenk
Cpt.Iglo schreef:Wordt dit de roze lijn onder een nieuw nummer (7?) van Delfzijl via UMCG naar P+R Haren ter vervanging van lijn 140?


Volgens het document dienstregeling 2016 blijft lijn 140 voorlopig lijn 140, en ook de nieuwe ritten naar P+R Haren gaan onder lijn 140 rijden. Die nieuwe Q-linklijn zal dan een andere zijn, wellicht lijn 2?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 21 sep 2015, 08:51
door Pim-AllianceB95
Die nieuwe Q-linklijn kwam er toch alleen als er ook nieuwe bussen werden aangeschaft? Die nieuwe bussen worden alleen aangeschaft als de concessie wordt verlengd, en dat is nog onzeker.