Pagina 85 van 103
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Grokningen-Stad
Geplaatst: ma 21 sep 2015, 13:03
door gebruiker77
Soortvanhenk schreef:Cpt.Iglo schreef:
Wordt dit de roze lijn onder een nieuw nummer (7?) van Delfzijl via UMCG naar P+R Haren ter vervanging van lijn 140?
Volgens het document dienstregeling 2016 blijft lijn 140 voorlopig lijn 140, en ook de nieuwe ritten naar P+R Haren gaan onder lijn 140 rijden. Die nieuwe Q-linklijn zal dan een andere zijn, wellicht lijn 2?
Ik hoop en niet en zal het ook echt onverstandig vinden als lijn 2 de volgende Q-link lijn wordt, en dat komt vooral door het strekken van de route in Eelde. De noodzaak voor de Q-link lijn lijkt mij ook minder nu er waarschijnlijk een nieuw busknooppunt bij De Punt komt waar 2 en 5 op elkaar gaan aansluiten. Dat is een mooi begin voor een snelle verbinding met het vliegveld. Mocht lijn 2 Q-link worden, dan 'concurreert' die lijn ook weer met de andere. De mensen voor het lusje Spierveen kunnen dan ook via De Punt en A28 naar Groningen reizen.
Idealiter: huidige lijn 2 behouden, in combinatie met mogelijk 2 ochtendritten van lijn 6 doorgetrokken. Wellicht kan lijn 6 dan voortaan 2 keer tot Martini Zkhs rijden en 2 keer door naar Hoornsemeer. (Het lijkt wel of het aantal mensen dat daar opstapt steeds minder wordt....). Tijdens de procedure van de Zuidelijke Ringweg kan via de route van 650 worden gereden.
Het lijkt mij juist wel verstandig om van de lijn 140 een Q-link lijn te maken, omdat hier veel kilometers op zitten en er echt veel reizigers gebruik van maken in de spits. Het OVB onderzoekt al of de huidige route van lijn 140 aansluit bij de reizigers; het zal me daarom niets verbazen als dat juist wel een Q-link wordt. Dat is hier toch ook wel eens besproken? Als Q-link roze?
Alleen vraag ik me af in hoeverre het OVB zelf al weet wat ze willen, mede door het schrappen van de bussen door het centrum. Een voorheen rode Q-link lijn 6 is daarmee een stuk onlogischer: als je vanaf de Paterswoldseweg rijdt naar het Station en vervolgens over de Eeldersingel weer terug moet, dan wordt het wel echt een heel geslinger. Je zou die lijn dan wellicht wel aan Delfzijl/Ten Boer kunnen koppelen, hoef je niet te keren op station.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: ma 21 sep 2015, 17:09
door waldo79
Bjarte schreef:
... 7 vluchten ... dat is dus al een potentieel reizigersaantal van ongeveer 1600 reizigers.
Ga je er dan niet stiekem vanuit dat 100% van de passagiers in die vliegtuigen met de bus komt
Dat zou ik erg optimistisch vinden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: ma 21 sep 2015, 17:18
door Bjarte
waldo79 schreef:Bjarte schreef:
... 7 vluchten ... dat is dus al een potentieel reizigersaantal van ongeveer 1600 reizigers.
Ga je er dan niet stiekem vanuit dat 100% van de passagiers in die vliegtuigen met de bus komt
Dat zou ik erg optimistisch vinden.
Daarom staat er ook 'potentieel'
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: di 22 sep 2015, 22:25
door groningen
Aflevering 13 van Komen&Gaan gaat over Hoogwaardig Openbaar Vervoer, ook wel HOV genoemd: nieuwe snelle busverbindingen tussen stad en regio. We laten zien wat Hoogwaardig Openbaar Vervoer is en wat voor maatregelen er in en rond de stad worden genomen om deze bussen zo vaak en zo snel mogelijk te laten rijden.
https://www.youtube.com/watch?v=UNHjsSL-a3k
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 23 sep 2015, 10:47
door Kevster
De busbaan begint nu echt vorm te krijgen tussen Paterswolseweg en station. Aannemer Hegeman is nu ook begonnen met de bouw van de bus over het Noord-Willemskanaal. Straks liggen er dus drie bruggen naast elkaar; voor de fiets, het spoor en de bus.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 23 sep 2015, 12:25
door bartjemestrom
Wat ik begreep is dat de brug van de busbaan niet geopend kan worden. Al zou dat vreemd zijn als die busbaan daar vast komt te liggen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 23 sep 2015, 13:45
door JeroenSpock
Nou ja, als hij maar hoog genoeg is hoeft dat ook niet.
Maar ik heb daar ook wel eens een aardig grote gastanker zien varen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 23 sep 2015, 16:31
door Nicketick
Deze impressie staat op de website aanlegbusbaan050west.nl, lijkt erop dat ie wel open kan dus, maar met een staande mast gaat je niet meer lukken.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 23 sep 2015, 17:50
door Pim-AllianceB95
Dat werd sowieso al moeilijk zodra je bij de Van Ketwich Verschuurbrug aankwam, hoewel de kleinere zeilboot daar nog wel onderdoor zou kunnen.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: vr 25 sep 2015, 22:37
door groningen
Goed nieuws in het DvhN van het vliegveldfront:
Prijsvechter Flybe gaat met ingang van 25 oktober extra vluchten uitvoeren op de lijn Eelde-Londen Southend.
Op dinsdag en donderdag vertrekt om 10.00 uur een tweede vlucht. De andere zes vluchten (dagelijks behalve zaterdag) blijven gehandhaafd op 17.30 uur. Voorlopig zijn de extra vluchten gepland tot en met 26 maart 2016. De extra terugvluchten vanaf Londen Southend vertrekken dinsdags en donderdags om 07.15 uur.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 18:52
door groningen
Leuk he gisteren; had men de Oosterstraat in Groningen voor 1 of dubieus feestje afgesloten. Vermoed dat de gemeente onderzoek heeft gedaan naar de "positieve" effecten van geen bus meer door de Oosterstraat.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 19:18
door Cpt.Iglo
groningen schreef:Leuk he gisteren; had men de Oosterstraat in Groningen voor 1 of dubieus feestje afgesloten. Vermoed dat de gemeente onderzoek heeft gedaan naar de "positieve" effecten van geen bus meer door de Oosterstraat.
Het effectief was zeer positief, want er werd direct feest gevierd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: zo 27 sep 2015, 20:50
door bartjemestrom
Wat een geklaag. :? Er was een kramerie georganiseerd in de Oosterstraat.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: ma 28 sep 2015, 13:09
door isadora
Een kramerie,...........bleeeegghhh, wat klinkt dat oubollig origineel, sorry hoor.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 25 nov 2015, 10:46
door Cpt.Iglo
Is er eigenlijk al wat meer bekend omtrent de plannen voor knooppunt UMCG-noord, zoals impressies en planning? Oostersingel is volgende maand klaar, Boterdiep en Kolendrift komend voorjaar. Zo langzamerhand zou er nu wel wat meer bekend moeten zijn lijkt me.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: wo 25 nov 2015, 18:45
door Nicketick
Ik dacht ergens gezien te hebben dat Boterdiep 4 december klaar zou zijn omdat lijn 11 vanaf ingang nieuwe dienstregeling ook alweer de oude route rijdt..
In ieder geval is op deze tekening van de gemeente
een stukje busbaan Kolendrift ingetekend. Voor de rest kan ik eigenlijk ook niets vinden.
Edit: Nog even gezocht op de website van de Gemeente Groningen, en dit beantwoordt waarschijnlijk je vraag:
http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... rebrug.pdf
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 11:07
door gebruiker77
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102605/ ... um-De-Punt
In januari volgt waarschijnlijk een besluit over het verkleinde transferium, waar ook Q-link 5 lijkt te gaan stoppen. Overigens zal het natuurlijk wel gevolgen hebben voor de rijtijden van lijn 2, 5 en 50. Voor lijn 5 betekent het het afgaan van de snelweg, lijn 2 moet verder rijden. Ook voor lijn 50 wordt het halen van aansluitingen krapper. In hoeverre het transferium nodig is als extra parkeerplaats voor het vliegveld weet ik niet.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 11:16
door Pim-AllianceB95
Waarom wordt voor lijn 50 het halen van aansluitingen krapper?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 11:28
door gebruiker77
In de huidige situatie rijdt lijn 50 zo het busstation op, en kan het er zo weer af. Het is nu heel efficiƫnt naast de weg. Het transferium komt toch iets verder van de weg?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 11:50
door Pim-AllianceB95
Ja, maar als het dienstregelingtechnisch niet past kun je voor de overstap van 50 op 2 natuurlijk gewoon, al dan niet gereconstrueerd, de huidige locatie gebruiken.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 17:26
door Nicketick
Als je van de op en afritten langs de snelweg een Haarlemmermeer aansluiting maakt en op de plaats van de Carpool een nieuw busstation aanlegt is er toch nauwelijks een probleem lijkt me? Lijn 5 kan dan langs de snelweg stoppen en 2 & 50 op een nieuw busstationnetje.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: do 26 nov 2015, 19:51
door Pim-AllianceB95
Het probleem zit hem dan misschien net in de twee keer een halve minuut die je moet overbruggen als je vanuit Vries via het busstation naar de Airport wilt. En daar kan ik me iets bij voorstellen, want de overstap is in de spits nu al niet al te ruim.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: vr 27 nov 2015, 20:08
door Qbuzzie
Sinds een poosje is er ook een melding van de nieuwe dienstregeling te vinden op de TFT schermen in de bus.
https://twitter.com/JelmereH/status/669841439082356736
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: ma 28 dec 2015, 11:56
door Cpt.Iglo
Ik hoorde vandaag dat de verlenging van de concessie rechtsgeldig is verklaart door de rechter. Kan het nog nergens terug vinden, maar zal binnenkort vast wel nieuws over naar buiten gebracht worden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Geplaatst: ma 28 dec 2015, 12:06
door JeroenSpock
Staat ook op Qbuzz intranet, we gaan nog even door tot 2019 :)