Pagina 92 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 apr 2016, 20:48
door JeroenSpock
Ik heb tekeningen gezien waarop die busbaan is door getrokken tot de taxi plaats. Nu heb je er niet veel aan als er een 315 op de halte staat.
En bij gelijktijdig groen met de auto's gaat er een keer een CapaCity of een Qliner met zijn kont een auto de stoep op vegen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 23 apr 2016, 22:33
door gebruiker77
Lijn 315 kan toch ook gewoon een perron krijgen waar andere Q-liners ook vertrekken?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 18:54
door Cpt.Iglo
Is er eigenlijk al wat meer bekend over de nieuwe bussen die dit jaar moeten gaan rijden? Wanneer kunnen we deze verwachten?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 13:19
door Michael
De 45 nieuwe Citaro LE's zouden vanaf de zomervakantie in gaan stromen. Wanneer de 15 nieuwe gelede Qlink Citaro's geleverd worden is mij niet bekend. Wellicht in dezelfde periode. Er zouden ook nog 2 elektrische bussen komen. Zijn alleen nog niet besteld. En Qbuzz zou bezig zijn met 2 waterstofbussen waarvan de aanschaf in een vergevorderd stadium zou zijn.

Ik kreeg dit van de week toevallig doorgestuurd.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 20:41
door Nicketick
Voor de mensen die geinteresseerd zijn, een foto van de nieuwe situatie op het Hoofdstation. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de stopstreep voor auto's naar achteren gaat omdat een CapaCity of Integro er eentje gepakt heeft in de zijkant.
Afbeelding

Overigens zijn ze vandaag ook begonnen met het asfalteren van de verlenging van de HOV-West. Zag er bijzonder uit door alle stoom die er met dit koude en natte weer vanaf kwam.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 25 apr 2016, 23:42
door JeroenSpock
Nu nog even de software aanpassen zodat de 9 oog ook wit geeft als de bussen vanaf het station uit rijden. Hij gaat nu samen met het groene licht voor de auto's.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 13:47
door Kevster
Flinke wijzigingen gepland voor de nieuwe dienstregeling. Onder meer lijn 6 als Q-link naar Delfzijl, directe ritten naar het vliegveld bij lijn 2 in en in 2018 onder meer lijn 8 als ringlijn in de stad.

http://www.ovnieuwsuitgroningen.nl/2016 ... r-delfzijl

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 13:53
door gebruiker77
Interessant! Wordt er bedoeld dat lijn 8 dan echt rechtstreeks rijdt via de ringweg? Die verbinding is er toch al met lijn 189? De lijn naar het Hoornsemeer wordt dan wellicht vernummerd naar lijn 7? Eelde - De Punt zou dan vast ook wel binnenkort het nummer 2 verliezen, aangezien lijnen 1, 3, 4, 5 en 6 straks allemaal Q-link lijnen zijn..

Is dat document van het OV-bureau ook ergens te vinden?
Ja, hier: http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin/sho ... s_2017.pdf

Lijn 9 die voortaan de route De Wijert - Vinkhuizen krijgt, en Paddepoel dus vast aan Hoornsemeer denk ik dan? Lijn 8 niet meer via Laan Corpus den Hoorn maar via de Van Iddekingeweg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 16:52
door Jorn

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 20:53
door Zonnig
Zie dat Groningen lijn 315 's avonds via Drachten laten rijden.
Dat gaat minimaal 10 extra reistijd kosten en dat kan alleen maar komen door eerder te vertrekken uit Groningen.
M.a.w. Groningen gaat hiermee voorbij aan de extra reistijd op de HOV-lijn Groningen - Heerenveen - Emmeloord.
Daar zal de Provincie Friesland niet blij mee zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:04
door Milco
Michael schreef:De 45 nieuwe Citaro LE's zouden vanaf de zomervakantie in gaan stromen. Wanneer de 15 nieuwe gelede Qlink Citaro's geleverd worden is mij niet bekend. Wellicht in dezelfde periode. Er zouden ook nog 2 elektrische bussen komen. Zijn alleen nog niet besteld. En Qbuzz zou bezig zijn met 2 waterstofbussen waarvan de aanschaf in een vergevorderd stadium zou zijn.

Ik kreeg dit van de week toevallig doorgestuurd.
Nieuwe bussen? Wat mis ik? Qbuzz GD had een tijd geleden toch juist een boel bussen teruggebracht naar Mercedes? Komen de nieuwe bussen erbij, of ter vervanging van wat huidige bussen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:09
door Michael
Ik zou het verder niet weten wat er met het al bestaande materieel gaat gebeuren.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:36
door JeroenSpock
15 x MB Citaro G, Qlink roze, nieuw.
45 x MB Citaro LE, 45 'oude' LE's inruilen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:38
door Milco
Oké, dat wist ik niet. Wel best zonde, de huidige wagens zijn nog niet zo oud. :?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 23:15
door nielsie600
Eind dit jaar ook al 7 jaar.. ik hoorde trouwens dat ze naar Utrecht zouden gaan. Maar of dit waar is?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 23:23
door Cpt.Iglo
JeroenSpock schreef:15 x MB Citaro G, Qlink roze, nieuw.
45 x MB Citaro LE, 45 'oude' LE's inruilen.
Geen nieuwe bussen op lijn 5 en 1(1)? Dat vind ik wel weer opmerkelijk, vervang dan die bussen ook meteen zodat je bij een volgende vernieuwing niet steeds met verschillend materieel zit.

Aan de andere kant, 15 bussen voor alleen de nieuwe lijn 6 is waarschijnlijk ook wel veel. En dan zouden er ook nog bussen op waterstof op dit traject moeten gaan rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 28 apr 2016, 23:51
door sirvinniei
Rechtvaardigen de frequenties van 140 wel het omzetten naar Qlink?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 00:03
door Lijn65
sirvinniei schreef:Rechtvaardigen de frequenties van 140 wel het omzetten naar Q-link?
140 rijdt elke 10 minuten in de ochtend- en elke 15 minuten in de middagspits. In de daluren 2 keer per uur. Vergelijkbaar met lijn 5 dus. Q-link kent overigens geen pakket met eisen over minimale frequenties. Het gaat over frequente lijnen die met hoogwaardig materieel (met Wifi en airco) gereden worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 00:13
door Cpt.Iglo
Ook interessant: Scharmer, Harkstede, Engelbert en Middelbert krijgen vanaf 2018 2(!) keer per uur een verbinding met de stad in de vorm van lijn 5. De overige 2-4 keer per uur rijdt deze dan door naar Meerstad. Lijn 78 vervalt en gaat dan op in lijn 178.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 10:55
door JeroenSpock
nielsie600 schreef:Eind dit jaar ook al 7 jaar.. ik hoorde trouwens dat ze naar Utrecht zouden gaan. Maar of dit waar is?
Daarom heb ik er 'inruilen' bij gezet, want voor GD is dat wel het geval.
En inderdaad jammer, die LE's zijn fijne bussen en niet oud voor een bus. Had vorige week één mee met 600.000 km.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 12:57
door Avanti050
Kevster schreef:Onder meer lijn 6 als Q-link naar Delfzijl
Ik mag dan toch hopen dat ze op deze verbinding wel bussen met streekstoelen gaan inzetten. Op zo'n afstand hoort absoluut streekcomfort naar mijn mening.

Ik vind het sowieso al een gemiste kans dat dit bij de huidige Q-linkbussen niet het geval is, zeker voor (potentiële) reizigers die dagelijks op en neer reizen van plaatsen als Zuidlaren/Leek/Roden naar Groningen zijn dat toch zaken die het verschil kunnen maken in de keuze om al dan niet vast de bus te pakken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 13:10
door JeroenSpock
Helemaal als je bedenkt dat die mensen uit een Qliner zijn gehaald en nu met een stadsbus moeten reizen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 13:19
door gebruiker77
Desondanks groeiden al deze lijnen de afgelopen jaren met tientallen procenten. Blijkbaar is dit toch niet zo groot probleem.
Al krijgen wat mij betreft ook alle andere stadsbussen de streek stoelen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 20:18
door CamilleKreemers
Ik denk dat de rechtstreekse verbinding meer wervend was dan de zitstoelen. Wellicht komt er in de nieuwe bus betere zetels.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 21:50
door JeroenSpock
Die komen er ook inderdaad