Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
Berichten: 312
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014, 17:22
Locatie: Veendam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor JeroenSpock » Za 10 Sep 2016, 22:53

Foto's gemaakt Niels?

Maandag gaan er waarschijnlijk 2 op dienst, willekeurige lijnen waar geleed nodig is. Ik denk de 3450 en 3456

nielsie600
Berichten: 181
Lid geworden op: Ma 11 Nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor nielsie600 » Zo 11 Sep 2016, 09:39

Jazeker, zijn te vinden op link

Ze zouden toch eerst op lijn 11 gaan rijden?

gebruiker77
Berichten: 799
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor gebruiker77 » Zo 11 Sep 2016, 10:33

Mooie foto, mooie bus met streek stoelen! Dat wordt ongetwijfeld een succes.
Dat lichtpaarse lijkt veel op de kleur die lijn 9 in het begin had (nu is de kleur donkerder).

JvD.
Berichten: 33
Lid geworden op: Di 18 Feb 2014, 19:07

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor JvD. » Ma 19 Sep 2016, 20:23

Inmiddels de 3247 in Shuttlebus-outfit op lijn 100 gezien. *bus*

ov'tje
Berichten: 260
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor ov'tje » Wo 02 Nov 2016, 10:55

Het busstation wordt verplaatst naar de zuidzijde van het treinstation. De bedoeling is dat alle haltes aan een langgerekt perron komen die aansluit op de treintunnel. De bustunnel zal er uiteraard ook komen. Deze zal op de huidige buffer uit gaan komen.

In 2021 moet het klaar zijn en de kosten bedragen 275 miljoen euro.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/169637/Ko ... ofdstation

Nicketick
Berichten: 253
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor Nicketick » Wo 30 Nov 2016, 23:34

Wat mij betreft heeft de gemeenteraad vanavond een grote fout gemaakt: Fietsers krijgen voorrang op de Eikenlaan. De politie adviseerde er al negatief over, en ik voorspel dat dit ook flinke impact gaat hebben op de rijtijden van de lijnen die daar langs rijden.. Benieuwd hoe Qbuzz en het OV-Bureau hier op gaan reageren...

Klaasje
Berichten: 6057
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor Klaasje » Do 01 Dec 2016, 07:23

Hoe wou je het probleem daar anders oplossen? Dat zou minimaal een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Betaal jij?

ZipperZapper
Berichten: 102
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor ZipperZapper » Do 01 Dec 2016, 10:33

Nicketick schreef:Wat mij betreft heeft de gemeenteraad vanavond een grote fout gemaakt: Fietsers krijgen voorrang op de Eikenlaan. De politie adviseerde er al negatief over, en ik voorspel dat dit ook flinke impact gaat hebben op de rijtijden van de lijnen die daar langs rijden.. Benieuwd hoe Qbuzz en het OV-Bureau hier op gaan reageren...


Los van een aantal grote piekmomenten (waar deze maatregel de verkeersveiligheid sterk verhoogd, want nu levensgevaarlijk :pos: ) is het daar echt niet zó druk dat het verkeer zo sterk stagneert hoor.

Nicketick
Berichten: 253
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor Nicketick » Do 01 Dec 2016, 11:05

Klaasje schreef:Hoe wou je het probleem daar anders oplossen? Dat zou minimaal een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Betaal jij?

Ongelijkvloerse kruising zou niet nodig moeten zijn, een verkeersregelinstallatie voor bussen en nooddiensten zoals deze op het Wouter van Doeverenplein staat zou al werken denk ik.
ZipperZapper schreef:Los van een aantal grote piekmomenten (waar deze maatregel de verkeersveiligheid sterk verhoogd, want nu levensgevaarlijk :pos: ) is het daar echt niet zó druk dat het verkeer zo sterk stagneert hoor.

Ik kom er meestal langs op de piekmomenten, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

gebruiker77
Berichten: 799
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor gebruiker77 » Do 01 Dec 2016, 22:24

Eens met bovenstaande: in met name de avondspits kan het verkeer daar flink gaan vastlopen bij een continue stroom studenten. Dat levert bovendien problemen voor hulpdiensten. Lijn 1 naar Zuidhorn kan het dan wel moeilijk krijgen met de aansluiting op de trein.
Een oplossing zou kunnen zijn om verkeerslichten te plaatsen. Dat lijkt mij een redelijk compromis voor fietsers en automobilisten.

gebruiker77
Berichten: 799
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor gebruiker77 » Ma 26 Dec 2016, 15:43

Voor de geïnteresseerden:
http://os-groningen.nl/images/stories/r ... erkeer.pdf
Cijfers met betrekking tot het stads- en streekvervoer rondom Groningen uitgesplitst naar jaar (pagina 12).

Tussen 2010 en 2014 is het aantal reizigers in de stad Groningen ongeveer gelijk gebleven. Met name de lijnen naar het Zernike zijn enorm gegroeid, en vervoeren 18.000 reizigers op een werkdag. Opvallend is dat sinds de introductie van Q-link 15 in één jaar tijd er dagelijks 3000 extra reizigers zijn bij gekomen. Op dit forum is ook vaak gesproken over de effecten van het schrappen van de halte Grote Markt voor Hoornsemeer. Uit deze gegevens blijkt dat dat aantal reizigers sinds 2010 al flink dalende is. Neemt niet weg dat de afname tussen 2013 en 2014 kan worden veroorzaakt door het schrappen van de halte Grote Markt. De wijk Vinkhuizen lijkt nog het meeste last te hebben van de introductie van Q-link. Deze lijn leverde in 2014 20% in ten opzichte van 2015. Misschien wordt er daarom ook wel niet meer gesproken over een Q-link tussen Martini Ziekenhuis en Vinkhuizen. Coendersborg en Europapark staan in de plus, evenals Lewenborg.

Bij de streeklijnen valt voornamelijk op dat Delfzijl een grote groeier is de afgelopen jaren. De bundel Zuidlaren/Gieten/Emmen neemt toe bij de introductie van Q-link in 2014, maar daalt weer fors in 2015 (laagste score in minimaal 5 jaar). De Q-link naar Roden lijkt vooral fors te groeien.

ZipperZapper
Berichten: 102
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor ZipperZapper » Di 27 Dec 2016, 14:31

gebruiker77 schreef:Tussen 2010 en 2014 is het aantal reizigers in de stad Groningen ongeveer gelijk gebleven. Met name de lijnen naar het Zernike zijn enorm gegroeid, en vervoeren 18.000 reizigers op een werkdag. Opvallend is dat sinds de introductie van Q-link 15 in één jaar tijd er dagelijks 3000 extra reizigers zijn bij gekomen


Heb het stuk niet uitgeplozen, maar bedoel je dat lijn 15 gestegen is, of 15+11? In die tijd stopte 11 namelijk nog aan de weg vlak naast 15 en deed 15 er veel langer over dan nu. Ik stapte ook vaak in 11 als 15 net wegreed. Sinds de Q-link er is, is 15 veel sneller dan 11 (nu 1) en pak je dus altijd die. Kan me voorstellen dat dat invloed heeft gehad op de verdeling tussen die twee lijnen.

Los daarvan stijgt het aantal studenten natuurlijk ook weer afgelopen jaren, de Hanze alleen heeft dit jaar bijvoorbeeld een recordhoeveelheid van 28.000 studenten. Maar door het leenstelsel blijven ze mogelijk ook weer langer thuiswonen, dus busvervoer.

gebruiker77
Berichten: 799
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor gebruiker77 » Di 27 Dec 2016, 16:09

De stadslijnen richting Zernike, dus lijnen 9, 11 en 15 in 2014. Het is natuurlijk wel zo dat de afgelopen jaren aanpassingen hebben plaatsgevonden in routes. Lijn 15 bedient natuurlijk nu de drukke halte Rembrandt van Rijnstraat, terwijl voorheen via de Oranjebuurt werd gereden (nu 9). Lijn 8 richting Hoogkerk via Hoendiep (en dus Rembrandt van Rijnstraat) is bijvoorbeeld gehalveerd in 2014; deze aantallen kan lijn 15 best hebben overgenomen. Streeklijnen die ook naar Zernike rijden worden niet meegeteld, al zijn dit er ook ongeveer 750.

ZipperZapper
Berichten: 102
Lid geworden op: Wo 11 Mar 2015, 16:58

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor ZipperZapper » Di 27 Dec 2016, 19:17

De hoeveelheid mensen die in/uit 15 stappen op de Rembrandt van Rijnstraat is verwaarloosbaar vergeleken met de hoeveelheid die meereist Hoofdstation - Zernike.

gebruiker77
Berichten: 799
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor gebruiker77 » Di 27 Dec 2016, 20:03

Heb je gelijk hoor! Maar voor lijn 8 was dat aantal reizigers relatief hoog ;). En alle beetjes helpen.

Pim-AllianceB95
Berichten: 761
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 30 Dec 2016, 23:32

Zijn in Vinkhuizen onlangs niet wat (delen van) schooltjes verdwenen?


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten