Pagina 98 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 10 sep 2016, 22:53
door JeroenSpock
Foto's gemaakt Niels?

Maandag gaan er waarschijnlijk 2 op dienst, willekeurige lijnen waar geleed nodig is. Ik denk de 3450 en 3456

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 09:39
door nielsie600
Jazeker, zijn te vinden op link

Ze zouden toch eerst op lijn 11 gaan rijden?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 11 sep 2016, 10:33
door gebruiker77
Mooie foto, mooie bus met streek stoelen! Dat wordt ongetwijfeld een succes.
Dat lichtpaarse lijkt veel op de kleur die lijn 9 in het begin had (nu is de kleur donkerder).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 20:23
door JvD.
Inmiddels de 3247 in Shuttlebus-outfit op lijn 100 gezien. *bus*

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 02 nov 2016, 10:55
door ov'tje
Het busstation wordt verplaatst naar de zuidzijde van het treinstation. De bedoeling is dat alle haltes aan een langgerekt perron komen die aansluit op de treintunnel. De bustunnel zal er uiteraard ook komen. Deze zal op de huidige buffer uit gaan komen.

In 2021 moet het klaar zijn en de kosten bedragen 275 miljoen euro.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/169637/Ko ... ofdstation

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 30 nov 2016, 23:34
door Nicketick
Wat mij betreft heeft de gemeenteraad vanavond een grote fout gemaakt: Fietsers krijgen voorrang op de Eikenlaan. De politie adviseerde er al negatief over, en ik voorspel dat dit ook flinke impact gaat hebben op de rijtijden van de lijnen die daar langs rijden.. Benieuwd hoe Qbuzz en het OV-Bureau hier op gaan reageren...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 01 dec 2016, 07:23
door Klaasje
Hoe wou je het probleem daar anders oplossen? Dat zou minimaal een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Betaal jij?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 01 dec 2016, 10:33
door ZipperZapper
Nicketick schreef:Wat mij betreft heeft de gemeenteraad vanavond een grote fout gemaakt: Fietsers krijgen voorrang op de Eikenlaan. De politie adviseerde er al negatief over, en ik voorspel dat dit ook flinke impact gaat hebben op de rijtijden van de lijnen die daar langs rijden.. Benieuwd hoe Qbuzz en het OV-Bureau hier op gaan reageren...
Los van een aantal grote piekmomenten (waar deze maatregel de verkeersveiligheid sterk verhoogd, want nu levensgevaarlijk :pos: ) is het daar echt niet zó druk dat het verkeer zo sterk stagneert hoor.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 01 dec 2016, 11:05
door Nicketick
Klaasje schreef:Hoe wou je het probleem daar anders oplossen? Dat zou minimaal een ongelijkvloerse kruising moeten zijn. Betaal jij?
Ongelijkvloerse kruising zou niet nodig moeten zijn, een verkeersregelinstallatie voor bussen en nooddiensten zoals deze op het Wouter van Doeverenplein staat zou al werken denk ik.
ZipperZapper schreef: Los van een aantal grote piekmomenten (waar deze maatregel de verkeersveiligheid sterk verhoogd, want nu levensgevaarlijk :pos: ) is het daar echt niet zó druk dat het verkeer zo sterk stagneert hoor.
Ik kom er meestal langs op de piekmomenten, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 01 dec 2016, 22:24
door gebruiker77
Eens met bovenstaande: in met name de avondspits kan het verkeer daar flink gaan vastlopen bij een continue stroom studenten. Dat levert bovendien problemen voor hulpdiensten. Lijn 1 naar Zuidhorn kan het dan wel moeilijk krijgen met de aansluiting op de trein.
Een oplossing zou kunnen zijn om verkeerslichten te plaatsen. Dat lijkt mij een redelijk compromis voor fietsers en automobilisten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 26 dec 2016, 15:43
door gebruiker77
Voor de geïnteresseerden:
http://os-groningen.nl/images/stories/r ... erkeer.pdf
Cijfers met betrekking tot het stads- en streekvervoer rondom Groningen uitgesplitst naar jaar (pagina 12).

Tussen 2010 en 2014 is het aantal reizigers in de stad Groningen ongeveer gelijk gebleven. Met name de lijnen naar het Zernike zijn enorm gegroeid, en vervoeren 18.000 reizigers op een werkdag. Opvallend is dat sinds de introductie van Q-link 15 in één jaar tijd er dagelijks 3000 extra reizigers zijn bij gekomen. Op dit forum is ook vaak gesproken over de effecten van het schrappen van de halte Grote Markt voor Hoornsemeer. Uit deze gegevens blijkt dat dat aantal reizigers sinds 2010 al flink dalende is. Neemt niet weg dat de afname tussen 2013 en 2014 kan worden veroorzaakt door het schrappen van de halte Grote Markt. De wijk Vinkhuizen lijkt nog het meeste last te hebben van de introductie van Q-link. Deze lijn leverde in 2014 20% in ten opzichte van 2015. Misschien wordt er daarom ook wel niet meer gesproken over een Q-link tussen Martini Ziekenhuis en Vinkhuizen. Coendersborg en Europapark staan in de plus, evenals Lewenborg.

Bij de streeklijnen valt voornamelijk op dat Delfzijl een grote groeier is de afgelopen jaren. De bundel Zuidlaren/Gieten/Emmen neemt toe bij de introductie van Q-link in 2014, maar daalt weer fors in 2015 (laagste score in minimaal 5 jaar). De Q-link naar Roden lijkt vooral fors te groeien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 27 dec 2016, 14:31
door ZipperZapper
gebruiker77 schreef:Tussen 2010 en 2014 is het aantal reizigers in de stad Groningen ongeveer gelijk gebleven. Met name de lijnen naar het Zernike zijn enorm gegroeid, en vervoeren 18.000 reizigers op een werkdag. Opvallend is dat sinds de introductie van Q-link 15 in één jaar tijd er dagelijks 3000 extra reizigers zijn bij gekomen
Heb het stuk niet uitgeplozen, maar bedoel je dat lijn 15 gestegen is, of 15+11? In die tijd stopte 11 namelijk nog aan de weg vlak naast 15 en deed 15 er veel langer over dan nu. Ik stapte ook vaak in 11 als 15 net wegreed. Sinds de Q-link er is, is 15 veel sneller dan 11 (nu 1) en pak je dus altijd die. Kan me voorstellen dat dat invloed heeft gehad op de verdeling tussen die twee lijnen.

Los daarvan stijgt het aantal studenten natuurlijk ook weer afgelopen jaren, de Hanze alleen heeft dit jaar bijvoorbeeld een recordhoeveelheid van 28.000 studenten. Maar door het leenstelsel blijven ze mogelijk ook weer langer thuiswonen, dus busvervoer.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 27 dec 2016, 16:09
door gebruiker77
De stadslijnen richting Zernike, dus lijnen 9, 11 en 15 in 2014. Het is natuurlijk wel zo dat de afgelopen jaren aanpassingen hebben plaatsgevonden in routes. Lijn 15 bedient natuurlijk nu de drukke halte Rembrandt van Rijnstraat, terwijl voorheen via de Oranjebuurt werd gereden (nu 9). Lijn 8 richting Hoogkerk via Hoendiep (en dus Rembrandt van Rijnstraat) is bijvoorbeeld gehalveerd in 2014; deze aantallen kan lijn 15 best hebben overgenomen. Streeklijnen die ook naar Zernike rijden worden niet meegeteld, al zijn dit er ook ongeveer 750.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 27 dec 2016, 19:17
door ZipperZapper
De hoeveelheid mensen die in/uit 15 stappen op de Rembrandt van Rijnstraat is verwaarloosbaar vergeleken met de hoeveelheid die meereist Hoofdstation - Zernike.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 27 dec 2016, 20:03
door gebruiker77
Heb je gelijk hoor! Maar voor lijn 8 was dat aantal reizigers relatief hoog ;). En alle beetjes helpen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 30 dec 2016, 23:32
door Pim-AllianceB95
Zijn in Vinkhuizen onlangs niet wat (delen van) schooltjes verdwenen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 jan 2017, 16:09
door gebruiker77
Qbuzz verwacht dat lijn 78 in mei 2017 al komt te vervallen (Twitter-account). Dat zou eerder zijn dan verwacht. Dan zijn de uitvoeringen van HOV fase 3 voltooid.
Ik dacht dat men al die wijzigingen, inclusief schrappen route langs A-kerkhof tegelijk wilde uitvoeren. Mogelijk is het busstation aan de Westerhaven dan ook al eerder klaar?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 jan 2017, 19:33
door Nicketick
Medio 2017 is er overal te lezen, maar goed de plannen voor het nieuwe busstation zien er wel goed uit.
Gedetailleerde plannen (PDF)

Als lijn 15 de huidige route blijft houden zal deze ook wel verlegd worden met een extra stop in de Westerhaven. Lijkt mij ivm verkeersafwikkeling Eendrachtskade wel verstandig.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 jan 2017, 19:47
door gebruiker77
Ik heb ook wel na zomer (OVb) of zelfs per dienstregeling 2018 (veiligheidshalve) gezien in stukken.

Goed idee van die extra stop bij het Busstation, maar waarom zou je niet helemaal de route van lijn 9 rijden? Dat is korter en sneller dan de Ringweg, en minder vertragingen. Het belangrijkste argument om lijn 15 om te leiden was toch de drukte in de Brugstraat?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 jan 2017, 20:08
door Nicketick
Die route is nog best wel krap eigenlijk, vooral de bocht Wilheminakade > Princesseweg vind ik persoonlijk niet de meest ruime bocht. Sowieso zou je dan ook de verkeersremmende maatregelen op het Nassauplein ongedaan moeten maken. Het liefst zie ik lijn 15 gewoon rijden via busbaan Koeriersterweg met eventuele extra stop op de Verzetstrijderslaan (als vervanger van Rembrandt van Rijnstraat).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 jan 2017, 22:11
door rener
lijn 15 gaat in toekomst ook via busbaan HOV en daar de ring op. Bij de vesta komen nog aanpassingen. Heb daar een paar maanden geleden een document van gezien op internet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 30 jan 2017, 11:40
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:Qbuzz verwacht dat lijn 78 in mei 2017 al komt te vervallen (Twitter-account). Dat zou eerder zijn dan verwacht. Dan zijn de uitvoeringen van HOV fase 3 voltooid.
Ik dacht dat men al die wijzigingen, inclusief schrappen route langs A-kerkhof tegelijk wilde uitvoeren. Mogelijk is het busstation aan de Westerhaven dan ook al eerder klaar?
Dan mag men wel echt in recordtempo een P+R aan gaan leggen bij Driebond, op dit moment vermaakt Bertha zich op die plek nog opperbest.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 feb 2017, 10:55
door Cpt.Iglo
De waterstofbus:

Afbeelding

Bron: DvhN

Vind het toch bijzonder dat er in bijna 15 jaar tijd nauwelijks iets veranderd is aan het ontwerp van de buitenkant. De oude Van Hools uit Utrecht met bouwjaar 2003 zagen er nagenoeg hetzelfde uit.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 feb 2017, 11:48
door Nicketick
Wat ik vooral opvallend vind is dat ze niet in de Groningen/Drenthe huisstijl zijn gestickerd. Hoop dat dat nog gaat gebeuren.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 feb 2017, 13:27
door isadora
Wat een lulluk ding, wel mooie glimmende doppen. :')