Pagina 99 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 21:39
door Qbuzzie
Vandaag met de lijn 4 langs bedrijven peizerweg gereden en heb even snel de waterstof bus gezien. Verder stond er voor deze waterstof bus een compleet oranje bus die (tot zover ik kon zien) stickers had wat erop leek dat het een elektrise bus was (een sticker met een E+stopcontact eruit). Verder stonden er teksten op als 'er gaat niets boven groningen' en had het ook deze kleur oranje. Enkele bus geen gelede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:02
door Chrysa
Compleet oranje? Ik had dan toch nog wat overeenkomsten verwacht met de bus van Arriva Touring.

Afbeelding

Die bestickering is wel handig, wist ik tenminste op welke bus ik moest wachten in Leer. :')

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:12
door isadora
Tja, doet me een beetje denken aan een "voetballersbus".

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:15
door Chrysa
Arriva zelf ook.
Voor bijvoorbeeld een werkbezoek naar binnen - en buitenland of een uitwedstrijd met het voetbalteam. Een eerste goeie indruk is hiermee snel gemaakt.
:p

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:19
door gebruiker77
Qbuzzie schreef:Vandaag met de lijn 4 langs bedrijven peizerweg gereden en heb even snel de waterstof bus gezien. Verder stond er voor deze waterstof bus een compleet oranje bus die (tot zover ik kon zien) stickers had wat erop leek dat het een elektrise bus was (een sticker met een E+stopcontact eruit). Verder stonden er teksten op als 'er gaat niets boven groningen' en had het ook deze kleur oranje. Enkele bus geen gelede
Dat is ongetwijfeld de nieuwe Airportlink bus die gaat rijden op lijn 100. Misschien komt er ook een slag voor lijn 9. De huidigr Airportlink heeft ook reclame over Groningen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:20
door JeroenSpock
Qbuzzie schreef:Vandaag met de lijn 4 langs bedrijven peizerweg gereden en heb even snel de waterstof bus gezien. Verder stond er voor deze waterstof bus een compleet oranje bus die (tot zover ik kon zien) stickers had wat erop leek dat het een elektrise bus was (een sticker met een E+stopcontact eruit). Verder stonden er teksten op als 'er gaat niets boven groningen' en had het ook deze kleur oranje. Enkele bus geen gelede
Dat is de Ebusco voor lijn 100, Airportlink.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 feb 2017, 22:34
door nielsie600
isadora schreef:Tja, doet me een beetje denken aan een "voetballersbus".
Gelukkig sluit hij zijn actieve leven positief af ;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 04 feb 2017, 11:39
door ov'tje
isadora schreef:Tja, doet me een beetje denken aan een "voetballersbus".
Het is de oude spelersbus van sc Heerenveen :lol:

Tegenwoordig dus een 'afdankertje' :wink:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 18:28
door gebruiker77
Voor de liefhebber ;)

Uitgangspunten laatste deel huidige concessie:
https://www.provinciegroningen.nl/uploa ... D-2020.pdf

En voor de nieuwe:
https://www.provinciegroningen.nl/uploa ... immen!.pdf

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:21
door CamilleKreemers
leuk om dit in perspectief te zien vanuit de huidige concessie.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 19:46
door isadora
Hoe bedoel je dat?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 20:07
door CamilleKreemers
in de eerste link staat de positie van het bolletje voor de huidige concessie, de keuze bij aanbesteding 2018 en de nieuwe aanbesteding voor 2020.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 10 feb 2017, 20:11
door isadora
Helder, dank je Camille. :pos:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 13:53
door Nicketick
In December gaat lijn 1 (en dan ook lijn 11) full-electric rijden met 10 Citea SLFA Electric bussen.
De renders van de bussen zien er erg goed uit!

Nu dus ook is aangekondigd dat de splitsing van 1 in 1 en 11 rond is ben ik benieuwd wat de frequenties worden op die lijnen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 15:57
door Lijn65
11 neemt een deel van de route van lijn 5 over, dus die zal ook wel elke 10 minuten rijden. Op een rijtijd van 30 minuten heb je dan 7 bussen nodig. Lijn 1 sluit aan op de treinen in Zuidhorn, dus hoeft in principe maar 2 keer per uur te rijden. Die lijn heeft dan 3 bussen nodig. Dan kom je op 10 bussen.
In april komen de ontwerp hoofdlijnen en dan zullen we wel zien hoe het werkelijk zal gaan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 16:42
door gebruiker77
Lijn 1 Zuidhorn - Hoofdstation 2x/uur inderdaad. Lijn 11 gaat 4x/uur rijden tussen Europapapark en Reitdiep, in de avond en het weekend 2x/uur. Op een dusdanige wijze dat er een 10-minutendienst ontstaat op het gezamenlijke traject.
Veel meer informatie is hier te vinden, ook de nieuwe HOV-kaarten:
https://www.provinciegroningen.nl/uploa ... renthe.pdf

Wel weer apart dat er nog steeds een HOV-lijn Martiniziekenhuis - Vinkhuizen is ingetekend. Die verbinding is er nu niet eens meer! Daarnaast wordt er wel een lijn 9 naar Paddepoel ingetekend, maar zie ik het lusje in Selwerd niet meer? Lijn 11 wordt uiteindelijk toch lijn 2? Er rijdt een groen lijntje vanaf de Hoornseplas (lijn 1?).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 18:39
door CamilleKreemers
aantal vragen:

- Lijn 15 gaat niet meer naar Zernike Noord?
- Kan iemand mij bijlage 1 eens uitleggen?
- Waarom komen er vijf dubbeldekkers in het gebied?

Ze zijn heel consequent in de plaatjes.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 19:07
door Nicketick
Zullen we het nog leuker maken? Want ik ben zojuist deze kaart tegengekomen op de Twitter van OV-Magazine

Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 19:14
door Chiel
Ik kom idd lijn 9 naar Selwerd niet tegen op het kaartje. Het lijkt er ook op dat lijn 9 weer wordt ingekort tot Zernike Noord ipv Reitdiep. Als dat idd gebeurt snap ik dat heel goed. Er zit haast nooit wat in lijn 9 tussen Reitdiep en Zernike

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 19:48
door Lijn65
CamilleKreemers schreef:aantal vragen:

- Lijn 15 gaat niet meer naar Zernike Noord?
- Kan iemand mij bijlage 1 eens uitleggen?
- Waarom komen er vijf dubbeldekkers in het gebied?

Ze zijn heel consequent in de plaatjes.
- Ik kan me niet voorstellen dat dat een serieuze optie is. Het zal wel een foutje zijn net als dat kaartje waarop lijn 1 niet langs UMCG Noord reed.
- Bijlage 1 geeft weer waar het busverkeer mogelijk vertraging op kan lopen als er geen ingrepen worden gedaan in de infrastructuur.
- Ik vermoed omdat een dubbeldekker meer passagiers zittend kan vervoeren (85-90 tegenover 59 in een Integro L). Op die manier hoeft de frequentie niet verder verhoogd te worden om het aantal reizigers te kunnen verwerken. Wat men dan van plan is met de staanplaatsen blijft vooralsnog een raadsel. Waarom 5 terwijl lijn 300 minstens 8 bussen nodig heeft weet ik ook niet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:02
door CamilleKreemers
Gaat dat inhouden dat in de toekomst alle Qliners met dubbeldekkermaterieel worden voorgeschreven? De Qliners 314 en 309 groeien nogal hard namelijk en de andere Qliners kunnen wellicht daardoor ook een impuls krijgen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:34
door Qbuzzie
Wel weer bijzonder dat er voor lijnnummer 11 wordt gekozen. Had eerder 2 gedaan zodat lijnen 1 t/m 6 + 15 Qlink lijnen zijn :|

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:48
door Hainje
Als ik het mij goed herinner heeft er nooit een lijn 2 op de stadsdienst van Groningen gereden. Misschien dat ze die 'traditie' in stand willen houden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:54
door Qbuzzie
Hainje schreef:Als ik het mij goed herinner heeft er nooit een lijn 2 op de stadsdienst van Groningen gereden. Misschien dat ze die 'traditie' in stand willen houden.
Er rijd op dit moment een lijn 2 op de stadsdienst. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... oornsemeer

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 20:56
door Nicketick
Hainje schreef:Als ik het mij goed herinner heeft er nooit een lijn 2 op de stadsdienst van Groningen gereden. Misschien dat ze die 'traditie' in stand willen houden.
Sinds 2011 hebben we een lijn 2 in Groningen.