Pagina 13 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 03 dec 2013, 16:14
door Soortvanhenk
lijn 8 zou ook nog op beide eindpunten op zichzelf kunnen gaan keren, via Ter Borch rijden lijkt mij een beetje raar, aangezien dat routestuk eind vorig jaar is geschrapt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 03 dec 2013, 16:21
door Kevster
Ik denk -dit weet ik overigens niet!- dat lijn 8 (gezien nummering en route) wel degelijk in de toekomst als ringlijn uitgevoerd gaat worden. Overigens zijn er ook nog andere plannen voor de verbinding P+R Hoogkerk - Martini Ziekenhuis - P+R Haren, daarover de komende jaren meer ;).

Het zou mij niets verbazen als lijn 7 omloopgekoppeld wordt aan lijn 9: dan ontstaat de verbinding UMCG - Oosterpark - Noord - Paddepoel weer (was zeer populair vooral onder ouderen) en ontstaat dus de combi 7/9. Komt niet zomaar ergens vandaar, zeker niet gezien de bron die het de wereld in hielp.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 03 dec 2013, 16:44
door Karimbu
Vandaag zag ik een rode streek bus op lijn 6. maar met een blauwe aankleding zoals een p+r bus. dit is neem ik aan ook een verbouwde bus?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 03 dec 2013, 17:10
door nielsie600
Opzich niet, deze heeft intiruer en lijnfilm geruild met de 3097 of 3096. Betreft trouwens bus 3069

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 04 dec 2013, 18:28
door Bjarte
Ik snap er helemaal niets meer van. Gaat lijn 86 nou in de nieuwe dienstregeling via Martini/De Wijert rijden of niet?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 04 dec 2013, 18:58
door Kevster
Nee, alleen via de Peizerweg. Lijn 86 rijdt overigens ook in de tegengestelde richting. Op deze manier is Iederz op de spitstijden ook bereikbaar vanaf P+R Hoogkerk.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 08 dec 2013, 11:16
door Cpt.Iglo
Hoe gaat het straks eigenlijk als de concessie afloopt? Zijn de nieuwe Citaro's naast de Capacities ook eigendom van het OV-bureau, zodat deze bussen mee kunnen verhuizen? Want om nu aan bepaalde eisen te voldoen wordt het voor Qbuzz nu misschien wel wat lastiger, omdat ze nu met bussen uit 2009 (Euro 5) en met 4 jaar nieuwere bussen (Allemaal Euro 6 neem ik aan) zullen gaan rijden. Worden deze bussen nu om-en-om vernieuwd na zoveel jaar?

Zijn er eigenlijk ook al meer dingen bekend over de Capacities en de nieuwe Citaro's? Had toch gehoopt dat er inmiddels al veel meer informatie beschikbaar zou zijn, met nog maar een kleine maand te gaan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 10 dec 2013, 08:34
door groningen
In de wijk Paddepoel komt een lijn 9 begin januari 2014 en die gaat tegen de klok in. Een halte aan de Venuslaan, dan ter hoogte van de Uranusstraat 29 staat een aankondiging van een halte. Hier kan eigenlijk geen (echte) bus doorheen, maar laat ons eens verrassen. Verder verdwijnen de lijnen 4 in de Oosterparkwijk en 5 tussen de Prinsesseweg en de Nieuwe Ebbingestraat. Haltes zijn aan de Nassaulaan, Oranjesingel, Grote Kruisstraat en Nieuwe Kerkhof te vinden. De lijn 4 wordt deels vervangen door van de busbaan een bus via de Zaagmuldersweg te laten rijden. Soms denk ik, dat het OV alleen maar op de ziekenhuizen en universiteit gericht is in Groningen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 10 dec 2013, 13:07
door Kevster
Waarom zou er door de Uranusstraat geen 12-meter bus kunnen? In de Avondsterlaan past het ook. Nee in twee richtingen wil het niet. Daarom ook ri. CS door de Avondsterlaan en ri. Zernike/Selwerd door de Uranusstraat.

En ja, lijn 4, blijft een bijzonder geval. Maar hoe je het ook wendt of keert; er maken gewoon te weinig mensen gebruik van de haltes tussen Klaprooslaan en Crocusstraat. Mensen ten westen van het Pioenpark kunnen gebruik maken van de haltes aan de Zaagmuldersweg, waar overigens vijf buslijnen gaan rijden, per saldo ieder kwartier en dus gaat men erop vooruit. Aan de oostkant bij de Florakade komt een halte voor 78 en 140. Dit zijn toch -en ik weet dat er veel ouderen wonen- nog altijd redelijke afstanden. Overigens juich ik het wel toe als er een uitgeklede bus wel gaat rijden (desnoods een midibusje 1x per uur doordeweeks, 's avonds en zondag 1x per 2 uur).

Wat betreft lijn 5/9: de halte aan de Wilhelminakade bij de Oranjesingel is verplaatst verder ri. de Koninginnelaan, dus voor die halte is al vervanging. Bewoners van de omgeving Selwerderstraat kunnen naar de Prinsesseweg lopen, bewoners van het gedeelte ten oosten van het plantsoen (Hortusbuurt) kunnen naar de Ebbingestraat, dit is ook redelijk te doen, of naar de Wilhelminakade als je in het zuiden van de Hortusbuurt woont. Ook hier kent men toch een lager aantal instappers, ook al heb ik wel het idee dat het hier drukker is dan in het Oosterpark. Oplossing voor de Hortusbuurt kan overigens zijn lijn 2 langs de Nieuwe Boteringestraat te leiden, net als vroeger zeg maar.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 10 dec 2013, 18:53
door marlies
Met het verdwijnen van de halte Plutolaan moet ik dus wel hele meters verder lopen. Arme ik ;)

Ik verwacht trouwens wel klachten vanuit bewoners van de Uranusstraat trouwens, spelende kinderen en huizen die scheuren door trillingen en dat soort standaard gedoe.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 10 dec 2013, 18:57
door The best
Waarom kan je het rondje zoals het nu is niet gewoon handhaven? Ik zie het probleem eigenlijk niet. Al zou eigenlijk gewoon dat hele stuk eenrichtingsweg moeten worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 12 dec 2013, 23:18
door Hainje
marlies schreef:Met het verdwijnen van de halte Plutolaan moet ik dus wel hele meters verder lopen. Arme ik ;)

Ik verwacht trouwens wel klachten vanuit bewoners van de Uranusstraat trouwens, spelende kinderen en huizen die scheuren door trillingen en dat soort standaard gedoe.
Dat soort gezever is standaard volgens mij, terwijl de wagens wel steeds stiller worden. Gewoon een verkapt NIMBY-effect. En anders is het gewoon de schuld van de NAM!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 11:03
door marlies
Ja dat denk ik ook. Maar het zal op de nieuwe route wel meer spelen dan op de oude, denk ik.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:19
door Soortvanhenk
Stickers op de bushaltepalen (met lijnnummers en routes) zijn ook al in een deel van Groningen vervangen. Qlink heeft zelfs een kleurtje op de bushalteborden ja. Hippe shit.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:26
door marlies
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=128034

had dan even een oude stadsbus gehuurd ipv een streekbus als je het punt wilt maken dat de stadslijn behouden moet worden en dat bediening door streeklijnen niet afdoende is :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:29
door Soortvanhenk
Iets eerder actie gaan voeren was ook wel handig geweest (al is de kans van slagen sowieso nihil).

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:32
door marlies
Ja, maar het gaat de SP ook meer om de SP dan daadwerkelijk om die buslijn. Tis mooie publiciteit want regionale journalisten zijn vaak niet diepgravend genoeg om in zo'n artikel aan te geven dat het een kansloos protest is en dat ze er veel te laat mee zijn gekomen. Persbericht herschrijven in je eigen woorden en op de site zetten is al moeilijk genoeg ;)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:40
door Soortvanhenk
Soort verkapte SP-reclamecampagne dus.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 16:43
door marlies
Symboolpolitiek, ja. Maar dat doen ze allemaal.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 18:37
door nielsie600
Vandaag is de eerste Capacity gearriveerd als alles goed is gegaan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 20:51
door Etienne
Bij deze nog een foto via twitter en geretweet door het OV-bureau:
https://twitter.com/JoostvanKeulen/stat ... to/1/large

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 21:26
door Soortvanhenk
Orgineel design, moet ik zeggen. Ehum...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 22:36
door nielsie600
Vindt ze super chique zo!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:24
door Cpt.Iglo
Ziet er goed uit, maar toch jammer dat ze niet voor de variant met de twee dichte wielkasten of eventueel voor wieldoppen hebben gekozen. De velgen wordt ontzettend snel lelijk en zijn moeilijk schoon te houden met standaard wasbeurten, iets wat je ook terug ziet bij de huidige bussen.

Er zijn overigens vast wel meer foto's gemaakt, hopelijk worden die ook snel gepubliceerd, net als die van de nieuwe Citaro's. :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 13 dec 2013, 23:36
door Soortvanhenk
Wel mooi dat het zwarte vak doorloopt op het harmonicagedeelte.