Pagina 17 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 26 dec 2013, 21:35
door ov'tje
Kevster schreef: Trouwens heb ik vandaag de 3008 gezien op lijn 5 met een lijnfilm uit een streekbus danwel Citybus. Geen idee welke bus de kleurfilm van de 3008 heeft gekregen.
Check van die bus op lijn 5. Verbaasde me er ook al over toen ik m zag rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 00:06
door Soortvanhenk
Kevster schreef:
Capacity op lijn 35 is een omloopkwestie, deze rit behoort namelijk toe aan een stalling die een Capacity bezit. Dat de boel uitwisselbaar zou worden op 3 en 4 was al duidelijk in de concepttekeningen.
Uit welke stalling moet die rit komen dan? Ik dacht dat Oldehove geen stalling heeft, en ik kon ook geen stalling in Winsum vinden. Om nou die rit vanuit Zoutkamp te gaan rijden lijkt mij vreemd: zet de capacity dan in op lijn (1)65, en vanuit de stalling in Groningen is meteen inzetten op lijn 15 toch logischer.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 06:17
door rener
Kan zijn dat er op dat moment geen standaard bus beschikbaar is en ze ongeveer voor die tijd die lijn 35 in beslag neemt een capacity moeten gebruiken en meenemend dat lijn 35 kwa tijd mooi aansluit op een rit op 15 erachteraan dan staat de chauffeur ook niet te niksen.

Dan kan je nog zeggen van ze rijden nu toch ook met een standaard bus? Ja maar er gaan er een flink aantal uit.(de eersten zijn al weggebracht)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 09:14
door groningen
Zo; vanaf 5 januari 2014 zal er tenminste 1 wijk zijn die geen busvervoer meer heeft in Groningen stad. Het betreft de wijk Zeeheldenbuurt; de halte's Eelderbrug en Witte de Withstraat zullen worden opgeheven. Misschien gaast lijn 4 nu via de Emmaviaduct, Parkweg, Paterswoldseweg naar de Koeriersterweg. Verder staan er nu op halte Groningen (station) Europapark electronische vervoersinformatieschermen voor de bussen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 10:13
door Soortvanhenk
De Zeeheldenbuurt heeft bijv. de haltes Verzetstrijderslaan, Paterswoldseweg en Rembrand v. Rijnstraat nog. En Qlink lijn 4 gaat daar langs via de Parkweg, bij de halte Kamerlingh Onnesstraat (bij de parkbrug) is aan de kant naar het cs al lijn 4 op het haltebord te zien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 10:23
door groningen
Verzetstrijderslaan, Paterswoldseweg en Rembrand v. Rijnstraat
Het ligt nog steeds niet in Zeeheldenbuurt. De ritprijs zal in ieder geval iets omhoog gaan. Ik denk dat lopen nu een betere optie voor de omgeving van de Paterswoldseweg. Er achter zal er via de Admiraal de Ruyterlaan niet veel veranderen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 10:29
door Soortvanhenk
Maar de haltes liggen er wel vlak naast. Als je naar Eelderbrug moet vanaf het CS kun je inderdaad beter gaan lopen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 10:56
door Kevster
Er is straks nog steeds een bushalte op de hoek Paterswoldseweg/busbaan en het CS natuurlijk, wat echt letterlijk op loopafstand van de Zeeheldenbuurt ligt (bij de Coop achter Niemeyer langs bij het spoor langslopen). Vanaf de Eelderbrug kun je het CS nog zien liggen en gebruikers van de halte Witte de Withstraat kunnen dus lopen of gebruikmaken van de haltes bij de busbaan of bij de Westerhaven, wat ook op loopafstand ligt.

Overigens waren deze haltes niet rendabel te krijgen en is de reistijd vanaf de busbaan Koeriersterweg via Paterswoldseweg en Eeldersingel langer dan via Paterswoldseweg en Parkweg naar het CS. Daarnaast heb je de bocht van Paterswoldseweg naar Eeldersingel die erg krap is voor een gelede.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 11:10
door groningen
Laatste zin klopt. Vroeger reed lijn 6 hier ook langs.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 13:46
door JeePee
De mensen uit de Zeeheldenbuurt zag je nu vaak al naar de halte Paterswoldseweg lopen. Immers daar gaan veel meer bussen. De halte Witte de Withstraat wordt dan ook weinig gebruikt.
rener schreef:Kan zijn dat er op dat moment geen standaard bus beschikbaar is en ze ongeveer voor die tijd die lijn 35 in beslag neemt een capacity moeten gebruiken en meenemend dat lijn 35 kwa tijd mooi aansluit op een rit op 15 erachteraan dan staat de chauffeur ook niet te niksen.

Dan kan je nog zeggen van ze rijden nu toch ook met een standaard bus? Ja maar er gaan er een flink aantal uit.(de eersten zijn al weggebracht)
Zo is het ongeveer inderdaad. De rit op 35 is voor 8u al klaar en kan terug naar de garage, terwijl die capacity pas na 8u nodig is. Door de 35 dan met een capacity te rijden kan een bus worden bespaard.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 27 dec 2013, 20:49
door groningen
Alleen als bussen vast staan op de Parkweg willen de bussen uit Drachten en Heerenveen wel eens over de Eeldersingel gaan (wat korter is), maar het komt niet vaak voor.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 12:22
door gebruiker77
Gaan er geen problemen ontstaan met Qlink lijn 15 als deze door Capacity's wordt uitgevoerd. Voordat deze bij omgeving Hoendiep de ringweg op gaat, moet deze over het spoor en vervolgens een rotonde. Ik kan mij voorstellen als het soms druk is op de rotonde dat dan een aanzienlijk deel van de bus op het spoor blijft staan als de chauffeur niet goed op let...

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 12:26
door Cpt.Iglo
Er komt een soort van signalering. Hoe dit precies er uit komt te zien weet ik niet, maar dit heb ik laatst ergens gelezen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 13:49
door rener
de buschauffeurs zijn ingelicht over de situatie en verteld dat ze niet mogen oprijden als er nog een auto voor de rotonde staat te wachten.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 14:13
door Kevster
Cpt.Iglo schreef:Er komt een soort van signalering. Hoe dit precies er uit komt te zien weet ik niet, maar dit heb ik laatst ergens gelezen.
Die signalering is er allang toch? Niet het spoor op, staat zo'n lamp van aan beide kanten van de weg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 14:26
door Cpt.Iglo
Ja, weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik las het in een Pdf-bestand met een aantal 'wist-je-datjes'. Geen idee verder wat ermee bedoelt wordt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 16:00
door Soortvanhenk
zag trouwens vandaag op lijn 3 en 6 wel heel veel omgespoten maar niet bestickerde harmonica stadsbussen voor Qlink. Kwamen tussen Zuidhorn en Aduard ook een bus met "163 geen dienst langs". Komt die van lijn 163? En waarom daar langs?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 28 dec 2013, 16:19
door rener
Soortvanhenk schreef:zag trouwens vandaag op lijn 3 en 6 wel heel veel omgespoten maar niet bestickerde harmonica stadsbussen voor Qlink. Kwamen tussen Zuidhorn en Aduard ook een bus met "163 geen dienst langs". Komt die van lijn 163? En waarom daar langs?
de 163 geen dienst heb je vast rond 13:30-14:16 gezien. Dat is een matrit vanaf zoutkamp naar de stad om daar te beginnen.

de met reclame beplakte zwart/grijze bussen worden ontdaan van hun reclame en worden straks beplakt met paarse Qlink stroken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 09:38
door groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 11:27
door Busje
Eerste fout al gevonden in het digitale busboekje:

VERVOERBEWIJZEN
• Eurokaartjes – afhankelijk van de reisafstand zijn deze verkrijgbaar bij de chauffeur voor € 2,-, € 5,-, € 8,-, € 10,- of € 12,-.

€ 12,- moet natuurlijk € 16,- zijn.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 12:58
door Cpt.Iglo
Er is inmiddels ook een abri geplaatst bij de bushalte bij het Wouter van Doeverenplein richting centrum, iets te laat naar mijn mening, maar vooruit. ;)

Ook heb ik gisteren een bus zien rijden met 'Groningen HS' op de lijnfilm, de nieuwe benaming betekent dus gewoon één lettertje verschil..

Trouwens, weet iemand eigenlijk ook wanneer ze nu eindelijk de DRIS palen eens gaan plaatsen bij de HOV-haltes? Volgens eerdere berichtgeving moet dit begin volgend jaar al klaar zijn, maar ik heb de palen tot nu toe alleen nog maar bij P+R Hoogker, P+R Kardinge en station Europapark gezien. Het zou mooi zijn geweest als deze palen geplaatst waren wanneer Qlink van start gaat, maar dat redden ze vast al niet meer. Jammer.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 13:09
door JeePee
Nieuwe benaming op de bussen is inderdaad het vervangen van CS door HS en Centraal Station door Hoofdstation.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 13:13
door rener
op lijn 50 tussen groningen en de punt zijn een paar haltes voorzien van een drispaal(alleen de paal en niet het bord eraan een dikke week terug)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 14:57
door Bjarte
Hoe moet een toerist nou begrijpen wat 'Gronignen HS' betekent? De normale Nederlandse term is gewoon CS, waarom moet dat in Groningen anders zijn?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 15:16
door marlies
Ach, het station heet al eeuwen in de volksmond Hoofdstation en het is niet heel lang geleden dat dat op de bussen ook nog zo was. En op zich klopt de naam ook wel beter: het is het belangrijkste station van de stad, maar qua ligging ligt het niet heel centraal. Voor toeristen kan het misschien wat verwarrend zijn, maar de meeste toeristen in Groningen komen uit Duitsland en die weten wel wat een Haubtbahnhof is. En een Nederlandse toerist die op de vertrekstaat het voluit geschreven woordje 'Hoofdstation' ziet snapt het ook wel mag ik hopen. 'HS' op de lijnfilm is alleen wel wat onduidelijk, lijkt me beter om dat voluit te schrijven (dus 'Hoofdstation' ipv 'Groningen HS' binnen de stadsgrenzen).