Pagina 18 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 15:56
door JeePee
Stadslijnen zullen veelal Hoofdstation voeren. De streeklijnen Groningen HS omdat het anders wel een erg groot gepriegel wordt op het display. Overigens gaan een deel van de streeklijnen in Groningen zelf per 5 januari ook Hoofdstation tonen als eindbestemming. In ieder geval de lijnen 40, 61 en (1)65. Later waarschijnlijk nog wel meer lijnen. Buiten Groningen blijft het wel Groningen HS.

DRIS zal binnen een paar weken verder worden uitgerold geloof ik. Ergens wel een planning in de mail staan.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 18:13
door Soortvanhenk
Zag vandaag een bus op lijn 39 die al "Groningen HS via Zuidhorn" filmde. Kwam twee keer een stadsbus i.p.v streekbus langs trouwens.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 18:17
door marlies
Ja, ik kwam ook al een 11 naar het hoofdstation tegen toen ik boodschappen ging doen :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 18:19
door webguy
Maar eh, komt er iemand uit Den Haag eens een keer in Groningen zegt 'ie - "hey kijk, ze hebben hier ook een Hollands Spoor". Niet helemaal gelukkig/handig gekozen dus.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 19:34
door marlies
Ja, maar da's puur de afkorting HS en die zul je niet heel veel tegen gaan komen. En laat ze dat lekker denken: kwaad kan het niet, want het is niet alsof ze daardoor op een verkeerd station terecht komen. In ieder geval, niet sneller dan met CS zoals dat tot deze week op de bussen stond, want ook "Groningen CS" bestaat voor de spoorwegen niet. In beide gevallen zal een reiziger wel snappen dat het niet om Groningen Noord of Groningen Europapark gaat.

Voor vervoer binnen de stad lijkt het sowieso niet een issue, al is het omdat je daar dus 'Hoofdstation' op de bussen zult zien en dat is echt wel duidelijk.

Streekbussen die spreken van "Groningen HS" zou mis kunnen gaan omdat incidentele reizigers van buiten de regio "HS" misschien niet herkennen als het treinstation waar dat met "CS" geen probleem was. Maar ze moeten de bus naar Groningen hebben, daar is er over het algemeen maar één van en dat dit die bus is is wel duidelijk. Ze zullen hooguit de chauffeur vragen of 'ie ook langs het station komt en dan zal de geïrriteerde Groninger achter het stuur wel 'ja, dat staat er toch voor op?' antwoorden :P

En vergeet niet hoeveel toeristen nu verteld wordt dat ze naar het hoofdstation moeten, terwijl dat woord niet op de bussen en busdienstregeling staat. :P

Ik denk dat de fout meer is geweest dat ze er op een gegeven moment CS van hebben gemaakt 15-20 jaar geleden dan dat ze dat nu terugdraaien.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: di 31 dec 2013, 22:46
door groningen
Het bushokje bij de Nassauplein (van lijn 5) is weggehaald. Het vreemde is dat lijn 15 er ook langs rijdt, maar die staat niet op het gele bord vermeld.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 01 jan 2014, 16:30
door Pim-AllianceB95
marlies schreef: Het doet me een beetje denken aan de bizarre rechtstreekse busverbinding die je vroeger had tussen Delfzijl en het Martiniziekenhuis.
Die was zeker niet bizar maar goed gebruikt en hij ontlastte het Centraal Station (hoewel de meeste reizigers zijn afgehaakt na het verdwijnen van lijn 155)
Kevster schreef:Ja, 153 en 53 dus even verwisseld, 't is alweer een tijdje geleden. In ieder geval ben het wel eens dat er geledes door Eelde zouden moeten kunnen. Ach, het is wellicht een kwestie van tijd, de omlopen van lijn 2 naar De Wijert krijgen een koppeling op Noord aan 6 en krijgen dus geledes. Mocht het eens onverhoopt gebeuren dat er uitval of flinke vertraging komt dan rijdt er vanzelf eens een keer een gelede naar Eelde.
Er zijn zeker veel Eeldenaren die nu bij regenachtig weer per bus naar het Maartenscollege zouden willen (of dat al doen via het CS). Lijn 53 heeft zelfs (een periode?) via de Kerklaan gereden. Daar rijdt nu een Servicebus leeg rond (*mompelt iets over het efficiënt inzetten van je middelen*)
Bjarte schreef:Volgens mij is het aantal zitplaatsen niet zo'n probleem, maar meer de frequentie. 2x in het uur een bus is echt heel matig in de spits. 1x in het uur 's avonds is ook heel weinig natuurlijk. Ik zou voorstellen om lijn 2 niet om en om te laten rijden, maar gewoon altijd door naar Eelde. Dan maakt de bus wel het rondje Wijert, dat kost dus iets meer tijd voor Eeldenaren, maar levert wel een veel hogere frequentie op. Buiten de spits zou je de Zuiderflat (of Martini, of zelfs Ter Borch) wel als eindstation kunnen kunnen aanhouden, 2x in het uur.

Dan laat je ze in de Wijert zo rijden:

Afbeelding
Rondje is niet nodig, de huidige lijn 5, hoe 'ie straks dan ook heet, bedient de Zuiderflat voldoende.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 jan 2014, 17:32
door Kevster
groningen schreef:Het bushokje bij de Nassauplein (van lijn 5) is weggehaald. Het vreemde is dat lijn 15 er ook langs rijdt, maar die staat niet op het gele bord vermeld.
Nee. Omdat ie er vanaf zondag ook daadwerkelijk niet meer langsrijdt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 jan 2014, 19:53
door Vinny
HS is natuurlijk verwarrend. In Den Haag betekent de afkorting: Hollands Spoor. Maak er dan HB van, snappen Duitstalige reizigers het ook meteen. Het centrale station van Zürich heet immers ook zo :twisted:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 jan 2014, 20:40
door Soortvanhenk
We zijn nog wel Nederland he. *start een offensief tegen de verduitsing van de maatschappij.*

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 01 jan 2014, 23:53
door groningen
Over een paar jaar gaat de busbaan naar het transferium Hoogkerk onder de Eemsgfolaan door. Dat betekend dus wel dat die busbaan daar een tijdje buiten gebruik is. Ga trouwens hier niet zeuren of hoofdstation of niet. Meestal heeft een buslijn altijd het belangrijkste station als eindbestemming. Ik heb trouwens ook al bussen gezien met Assen station. Emmen wordt vroeger hier aangevoerd als stoppend bij het bus- en treinstation.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 10:06
door gebruiker77
@PimAlliance; ik denk dat ook voor de mensen van het Maartens College het handigst zal zijn als er vaker in de spits een bus zal rijden. (Eelde - Meerweg - Haren PR /A28 - CS), sowieso 2x in de ochtend om 8:01 en 7:31 vanaf De Punt en wellicht ook 7:16. Dan heb je een snelle route naar CS. Anders krijg je hoogstens 1 keer een bus naar Haren vanaf Eelde. Ik vind eigenlijk bizar dat er vanaf Eelde geen snellere verbinding wordt geboden. Ov is totaal niet aantrekkelijk als woon werkverkeer nu.
In dr avond zal dat rondje Zuiderflat wel moeten, lijn 5 rijdt nog helemaal door Coendersborg (straks lijn 8)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 10:47
door groningen
Iemand heeft gisteravond het profielhekwerk voor de fietsenstalling in Groningen aan gort gereden. Of het was extreme metaalmoeiheid.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 11:05
door marlies
Ik was er om een uur of 9 gisteravond, 't is me niet opgevallen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 16:45
door Hejeve
Zat vanmiddag in de 3051 met de nieuwe Q-link kleuren, in dit geval paars. Ook was deze bus voorzien van wifi. Reed als lijn 22 richting Haren. Moest heel snel een foto maken, dus de kleuren komen nu niet zo mooi uit. Op de zijkant loopt een lange paarse streep en ook op de harmonica is deze te zien. De voor- en achterkant waren eveneens met paarse accenten voorzien, maar daar heb ik helaas geen foto meer van kunnen maken. Naast het P+R logo staan, eveneens in het paars, de beide eindhaltes van de toekomstige lijn 5.
Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:17
door duintje
groningen schreef:Hij stond gisteravond op de buffer in Groningen. De nieuwe Q-link bus. Geen busnummer, maar het kenteken is ZZ-94-67.
Bij de RDW uitgezocht of er al meerdere kentekens bekend waren. Dit zijn de uitgegeven kentekens voor de nieuwe Q-link bussen:
1. ZZ-94-67 (zoals hierboven genoemd)
2. ZZ-94-70
3. ZZ-94-71
4. ZZ-94-72
5. ZZ-94-73
6. ZZ-94-74
7. ZZ-94-75
8. ZZ-94-76
9. ZZ-94-77

Of deze kentekens nog vervangen gaan worden voor reguliere kentekens (XX-LLL-X) weet ik niet. Ik denk het niet daar deze bussen niet "standaard" zijn

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 19:27
door Daniel
Voertuigen met ZZ-kentekens hebben een bijzondere goedkeuring van het RDW. Dat zal in dit geval wel zo zijn omdat het de eerste bussen in deze uitvoering in Nederland zijn waardoor er nog geen typegoedkeuring voor bestaat.
Met de eerste dubbelgeledes van het GVU was dit ook al het geval, maar daar zijn latere voertuigen uit de serie wel gewoon voorzien van een standaard kenteken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 22:32
door Cpt.Iglo
Het paarse op het 'harmonicagedeelte' was beter tot z'n recht gekomen als de rest van de harmonica ook zwart gemaakt zou zijn. Hopelijk is dit bij de nieuwe bussen wel het geval; de Capacity's hebben het in ieder geval wel.

Komt er eigenlijk ook een soortgelijke reclame op de achterkant van de bussen, zoals op de blauwe citybussen wel het geval is/was?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 02 jan 2014, 23:37
door Kevster
Kort maar krachtig: waarschijnlijk niet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 03:37
door Pim-AllianceB95
gebruiker77 schreef:@PimAlliance; ik denk dat ook voor de mensen van het Maartens College het handigst zal zijn als er vaker in de spits een bus zal rijden. (Eelde - Meerweg - Haren PR /A28 - CS), sowieso 2x in de ochtend om 8:01 en 7:31 vanaf De Punt en wellicht ook 7:16. Dan heb je een snelle route naar CS. Anders krijg je hoogstens 1 keer een bus naar Haren vanaf Eelde. Ik vind eigenlijk bizar dat er vanaf Eelde geen snellere verbinding wordt geboden. Ov is totaal niet aantrekkelijk als woon werkverkeer nu.
In dr avond zal dat rondje Zuiderflat wel moeten, lijn 5 rijdt nog helemaal door Coendersborg (straks lijn 8)
De meeste reizigers bij de Zuiderflat lijken mij geen reizigers die per se over de snelste route vervoerd moeten worden en voor de mensen waarvoor dat wel geldt geldt dat ze zo goed ter been zijn dat ze ook een halte verder kunnen lopen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 15:30
door Kevster
Vanmiddag was er een presentatie bij Qbuzz van de nieuwe bussen:

http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... -busvloot/

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 15:41
door Cpt.Iglo
Zijn er ook foto's beschikbaar waar de 'blauwe' bussen volledig op staan? Ik zie tot nu toe alleen maar kleine stukjes van de bussen op de foto's.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 15:57
door Kevster
Niet van mijn hand. Foto nummer 9 is overigens het interieur van de nieuwe (blauwe) bussen).

En ja voor de rest. De harmonica is blauw gestickerd, er staat een blauw Qlink-logootje op de voorkant en de blauwe accenten op dezelfde plaatsen als bij de andere bussen.Achterkant is grijs, motorkap volledig zwart met daarop 'Qlink. Slim.'

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 16:00
door Cpt.Iglo
Neem ook aan dat het de nieuwe modellen betreft? (Zelfde als in Utrecht)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 03 jan 2014, 16:17
door Kevster
Klopt. Euro 6 met staande motor en stadsinterieur.