Pagina 4 van 103

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 14 aug 2013, 19:51
door Kevster
Maurice Hooikammer schreef:Als ik de wijzigingen in lijn 22 goed begrijp rijdt deze dus niet meer langs IKEA. Ook staat er dat er vanwege de strekking naar Annen/Zuidlaren er 'bussen met grotere capaciteit' ingezet worden. Gaan er dan ook capacity's naar lijn 22???
Klopt! Zou eens tijd worden ook want IKEA is al jaren klaar met het wildparkeren daar van Citybusgebruikers. Zeker nu P3 'betaald' is geworden (ook al mag je gratis uitrijden met een buskaart/chipkaart). Er gaan sowieso geen Capacity's rijden op lijn 22, op termijn wel ander luxe materieel (met wifi enzo), maar dit zijn gewoon Citaro G's met streekcomfort en stadsindeling zoals het er nu uitziet.
Soortvanhenk schreef:volgens het eerdere brief van de provincie Groningen --> http://www.provinciegroningen.nl/nc/zoe ... ieven+2014 ( het 1e bestand op de pagina downloaden, en dan pagina 7 ) wordt de halte van lijn 22 zo'n 300 meter verplaatst.
Dat komt in de praktijk neer op de bestaande bushalte aan de Europaweg. Nog een aardig eindje lopen over de betonnen, winderige Sontweg, maar wellicht goed voor de omzet van zaken als Saturn, Telstar en McDonalds :wink: . Overigens is de situatie tijdelijk omdat er ook een Citybus naar het nieuw aan te leggen P+R Driebond komt, deze gaat dan wel via de Sontweg en IKEA.
njoy schreef:^^ Maar het is toch veel handiger om gewoon het webadres van het betreffende document te noemen? Oftewel http://www.provinciegroningen.nl/filead ... ijlage.pdf

Is het niet de bedoeling om over de hele Sontweg een busbaan aan te leggen? Gelukkig komt deze er dan niet alleen voor de lijnen 73 en 76, want voor 2 bussen per uur leg je geen busb'aanaan. De bussen uit de remise richting Hoofdstation, de brandweer en de ambulance kunnen er gelukkig ook gebruik van maken.
Of het een busbaan wordt betwijfel ik, maar zit er wel in want er komen inderdaad busstroken op de nieuwe Sontbrug in het verlengde van de Sontweg, die zijn bedoeld voor de bussen naar P+R Driebond en inderdaad het hier al genoemde Meerstad.
Meltrain schreef:Volgens dat document van het OV-Bureau komt er een busbaan aan de Europaweg, waarover naast lijn 22, ook de lijnen 8, 171, 174 en 178 (gaan) rijden.
Over een busbaan over de Sontweg kan ik niks vinden.
Die busbaan is sinds maandag open.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 21:05
door Cpt.Iglo
Wanneer wordt het eigenlijk bekend hoe de Capacity's en de HOV lijnen van- en naar Leek, Roden en Annen eruit komen te zien? Van de Capacity's weet ik alleen dat ze oranje worden, maar verder geen idee welke uitvoering. Ook vraag ik me af wat voor materieel er op de lijnen van- en naar Leek/Roden komt te rijden. Het nieuwste model Citaro G? Of toch de strakke Citeo?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 21:10
door Kevster
De HOV-bussen worden hoofdzakelijk grijs!

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 21:30
door Cpt.Iglo
Oke, dus geen typische blauwe P+R bussen meer? Dat vind ik wel jammer, want deze bussen zijn nu erg herkenbaar en geven in mijn ogen een mooi contrast met de andere rood/grijze bussen. Maar verder nog niets bekend over het materieel dus? Vraag me of wanneer dit soort informatie vrijgegeven wordt, want deze info is bij de overheden uiteraard al bekend.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: wo 21 aug 2013, 22:34
door rener
citaro G is besteld voor Leek/Roden. voor Annen worden er citaro G omgebouwd.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 01:03
door Michael 1988
Als dat klopt wat je zegt, snap ik niet waarom de nieuwe bussen niet worden gebouwd als Citeo en de meeste bestaande bussen zo behouden blijven. Nu creëer je dubbel werk in een concessie waar al veel wordt bezuinigd op OV.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 11:10
door Meltrain
Ik neem aan dat vooral de huidige P&R Citybussen verbouwd worden (voornamelijk andere stoelen denk ik zo) en dat is logisch aangezien ze iets luxer moeten worden omdat ze een Qliner vervangen (naar Zuidlaren en Annen). Aangezien de lijn ook langer wordt, zullen er dus ook andere gelede Citaro's verbouwd moeten worden.

Sowieso zijn door bovenstaande én het verlegen van de lijnen 306/316 en 317 én het inzetten van gelede bussen op die lijnen nog meer gelede bussen nodig. Als je dan kunt kiezen tussen Citaro's en Citeo's, zie ik de meerwaarde niet van een Citeo.

Het aantal standaard Citaro's in deze concessie zal vermoedelijk wel afnemen, aangezien ze verdwijnen van de lijnen 306/316, 317 én 43. Aan de andere kant heeft lijn 309 weer extra bussen nodig, dus misschien dat ze daar de extra ritten gaan rijden?

Wel jammer dat de HOV-bussen voornamelijk grijs worden. Ik had toch een iets flitsender kleur gekozen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 11:19
door rener
misschien is de citeo toch weel flink duurder dan een citaro G ? of willen ze toch wat meer eenheid zodat de omgebouwde en nieuwe bussen ook evt door elkaar heen kunnen als dat planningtechnisch mogelijk moet zijn.

Waarom alle bussen gaan vervangen terwijl er voor andere lijnen niet zoveel veranderd?

Ik zie geen dubbel werk in de concessie? Volgens mij als ik het mij goed herinner was er een gemiddelde leeftijdseis van 6 jaar voor de bussen in de concessie eisen. Dus met de vloot van 9 dec 2009 kon je niet de hele concessie uitrijden als ze verlenging krijgen zoals het geval is. Door juist nu nieuwe bussen toe te voegen en een aantal standaard bussen aan de kant te zetten komen ze misschien aan die eis. Dus als je dat als dubbel werk ziet dan is dat gewoon omdat dat een eis is en je kan de eisen niet zomaar wijzigen.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 11:26
door rener
Meltrain schreef:Ik neem aan dat vooral de huidige P&R Citybussen verbouwd worden (voornamelijk andere stoelen denk ik zo) en dat is logisch aangezien ze iets luxer moeten worden omdat ze een Qliner vervangen (naar Zuidlaren en Annen). Aangezien de lijn ook langer wordt, zullen er dus ook andere gelede Citaro's verbouwd moeten worden.

Sowieso zijn door bovenstaande én het verlegen van de lijnen 306/316 en 317 én het inzetten van gelede bussen op die lijnen nog meer gelede bussen nodig. Als je dan kunt kiezen tussen Citaro's en Citeo's, zie ik de meerwaarde niet van een Citeo.

Het aantal standaard Citaro's in deze concessie zal vermoedelijk wel afnemen, aangezien ze verdwijnen van de lijnen 306/316, 317 én 43. Aan de andere kant heeft lijn 309 weer extra bussen nodig, dus misschien dat ze daar de extra ritten gaan rijden?
Er worden 18 gelede citaro's verbouwd. En ik neem idd aan dat de citybussen daar bij zitten. verder een aantal stadsbussen omdat de lijnen 3 en 6 opgaan in 316/306/317. Voor de lijnen naar roden en leek komen er 28 nieuwe gelede citaro's.

De gelede bussen worden voorzien van stadsindeling voor en streek achterin. De stoelen worden extra dik en krijgen lange rugleuningen. Verder wordt er airco en wifi ingebouwd. Zoals in in vorige post zal idd het aantal standaard bussen worden verminderd.

de lijn 309 krijgt idd extra ritten en heeft dus extra Qliners nodig. Ook moet lijn 300 niet worden vergeten. Deze lijn gaat 2x p/u door naar klazinaveen en daarnaast gaan de versterkingsritten in de middag allemaal door naar emmen ipv borger. Dit kost ook meer Qliner materiaal. De bussen van 318/308 nu gaan dan op die lijnen rijden.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 22 aug 2013, 13:21
door Cpt.Iglo
rener schreef:citaro G is besteld voor Leek/Roden. voor Annen worden er citaro G omgebouwd.
Volgens mij worden van de Citaro G zowel het 'oude' (zelfde model als de huidige bussen) als het nieuwe model nog geleverd. Hopelijk wordt het het nieuwe model, want deze schijnt toch weer een tikkeltje schoner en stiller te zijn. En niet onbelangrijk, het ziet er weer nét wat frisser uit. ;)

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 31 aug 2013, 20:59
door Busje
Groningen krijgt de primeur voor de eerste levering van de Mercedes-Benz CapaCity bussen in Nederland, daarnaast komen er nieuwe Mercedes-Benz Citaro (18 meter) bussen met een speciaal designpakket voor Groningen.

Enkele bestaande gelede bussen worden omgebouwd en worden voorzien van climate control.

Alle voertuigen krijgen een "custom-made" uitstraling welke past in het project.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: zo 01 sep 2013, 11:54
door Cpt.Iglo
En zijn daar al wat meer details over bekend? Beelden zouden leuk zijn. :P Over 4 maanden is het immers al zo ver..

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 05 sep 2013, 22:18
door Kevster
Climate Control zou erg prettig zijn inderdaad, zat vanmiddag weer in een bus waar de airco vol open stond maar het nog steeds een sauna was...

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: do 05 sep 2013, 22:28
door Soortvanhenk
Ik zat in een Qliner. Op lijn 39 :-). Die was nog wel aardig koel.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 10:26
door Busje
Afbeelding

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 11:42
door Maurice Hooikammer
Ik neem aan dat dit de nieuwe normale citaro's zijn? Of zijn dit de Capacity's?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 15:28
door Z2N
Dit is een gewone Citaro: een Capacity heeft vier assen en vier deuren.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 16:44
door rener
dit is de omgebouwde 3050. 13 stuks stadsgelede wagens worden omgebouwd

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 18:20
door Meltrain
Ziet er mooi uit. Wel jammer dat het zwart zo overheersend is, maar in combinatie met die reclame ziet het er wel prima uit.
Maar er worden dus maar 13 bestaande bussen omgebouwd? Ik neem aan dat de 8 P&R Citybussen (3090 - 3097) daar in elk geval bij zitten?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: za 14 sep 2013, 19:56
door Cpt.Iglo
Ik vind het zwarte juist erg mooi, het lijkt nu alsof er heel grote ruiten in zitten. Dit resulteert weer in dat het er erg strak uit ziet. De tijdelijke reclame vind ik zo op het eerste gezicht erg lelijk, ik hoop dat ze er wat moois van gaan maken. Ben verder ook wel benieuwd naar het interieur en naar hoe de Capacity's eruit komen te zien.

Edit; een klein detail dat me wel bevalt: op de tekening heeft de bus wieldoppen in plaats van de standaard stalen velgen. Ziet er een stuk beter uit, hopelijk gaat dit ook in het echt gebeuren.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: zo 15 sep 2013, 01:41
door Michael 1988
Maurice Hooikammer schreef:Ik neem aan dat dit de nieuwe normale citaro's zijn? Of zijn dit de Capacity's?
Standaardontwerp:
Afbeelding

Metrodesign:
Afbeelding

Zie het verschil met de andere bus (1 as meer dus). En nee dit is geen Citaro GL, die bestaan namelijk niet!
Z2N schreef:Dit is een gewone Citaro: een Capacity heeft vier assen en vier deuren.
Ze hoeven niet altijd 4 deuren te hebben, zoals onderstaande afbeelding weergeeft. Het is maar net wat de opdrachtgever wilt hebben.

Afbeelding

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 15:05
door Soortvanhenk
Vanochtend rond 09:00 stond de omgebouwde 3050 op het CS, met 'extra bus' op de lijnfilm. De stickers zaten er al op. Op welke lijnen wordt deze bus nu ingezet dan?

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 15:06
door The best
Soortvanhenk schreef:Vanochtend rond 09:00 stond de omgebouwde 3050 op het CS, met 'extra bus' op de lijnfilm. De stickers zaten er al op. Op welke lijnen wordt deze bus nu ingezet dan?
Ik zag hem van morgen richting de Grote Markt rijden, kon alleen niet zien voor welke lijn.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 20:10
door Maurice Hooikammer
Naar mijn informatie worden ze ingezet op de HOV-lijnen wat dat ook zijn zal. Op de twee foto's die ik op Facebook aantrof vandaag reed hij op de lijnen 15 en 317.

Re: Capacity's in Groningen

Geplaatst: ma 16 sep 2013, 21:03
door Cpt.Iglo
Ik dacht juist dat de bus als 'reclame' voor het aankomende Qlink netwerk op verschillende lijnen ingezet wordt. Geen specifieke lijnen dus, en je kunt hem daarom ook overal in-en rondom de stad tegen komen.

Mocht iemand hem spotten, ik ben niet vies van foto's! ;)