Pagina 31 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 16:39
door marlies
gebruiker77 schreef:"Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder
Stadslijn 8: H. Siccemasingel - Coendersborg - Helpman - HS - en verder
Stadslijn 9: De Wijert-zuid (gehele Vestdijklaan meenemen!) - rechtsaf bij Zuiderflat (Bodewijklaan) - Marcellus Emantslaan - Scholen De Wijert - HS - en verder"

Misschien is deze suggestie van hierboven wel het makkelijkst in te passen. Hoe vaak zou je ze laten rijden?
Zou je misschien de quote-functionaliteit kunnen gebruiken ipv citaten tussen aanhalingstekens? Je kan op die manier ook gedeelten citeren door de rest weg te halen of tussentijds blokjes

Code: Selecteer alles

[/quote] ...eigen reactie/commentaar op bovenstaande quote... [quote]
in te voegen. Dat maakt het een stuk leesbaarder en dan is het ook gemakkelijker te zien op wie je reageert.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: vr 17 jan 2014, 18:11
door Bjarte
gebruiker77 schreef:"Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder
Stadslijn 8: H. Siccemasingel - Coendersborg - Helpman - HS - en verder
Stadslijn 9: De Wijert-zuid (gehele Vestdijklaan meenemen!) - rechtsaf bij Zuiderflat (Bodewijklaan) - Marcellus Emantslaan - Scholen De Wijert - HS - en verder"

Misschien is deze suggestie van hierboven wel het makkelijkst in te passen. Hoe vaak zou je ze laten rijden?


"Lijn 8 (neemt deel lijn 6 over): Hoornse Meer - Martini - De Wijert Zuid Coendersborg - Helpman - HS"
Kever: "een lijn 8 naar Hoornsemeer (via het ziekenhuis) "
Dan wordt het vanuit Hoornsemeer toch ongelofelijk veel reistijd naar het station toe? Een beetje het idee als het doortrekken van de toenmalig lijn 5 naar Ter Borch. Dat voorbeeld dat hierboven is voorgesteld geeft vanuit Hoornsemeer nog steeds een voldoende reistijd.
Qlink 2: 4x in het uur en in de avond 2x in het uur.
Stadslijn 6: 4x in het uur en in de avond 2x in het uur
Stadslijn 8: 2x in het uur
Stadslijn 9: 2x in het uur, extra bussen in de spits.

Ik doe hierboven maar een grove schatting hoor. Ik weet trouwens niet hoe groot de vraag is om lijn 8 door te laten rijden naar Martini, volgens mij zit er bijna nooit iemand meer in na De Wijert. Het zou qua verbindingen wel beter zijn natuurlijk.

En over de nieuwe tunnel en busbaan bij overweg Paterswoldseweg: we hebben het toch over de huidige situatie! Het lijkt me logisch dat als daar een busbaan ligt, de bussen ook daar langs gaan rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 18 jan 2014, 10:25
door Pim-AllianceB95
Waarom houdt iedereen zich zo vast aan het eindpunt Hoornsemeer? Het lijkt mij veel logischer om op het Martini te starten en vervolgens door de Hoornsemeer heen te rijden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 18 jan 2014, 12:13
door Soortvanhenk
@Pim-AllianceB95 Dat zou misschien ook nog wel handiger zijn ook nog, dan kun je een lijn HS - Helpman - Martini ZKHS aan de lijn Martini ZKHS - Hoornsemeer - HS (en verder) koppelen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 18 jan 2014, 12:32
door BrengMe
Zoiets als dit misschien?
Afbeelding

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 18 jan 2014, 12:33
door Pikobo
Pim-AllianceB95 schreef:Waarom houdt iedereen zich zo vast aan het eindpunt Hoornsemeer? Het lijkt mij veel logischer om op het Martini te starten en vervolgens door de Hoornsemeer heen te rijden.
Helemaal mee eens. Qlink 2 vanaf De Punt over vrijwel gehele Paterwoldseweg naar HS en lijn 6 Martini-Hoornsemeer-De Wijert-HS en verder.
Lijn 8 zo snel mogelijk een volledige ringlijn maken door van Martini door te rijden naar P&R. Alternatief is Lijn 8 in te korten tot Hoogkerk-Helpman(- De Wijert Zuid?) en een nieuwe lijn (of verlengde lijn 17) te laten rijden P&R Hoogkerk-Martini-De Wijert-Europapark (en mogelijk verder).

Zo zijn er veel varianten te bedenken. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk tot stand komt. Maar dat duurt nog wel even als ik dat in dit draadje goed begrepen heb.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: za 18 jan 2014, 16:21
door Kevster
Ik ben altijd al voor Martini Ziekenhuis via Hoornsemeer geweest overigens, vind dat inderdaad een goed idee. En lijn 8 op termijn doortrekken is inderdaad een goed idee, maar het zal sowieso niet de snelste route tussen Hoogkerk en Martini worden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:26
door Cpt.Iglo
Ik ben wel voorstander van het omwisselen van de lijnnummers 2 en 6. Lijn 6 kan dan Qlink lijn 2 worden, welke vanaf de Punt via Eelde, het Martini ZKH en de Paterswoldseweg naar CS en verder richting de Grote Markt en de Korrewegwijk en eventueel Bedum rijdt.

Omdat de nieuwe Qlink 2 dan niet meer door de wijk Hoornsemeer rijdt zoals de huidige lijn 2 nu wel doet, zou deze dan als lijn 6 bij het Martini ZKH kunnen beginnen om vervolgens via de route van de huidige lijn 6 via Maartenshof en de Wijert naar HS en Vinkhuizen te rijden.

Op deze manier houdt ook Hoornsemeer een goede verbinding, en kun je kiezen tussen een stukje lopen en een snelle, rechtstreekse route naar het centrum, of je stapt voor je deur in op de (dan vernieuwde) lijn 2.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:53
door gebruiker77
Cpt.Iglo schreef:Ik ben wel voorstander van het omwisselen van de lijnnummers 2 en 6. Lijn 6 kan dan Qlink lijn 2 worden, welke vanaf de Punt via Eelde, het Martini ZKH en de Paterswoldseweg naar CS en verder richting de Grote Markt en de Korrewegwijk en eventueel Bedum rijdt.

Omdat de nieuwe Qlink 2 dan niet meer door de wijk Hoornsemeer rijdt zoals de huidige lijn 2 nu wel doet, zou deze dan als lijn 6 bij het Martini ZKH kunnen beginnen om vervolgens via de route van de huidige lijn 6 via Maartenshof en de Wijert naar HS en Vinkhuizen te rijden.

Op deze manier houdt ook Hoornsemeer een goede verbinding, en kun je kiezen tussen een stukje lopen en een snelle, rechtstreekse route naar het centrum, of je stapt voor je deur in op de (dan vernieuwde) lijn 2.
De huidige lijn 2 rijdt nu niet door de wijk Hoornsemeer.

Wat mij altijd verbaast, is dat je op dit forum altijd ongelofelijk veel goede ideeën langs ziet komen, die voor veel reizigers een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn, maar dat je bijv. bij dit geval nog minstens een jaar moet wachten (en waarschijnlijk nog wel langer) voordat het tot werking komt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 11:59
door marlies
Wij op zo'n forum zijn niet gehinderd door allerlei politieke belangen en andere beperkingen die in de praktijk wel spelen maar een buitenstaander veel minder zicht op heeft. Één raadslid dat toevallig een tante in een bepaalde straat heeft kan een goed plan onhaalbaar maken :P

En ik zie ook regelmatig het geraaskal van de wijkvereniging en buurtcomités enzo, met die mensen wordt in plannen ook rekening gehouden terwijl ze vaak geen idee hebben wat nou werkelijk goed voor ze is.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 12:00
door Cpt.Iglo
gebruiker77 schreef:De huidige lijn 2 rijdt nu niet door de wijk Hoornsemeer.
Foutje, bedoelde uiteraard lijn 6. :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:09
door njoy
Als het gaat om buslijnen in de zuidelijke stadswijken kan je ook nog denken aan:

Qlink 2
voor de verbinding Eelde-Paterswolde-Martinizkhs-Hoofdstation-Grote Markt-Bedum of Ten Boer: De snelle HOV-lijn tussen Eelde, Paterswolde, Ter Borch, Martiniziekenhuis, Martiniplaza en het Hoofdstation/centrum, via de Paterswoldseweg.

Lijn 6
die een lus rijdt door Groningen-zuidwest (Corpus den Hoorn, Hoornsemeer, De Wijert). Vanaf Vinkhuizen en het Hoofdstation rijdt de bus via het Martiniziekenhuis naar Maartenshof, over de huidige route van Lijn 6. Bij Maartenshof keert de bus niet, maar rijdt deze via de Laan Corpus den Hoorn en de Van Ketwich Verschuurlaan naar De Wijert, waar de bus de route van Lijn 2 naar het Hoofdstation rijdt, om verder naar Vinkhuizen te rijden. De lijn wordt uiteraard in beide richtingen gereden. Vanuit Hoornsemeer kan je dan zowel linksom (via Martiniziekenhuis) als rechtsom (via De Wijert) naar het Hoofdstation; je pakt gewoon de eerste bus die er aan komt. Deze lijn biedt bovendien goede reismogelijkheden voor reizigers die bij de aansluiting Groningen-zuid (A28) richting scholen in De Wijert, of richting Martiniziekenhuis willen reizen.

Lijn 8
die 2 x per uur een lus rijdt door het zuidoosten van de stad (Oosterpoort, Helpman, Coendersborg, De Wijert). Deze lijn rijdt net als nu vanaf Hoogkerk naar het Hoofdstation, vervolgens door de Oosterpoort en Coendersborg, naar de Zuiderflat in De Wijert. Vanaf daar rijdt de bus niet meer door naar het Martiniziekenhuis, maar via de huidige route van Lijn 2 naar het Hoofdstation. Samen met de Lijnen 6 en 9 kan dan een frequente busverbinding tussen De Wijert en het Hoofdstation worden aangeboden. Bovendien kunnen reizigers op de lijnen 50, 54 en 58 (vanaf Haren) in Helpman (nabij de kruising Verlengde Hereweg / Goeman Borgesiuslaan) overstappen op lijn 8, en zo naar de scholen in De Wijert reizen.

Met dit voorstel vervalt wel de rechtstreekse reismogelijkheid tussen Hoornsemeer/Martiniziekenhuis en Coendersborg/Helpman. Maar dat is nauwelijks een probleem omdat Lijn 8 tussen Hoornsemeer en De Wijert zelden meer dan 3 reizigers telt.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:49
door Soortvanhenk
@njoy Mag ik met het idee komen om Qliner in Qlink te veranderen? Met van die reisbussen door Groningen rijden en maar op een paar plekken stopen lijkt me nou niet echt ideaal. Verder wel een mooi plan. Hoe vaak moet lijn 6 dan gaan rijden?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: zo 19 jan 2014, 22:52
door Kevster
Ik ga voor het volgende (ook met de toekomstplannen in het achterhoofd, lijnnummers kun dus bijv. heel anders worden, ik ga uit van de huidige nummers):

Qlink 2:

Middelstum - Bedum - P+R Kardinge - UMCG Noord - Grote Markt - HS - Paterswoldseweg - Martini Ziekenhuis - Eelde-Paterswolde - De Punt v.v.

Lijn 8:

Ringlijn in beide richtingen P+R Hoogkerk - Ter Borch - Martini Ziekenhuis - De Wijert - Coendersborg - Oosterpoort - HS - Akerk - Hoendiep - Hoogkerk - P+R Hoogkerk v.v.

Lijn 9:

P+R Zernike - Paddepoel - Oranjebuurt - Akerk - HS - De Wijert - Hoornsemeer - Martini Ziekenhuis v.v.

Met lijn 6 heb ik andere plannen, namelijk een tweede ringlijn (Ringlijn Noord: Station Noord - Paddepoel - Vinkhuizen - Schildersbuurt - Akerk - HS - UMCG Noord (niet via Grote Markt) - Korrewegwijk - De Hoogte - Station Noord v.v.). Lijn 8 is dan Ringlijn Zuid.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 00:18
door njoy
^^ Die Ringlijn-zuid (lijn 8) zal op grote delen van het traject zo behoorlijk leeg rondrijden, vooral op het traject Hoogkerk -transferium - TerBorch - Martiniziekenhuis - Coendersborg. De stad Groningen leent zich niet voor een ringlijn omdat er relatief weinig vraag is naar zogeheten dwarsverbindingen. De meeste mensen willen van het Hoofdstation of de binnenstad naar één van de vele wijken. Het vervoer van woonwijk naar woonwijk (of knooppunt) is vrij beperkt.
Soortvanhenk schreef:@njoy Mag ik met het idee komen om Qliner in Qlink te veranderen? Met van die reisbussen door Groningen rijden en maar op een paar plekken stopen lijkt me nou niet echt ideaal. Verder wel een mooi plan. Hoe vaak moet lijn 6 dan gaan rijden?
Uiteraard, Qlink bedoeldee ik. Ik moet nog even wennen aan alwéééééééér een nieuwe naam voor een type buslijn.
Hoe vaak de door mij beschreven Lijn 6 zou moeten rijden hangt af van hoe vaak Qlink 2 en Lijn 9 (Hoofdstation - De Wijert) rijden. Ik denk dat 4 keer per uur eerst genoeg is.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:02
door Nelis
En alweer vanmorgen veel en veel te veel mensen voor lijn 3/4/5. Elke bus stampensvol en dat terwijl die 3 gezamenlijk vaker rijden dan lijn 15. Ik zeg: tram.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:15
door Klaasje
Volgens mij rijdt de 5 een nogal andere route. Beetje apart verhaal.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:20
door groningen
Ik zeg: tram.
Willen wij; Groningers niet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:24
door The best
Nu moet je niet alle Groningers over een kam scheren. Ik ken ook zat mensen die wel voor de tram waren, al is het wel zo dat de tegenstanders wel wat slimmer waren met betrekking tot de media.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 10:38
door Kevster
njoy schreef:^^ Die Ringlijn-zuid (lijn 8) zal op grote delen van het traject zo behoorlijk leeg rondrijden, vooral op het traject Hoogkerk -transferium - TerBorch - Martiniziekenhuis - Coendersborg. De stad Groningen leent zich niet voor een ringlijn omdat er relatief weinig vraag is naar zogeheten dwarsverbindingen. De meeste mensen willen van het Hoofdstation of de binnenstad naar één van de vele wijken. Het vervoer van woonwijk naar woonwijk (of knooppunt) is vrij beperkt.
Klopt, maar je hebt ook te maken met een bepaalde efficiëntie en een basisvoorziening. De gemeente Groningen wil die busverbindingen graag om ouderen een basisvoorziening te bieden. Er is niet voor niets een tijdje terug campagne gevoerd voor de lijnen 5 en 8. Ik ben het met je eens dat Hoogkerk - Coendersborg vrij zinloos is, maar het vervoer van wijk naar knooppunt bijv. is wel de hele insteek van het Qlink-verhaal. In ieder geval, Groningen wil een stad zijn met goed OV als basisbehoefte voor iedereen. En dan moet je gewoon alle wijken bedienen en verbinden, op de manier zoals de stad dat zelf wil. Heeft, zoals eerder in dit topic al beschreven, ook te maken met politieke belangen. Overigens is er wel vraag naar de verbinding Vinkhuizen - Station Noord - UMCG en Oosterpoort - De Wijert. Soms blijven deze mensen ook zitten naar Martini Ziekenhuis.

Er is in politiek Groningen trouwens al een tijdje ook sprake van het doortrekken van lijn 5 (nu dus 8) naar Hoogkerk via Ter Borch. Vermoedelijk is met dat doel lijn 8 aan de andere zijde van het Hoofdstation ook doorgetrokken naar het Martini Ziekenhuis. En in Ter Borch bestaat de infrastructuur voor de haltes ook nog steeds natuurlijk. En vergeet ook niet dat die wijk straks gewoon een flink aantal inwoners telt. Daar moet gewoon een goede basisverbinding zijn. Je kunt niet van reizigers verwachten om vanaf wat nu de Bruilweering is te lopen naar Eelderwolde of P+R Hoogkerk. Desnoods breng je deze verbinding slechts voor één keer per uur in. Lijkt mij overigens genoeg.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 12:25
door groningen
Interessante gedachte; van de nu opgeheven halte nabij Hayo Ripperdalaan (Eelderwolde) naar de Groningerweg (Peizermade) is het grofweg 1 kilometer. Vraag is of het alleen een busbaan wordt of er ook sluipverkeer over heen mag. Tussen de A7 en Paterswolde - Peize (De Horst) is geen echt goede weg te vinden.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 15:46
door Kevster
De Borchsingel tussen de Groningerweg (Eelderwolde) en Groningerweg (Peizermade, bij P+R Hoogkerk) wordt opengesteld voor alle verkeer. Is dus inderdaad een mooie sluiproute tussen de A28 afrit Haren/Paterswolde en de A7 afrit Hoogkerk.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 16:01
door Bjarte
^^

Dat is nog de vraag. De gemeente Tynaarlo heeft het in het oorspronkelijke bestemmingsplan van Ter Borch over een pasjessysteem. Dus alleen mensen uit Ter Borch zouden er dan doorheen kunnen. Uiteraard is dat voor een bus geen obstakel, er zal wel een bussluis komen. Ik verwacht wel dat hier een dwarsverbinding gaat komen, dus lijn 8 wordt dan doorgetrokken. Ik weet alleen niet wanneer de gemeente de openingsdatum van deze weg beoogd heeft, wat mij betreft heel snel!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 16:27
door Nelis
Klaasje schreef:Volgens mij rijdt de 5 een nogal andere route. Beetje apart verhaal.
60-80% van 3/4 stapt uit bij UMCG Noord, zelfde halte als lijn 5 ook aandoet.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: ma 20 jan 2014, 16:35
door Kevster
Bjarte schreef:^^

Dat is nog de vraag. De gemeente Tynaarlo heeft het in het oorspronkelijke bestemmingsplan van Ter Borch over een pasjessysteem. Dus alleen mensen uit Ter Borch zouden er dan doorheen kunnen. Uiteraard is dat voor een bus geen obstakel, er zal wel een bussluis komen. Ik verwacht wel dat hier een dwarsverbinding gaat komen, dus lijn 8 wordt dan doorgetrokken. Ik weet alleen niet wanneer de gemeente de openingsdatum van deze weg beoogd heeft, wat mij betreft heel snel!
Oke, heb ik inderdaad iets over gehoord ook volgens mij nu je het zegt. Lijkt me wel goed tegen het sluipverkeer. In Haren hebben ze er ook last van, de route Glimmen - Waterhuizen, daar gaat het vooral om vrachtwagens. Ze willen daar nu een hoogteobstakel aanbrengen bij de tunnel in de weg Haren - Waterhuizen zodat er geen vrachtwagens meer onderdoor kunnen.

Wat mij betreft ook heel snel want deze weg is erg gewenst. Zeker voor wijkbewoners.

@Nelis: dat is natuurlijk niet helemaal waar. Lijn 5 stopt aan de Oostersingel, 3 en 4 aan de Bloemsingel. Straks als de Qlink Zernike - Europapark rijdt komt er bij UMCG Noord een knooppunt/busstation (doet denken aan de koppelingsvariant Regiotram) en moet er als het goed is lucht komen.