Pagina 40 van 103

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 13:18
door Cpt.Iglo
@Kevster; Je geeft aan dat er nu al dubbelgelede bussen overwogen worden, maar weet jij ook op wat voor termijn we dan dit soort bussen kunnen verwachten? Bij een nieuwe concessie? Het lijkt me niet dat de Capacity's dan al afgeschreven worden, dus het meest voor de hand liggend lijkt het mij dan dat ze komen te rijden op de bestaande en nieuwe Qlink-lijnen. De huidige nieuwe Citaro's kunnen dan weer op andere lijnen ingezet worden.
Kevster schreef:De fabrieksopgaven van de Hess geven max. tussen de 200 en 210 passagiers op, incl. staanplaatsen, Van Hool zelfs iets minder, ik meende max. 200. In de Capacity passen volgens fabrieksopgave 193 personen. En dat heeft te maken met de efficiënte stoelindeling in de laatste.
Dat zijn fabrieksopgaven. Ik denk dat in de praktijk een dubbelgelede bus veel meer reizigers per voertuig zal vervoeren dan een Capacity. Overigens heeft de Capacity ook zo zijn voordelen; deze kan gewoon zonder al te veel aanpassingen aan de infrastructuur via de HOV-West naar Zernike rijden. Bij een dubbelgelede bus lijkt me dit toch lastiger, omdat deze bus het grootste deel via de ringweg rijdt en de ruimte dus moet delen met het overige verkeer.

@Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Lgo3UtjEKc0[/youtube]

En nog een nieuwsbericht + filmpje over het project in de Franse stad Metz: http://www.rtv.be/artikels/nieuws/20131 ... e-van-hool

Zeg nou zelf, bovenstaande zou toch veel meer reizigers aantrekken dan een standaard bus met ronkende dieselmotor? ;) (Het belletje tijdens het wegrijden maakt het overigens helemaal af. :mrgreen: )

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 14:29
door waldo79
Zeg nou zelf, bovenstaande zou toch veel meer reizigers aantrekken dan een standaard bus met ronkende dieselmotor? ;) (Het belletje tijdens het wegrijden maakt het overigens helemaal af. :mrgreen: )
Volgens mij is het de gemiddelde reiziger om het even :wink: Mits de bussen schoon zijn, op tijd rijden en geen enorme dieseldampen produceren :lol:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 14:53
door Kevster
Cpt.Iglo schreef:Dat zijn fabrieksopgaven. Ik denk dat in de praktijk een dubbelgelede bus veel meer reizigers per voertuig zal vervoeren dan een Capacity. Overigens heeft de Capacity ook zo zijn voordelen; deze kan gewoon zonder al te veel aanpassingen aan de infrastructuur via de HOV-West naar Zernike rijden. Bij een dubbelgelede bus lijkt me dit toch lastiger, omdat deze bus het grootste deel via de ringweg rijdt en de ruimte dus moet delen met het overige verkeer.
Fabrieksopgaven zullen voor zo'n dubbelgelede net zo goed nadelig uitpakken als voor de Capacity. Misschien nog wel nadeliger door de stoelindeling. Daarnaast kun je ook discussieren over de vraag of een dubbelgelede nu al nodig is, de Capacity's kunnen het momenteel prima af. Er is nog helemaal niets duidelijk dan ook over een termijn waarop dubbelgeledes worden overwogen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 14:59
door Klaasje
Cpt.Iglo schreef: @Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.
Waar het mij om gaat is dat het meer lijkt te gaan om een hip kleurtje en een hip frontje in plaats van dat de dingen die het ov echt beter gaan maken. Want prachtig dat je geld uitgeeft aan een mooie bus die snel oogt. Maar als je nog steeds 2 minuten bezig bent met 15 mensen in laten stappen blijft het onder de streep gewoon OV dat trager is dan in het gemiddelde derde wereldland. Dat moet je in Groningen toch niet willen lijkt mij. :')

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 15:18
door Cpt.Iglo
@Klaasje: onder 'tramkwaliteit' versta ik ook het versnellen van de dienstregeling, en dus de tijd voor het halteren en natuurlijk de reistijd.

@Kevster: een dubbelgelede bus kun je dan toch ook 'handig indelen'?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 19:31
door gebruiker77
De haltetijd op het Hoofdstation vind ik soms vrij lang worden. Het voordeel is wel dat je een aansluiting sneller haalt. (maar het is wel zonde tijd natuurlijk)

Wat me opviel was dat lijn 9 (Zernike - Paddepoel - Hoofdstation - De Wijert) wel erg snel is. De lijn vertrekt om .35 vanaf het Zernikecomplex. Gisteren zag ik dat deze lijn sowieso al om 15.50 op het Hoofdstation was. (en waarschijnlijk dus eerder) Hij vertrekt pas om .00 weer. Dus zeker binnen een kwartier.

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 gaat als het over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation gaat.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 20:24
door isadora
gebruiker77 schreef:......

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 gaat als het over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation gaat.
Als onbekende in de materie, is dit voor mij een onnavolgbare quote. :roll:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:05
door ov'tje
Klaasje schreef:
Cpt.Iglo schreef: @Klaasje; er wordt steeds gesproken over een tram, omdat een tram over het algemeen meer reizigers trekt dan een bus en ook als 'hoogwaardiger' wordt ervaren. Je moet daarom in het geval van Groningen de voordelen van een tram combineren met die van een bus. Naar mijn mening zouden ze dus dezelfde capaciteit moeten hebben, maar ook het (strakkere) uiterlijk van een tram. Wanneer er bussen komen te rijden als bovenstaande HESS of bijvoorbeeld de Van Hool Exquisity, dan kunnen we hier toch wel spreken van dat ze in Groningen niet met de massa meelopen. ;) Of dat altijd goed is, is een tweede.. Maar dat moeten we dan maar afwachten.
Waar het mij om gaat is dat het meer lijkt te gaan om een hip kleurtje en een hip frontje in plaats van dat de dingen die het ov echt beter gaan maken. Want prachtig dat je geld uitgeeft aan een mooie bus die snel oogt. Maar als je nog steeds 2 minuten bezig bent met 15 mensen in laten stappen blijft het onder de streep gewoon OV dat trager is dan in het gemiddelde derde wereldland. Dat moet je in Groningen toch niet willen lijkt mij. :')
mijn ervaring is dat het van de lijn afhangt hoe snel de bus is. Neem bijvoorbeeld lijn 11 tussen CS en Selwerd. Mijn ervaring is dat lijn 2 slechts enkele minuten trager is en dat terwijl die lijn de hele Korrewegwijk nog meepakt ook.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:27
door rener
Afbeelding

3434 is ook al door iemand gezien. En er zijn nog 9 nieuwe binnengekomen. Deze zijn ze nu aan het klaarstomen.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 21:45
door gebruiker77
isadora schreef:
gebruiker77 schreef:......

Lijn 6 vanuit Vinkhuizen is over het algemeen ook vroeg op het Hoofdstation. Het verbaast me verder dat er een verschil is tussen de lijnen 2, 3, 4, 5 en 163 als het gaat over de reistijd van de Grote Markt naar het Hoofdstation
Als onbekende in de materie, is dit voor mij een onnavolgbare quote. :roll:
Die zin klopt ook niet van mij. Beetje snel geweest, vrees ik. Ik bedoelde te zeggen dat 9292 verschillende reistijden geeft voor de verschillende lijnen als het gaat over de route Grote Markt - Zuiderdiep - Hereplein - HS.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 22:45
door Bjarte
rener schreef:Afbeelding
Aha, dit is meteen het goede voorbeeld natuurlijk! :D :wink:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: wo 19 feb 2014, 23:01
door rener
speciaal voor de speculaties over een Qlink lijn 2 :)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 00:55
door JvD.
Hm, dat groen van het lijnnummer kleurt niet echt met het blauw/blauw van de raamstijl... ;)

Overigens rijden de extra bussen op lijn 5 nog steeds met oranje displays rond met lijnnummer 5. Gaat dat nog aangepast worden?

Oh, en over kleuren gesproken: ik merk dat mijn kloacht over de zeer felle displays van de nieuwe bussen heeft geholpen, de lijncijfers van de nieuwe bussen worden nu gaandeweg wat minder fel weergegeven. Thanx, Qbuzz, nu is het tenminste leesbaar en overstraalt de display zichzelf niet meer!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 07:13
door gebruiker77
Een test of verkeerde lijnfilm geladen?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 08:30
door nielsie600
3434 65 -bdp-4

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 08:33
door groningen
Ik hoop dat die bus de bochten in Eelde kan maken. Waar is die foto gemaakt?

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 09:20
door nielsie600
Zo te zien op Leek Oostindie

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 09:41
door gebruiker77
Foutje dus ;-)

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 10:07
door rener
even voor de gein erop gezet. Idd leek oostindie. En de buitenkant kleur tja die is er nog niet in het groen dus beter kon ook niet. :P

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 13:13
door gebruiker77
Laat het de gemeente Tynaarlo maar niet zien. Voor je het weet denken ze echt dat deze door de gemeente is gegaan!

Waarom komt er overigens niet reclame op de bussen van Qbuzz? Dit was toch wel het plan bij de tram. Daarmee kunnen fors extra inkomsten worden binnengehaald.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 16:33
door BrengMe
Dan moeten ze gewoon eerst...
... deze pagina lezen.
... naar de omgeving in de foto kijken.

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 18:25
door marcel.nl
Als we dan toch dubbelgeleed, mercedes gerelateerd en tramachtig willen dan zou Zürich het voorbeeld kunnen zijn:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hnke6ZLddqU[/youtube]

En dit moet trucage zijn, maar daarmee ben je valle problemen af en reist Zernike in een rit naar het station:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tG8wYlIOqbI[/youtube]

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 18:41
door Jelmer
wel leuk hoor achteruit inparkeren met een 14 delige bus!!! :D

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 18:47
door BrengMe
Ik tel 15 delen!

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Geplaatst: do 20 feb 2014, 19:18
door gebruiker77
marcel.nl schreef: En dit moet trucage zijn, maar daarmee ben je valle problemen af en reist Zernike in een rit naar het station:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tG8wYlIOqbI[/youtube]
Zullen we lijn 15 dan ook weer via de Akerk en Westerhaven laten rijden? Past prima. :P Is meteen de hele route in beslag.