Pagina 1 van 3

Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 17:39
door Karimbu
Mooi plan.
De spoorlijn naar Delfzijl en Roodeschool wordt in de toekomst via een fly-over over de spoorlijn naar Leeuwarden geleid. Dat zegt een woordvoerder van de regio Assen – Groningen.

De maatregel is nodig omdat er meer treinen gaan rijden op beide trajecten. De trein van Veendam gaat doorrijden naar Delfzijl en die van Nieuweschans naar Roodeschool. Een overstap op het hoofdstation in de stad is dan niet meer nodig.

De aanleg van de fly-over valt samen met de aanpak van het hoofdstation. Wanneer dat gaat gebeuren is nog niet precies bekend. De fly-over wordt betaald uit een extra bedrag van 95 miljoen euro dat voor de bereikbaarheid van de stad beschikbaar is.
bron oogtv.nl

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 18:22
door webguy
Behalve dat niemand in die trein blijft zitten, de opmerking "zodat een overstap niet meer nodig is" is een beetje onnozel.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 19:56
door Daan
Ik ben benieuwd...

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 20:16
door Daniel
webguy schreef:Behalve dat niemand in die trein blijft zitten, de opmerking "zodat een overstap niet meer nodig is" is een beetje onnozel.
Er zullen vast niet veel reizigers van Zuidbroek naar Sauwerd zijn inderdaad :P Maar wellicht levert het wat ontlasting op als studenten uit Veendam bv. op Groningen Noord de bus naar Zernike kunnen pakken. Dat zou best sneller kunnen zijn gezien het station er dichterbij ligt en een trein nu eenmaal sneller is dan een bus.
Andersom ligt station Europapark behoorlijk gunstig in de buurt van een groot bedrijventerrein waar vast wel mensen werken die ergens langs de lijnen naar Roodeschool en Delfzijl wonen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 20:29
door Klaasje
Doorkoppelen is wel aardig. Maar ik heb vraagtekens bij een fly-over; ook bij Hoogkerk komt een station en Hoogkerk kan je dus als overstapplek van/naar het Zernike gebruiken denk ik. Maar dat alleen als je al vindt dat de dikste stroom studenten uit de richting van Nieuweschans komt en die absoluut niet op het hoofdstation in de bus mogen springen. In ieder geval is die fly-over een duur stukje infrastructuur waarbij we ons kunnen afvragen hoe nuttig het is.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: vr 14 jun 2013, 22:47
door ov'tje
De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.

Slim, want hiermee ontlast je het hoofdstation behoorlijk, terwijl je op Noord de passagiers uit Delfzijl/Roodeschool nog meer dan nu af kunt vangen. Zuidhorn gebruik je als overstappunt van/naar Leeuwarden, terwijl je het transferium in Hoogkerk net als nu kunt gebruiken als overstap van de A7-corridor naar Zernike. Voor dat laatste zouden eigenlijk de lijnen 314 en 315 dat transferium structureel aan moeten doen, in plaats van 314 die er alleen richting Groningen stopt.

Is een fly-over aan de westzijde van station Groningen nuttig? Ik twijfel daar heel erg aan.

zie: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... -Groningen

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 00:08
door WillemGN
Zou het alternatief Appingedam langs N33 naar Veendam niet veel goedkoper en efficienter zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 11:20
door deadlock
Betaalt de stad Groningen dat? Kunnen ze die 95 miljoen niet beter even bewaren in verband met de ernstige geldzorgen die ze daar hebben?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 16:51
door Kevster
ov'tje schreef:De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.
Klopt bijna, op de Capacity's na ;) Wellicht wel in de toekomst (ook al staat dat ook in het DvhN-stuk). Europapark wordt overigens waarschijnlijk niet het eindpunt van die lijn...

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 20:02
door ov'tje
WillemGN schreef:Zou het alternatief Appingedam langs N33 naar Veendam niet veel goedkoper en efficienter zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
ja, want daar is geen vervoersvraag voor en dat ligt het probleem ook niet. Het probleem is de stad Groningen waar alles qua verkeer op dit moment behoorlijk aan de max is.
deadlock schreef:Betaalt de stad Groningen dat? Kunnen ze die 95 miljoen niet beter even bewaren in verband met de ernstige geldzorgen die ze daar hebben?
Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.
Kevster schreef:
ov'tje schreef:De OV-as richting Zernike gaat niet aan de spoorkant van Hoogkerk komen te liggen, maar bij station Europapark. De bedoeling gaat zijn om bussen te laten rijden tussen Europapark, UMCG, Station Noord, Zernike en Zuidhorn. Er gaat gereden worden met de Capacity's.
Klopt bijna, op de Capacity's na ;) Wellicht wel in de toekomst (ook al staat dat ook in het DvhN-stuk). Europapark wordt overigens waarschijnlijk niet het eindpunt van die lijn...
Mja, ik kan me voorstellen dat de Capacity's wel naar die lijn kunnen verhuizen, omdat Europapark een belangrijk doorvoerstation moet gaan worden. Zo willen ze veel bussen uit het centrum weren.

En de trein van/naar Leeuwarden had volgens eerdere plannen toch door moeten rijden naar Assen?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 21:46
door Kevster
Meen ik ook te hebben gehoord. Maar ja er komen straks ook twee extra Sprinters per uur Groningen - Assen. Die stoppen ook op Europapark. En er zijn denk ik geen horden reizigers tussen Leeuwarden en Haren per trein. En Leeuwarden - Assen is volgens mij sneller per bus toch?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 22:22
door Frits
Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 22:23
door ov'tje
Frits schreef:Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...
precies. Zoveel omwegen dat de trein vele malen sneller is.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: za 15 jun 2013, 22:31
door Anne
Frits schreef:Lijn 14 doet er 2,5 uur over dus dat is zeker niet sneller dan via Groningen per trein...
Niet overdrijven: 1.49 h duurt het ritje.
Maar altijd nog langzamer dan de trein (1.01 h resp 1.11h)

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 12:57
door deadlock
ov'tje schreef:Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.
Beter idee, begrotingstekort pluggen!

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 13:00
door M57
Eens.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 15:07
door ov'tje
deadlock schreef:
ov'tje schreef:Grotendeels de provincie. Er ligt nog veel geld op de plank van de gelden die bedoeld waren voor de Zuiderzeelijn. Na het afblazen van zowel de spoorlijn Groningen - Drachten als de Groninger tram moest er een nieuwe bestemming voor gevonden worden.
Beter idee, begrotingstekort pluggen!
dat zal op een andere manier moeten gebeuren. Het geld dat in deze projecten gestoken wordt is al beschikbaar gesteld en er is een vervoerslabel opgeplakt, waardoor het alleen kan worden gebruikt om bereikbaarheidsproblemen op te lossen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 17:36
door deadlock
Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 20:36
door Dennenboom
Dan ook meteen de subsidie op aardgas die tuinders in het Westland ontvangen afschaffen!
Want waar komt dat gas vandaan?

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 21:10
door deadlock
Dennenboom schreef:Dan ook meteen de subsidie op aardgas die tuinders in het Westland ontvangen afschaffen!
Want waar komt dat gas vandaan?
Het is irrelevant waar dat gas vandaan komt. Zometeen ga je nog vertellen dat we moeten investeren in Duitsland omdat daar de bodem ook daalt als gevolg van onze aardgaswinning. We wonen in NEDERLAND. Het gas wordt gewonnen in NEDERLAND. Het netwerk om het te transporteren en te winnen is betaald met NEDERLANDS en AMERIKAANS geld.

Verder moeten alle landbouwsubsidies uiteraard afgeschaft worden want dat kost namelijk mensenlevens maar is verder compleet ongerelateerd hieraan.

Nou verder alsjeblieft niet meer Full Retard gaan.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 21:40
door Vinny
In dit soort discussies krijg je altijd een raar soort fenomeen. Ik noem dat de "wet van de onzichtbare verdubbeling". Wilders is daar ook heel erg goed in:
Bij bezuinigingen op de zorg: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij bezuinigingen in het onderwijs: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden"
Bij de verhoging van de AOW-leeftijd: "De PVV zal dit niet accepteren (bla) want ontwikkelingshulp kan ook wel afgeschaft worden".

Dat je dan ondertussen drie keer het budget van de ontwikkerlingshulp kwijt bent en dus op zijn minst twee van bovenstaande bezuinigingen moet doorvoeren ontgaat een groot deel van het electoraat. Beetje jammer.

Dat is ook zo met de opbrengst van de gasbaten in Groningen. Je kunt er alle uitkeringsgerichtigden in Groningen een nieuwe voordeur van geven. Of een Fly-over bouwen. Of een enorm forum neerzetten in de Groningse binnenstad. Of trams laten rijden.

Maar niet alle vier de dingen tegelijkertijd.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: zo 16 jun 2013, 22:19
door ov'tje
deadlock schreef:Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.
Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 07:48
door deadlock
ov'tje schreef:Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.
Ik denk niet te makkelijk. We moeten een gigantisch begrotingstekort opvangen en dat kan de aankomende jaren misschien wel een bodemloze put zijn, tot die tijd investeer je gewoon niet in dingen die niet nodig zijn. Na het zuur komt het zoet en kunnen we net als vijf jaar geleden allemaal rare dingen doen.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 09:52
door njoy
Fly-over Groningen? Ik had hier een discussie verwacht over een kabelbaan, maar niet over de verdeling van de aardgasopbrengsten. Er is trouwens al een website over de Fly-over/kabelbaan (die er hopelijk nooit gaat komen): http://www.flyovergroningen.nl/

Maar goed, laten we de discussie hier beperken tot de fly-over voor treinen tussen het Hoofdstation en het Noorderstation. Wie over het verdelen van de opbrengsten van het aardgas wil debatteren moet maar even ergens anders heen...

Ik hoorde wethouder Van Keulen op Radio Noord zeggen dat de fly-over ook goede kansen biedt om het Suikerunieterrein beter te ontsluiten. Ik denk dat hij bedoelt dat de Van Heemskerckstraat in de toekomst onder het spoor door zal gaan, waardoor op de verbinding tussen het Suikerunieterrein en de binnenstad het spoor geen belemmering meer is.
Maar de fly-over biedt nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld het ongelijkvloers maken van de kruising met het Hoendiep. Als wethouder Van Keulen serieus meent dat het Suikerunieterrein door de fly-over beter bereikbaar wordt, dan moet de fly-over al ter hoogte van het Hoendiep op enige hoogte liggen. Anders wordt de helling te stijl om de Van Heemskerckstraat ongelijkvloers te kruisen. Het loont dan zeker de moeite om de fly-over al ter hoogte van de Adriaan van Ostadestraat te laten beginnen, zodat het spoor ook het Hoendiep ongelijkvloers kan kruisen.

Een andere mogelijkheid die de fly-over biedt is het behouden van de overweg in de Peizerweg. Momenteel rijden daar ieder uur 14 treinen (3 naar Lwd, 2 Rdschl, 2 Dfzl, en terug). Met een fly-over hoeven gebruikers van de Peizerweg alleen nog maar de spoorbaan naar Leeuwarden te kruisen, wat betekent dat de overweg nog maar 8 keer per uur dicht hoeft. Het wordt daar dus veiliger, waardoor sluiten van de overweg waarschijnlijk niet nodig is.

Re: Flyover in Groningen

Geplaatst: ma 17 jun 2013, 10:19
door Geert
ov'tje schreef:
deadlock schreef:Dan halen we dat label er weer af. Belastinggeld, niet mee kutten.
Je denkt te makkelijk, want het is vrijwel alleen rijksgeld dat geïnvesteerd zal worden. Haal je daar het label van af dan ben je dat geld voor het noorden kwijt. Dan wordt het elders in het land in een bodemloze put gestort.
Nu wordt het in het noorden in een bodemloze put gestort. Wat is het verschil, behalve de locatie?