Flyover in Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Flyover in Groningen

Bericht door julsteren »

Bjarte schreef:Waarom moeilijk doen met bussen als het ook makkelijk kan. We beginnen gewoon een Groningse bovengrondse metro 8-)

Deze lijn eventueel nog doortrekken tot aan Europapark. Lijkt mij serieus een prima oplossing.

Afbeelding
R-net Groningen? Een soort S-bahn. Ik zou persoonlijk niet met metro's over een spoorlijn rijden willen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Karl »

Karlsruhe.
Het is een spectrum.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Kevster »

Dat is toch eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als de -te dure en weggestemde - Regiotram? Lijkt me geen goed plan.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Jorn »

Kevster schreef:Dat is toch eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als de -te dure en weggestemde - Regiotram? Lijkt me geen goed plan.
Daarnaast moeten bij een dergelijke frequentieverhoging alle spoorwegovergangen ongelijkvloers worden. Dat is een vrij duur grapje, maar ze gaan nu al wel 1 doen..
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Flyover in Groningen

Bericht door marlies »

Tussen Groningen en Groningen Noord is het enkelspoor en de ruimte ontbreekt om daar dubbelspoor van te maken zonder gigantische investeringen. Een kwartiersdienst op Zernike zou echt het minimale zijn, en dat krijg je er echt al niet bij ingepropt op dat stuk. Ik denk niet dat een gedeeltelijke verdubbeling waar het wel kan (tussen de overgang Hoendiep en de overgang Frieschestraatweg) voldoende extra capaciteit gaat bieden.

edit: oh oeps had niet door dat er een nieuwe pagina was, was dus een reactie op het oorpsronkelijke voorstel :P
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Flyover in Groningen

Bericht door ov'tje »

Bjarte schreef:Waarom moeilijk doen met bussen als het ook makkelijk kan. We beginnen gewoon een Groningse bovengrondse metro 8-)

Deze lijn eventueel nog doortrekken tot aan Europapark. Lijkt mij serieus een prima oplossing.

Afbeelding
leuk idee, maar er zitten te veel haken en ogen aan. De bezwaren uit het oorspronkelijke plan blijven grotendeels overeind én de trein zou ver van de onderwijslocaties eindigen, namelijk ten noorden van het parkje, terwijl alles er (ruim) ten zuiden van zit.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Bjarte »

Dat is toch eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als de -te dure en weggestemde - Regiotram? Lijkt me geen goed plan.
Nee, er wordt gereden over een bestaand traject (behalve laatste stukje naar Zernike), dus veel minder kosten dan een spoor aanleggen door de binnenstad.
Daarnaast moeten bij een dergelijke frequentieverhoging alle spoorwegovergangen ongelijkvloers worden. Dat is een vrij duur grapje, maar ze gaan nu al wel 1 doen..
Inderdaad, 1 gaat al gebeuren. Dan hoeven er nog maar twee gedaan te worden. Hoendiep en Friestraatweg. Bij Hoendiep een spoorbrug en bij de Friesetraatweg is een spoortunnel het beste denk ik. Overweg Peizerweg afsluiten en de huidige busbaan naar de Paterswoldseweeg openstellen voor al het verkeer.
Tussen Groningen en Groningen Noord is het enkelspoor en de ruimte ontbreekt om daar dubbelspoor van te maken zonder gigantische investeringen. Een kwartiersdienst op Zernike zou echt het minimale zijn, en dat krijg je er echt al niet bij ingepropt op dat stuk. Ik denk niet dat een gedeeltelijke verdubbeling waar het wel kan (tussen de overgang Hoendiep en de overgang Frieschestraatweg) voldoende extra capaciteit gaat bieden.
Volgens mij is over het gehele traject genoeg ruimte voor dubbelspoor. Alleen bij Hoendiep is het dan nog even de vraag of een station er nog bij gaat passen, maar ook dat kan denk ik gewoon lukken.
De bezwaren uit het oorspronkelijke plan blijven grotendeels overeind én de trein zou ver van de onderwijslocaties eindigen, namelijk ten noorden van het parkje, terwijl alles er (ruim) ten zuiden van zit.
True, maar een beetje lichtaamsbeweging is ook niet gek :wink: Eventueel zou je het spoor nog naar het zuiden kunnen laten afbuigen langs de Paddepoelsterweg.
ziggyziggyziggy
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 19:46

Re: Flyover in Groningen

Bericht door ziggyziggyziggy »

Bjarte schreef:Inderdaad, 1 gaat al gebeuren. Dan hoeven er nog maar twee gedaan te worden. Hoendiep en Friestraatweg. Bij Hoendiep een spoorbrug en bij de Friesetraatweg is een spoortunnel het beste denk ik. Overweg Peizerweg afsluiten en de huidige busbaan naar de Paterswoldseweeg openstellen voor al het verkeer.
De huidige busbaan bij de Paterswoldseweg gaat verlengd worden naar het Hooofdstation, langs de spoorbrug over het Hoornse Diep en over de parkeerplaats van de verkeersleiding. Ik gok dat die busbaan dan dus meer gebruikt gaat worden, dus openstellen voor alle verkeer zal hem niet worden.
trdl
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Bjarte »

Nou, dat betwijfel ik. De meeste bussen uit de richting Drachten/Peize maken er al gebruik van. Ik heb het alleen over het stukje Laan 1940-1945 tot de Paterswoldseweg. Eventueel zou je ook de Koeriersterweg weer gewoon kunnen doortrekken tot aan Laan 1940-1945, zoals het vroeger altijd was.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Flyover in Groningen

Bericht door marlies »

Bjarte schreef:
Groningen Noord is het enkelspoor en de ruimte ontbreekt om daar dubbelspoor van te maken zonder gigantische investeringen. Een kwartiersdienst op Zernike zou echt het minimale zijn, en dat krijg je er echt al niet bij ingepropt op dat stuk. Ik denk niet dat een gedeeltelijke verdubbeling waar het wel kan (tussen de overgang Hoendiep en de overgang Frieschestraatweg) voldoende extra capaciteit gaat bieden.
Volgens mij is over het gehele traject genoeg ruimte voor dubbelspoor. Alleen bij Hoendiep is het dan nog even de vraag of een station er nog bij gaat passen, maar ook dat kan denk ik gewoon lukken.
Niet zonder dat straten waar woningen aan liggen moeten verdwijnen. Niet onmogelijk, wel politiek en financieel uitermate uitdagend :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flyover in Groningen

Bericht door reisthijs »

Ik heb het traject eens goed bekeken op google maps maar ik zie nergens straten echt dicht langs het spoor liggen. Ik zie vooral een traject dat goed voorbereid lijkt te zijn op dubbelspoor.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Flyover in Groningen

Bericht door ov'tje »

Bjarte schreef: True, maar een beetje lichtaamsbeweging is ook niet gek :wink: Eventueel zou je het spoor nog naar het zuiden kunnen laten afbuigen langs de Paddepoelsterweg.
Dat zou idealiter dus een eindpunt op het Zernikeplein zijn. Weet niet of de onderwijslocaties erop zitten te wachten dat er een trein pal voor de deur langsrijdt.

Daarnaast moet je enkele scherpe bochten maken om het voor elkaar te krijgen, iets wat resulteert in een lage snelheid ter plekke. Aan de bestaande begraafplaats kun je namelijk niet tornen.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Een soortgelijk iets is ook al eens besproken in een topic op Skyscrapercity.

Ik ben wel voorstander van bovenstaande, maar een spoor naar Zernike lijkt me niet direct noodzakelijk. Ik zie meer wat in een systeem zoals je veel in grote Duitse steden ziet: alles zoveel mogelijk op elkaar afstemmen en het railvervoer nog meer de drager van het OV in- en rondom de stad maken.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Nitein-Repart »

Die Fly-over is de meest onzinnige fly-over ooit. Investeer dan in een Fly-over bij Herfte.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:
Dat is toch eigenlijk in grote lijnen hetzelfde als de -te dure en weggestemde - Regiotram? Lijkt me geen goed plan.
Nee, er wordt gereden over een bestaand traject (behalve laatste stukje naar Zernike), dus veel minder kosten dan een spoor aanleggen door de binnenstad.
Toch wel; de volgende fase was het doorrijden van die 'trams' (ik begrijp nog niet waarom ze dingen zo durfden te noemen) over het bestaande regiospoor naar bijvoorbeeld Hoogezand en Assen. En dat bleek technisch echt lastig te worden, onder andere doordat de toestellen verder op diesel moesten op het regionale spoor. Daarnaast weet ik ook dat het drukker wordt op de sporen naar Delfzijl en Roodeschool (straks Eemshaven), het zou mij dan ook niets verbazen als daar straks vier treinen per uur rijden (2 naar Roodeschool en 2 naar Delfzijl, heen en terug is 8 treinen per uur). Dat wordt met een intensieve treinverbinding naar Zernike erbij niet echt handig bij de knoop tussen de sporen naar Sauwerd en Zernike. Om nog niet te beginnen over de kosten die gemaakt moeten worden om dit alles te realiseren en het verdubbelen van het spoor (en de verbouw van een aantal viaducten, o.a. Zonnelaan, Kerklaan, Moesstraat waar ook al weinig ruimte is).

Oja, over een station bij Hoendiep bij dubbelspoor; daar zijn ook al plannen voor geweest, dit was namelijk al opgenomen in het bidbook voor de Floriade 2022. Ik heb de maquettes gezien en het was voor mij erg duidelijk dat een station op die plek ten eerste heel erg aan de krappe kant gaat worden (midden in een bocht op een smal stuk grond) en ten tweede geen enkele zin heeft omdat er (op misschien het Alfa-college na) geen potentiële publiekstrekkers zijn in de omgeving van deze plek, zeker niet zolang het Suikerunie-terrein braak blijft liggen. Gevolg; aanleg en exploitatie van deze lijn wordt haast onmogelijk.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Bjarte »

Daarnaast moet je enkele scherpe bochten maken om het voor elkaar te krijgen, iets wat resulteert in een lage snelheid ter plekke. Aan de bestaande begraafplaats kun je namelijk niet tornen.
Dan krijg je zoiets, zo scherp zijn die bochten niet. Alleen de laatste bocht voor station Zernike is scherp, maar dan moet de trein toch al aan komen rijden met een lagere snelheid.

Afbeelding
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Flyover in Groningen

Bericht door marlies »

reisthijs schreef:Ik heb het traject eens goed bekeken op google maps maar ik zie nergens straten echt dicht langs het spoor liggen. Ik zie vooral een traject dat goed voorbereid lijkt te zijn op dubbelspoor.
Kijk eens naar het stuk tussen de De Vrieslaan/Mutua Fidesstraat en de Kalverstraat/Parallelweg. Verder zuidelijker waar nu braakliggende terreinen te zien zijn op de satellietfotos van Google staan inmiddels al weer enkele jaren afgeronde nieuwbouwprojecten. Van boven lijkt het misschien wel alsof de ruimte er is, maar vergeet niet dat het spoor daar behoorlijk hoger ligt op een dijk en dat de aflopende randen van zo'n spoordijk ook ruimte nodig hebben (of je moet er een betonnen geval neer gaan zetten, maar dat kost ook weer flinke centen). En met zo'n enorme frequentieverhoging kom je ook niet weg zonder geluidsschermen, ook weer een meter of 2. Je hebt voor een spoorverdubbeling meer ruimte nodig dan enkel de afstand tussen 2 spoorstaven en het minimale vrije profiel.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flyover in Groningen

Bericht door reisthijs »

marlies schreef: Kijk eens naar het stuk tussen de De Vrieslaan/Mutua Fidesstraat en de Kalverstraat/Parallelweg.
Dat stuk is voor de helft al dubbelspoor. Ik zie niet waarom dat op de andere helft niet zou passen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Bjarte »

Volgens mij is er ruimte geneog hoor. Tussen de Mutua Fidesstraat en Parallelweg is het reeds dubbelspoor, en de ruimte tussen K. de Vriezestraat en Kalverstraat is even breed als daar, maar dan moet je wel die volkstuintjes verwijderen die er nu liggen (dat lijkt mij geen groot probleem :? ). Verder zuidelijk, bijvoorbeeld bij Stadhouderslaan, ligt een stuk groen langs het spoor. Dus ook hier is het makkelijk mogelijk.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Flyover in Groningen

Bericht door Cpt.Iglo »

Geen zin in om weer de tramdiscussie te beginnen, maar uiteindelijk was dit natuurlijk wel de oplossing geweest: bussen en treinen naar punten laten rijden waar mensen op de tram kunnen stappen. Trams trekken veel meer reizigers, en hebben ook nog eens het voordeel dat ze bijna geruisloos zijn en geen uitstoot hebben. Vooral deze laatste twee zaken vind ik erg belangrijk in een stad als Groningen. Nu zitten we de komende jaren nog steeds met die dieselbussen opgescheept, terwijl het vanaf 2016 heel veel beter had kunnen zijn. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de nieuw aangeschafte bussen geen hybride of elektrische bussen zijn geweest, het zal het centrum er een stuk aantrekkelijker op maken. Met name optrekkende dieselbussen maken een terrasje er niet gezelliger op.

Maar goed, de tram is verleden tijd en we moeten ons richten op de toekomst. Zoals ik hierboven ook al aangaf, denk ik dat het regionale spoor nóg beter benut zou kunnen worden. Met de treinen vanuit Roodeschool en Delfzijl heb je bijvoorbeeld op veel momenten al een kwartiersdienst tussen station Noord en CS, maar op één of andere manier stappen mensen toch niet zo snel in de trein als vervoer binnen de stad. Op één of andere manier is de drempel dus hoger dan bij een tram of een metro / S-bahn. Ik denk dat wanneer de term 'trein' veranderd wordt in 'metro' of 'Regio Rail' of iets dergelijks, dan denk ik dat het geleidelijk al beter zal worden. Als je vervolgens ook nog een paar stations opent in de stad (Hoendiep, Hoogkerk), en de bussen hier naadloos op aan laat sluiten, dan kom je al een heel eind denk ik.

@Kevster; regiotrams zijn ook gewoon trams en maar een fractie breder dan een (stads)bus. Deze bredere tram heeft echter veel minder ruimte nodig, omdat een bus altijd uitzwenkt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Flyover in Groningen

Bericht door marlies »

Bjarte schreef:Volgens mij is er ruimte geneog hoor. Tussen de Mutua Fidesstraat en Parallelweg is het reeds dubbelspoor, en de ruimte tussen K. de Vriezestraat en Kalverstraat is even breed als daar, maar dan moet je wel die volkstuintjes verwijderen die er nu liggen (dat lijkt mij geen groot probleem :? ). Verder zuidelijk, bijvoorbeeld bij Stadhouderslaan, ligt een stuk groen langs het spoor. Dus ook hier is het makkelijk mogelijk.
Wat ik al zei: ja, het kan, maar het wordt duur door de beperkte ruimte. Op Google Maps van boven ziet het er inderdaad uit alsof het geen probleem is, ook voor mij. Maar als ik er langsfiets (en dat doe ik elke dag) ziet het er ineens toch een stuk krapper uit allemaal.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Flyover in Groningen

Bericht door njoy »

Die spoorlijn naar Zernike:

- levert nauwelijks tijdwinst op ten opzichte van de bus van het Hoofdstation naar Zernike. Omdat er nieuwe haltes komen (wat ik overigens zeer wenselijk vind) zal de trein regelmatig stoppen. Daardoor zal de trein over deze korte afstand, met veel bochten, al snel 13 minuten doen. Overigens zal de bus nog sneller worden dan nu, als het busstation naar de zuidkant is verplaatst en de bus naar Zernike over de HOV-west + Ring West kan rijden. De drukke route via Eeldersingel en Eendrachtskade kan dan worden vermeden.

- vereist enorme ingrepen in de infrastructuur. Op grote delen van het tracé is voor een verdubbeling van het spoor wel ruimte, maar het zal niet overal eenvoudig in te passen zijn. Daarnaast moeten meerdere spoorovergangen ongelijkvloers worden gemaakt en zijn bij De Hoogte, en misschien ook bij de Peizerweg, ongelijkvloerse spooraansluitingen nodig.

- heeft een sterke éénrichtingenvervoersstroom omdat de lijn maar één echte publiekstrekker bedient. In de ochtend is het vooral druk richting Zernike, terwijl in de middag de trein richting het Hoofdstation druk is. In de 'tegenspitsrichting', in de avond, in de vakanties en in het weekend wordt het een vrij rustige lijn. Dat is behoorlijk nadelig voor de exploitatielasten. (Dit in tegenstelling tot waar de tram zou rijden; op het gedeelte Noorderstation-Centrum-Hoofdstation is immers de hele dag in beide richtingen een hoog aanbod van reizigers, wat gunstig is voor de exploitatie.)

- maakt de bediening van de brug over het Noordwillemskanaal nog lastiger dan het nu al is. Momenteel rijden er 14 personentreinen per uur over de brug, vanaf 2017 (extra trein naar Leeuwarden) zijn dat er 16. Met nóg meer treinen over deze brug wordt het voor de scheepvaart bijna onmogelijk om overdag nog door het kanaal te varen. En dat terwijl in de zomer bootjes nu al vaak moeten wachten omdat de brug niet lang genoeg open kan om alle bootjes door kan laten. (Het gaat hierbij weliswaar voornamelijk maar om recreatievaart, maar dat maakt de zaak niet anders. Je kan het kanaal niet voor de recreatievaart afsluiten omdat er geen nabijgelegen alternatieve vaarroute richting het zuiden is.)

Kortom; het geld dat je zou kunnen uittrekken voor de spoorlijn naar Zernike kan beter op een andere manier worden besteed. Bijvoorbeeld door alsnog een tram in te voeren, of door iets op te zetten dat lijkt op het Duitse S-bahnsysteem, waarbij plaatsen in de regio een goede en frequente verbinding met de stad krijgen, en waarbij in de stad zelf aanzienlijk meer haltes komen dan nu het geval is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten