Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 950
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor mijack1985 » Wo 04 Sep 2013, 08:48

Hier een kleine nieuwsitem uit het Noorden.

Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS.

3 september 2013 16:13 (laatst bewerkt: 3 september 2013 16:13)

De stoptreinen tussen Zwolle en Groningen blijven tot 2025 in handen van de NS. Dat heeft de Tweede Kamer besloten.

De minister wilde onderzoeken of een andere vervoerder, zoals Arriva, dat kon gaan doen.

De Tweede Kamer vond echter dat het hoofdrailnet in zijn geheel bij de NS moet blijven. Het traject tussen Groningen en Zwolle valt daar onder.

Bron:Oog TV
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

avl
Berichten: 1454
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor avl » Wo 04 Sep 2013, 09:54

De Tweede Kamer vond echter dat het hoofdrailnet in zijn geheel bij de NS moet blijven. Het traject tussen Groningen en Zwolle valt daar onder.

Dat geldt dan ook voor Roermond-Sittard-Maastricht/Heerlen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor reisthijs » Wo 04 Sep 2013, 10:18

De Tweede Kamer heeft eind 2012 al ingestemd met de decentralisatie van die Limburgse stoptreinen.

De vraag die nog open stond was of er in de periode tussen nu en 2025 nog meer lijnen uit het hoofdrailnet gehaald mogen worden. Nee dus, het blijft bij Limburg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor visgraat » Vr 04 Okt 2013, 16:17

Wat er volgens mij bedoeld wordt dat spoorlijn van Prorail blijft en de NS de concessie houdt voor personenvervoer. Overigens staat er op de site van de NS een hele rare wijziging:

Station Groningen
Op maandag tot en met vrijdag vertrekt de Intercity van 18.16 uur richting Zwolle met eindbestemmnig Rotterdam Centraal tien minuten eerder.
Deze trein vertrekt om 18.06 uur en stopt tot Zwolle op alle tussengelegen stations.


Nu eindelijk elk half uur een volwaardige intercity rijdt vanuit Groningen, gaat dat nu toch weer verloren. In mijn ogen is dit erg vreemd.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 683
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Mikos » Vr 04 Okt 2013, 16:35

Is al eerder zo geweest, aan het begin van de huidige dienstregeling. Dat heeft te maken met een goederenpad dat daar in de weg ligt. Dat probleem is een half jaar verholpen geweest en nu kennelijk weer terug.

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor ov'tje » Vr 04 Okt 2013, 16:51

in de weg liggen is een groot woord bij het goederenpad. Een goederentrein is nu eenmaal niet zo erg snel en op Groningen - Zwolle is de bijkomende factor dat de afstanden tussen de stations groot zijn, waardoor de IC met een gemiddelde van 111 km/h rondrijdt en de stoptrein met ruim 90 km/h gemiddeld.

Een cargo zal op het traject tussen Onnen en Zwolle iets boven de 80 km/h gemiddeld zitten, waardoor het net niet lekker past. Had de stopper vanuit Groningen iets later binnen kunnen komen in de Zwolse knoop dan is de kans een stuk groter dat het net wel gepast had.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Okt 2013, 19:51

Nou schijnt het dat er rond de tijd van die trein wel een goederenpad ligt wat ook werkelijk gebruikt wordt, maar die trein precies tussen de IC en de Sprinter zit dus wat daar nu last van moet hebben?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 04 Okt 2013, 23:03

Die goederentrein gaat niet hard genoeg om het pad tussen de sprinter en de intercity te halen, en de goederentrein is te lang om aan de kant te gaan. Daar ontstaan dit soort constructies door...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Daniel » Vr 04 Okt 2013, 23:06

Ik las juist dat 'ie nu achter de IC zat, maar wellicht was dat dan een noodoplossing tot nu toe? Immers werkt het in zo'n geval juist averechts om de IC te laten stopperen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31535
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Suus » Vr 04 Okt 2013, 23:12

Er zijn eerder dit jaar een aantal treinen over goederenpaden gelegd doordat ze in de praktijk toch niet gebruikt werden. Nu worden ze alsnog gevuld en moet de trein van NS er weer uit. Dan is dit de meest klantvriendelijke oplossing.
Rame à l'approche

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor ov'tje » Za 05 Okt 2013, 00:04

Daniel schreef:Ik las juist dat 'ie nu achter de IC zat, maar wellicht was dat dan een noodoplossing tot nu toe? Immers werkt het in zo'n geval juist averechts om de IC te laten stopperen.

zie mijn vorige post en die van Wubbo. Het past gewoon net niet.

Door de IC eerder weg te sturen past het wel. Dat deze op alle tussengelegen stations stopt is voor die stations een bonus. De reden hiervoor is dat de IC anders eerst voor Meppel en daarna voor Herfte lang voor paal zou staan. Door de trein te laten stopperen lossen ze dat op.

Heeft de cargo hier geen last van dan? Nee, die zit er ruim genoeg achter om na de ene knoop, maar voor de volgende knoop door Zwolle te komen.

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor timtrein » Zo 06 Okt 2013, 21:29

Het gaat denk ik om de 61300 (18.23 uit Onnen). Die rijdt al het hele jaar, maar kennelijk moet er nu iets verschoven of gewijzigd worden.

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 740
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor visgraat » Vr 27 Dec 2013, 22:23

reisthijs schreef:De Tweede Kamer heeft eind 2012 al ingestemd met de decentralisatie van die Limburgse stoptreinen.

De vraag die nog open stond was of er in de periode tussen nu en 2025 nog meer lijnen uit het hoofdrailnet gehaald mogen worden. Nee dus, het blijft bij Limburg.


Arnhem - Ede-Wageningen
Is daar over gediscusieerd?

njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: Vr 21 Dec 2012, 19:11

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor njoy » Vr 26 Sep 2014, 03:13

Daar zijn we weer.... Wereldstad Hoogeveen eist voor de zoveelste keer een intercityverbinding met de rest van Nederland...

Hoogeveen wil nog steeds IC station of doorgaande trein

De politiek in Hoogeveen wil de status van het treinstation weer ter discussie stellen. Dit blijkt uit een rondgang van RTV Drenthe. De partijen willen dat de intercity voortaan stopt in Hoogeveen of in ieder geval de rechtstreekse verbinding met de Randstad wordt hersteld. De discussie over de status van het station in Hoogeveen wordt nieuw leven ingeblazen na een oproep van staatssecretaris Wilma Mansveld. Die opperde onlangs dat er misschien mogelijkheden liggen omdat er in Den Haag een discussie loopt over het lange afstandsvervoer naar de Randstad na 2017.

Doorgaande trein
Gerard Fidom van GroenLinks wil het liefst een volwaardig IC-station. Als dat niet lukt heeft hij een alternatief: koppel in Meppel of Zwolle de stoptrein uit Groningen en de intercity uit Leeuwarden aan elkaar. Dit kost extra tijd voor het koppelen en vervoer-gedeputeerde Henk Brink denkt dat IC-reizigers uit Leeuwarden niet zitten te wachten op extra reisminuten. Volgens Fidom gaat het slechts om een paar minuten en staat dat niet in verhouding tot de extra tijd die reizigers uit Hoogeveen, Beilen en Meppel nu kwijt zijn. De overstap in Zwolle kost nu 15 minuten extra. 'Dat is een half uur reistijd extra voor een heen- en terugreis.'

Onderzoek en Spoorboog
Brink snapt de raadbrede wens van Hoogeveen. Hij wil onderzoek doen naar de tijdwinst die alle verbeteringen aan het spoor in Groningen, Zwolle en knooppunt Herfte op gaan leveren. 'Misschien is het mogelijk om uit die tijdwinst een IC-stop in Hoogeveen mogelijk te maken' aldus Brink. Hij waarschuwt wel dat dit uitgezocht moet zijn voordat bij Hoogeveen een nieuwe bocht word aangelegd om IC's sneller te laten rijden. De gedeputeerde vreest dat de discussie met de NS over een IC-station bij voorbaat verloren is als die bocht van 18 miljoen euro klaar is.

Aanbesteding en decentralisatie
Het Hoogeveense VVD-raadslid Mark Strolenberg kiest voor een andere oplossing: aanbesteding en decentralisatie van het hoofdspoornet. Dan zou een andere vervoerder de stoptreinen Groningen - Zwolle kunnen gaan rijden en NS alleen de intercity's. 'Omdat de NS dan de stoptreinklanten in Drenthe mist, gaan ze vanzelf weer nadenken over een IC-stop in Hoogeveen.' Volgens gedeputeerde Brink maakt concurrentie de NS inderdaad scherp, maar hij voorziet problemen als er bijvoorbeeld verstoringen zijn op een spoorlijn met twee vervoerders: 'wie is verantwoordelijk, wie zorgt voor vervangend vervoer. En wie krijgt voorrang bij het rijden.'

Voor Gerad Fidom van GroenLinks is hoe dan ook duidelijk dat Hoogeveen een IC-status verdient. 'De P&R plaats en de fietsenstalling, onlangs beiden fors vergroot, puilen iedere dag uit.' (bron, en interviews: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/hoogeve ... ande-trein)

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor CX1000 » Vr 26 Sep 2014, 08:31

Hoogeveen is een stom dorp.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Zonnig » Vr 26 Sep 2014, 08:32

Hoogeveen kan z'n doorgaande verbinding krijgen hoor.

Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.

(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9574
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Wubbo » Vr 26 Sep 2014, 09:39

Hoogeveen heeft al een doorgaande verbinding. Er rijden genoeg treinen door Hoogeveen heen. [/flauw]

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 26 Sep 2014, 09:56

Dit is zo duidelijk een gepasseerd station, en het voorstel staat zo bol van aannames, het is gewoon lachwekkend. :lol:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1654
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Erno-BE » Vr 26 Sep 2014, 10:05

Zucht
Kan dat station geen tweeuursbediening krijgen en in het weekend een vieruursbediening.
Ze hebben gewoon geen recht op een IC. Het dorp is daar te klein voor en biedt te weinig interessante hotspots.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Dagren » Vr 26 Sep 2014, 10:06

'wie is verantwoordelijk,

Waarvoor?

wie zorgt voor vervangend vervoer.

Beiden.

En wie krijgt voorrang bij het rijden.'

De Intercity.

Bakpapier
Berichten: 1203
Lid geworden op: Di 08 Jul 2014, 15:46

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Bakpapier » Vr 26 Sep 2014, 10:38

Zonnig schreef:Hoogeveen kan z'n doorgaande verbinding krijgen hoor.

Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.

(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)

Dat mag niet omdat dat niet mag

(Bij zwolle kan er namelijk blijkbaar absoluut nooit meer ook maar iets veranderd worden aldus sommigen op het forum)

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Zugführer » Vr 26 Sep 2014, 10:51

Volgens mij komt de 5600 uit Utrecht net voor de knoop aan en vertrekt de 9100 naar Groningen er net na.
Kan dus wel, als je ergens ruimte aan een perronspoor kan maken, maar het is de vraag of het zinvol is. Je staat dan toch een kwartiertje stil in Zwolle om alle intercity's in te laten halen, dus in de praktijk zal overstappen misschien wel een half uur sneller zijn
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Roeland
Berichten: 293
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Roeland » Vr 26 Sep 2014, 12:06

Als die P&R en fietsenstalling bij Hoogeveen nu iedere dag "uitpuilen", blijkt daaruit in ieder geval dat de reizigers niet massaal zijn afgeschrikt door die "verschrikkelijke IC-loze" dienstregeling voor dat Drentse dorp.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Dagren » Vr 26 Sep 2014, 12:34

Dat auto's niet op turf rijden, zal ook meespelen. ;)

Abracadabram
Berichten: 234
Lid geworden op: Za 18 Dec 2010, 02:56

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Abracadabram » Vr 26 Sep 2014, 12:53

njoy schreef:Daar zijn we weer.... Wereldstad Hoogeveen eist voor de zoveelste keer een intercityverbinding met de rest van Nederland...

Hoogeveen wil nog steeds IC station of doorgaande trein

...
Volgens Fidom gaat het slechts om een paar minuten en staat dat niet in verhouding tot de extra tijd die reizigers uit Hoogeveen, Beilen en Meppel nu kwijt zijn. De overstap in Zwolle kost nu 15 minuten extra. 'Dat is een half uur reistijd extra voor een heen- en terugreis.'

...


Met het gevaar weer in een herhaal discussie te komen. Het is toch zo dat de meeste reizigers van Hoogeveen alleen richting Zwolle of Groningen willen en dat het aantal dat verder wil reizen dan Zwolle verwaarloosbaar is? Dat was toch het belangrijkste argument om Hoogeveen geen IC status te geven? Dat maakt het argument van 15 minuten overstap toch een kul argument.

Nog los van het feit dat door de inrichting van de knoop in zwolle en de beperkte capaciteit tussen Zwolle en Meppel, je waarschijnlijk met een ICstop in Hoogeveen nog steeds ongeveer 15 minuten overstap tijd in Zwolle blijft houden, het enige wat veranderd is dat een deel van de reizigers deze overstap tijd in een trein kunnen blijven zitten.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten