Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Klaasje »

CamilleKreemers schreef:en hoeveel euro bespaart NS door de IC sneller te laten rijden op jaarbasis?
In de eerste plaats dus om en nabij 150 á 200 duizend euro aan energie. In de tweede plaats komen er meer opbrengsten omdat met name de overstappen in Groningen en Zwolle betrouwbaarder worden door de kortere rijtijden waardoor een keuze voor de trein makkelijker gemaakt kan worden. Wil NS op treinstellen besparen door korter te keren in Groningen dan moeten er echt nog wel 3 á 4 minuten in beide richtingen extra vanaf. Maar.. Dan nemen de energiekosten voor rijden wel toe, terwijl de energiekosten van stilstaande treinen (verwarming, licht e.d.) afnemen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Hainje »

Jeetje, dat zijn nog eens bedragen zeg! :o
🍉
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door ov'tje »

Klaasje schreef:
CamilleKreemers schreef:en hoeveel euro bespaart NS door de IC sneller te laten rijden op jaarbasis?
In de eerste plaats dus om en nabij 150 á 200 duizend euro aan energie. In de tweede plaats komen er meer opbrengsten omdat met name de overstappen in Groningen en Zwolle betrouwbaarder worden door de kortere rijtijden waardoor een keuze voor de trein makkelijker gemaakt kan worden. Wil NS op treinstellen besparen door korter te keren in Groningen dan moeten er echt nog wel 3 á 4 minuten in beide richtingen extra vanaf. Maar.. Dan nemen de energiekosten voor rijden wel toe, terwijl de energiekosten van stilstaande treinen (verwarming, licht e.d.) afnemen.
Ze kunnen die rijtijdverkorting mooi gebruiken om een IC-stop op Groningen Europapark mogelijk te maken. Dat zou prima passen in het vervoersplan zoals dat nu in en rond Groningen uitgerold wordt
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Klaasje »

Maar dan kan je die korte kering weer niet maken. Wel kan je dan een half uur sneller van Zwolle naar Winschoten als je dat combineert met de plannen voor de sneltrein Groningen-Leer wat wel weer interessant is.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Nitein-Repart »

ov'tje schreef:
Klaasje schreef:
CamilleKreemers schreef:en hoeveel euro bespaart NS door de IC sneller te laten rijden op jaarbasis?
In de eerste plaats dus om en nabij 150 á 200 duizend euro aan energie. In de tweede plaats komen er meer opbrengsten omdat met name de overstappen in Groningen en Zwolle betrouwbaarder worden door de kortere rijtijden waardoor een keuze voor de trein makkelijker gemaakt kan worden. Wil NS op treinstellen besparen door korter te keren in Groningen dan moeten er echt nog wel 3 á 4 minuten in beide richtingen extra vanaf. Maar.. Dan nemen de energiekosten voor rijden wel toe, terwijl de energiekosten van stilstaande treinen (verwarming, licht e.d.) afnemen.
Ze kunnen die rijtijdverkorting mooi gebruiken om een IC-stop op Groningen Europapark mogelijk te maken. Dat zou prima passen in het vervoersplan zoals dat nu in en rond Groningen uitgerold wordt
Alsjeblieft niet man. Groningen heeft aan 1 IC-station genoeg. IC's moeten niet in allerlei voorsteden, ed. Gaan stoppen. Dat belast doorgaande reizigers te veel. Alleen in de drie grote steden zijn meerdere IC-stations acceptabel. Daarbuiten gewoon 1'tje en niet meer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Klaasje »

Er reist slechts een beperkt deel van de reizigers verder dan Groningen, een deel dat doorreist heeft er profijt bij, net als een flink deel van de bevolking. Dus, eigenlijk is het helemaal geen slecht idee.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Nitein-Repart »

Bjarte schreef:Even wat nieuwe stof in deze discussie. Voor alle duidelijkheid, ik ben TEGEN een intercity station Hoogeveen maar ik vind wel dat we eerlijk moeten zijn. Hoogeveen is de grootste gemeente van Nederland met een station waar een intercitytrein rijdt maar niet stopt. Er zijn kleinere plaatsen waar wél wordt gestopt zonder discussie, zoals Heerenveen, Steenwijk, Weert, Heerhugowaard en Zutphen. Dus ik geef ze gelijk dat ze er over zeuren, want daar hebben ze een redelijk gegronde reden voor. Maar er zijn andere gegronde redenen die een stop in Hoogeveen nou eenmaal niet zo aantrekkelijk maken, namelijk de ongunstige ligging van het station, de geringe vraag naar bestemmingen verder dan Zwolle en omdat Hoogeveen weinig toevoegt aan het aantal reizigers richting de Randstad. Het benodigde aantal reizigers wordt namelijk al gehaald in Assen en (voornamelijk) Groningen. Vanuit de half zo kleine stad Leeuwarden is dit niet het geval, dus is het nodig om extra reizigers op te pikken in Heerenveen en Steenwijk.
Hoogeveen mekkert gewoon. Ze hebben een kwalitatief goede verbinding door middel van de s9100. Klacht zwaar onterecht bevonden.

Steenwijk/Heerenveen: over de Friese Lijn zie ik het liefst twee stoppende IC's net als op de Zeeuwse Lijn, wat qua vervoersaantallen redelijk vergelijkbaar is. Dan bedien je op een goedkope manier alle tussenliggende stations goed, wat ook klantwervend is. Bovendien zijn de stationsafstanden op die lijn redelijk ruim.

Weert: zou door de s800 overgeslagen moeten worden ( tenzij de s3500 niet rijdt). Maastricht is een stad wat baat heeft bij een snellere verbinding met Nederland.

Heerhugowaard: dat is geen IC-station en zou ook nooit een IC-station worden.

Zutphen: de s3600 is een van de weinige tagentiele verbindingen die Nederland rijk is. Daardoor is alleen stoppen in steden en grotere dorpen onvoldoende en stopt deze ook in middelgrote (Oss, Zutphen) en kleine (Dieren) dorpen. Bovendien heeft Zutphen een erg groot achterland.

Zoetermeer: op momenten dat de s19800 niet rijdt is de bediening vrij mager vergeleken met de omvang van het dorp. Op momenten dat de s19800 niet rijdt zou een IC bediening wenselijk zijn. Bovendien zorgt het voor dagjesmensen voor een aantrekkelijkere verbinding dan enkel Den Haag.

Harderwijk: de s5600 zou de stations tussen Utrecht en Amersfoort en Afoort Schothorst over moeten slaan. De huidige verbinding is erg traag en dat maakt klachten terecht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Hoogeveen mekkert gewoon. Ze hebben een kwalitatief goede verbinding door middel van de s9100. Klacht zwaar onterecht bevonden.
Zo goed is die verbinding niet vind ik, de overstaptijd in Zwolle is wel erg ruim (zacht uitgedrukt), dat mag zeker beter. Maar een IC-stop hoeft van mij zeker niet, ik zie meer in de stoptrein in Zwolle koppelen aan de IC uit Leeuwarden, dan heb je iedereen blij.
Erno-BE schreef:Zutphen: de s3600 is een van de weinige tagentiele verbindingen die Nederland rijk is. Daardoor is alleen stoppen in steden en grotere dorpen onvoldoende en stopt deze ook in middelgrote (Oss, Zutphen) en kleine (Dieren) dorpen. Bovendien heeft Zutphen een erg groot achterland.
Zutphen is gewoon een stad hoor. :wink:

Overigens heeft Bjarte Zutphen denk ik ook wel onderschat, want het heeft net zoals Hoogeveen rond de 38.350 inwoners. Alleen zegt inwoners op zeg me nog niet per definitie wat. Dat zie je juist bij deze plaatsen maar weer. Hoogeveen heeft slechts 3.982 dagelijks in/uitstappers, terwijl Zutphen er maar liefst 18.008 heeft, ruim 4,5x zo veel dus (beide cijfers uit 2009). Tuurlijk kom dat bij Zutphen ook door de overstappers, maar zelfs zonder die overstappers is Zutphen ruim groter dan Hoogeveen.
De stop in Dieren is overigens niet om die IC vol te krijgen (dat zit hij in de spits al als hij uit Zutphen vertrekt), maar omdat de sprinter anders niet iedereen kan vervoeren.
Erno-BE schreef:Steenwijk/Heerenveen: over de Friese Lijn zie ik het liefst twee stoppende IC's net als op de Zeeuwse Lijn, wat qua vervoersaantallen redelijk vergelijkbaar is.
Die lijnen zijn qua vervoersaantallen helemaal niet vergelijkbaar. Stations Leeuwarden en Heerenveen (samen 28.645) hebben samen al meer dagelijks in/uitstappers dan alle stations van de Zeeuwse lijn (incl. Bergen op Zoom) bij elkaar: 25.083.

De hele Leeuwardertak heeft met 34.067 (Meppel niet meegeteld, anders 39.581) beduidend meer reizigers. Tel daarbij op dat daar zeker nog 1 nieuw station bij komt (Leeuwarden Werpsterhoek) en je ook nog prima Heerenveen IJsstadion kan openen als normaal station als er een sprinter komt en er al jaren vraag is naar een station Staphorst, waardoor dat aantal nog hoger kan worden.

Die lijnen zijn dus absoluut niet vergelijkbaar, ook al niet de lijn op zich, omdat er in Leeuwarden nog een knoop is waar je graag in wilt komen met je treinen. Als je de trein in Zwolle ook verknoopt wil hebben met de treinen uit Groningen en de treinen Groningen-Leeuwarden ook in beide knopen wil hebben, dan heb je wel een IC nodig op Zwolle-Leeuwarden, anders is dat onmogelijk. Ook vanuit dat oogpunt is een IC op Leeuwarden-Zwolle dus wenselijk.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door CamilleKreemers »

De Leeuwardse knoop bestaat op dit moment niet. De IC's komen namelijk in een 40/20 patroon aan, terwijl Arriva het liefst 30/30 rijdt. Als de beide IC's nu als IC gaan rijden, kun je een betere verdeling krijgen.

De IC-knoop in Groningen (welke denk ik drukker is dan Leeuwarden) ligt rond .15/.45. Als de Friese tak nu als IC gaat rijden, komt de IC rond .17/.47 aan en vertrekt om .13/.43. De drukste regionale stoptrein hier is tussen Leeuwarden en Groningen.
Gevolg van de versnelling is dat je dagdekkend de stoptreinen ertussen kan zetten. De stoptrein uit Groningen komt om .10/.40 aan, waardoor je een krappe 3 minuten hebt om over te stappen. Dit zal dan in de tegenrichting ook gelden.

Het nadeel is wat je dan met de stoptrein gaat doen, maar het is fysiek mogelijk om er kleine treinstellen te gebruiken (max ICM-4). Het kost denk ik alleen iets meer treinstellen, maar er zijn toch ook grote voordelen te bedenken aan dit model. De stoptrein kun je eventueel aandikken door extra stations te plaatsen en omdat de stoptrein 2x/uur rijdt, kun je die efficiënter inzetten dan de huidige treindienst met 40' overstand in Meppel.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door SuperGhost »

De huidige snelle IC komt om .17 aan en vertrekt om .44. Dan wordt die overstap weliswaar krap, maar is die er tenminste.
Als straks ook Herfte aangepakt wordt, kunnen die tijden in Leeuwarden al aangepast worden tot .14 aankomst en .17 vertrek, waardoor de overstappen dan weer wat ruimer worden en zeker haalbaar zijn. Wel heb je dan 2 perronsporen nodig, maar wellicht zou je dat deels op kunnen lossen door de IC op de sprinter te laten keren (beiden dan met ICM laten rijden).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Kevster »

Erno-BE schreef: Alsjeblieft niet man. Groningen heeft aan 1 IC-station genoeg. IC's moeten niet in allerlei voorsteden, ed. Gaan stoppen. Dat belast doorgaande reizigers te veel. Alleen in de drie grote steden zijn meerdere IC-stations acceptabel. Daarbuiten gewoon 1'tje en niet meer.
Ik weet niet of je het weet, maar Groningen Europapark is ooit gebouwd als gepland IC-station maar het uiteindelijk nooit geworden. Vanaf Europapark rijdt een bus in tien minuten naar het UMCG; één van de grootste werkgevers van het Noorden, wat voor veel forenzenverkeer zorgt, zeker als de zuidelijke ringweg zal worden omgebouwd. Een andere grote werkgever, DUO, zit naast het station met haar hoofdkantoor. In het kader van dat eerder genoemde vervoersplan is dat inderdaad gewoon een verbetering die meer gerechtvaardigd is dan een IC-stop in Hoogeveen bijvoorbeeld. Tenslotte is Europapark voor een stoptreinstation nu al erg druk.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Nitein-Repart »

4 treinen tussen Meppel en Leeuwarden zijn te veel. Bij 3 treinen kun je geen mooi patroon krijgen. Dus ik denk dat 2 stoppende treinen het beste is. Je kun dan eenvoudig in Leeuwarden een knoop realiseren, op basis van 2 treinen naar Harlingen, 2 treinen naar Sneek, 2 stoptreinen naar Groningen en 1 a 2 sneltreinen naar Groningen. Nu wordt er in Zwolle meestal een stel afgetrapt, dat is in de toekomst niet meer nodig door reizigersgroei, veroorzaakt door een eenvoudiger patroon.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Avanti050 »

Kevster schreef: Ik weet niet of je het weet, maar Groningen Europapark is ooit gebouwd als gepland IC-station maar het uiteindelijk nooit geworden. Vanaf Europapark rijdt een bus in tien minuten naar het UMCG; één van de grootste werkgevers van het Noorden, wat voor veel forenzenverkeer zorgt, zeker als de zuidelijke ringweg zal worden omgebouwd. Een andere grote werkgever, DUO, zit naast het station met haar hoofdkantoor. In het kader van dat eerder genoemde vervoersplan is dat inderdaad gewoon een verbetering die meer gerechtvaardigd is dan een IC-stop in Hoogeveen bijvoorbeeld. Tenslotte is Europapark voor een stoptreinstation nu al erg druk.


Vergeet ook niet dat je, mits Europapark daadwerkelijk een IC-stop wordt, met geen enkele trein meer naar het Hoofdstation hoeft door te reizen voor een bus naar studentencomplex Zernike - een andere belangrijke bestemming die men veelvuldig met het ov aandoet. Uit de richting Assen/Leer/Veendam stap je op Europapark op de toekomstige lijn 1 (nu lijn 11), uit de richting Leeuwarden doe je dit op Zuidhorn en reizigers uit de richting Roodeschool/Delfzijl stappen op Groningen-Noord nu ook al over. Kortom; het Hoofdstation zal flink worden ontlast en derhalve nog een goede reden erbij om van Europapark een IC-stop te maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:Het argument inwonertal keert elke keer weet terug... en elke keer moet weer worden uitgelegd dat inwonertal alleen niets zegt over nut en noodzaak van IC-verbindingen.

Uit het feit dat Zoetermeer een sneltramverbinding heeft met de dichtstbijzijnde grote stad kan je wel afleiden dat er een grote vervoersvraag is op de korte afstanden. Er is weinig vraag naar lange afstanden dus stopt de IC er niet.

Hoogeveen idem: de overgrote meerderheid van de inwoners reist niet verder dan Zwolle. Voor deze reizigers voldoet de 'sprinter' (met IC-materieel). Een IC-stop is dus overbodig.
Je moet dan ook niet kijken naar gemeentegrenzen in de enge zin van het woord, maar aan de verzorgingsgebieden van de stations die de plaatsen bedient. Zo wordt Capelle a/d IJssel bediend door IC station Rotterdam Alexander, en Amstelveen door IC station Amsterdam Zuid.
Zoetermeer en Pumerend zijn klassieke voorsteden, waarbij het vervoer heel eenzijdig gericht is op de dichtstbijzijnde grote stad (resp. Den Haag en Amsterdam) waar het openbaar vervoer op geoptimaliseerd is.

Hoogeveen is inderdaad een tamelijk lastig station vanuit netwerktechnisch oogpunt. Als je kijkt naar de herkomst en bestemming van 90% van de reizgiers voldoet een comfortabele en frequente stoptrein echter. Voor 10% van de reizgiers ontstaat een noodzakelijke overstap te Zwolle en/of een klein beetje extra reistijd. Dat is wel te overzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door groningen »

Het .... (het woord ga ik niet gebruiken) van Hoogeveen en Beilen is dat alles aan 1 kant van de spoorlijn ligt.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door timtrein »

Net als in Stadskanaal, niet voor niets dat een trein daar geen echte verbetering zal zijn.
Maar komop, Beilen is zo klein dat het daar nauwelijks uitmaakt...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Wubbo »

Erno-BE schreef:4 treinen tussen Meppel en Leeuwarden zijn te veel. Bij 3 treinen kun je geen mooi patroon krijgen. Dus ik denk dat 2 stoppende treinen het beste is. Je kun dan eenvoudig in Leeuwarden een knoop realiseren, op basis van 2 treinen naar Harlingen, 2 treinen naar Sneek, 2 stoptreinen naar Groningen en 1 a 2 sneltreinen naar Groningen. Nu wordt er in Zwolle meestal een stel afgetrapt, dat is in de toekomst niet meer nodig door reizigersgroei, veroorzaakt door een eenvoudiger patroon.
De grap met Leeuwarden is dat de treinen daar (op de stoptreinen naar Groningen na) niet in een 30/30-patroon liggen. Naar Sneek rijdt er een 20-minutendienst, naar Harlingen ligt er een scheef patroon (25/35) vanwege het enkelspoor en het rijden met zo min mogelijk materieel. Aan de Groningse kant zou je 1x op de sneltrein en 1x op de stoptrein aan kunnen sluiten (die liggen in een 22/38-ligging) waarmee een 20/40-verdeling eigenlijk niet eens zo heel gek is voor Leeuwarden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door SuperGhost »

Maar komt dat wellicht niet deels ook omdat de NS-treinen in Leeuwarden nu ook scheef liggen?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door ov'tje »

SuperGhost schreef:Maar komt dat wellicht niet deels ook omdat de NS-treinen in Leeuwarden nu ook scheef liggen?
Die patronen op Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Sneek hebben daar niets mee te maken. Dat is zo ontstaan en richting Sneek omdat er een derde trein ingepast werd.

In de toekomst gaat dit nog wel veranderen. Door een stuk dubbelspoor tussen Dronrijp en Franeker gaat de lijn naar Harlingen in een 30/30 patroon worden gebracht. Voor de lijn naar Sneek gaat er ook nog iets gebeuren. Dat worden als het goed is in de spits 4 treinen per uur en daarbuiten 2 per uur. waardoor daar ook een mooier patroon ontstaat. Zie hiervoor de (eventuele) plannen voor het noordelijke net
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door ov'tje »

Avanti050 schreef:
Kevster schreef: Ik weet niet of je het weet, maar Groningen Europapark is ooit gebouwd als gepland IC-station maar het uiteindelijk nooit geworden. Vanaf Europapark rijdt een bus in tien minuten naar het UMCG; één van de grootste werkgevers van het Noorden, wat voor veel forenzenverkeer zorgt, zeker als de zuidelijke ringweg zal worden omgebouwd. Een andere grote werkgever, DUO, zit naast het station met haar hoofdkantoor. In het kader van dat eerder genoemde vervoersplan is dat inderdaad gewoon een verbetering die meer gerechtvaardigd is dan een IC-stop in Hoogeveen bijvoorbeeld. Tenslotte is Europapark voor een stoptreinstation nu al erg druk.


Vergeet ook niet dat je, mits Europapark daadwerkelijk een IC-stop wordt, met geen enkele trein meer naar het Hoofdstation hoeft door te reizen voor een bus naar studentencomplex Zernike - een andere belangrijke bestemming die men veelvuldig met het ov aandoet. Uit de richting Assen/Leer/Veendam stap je op Europapark op de toekomstige lijn 1 (nu lijn 11), uit de richting Leeuwarden doe je dit op Zuidhorn en reizigers uit de richting Roodeschool/Delfzijl stappen op Groningen-Noord nu ook al over. Kortom; het Hoofdstation zal flink worden ontlast en derhalve nog een goede reden erbij om van Europapark een IC-stop te maken.
Precies zoals in de plannen staat en de bonus is dat, zoals Klaasje al zei, oostelijk Groningen met de trein beter ontsloten zal worden.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door njoy »

In 2017 al verbetering mogelijk voor noordelijke treinreizigers
Ook voordat de spoorknooppunten Groningen en Herfte bij Zwolle voor miljoenen zijn aangepakt, is er al verbetering mogelijk in reistijden en overstapmogelijkheden voor treinreizigers. In 2017 kunnen de iets kortere reistijden en betere overstappen al een feit zijn.

Tot die conclusie komen de vervoerders, provincies, het ministerie van Infrastructuur en spoorbeheerder ProRail. De Arriva-treinen tussen Emmen en Zwolle kunnen eerder weg uit Emmen zodat op spoorknooppunt Zwolle een betere overstap ontstaat op NS-treinen naar de Randstad, Groningen, Leeuwarden, Enschede en Arnhem.

De NS-treinen tussen Zwolle en Groningen kunnen twee minuten eerder vertrekken, waardoor in Groningen een betere overstap op de bussen en stoptreinen van Arriva ontstaat. Op de vraag of je die twee minuten ook zou kunnen gebruiken voor een stop voor Intercity-treinen in Hoogeveen antwoord gedeputeerde Henk Brink: "om die stop mogelijk te maken en aansluitingen in Groningen te halen hebben we vier minuten nodig. De eerste twee zijn binnen en ik hou mijn woord dat we onderzoek gaan doen om in Hoogeveen in de toekomst tóch weer InterCity-treinen te laten stoppen."

Voor Zwolle - Leeuwarden is er tijdwinst te halen, drie minuten op een reis. Daarmee kan ook de overstaptijd in Zwolle korter worden, die is nu met twaalf minuten fors. Volgens Brink heeft aandringen van de regionale overheden en de komst van Arriva op de lijn Emmen - Zwolle ervoor gezorgd dat vervoerders en ProRail scherper zijn geworden om verbeteringen voor treinreizigers te realiseren. Als na 2020 de grote aanpak van de spoorknooppunten Herfte en Groningen klaar is kunnen er meer treinen gaan rijden, is de dienstregeling tussen Zwolle, Emmen, Groningen en Leeuwarden betrouwbaarder en is er opnieuw tijdwinst te verwachten voor treinreizigers. (Bron: http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/2017-al ... nreizigers)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Wubbo »

Is dit de winst vanwege de aanpak van Zwolle zelf? Anders kan ik deze verbetering niet plaatsen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door marlies »

Er zal ook een behoorlijk component 'wishful thinking' van de politici in zitten vermoed ik...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Klaasje »

Als je de landelijke dienstregeling herontwerpt dan kan je de tijden in Zwolle wat verschuiven. Als de trein richting Emmen een minuutje later weggaat en de Ic naar Groningen 2 minuten eerder weggaat dan past de IC naar Leeuwarden er opeens tussen. Consequentie is dat alle tijden ten zuiden van Zwolle meeschuiven en dat de overstap Enschede/Deventer-Groningen (per IC) wat aan de krappe kant wordt, vergelijkbaar met de huidige overstap Almere-Enschede/Deventer. Voordeel is dat de perrontunnel dan af is.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Bericht door Nitein-Repart »

De vraag is of het mogelijk is om de s3800/s8000 een minuut later te laten vertrekken. Er wordt namelijk precies om 15/45 in Marienberg gekruist, waar dus enkelspoor overgaat in dubbelspoor. Volgens het theoretisch model wordt bij een minuut verschuiven in Marienberg om 16/46 vertrokken richting Emmen en om 14/44 richting Zwolle vertrokken. Dan zou er dus op enkelspoor gekruist moeten worden, dat kan niet. Verder zit er versnelling van de s3800/s8000 ook niet in. Volgens mij gebeurt hetzelfde dan in Coevorden. Enigste is misschien het assymmetrich leggen van de Emmer en de Friese lijn waarbij er in de heen richting eerst de trein naar Leeuwarden vertrekt en dan de trein naar Emmen en in de andere richting juist eerst de trein uit Leeuwarden aankomt en vervolgens de trein uit Emmen (andersom kan natuurlijk ook).

Maar zonder infrauitbreiding op de Emmerlijn lijkt dat niet mogelijk.
Verder zit je met jou idee dat als je vasthoud aan de tijden uit de Lelystader tak en de Amersfoorter tak je vaste lijnvoeringen Den Haag-Almere-Leeuwarden en Rotterdam-Utrecht-Groningen moet voeren en dat de verbinding Almere-Groningen een half uur erbij krijgt (of verder reizen met de s4600). Vraag is of dat wenselijk is.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 22 gasten