Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Klaasje » Wo 01 Okt 2014, 21:27

De s3800 en s8000 hebben vrij veel speling op het eerste stuk. Die kunnen dus best een minuutje schuiven.

Interessant is inderdaad wat er ten zuiden van Zwolle gebeurt. Nu is het een gegeven dat in 2017 een aantal grote projecten af zijn en ook de dienstregeling op het hele stuk Lelystad-Schiphol opnieuw opgebouwd moet worden. Dat biedt de gelegenheid om meteen bij Zwolle te schuiven. Dat is nu ook precies wat er op de rol staat om te gebeuren. Een verschuiving van de tijden in Zwolle maakt dus dat je kunt blijven alterneren omdat de dienstregeling landelijk toch veranderd gaat worden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31440
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Suus » Wo 01 Okt 2014, 21:40

Kan de overstap van/naar Deventer in Zwolle niet verbeterd worden door een beetje te schuiven met de tijden van de s3600? De trein gaat aannemelijk versneld worden tussen Arnhem en Nijmegen, als je dan de volgorde van de intercity's omdraait bij Zutphen (dus eerst richting noorden en dan richting zuiden) kan je eerder in Zwolle aankomen en later vertrekken?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1645
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Erno-BE » Wo 01 Okt 2014, 21:48

In een theoretisch model kruis je dan tussen Deventer en Olst en daar ligt nu enkel spoor.

Nu wordt er ten zuiden van Deventer gekruist en als je dan de trein eerder uit Zutphen vertrekt dan ben je om kwart over/kwart voor (symmetrietijd) net ten noorden van Deventer en daar ligt enkelspoor.

Klaasje
Berichten: 5982
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Klaasje » Wo 01 Okt 2014, 21:55

Ja, maar als je dan wat extra marge tussen Zutphen en Deventer in de dienstregeling stopt en bij Deventer zo snel mogelijk vertrekt na de binnenkomst uit Zwolle, dan kan je zomaar een minuutje per richting winnen. Dat zou zomaar dat kunnen wezen wat nodig is om de overstap haalbaar te maken. Bedenk dat overstappen in Zwolle met de vernieuwde tunnel straks een stuk sneller gaat dan nu via de trap.

starx
Berichten: 426
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor starx » Do 02 Okt 2014, 01:22

In de praktijk kan de s3600 eigenlijk nu al niet eerder uit Deventer vertrekken. Vanwege de symmetrietijd komt de tegenligger dan namelijk ook net zoveel minuten later aan. Het zou dus wel mogelijk moeten zijn om aan te komen om .14/.44 in Deventer en .16/.46 weer te vertrekken, maar dan zit je in Zutphen met een perronspoor te weinig.

Overigens is het wel degelijk mogelijk om een minuutje op Zwolle - Deventer te winnen (of misschien wel 2). Namelijk door de s3600 integraal met ICM te rijden i.p.v. ICRm. Ik weet niet hoe DDZ6 met rijtijden is, maar ik gok een stuk beter dan ICRm. Volgens de laatste plannen gaat het ICRm er daar inderdaad uit, dus ik denk dat die versnelling er wel gaat komen.

Overigens zal de s7900 in de toekomst ook versneld kunnen worden, vanwege de elektrificatie van Zwolle-Wierden.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor SuperGhost » Do 02 Okt 2014, 02:00

De tijden van Zwolle-Roosendaal v.v. omdraaien in Zutphen levert nog een aantal andere problemen op bij Arnhem:
- de IC naar Zwolle (vertrek dan .05/.35 uit Arnhem) kruist veel te krap bij Velperbroek aansluiting met de Breng-trein uit Doetinchem (aankomst .08/.38 te Velperpoort).
- de IC van/naar Zwolle ligt vrijwel op het pad van de Arriva-trein van/naar Arnhem (.03/.33, waarbij er al maatregelen worden genomen om deze om .05/.35 te kunnen laten vertrekken om de overstap van/naar de IC-Den Helder te waarborgen)
- de IC van/naar Zwolle ligt vrijwel op het pad van de ICE naar Frankfurt (vertrek Arnhem .37).
- de IC naar Roosendaal ligt in het pad van de trein naar Tiel
- zie de 3e/4e sprinter er maar eens tussen te krijgen op Arnhem-Nijmegen, daarvoor moet de IC Zwolle-Roosendaal vlak voor/na (of in plaats van) 2 van de 4 IC's van/naar Utrecht liggen om dat passend te krijgen.

waldo79
Berichten: 3619
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor waldo79 » Do 02 Okt 2014, 09:43

@starx: ICRm gaat uit de s3600.
@SuperGhost; we schakelen niet over op de situatie in Arnhem Nijmegen?
Mij best :)

timtrein
Berichten: 269
Lid geworden op: Di 18 Mar 2008, 23:33

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor timtrein » Do 02 Okt 2014, 11:09

Of een DDZ-6 zoveel sneller is dan ICR-6 met 1700 mag je betwijfelen, je kan weliswaar EP-remmen in plaats van alleen pneumatisch maar een DDZ-6 weegt rond de 302 ton en heeft een vermogen van 2400 kW, terwijl een ICR-6 (inclusief loc 1700) zo'n 331 ton weegt maar met 4600 kW vermogen. De trekkracht (aanzet) van een 1700 is 260 kN, die van mDDM is zo niet te vinden maar zal wel wat lager zijn. De zes aangedreven assen helpen natuurlijk wel.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor SuperGhost » Do 02 Okt 2014, 20:02

waldo79 schreef:@SuperGhost; we schakelen niet over op de situatie in Arnhem Nijmegen?
Het ging nu echter even om waarom de 3600 niet zomaar verlegd kan worden, wat in deze discussie weldegelijk dus van toepassing was op Zwolle en op de aansluitingen op de dienst Zwolle-Groningen :wink:

starx
Berichten: 426
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor starx » Vr 03 Okt 2014, 00:23

Eigenlijk kan de s3600 op Zwolle-Arnhem niet verschuiven. De aansluiting in Zwolle, samen met enkelspoor Olst-Deventer en in Zutphen forceren dat de dienstregeling is zoals die is.

De verandering in 2017 van deze serie zit hem dus niet op het Noordelijk deel (hooguit een minuutje sneller op Zwolle-Deventer). Op het zuidelijk deel zal die waarschijnlijk ongeveer een kwartier verlegd worden door Arnhem-Nijmegen als IC te rijden en de lange stops te verkorten. Dit kan mooi in combinatie met het verschuiven van de s1900, wat ook in 2017 gebeurt.

SuperGhost
Berichten: 1882
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor SuperGhost » Vr 03 Okt 2014, 00:39

Klopt, maar nu wijken we iets te veel af door de 1900 er zelfs al bij te halen lijkt me.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Vinny » Vr 03 Okt 2014, 21:04

En vervolgens krijg je dat vanwege de tekortschietende perroncapaciteit op Breda Centraal de (ingewikkelde redenering) waardoor het totaal onbestaanbaar is dat er tussen Zwolle en Groningen ineens Arriva of Veoliatreinen gaan rijden, want dan storten alle overstappen van Zwolle t/m Roosendaal als een plumpudding en elkaar en het is allemaal de schuld van het neo-liberalisme, of van de VVD omdat die lui alleen maar autorijden en nog nooit een trein van binnen hebben gezien en dat is heel erg want daardoor worden een heleboel reizigers gedupeerd tussen Groningen en Maastricht die dus meer overstappen, langere reistijden en meer geklooi met de chipkaart hebben...

Zoiets was het toch...? (A)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten