Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor waldo79 » Vr 26 Sep 2014, 13:05

Bakpapier schreef:
Zonnig schreef:Hoogeveen kan z'n doorgaande verbinding krijgen hoor.

Koppel de stoptrein Groningen Zwolle aan de stoptrein Zwolle Utrecht.
Klaar is Kees.

(Alleen denk ik dat ze dat dan weer niet willen.)

Dat mag niet omdat dat niet mag

(Bij zwolle kan er namelijk blijkbaar absoluut nooit meer ook maar iets veranderd worden aldus sommigen op het forum)

Zou je niet andermans woorden willen verdraaien? Er is heus nog wat mogelijk als de werkzaamheden bij Zwolle voorbij zijn.
Mij best :)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor reisthijs » Vr 26 Sep 2014, 13:16

Abracadabram schreef:Nog los van het feit dat door de inrichting van de knoop in zwolle en de beperkte capaciteit tussen Zwolle en Meppel, je waarschijnlijk met een ICstop in Hoogeveen nog steeds ongeveer 15 minuten overstap tijd in Zwolle blijft houden, het enige wat veranderd is dat een deel van de reizigers deze overstap tijd in een trein kunnen blijven zitten.
Met een echte ICstop zou je maar 2 tot 5 minuten wacht/overstaptijd hebben in Zwolle.

Met een koppeling van de stoptrein uit Groningen aan de IC uit Leeuwarden (wat op zich moet kunnen binnen de huidige dienstregeling) schiet je inderdaad niets op wat reistijd betreft, dat zou gewoon 15 minuten blijven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
marlies
Berichten: 2060
Lid geworden op: Za 10 Aug 2013, 15:34

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor marlies » Vr 26 Sep 2014, 13:55

Zullen we de IC maar gewoon meteen helemaal afschaffen als concept?

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor waldo79 » Vr 26 Sep 2014, 14:10

Liever niet, marlies :)
Mij best :)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Hainje » Vr 26 Sep 2014, 14:28

Erno-BE schreef:Zucht
Kan dat station geen tweeuursbediening krijgen en in het weekend een vieruursbediening.

Nee, want naar mijn weten is Hoogeveen sinds 1945 geen Duitsland meer maar Nederland. :D
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Klaasje » Vr 26 Sep 2014, 15:10

Eerste vraag: Waarom denkt Hoogeveen dat het goed voor Hoogeveen is dat er een IC-stop komt?

Tweede vraag: Zijn de belangrijkste bestemmingen voor mensen uit Hoogeveen niet gewoon Zwolle, Assen en Groningen? Hoeveel winst ga je dan behalen als je een IC-stop krijgt? Wordt de wereld daar echt beter van?

Derde vraag: Welk profijt zo een snelle/rechtstreekse verbinding met de Randstad opleveren?


Daar staat tegenover dat er heel wat op de rol staat om de verbinding tussen de stopstations op de lijn Meppel-Groningen en Friesland sneller en beter te verbinden met de Randstad. Telt u even mee?
  • Station Zwolle wordt aangepast. Het gevolg is zeker een minuut rijtijdverkoring.
  • Zwolle-Herfte wordt aangepakt. Gevolg: 3 minuten dichter op de knoop kunnen binnenkomen.
  • Alle Leeuwarder IC's gaan straks stoppen in Meppel. Daardoor is er straks 2 x per uur een overstap op hetzelfde perron voor de relatie Hoogeveen-IC-noord.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor waldo79 » Vr 26 Sep 2014, 15:52

Volgens mij zijn die laatste pluspunten niet tot de Hoogevener politiek doorgedrongen :lol:
Mij best :)

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Kevster » Vr 26 Sep 2014, 16:38

Als die fietsenstalling en parkeerplaats zo uitpuilen, zou je daar dan niet eerst iets aan doen in plaats van nog meer treinen in Hoogeveen laten stoppen? Ik bedoel, 't is zo zonde als de IC er gaat stoppen voor reizigers die niet komen omdat ze fiets of auto niet kwijt kunnen.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor starx » Vr 26 Sep 2014, 18:37

Volgens mij worden er miljoenen uitgegeven om de bocht bij Hoogeveen te versnellen. Een IC-stop zou dan een enorme kapitaalvernietiging zijn.

Volgens mij vonden ze in Hoogeveen dat de NS-directie weer eens wat te lachen moest hebben. Maar een grapje is na drie keer niet meer zo leuk.

Dat voorstel van de VVD is ook belachelijk. De s9100 wordt luchtvervoer als Hoogeveen ook per IC bereikbaar is.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Erno-BE » Vr 26 Sep 2014, 20:01

Hainje schreef:
Erno-BE schreef:Zucht
Kan dat station geen tweeuursbediening krijgen en in het weekend een vieruursbediening.

Nee, want naar mijn weten is Hoogeveen sinds 1945 geen Duitsland meer maar Nederland. :D

Was ook eerder een signaal dat ik dat gejengel van de Hoogeveense politiek gewoon zat ben. Net als zo velen op dit forum. Wanneer realiseren ze gewoon niet dat Hoogeveen gewoon te klein is om 2x IC + 2x SPR te krijgen?

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 26 Sep 2014, 20:19

Ik vraag me altijd een ding af, wordt er ook naar achterland en potentie gekeken? Ik blijf het namelijk vreemd vinden dat Arriva en Veolia zoveel reizigersgroei kan krijgen en dit landelijk achterloopt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Vinny » Vr 26 Sep 2014, 21:47

Station Zwolle wordt aangepast. Het gevolg is zeker een minuut rijtijdverkoring.
Ben je nou serieus of niet?
Eén minuut rijtijdwinst. Ik zou er mijn auto meteen voor op marktplaats zetten :twisted: :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Natorious
Berichten: 261
Lid geworden op: Di 17 Jun 2014, 14:27
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Natorious » Vr 26 Sep 2014, 23:03

CamilleKreemers schreef:Ik vraag me altijd een ding af, wordt er ook naar achterland en potentie gekeken? Ik blijf het namelijk vreemd vinden dat Arriva en Veolia zoveel reizigersgroei kan krijgen en dit landelijk achterloopt.


Deze regionale spoorwegen waren nogal "neglected" voordat Veolia en Arriva intrede maakten. En dan spreek ik vooral over het materiaal en het feit dat er op bepaalde spoorlijnen ook meer stations zijn geopend, wat allemaal i.t.t. volgens mij meer reizigers trekt.
(Dat laatste weet ik niet zeker...:X)

Een Spurt zit nou eenmaal wat comfortabeler dan een Wadloper of een Hondekop ;)

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Za 27 Sep 2014, 00:28

Nee, men heft daar actiever dan elders parallelle busverbindingen op. Overigens is er op Groningen - Zwolle volgens mij ook sprake van groei, anders was die vierde trein er nooit gekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Vinny » Za 27 Sep 2014, 08:35

Er stond een tijdje geleden in de Leeuwarder Courant een hele andere analyse over de groei van het regionale treinverkeer die ik wel interessant vond. Het heeft te maken met schaalvergroting van onderwijs en overige voorzieningen. Vroeger konden mensen in regionale centra naar het ziekenhuis, een MBO opleiding etc, terwijl je daarvoor tegenwoordig vaker naar de grote stad moet en dus houdt dat een grotere verplaatsingsbehoefte in.

Het is wel zo dat de opdeling van het spoor in regio's ervoor gezorgd heeft dat vervoerders concurrentie ondervinden en beter hun best moeten doen een attractief treinproduct te realiseren. Je ziet aan de cijfers dat dat werkt: de lijnen worden hoger gewaardeerd door de reiziger en er is ook meer groei ten opzichte van lijnen die niet zijn aanbesteed. Kortom, aanbesteding werkt, en het is zonde dat er staatsmonopolisten bestaan die met wanprestaties overal mee wegkomen. Maar helaas is dat geen populaire lezing op dit forum en in de maatschappij :cry:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 27 Sep 2014, 09:24

Bij de trein werkt het wel, bij de bus heb ik mijn twijfels.

Hoeveel potentie zit er nog in het overige treinverkeer?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Daniel » Za 27 Sep 2014, 09:55

Zit dat het bij de trein lijkt te werken niet in het feit dat eigenlijk vrijwel alle aanbestede spoorlijnen nog maar één keer aanbesteed zijn? Bij de bussen zag je bij de allereerste aanbestedingsronde ook veel meer in de positieve zin veranderen, terwijl de latere aanbestedingen veel meer slechts een stoelendans van de diverse vervoerders lijken op te leveren.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 27 Sep 2014, 09:58

Daniel, dat is mogelijk. Nu is de HRN meerdere keren opnieuw aanbesteed, maar denk dat daar op veel lijnen meer potentie is dan nu. Deels komt dit ook door gebrek aan ruimte op het spoor. Zo vind ik persoonlijk dat alle stoptreinen in de Randstad 4x/uur MOETEN rijden, en er zijn ook genoeg trajecten waar 2x/uur het maximale is.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Wubbo » Za 27 Sep 2014, 15:37

Daniel schreef:Zit dat het bij de trein lijkt te werken niet in het feit dat eigenlijk vrijwel alle aanbestede spoorlijnen nog maar één keer aanbesteed zijn? Bij de bussen zag je bij de allereerste aanbestedingsronde ook veel meer in de positieve zin veranderen, terwijl de latere aanbestedingen veel meer slechts een stoelendans van de diverse vervoerders lijken op te leveren.
Dit is niet waar. Noord-Nederland is al meerdere keren aanbesteed (alleen zonder wisseling van vervoerder), Almelo-Marienberg is naar een nieuwe vervoerder, Zutphen - Oldenzaal is opnieuw aanbesteed (zonder wisseling van vervoerder), Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Arnhem - Tiel zijn opnieuw aanbesteed (van Syntus naar Arriva en deels Breng). Alleen Limburg, de Valleilijn en de MerwedeLingeLijn zitten dus nog in hun eerste ronde.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Daniel » Za 27 Sep 2014, 20:41

Ik had Twente. over het hoofd gezien, maar de Noordelijke Nevenlijnen zijn bij mijn weten toch echt pas één keer aanbesteed. De overgang van NS naar NoordNed is immers geen aanbesteding aan te pas gekomen.
Arnhem - Winterswijk - Zutphen is trouwens ook niet door een aanbesteding bij Syntus beland, dat kwam voort uit een samenwerking net als NoordNed.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Erno-BE » Za 27 Sep 2014, 20:44

Zutphen-Winterswijk-Arnhem-Tiel waren onderhands gegund aan Syntus. Begin jaren '10 zijn deze trajecten voor het eerst aanbesteed waar Arriva gewonnen heeft.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Erno-BE » Za 27 Sep 2014, 20:46

CamilleKreemers schreef:Daniel, dat is mogelijk. Nu is de HRN meerdere keren opnieuw aanbesteed, maar denk dat daar op veel lijnen meer potentie is dan nu. Deels komt dit ook door gebrek aan ruimte op het spoor. Zo vind ik persoonlijk dat alle stoptreinen in de Randstad 4x/uur MOETEN rijden, en er zijn ook genoeg trajecten waar 2x/uur het maximale is.

In stedelijke gebieden wel, maar er zijn ook wat landelijk gelegen gebieden in de Randstad wasr niet per se 4x/uur een stoptrein hoeft te rijden (vb Haarlem-Leiden).

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Frans F » Za 27 Sep 2014, 21:23

CamilleKreemers schreef:Bij de trein werkt het wel, bij de bus heb ik mijn twijfel

Het hangt vooral af hoeveel mogelijkheden de vervoerder krijgt om dingen te veranderen.
Vaak eist de provinicie dat alles bij het oude moet blijven.

Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: Di 17 Dec 2013, 20:40

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Frans F » Za 27 Sep 2014, 21:25

Erno-BE schreef:In stedelijke gebieden wel, maar er zijn ook wat landelijk gelegen gebieden in de Randstad wasr niet per se 4x/uur een stoptrein hoeft te rijden (vb Haarlem-Leiden).

Arriva laat anders overal zien dat juist hogere frequenties in het stoptreinvervoer meer reizigers oplevert.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9543
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Spoorlijn Zwolle-Groningen blijft van NS

Berichtdoor Wubbo » Za 27 Sep 2014, 21:26

Daniel schreef:Ik had Twente. over het hoofd gezien, maar de Noordelijke Nevenlijnen zijn bij mijn weten toch echt pas één keer aanbesteed. De overgang van NS naar NoordNed is immers geen aanbesteding aan te pas gekomen.
Arnhem - Winterswijk - Zutphen is trouwens ook niet door een aanbesteding bij Syntus beland, dat kwam voort uit een samenwerking net als NoordNed.
Onze Wiki zegt daar wat anders over. Die zegt dat de treindiensten rond Groningen openbaar waren aanbesteed (start concessie in 2000), Gelderland en Friesland waren toen onderhands gegund.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten