DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
farris
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 12:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door farris »

Mij boeit het ook weinig, het is alleen ter voorkoming dat iemand deze pagina's gaat gebruiken waardoor er teveel requests op komen, en als deze bestemd was voor DRIS, dat de boel dan down gaat.

En er zijn inderdaad veel betere API's, gelukkig ben ik alleen eindgebruiker (en dolblij met OVinfo BETA, kan altijd maximaal lekker warm binnenblijven :lol: )
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

DRIS werkt met de datastroom waarop ook de appjes zoals OVinfo werken. Die datastroom is een pushstroom dus ik kan de DRIS'jes nooit plat krijgen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Palen in Bourtange en Sellingen? Als de apparatuur in Groningen in tegenstelling tot de rest van Nederland wel zo slim is om alleen maar info te tonen op het moment dat de belbus daadwerkelijk gebeld is, zullen ze weinig energie gebruiken.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Er is geen koppelvlak om door te geven dat er een belbus gaat komen. Antwoord dus waarschijnlijk nee.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat begrijp ik, maar het zou fijn zijn als men er dan op zijn minst bij zou zetten dat die rit gereserveerd moet worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat ze gewoon kiezen om belbussen NIET aan te geven.

Dan wordt die in Bourtange echt goed gebruikt,

daar rijdt alleen in de schoolperiode 6x/dag een bus heen.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Tja, en die in Sellingen zal nooit actuele info tonen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

Pim-AllianceB95 schreef:Tja, en die in Sellingen zal nooit actuele info tonen.
klopt, met al die taxiritten dat het niet de actuele info worden.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Busfoto.nl »

Interessant. ZOu mooi zijn als dergelijke info ooit nog eens constant en door het hele land beschikbaar zou zijn. Ik vraag me trouwens af of het alle data is, lijkt me op sommige punten toch wat weinig checkins op weekbasis.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nelis »

Ik heb het volgende gevonden:
Eind 2011 is door Metix, in opdracht van het OV-bureau Groningen Drenthe, gestart met het ontwikkelen van een dynamisch reisinformatiesysteem (DRIS) voor de regio Groningen en Drenthe. Via elektronische displays zullen de reizigers op circa 425 bushaltes voorzien worden van actuele vertrektijden.
Reisinformatie
Vervoerder Qbuzz verstuurt de reisinformatie via GOVI naar de centrale server binnen het systeem. Het systeem maakt gebruik van het standaardprotocol ’Trans Model Interface’ (TMI). De centrale server stuurt de displays aan via het mobiele datanetwerk. Op deze manier zal op 425 bushaltes in de provincies Groningen en Drenthe actuele en dynamische reisinformatie beschikbaar zijn voor de reizigers.
Dus 425 bushaltes, zal dit definitief zijn?
Jammer trouwens dat de halte "brug 2e Exloërmond" er niet opstaat (de halte waar ik instap), terwijl alle omliggende haltes er wel opstaan. Genoeg reizigers die daar instappen, heel soms zelfs overstappen.
farris
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 12:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door farris »

Vandaag (nu tenminste) werkt OV info beta niet meer. Van geen enkele bus is actuele positie e.d. beschikbaar...ben benieuwd of het aan de provider ligt of dat qbuzz iets achter de schermen aan het aanpassen is...

De kabels voor 'mijn' DRIS is vandaag gelegd, stoepje is weer dicht...ben benieuwd of ik dat ding nog meemaak, binnenkort niet meer zo vaak met de bus :p
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Ik heb die gegevens toevallig verder uitgewerkt voor de stad. Gaat om de check-ins in week 13 van 2013 in de bussen. Bij de haltes staat aangegeven hoeveel DRIS'sen er komen en in welke fase. Maar dat is al achterhaald, want een aantal haltes die ze zouden krijgen zijn bij de nieuwe dienstregeling al opgeheven.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

farris schreef:Vandaag (nu tenminste) werkt OV info beta niet meer. Van geen enkele bus is actuele positie e.d. beschikbaar...ben benieuwd of het aan de provider ligt of dat qbuzz iets achter de schermen aan het aanpassen is...

De kabels voor 'mijn' DRIS is vandaag gelegd, stoepje is weer dicht...ben benieuwd of ik dat ding nog meemaak, binnenkort niet meer zo vaak met de bus :p
Ja Qbuzz verbinding met GOVI is stuk.... Alle DRIS'jes ook statisch. OVradar doet het nog wel.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

Kevster schreef:Ik heb die gegevens toevallig verder uitgewerkt voor de stad. Gaat om de check-ins in week 13 van 2013 in de bussen. Bij de haltes staat aangegeven hoeveel DRIS'sen er komen en in welke fase. Maar dat is al achterhaald, want een aantal haltes die ze zouden krijgen zijn bij de nieuwe dienstregeling al opgeheven.
Ik denk dat je refereert naar de kaart van mijn profielwerkstuk over Dynamische Reisinformatie in Groningen-Drenthe die Jorne Bonte laatst op Twitter gooide. De reizigersdata die daar in is verwerkt is wel correct maar de data over de DRISsen is fictief omdat dit hoort bij een soort plan voor een uitrol dat ik heb geschreven voor mijn profielwerkstuk. Mocht je geïnteresseerd zijn, mijn PWS kan je hier lezen: Dropbox
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Oke, precies. Ik heb het aantal check-ins verwerkt inderdaad, om te kijken welke haltes nou het meest populair zijn en welke het minst. CS en Zernikeplein doen het erg goed uiteraard.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door isadora »

Nicketick schreef: ..refereert naar...
Toe nou........"refereren naar", zullen we er maar gewoon "refereren aan" van maken?
Ja sorry hoor, maar een beetje basale taalkennis mag toch wel? :oops:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Nicketick »

isadora schreef:
Nicketick schreef: ..refereert naar...
Toe nou........"refereren naar", zullen we er maar gewoon "refereren aan" van maken?
Ja sorry hoor, maar een beetje basale taalkennis mag toch wel? :oops:
Oeps! Inderdaad een contaminatie, moet zeggen dat het me best logisch in de oren klonk. Weer wat geleerd :)
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Aanvulling op het lijstje:

- Europapark
- Hoogkerk P+R
- Kardinge P+R
- Paterswolde Vennerstraat
- Veendam Busstation
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Avanti050 »

Bjarte schreef:Aanvulling op het lijstje:

- Europapark
- Hoogkerk P+R
- Kardinge P+R
- Paterswolde Vennerstraat
- Veendam Busstation
Aan dat lijstje kan nu worden toegevoegd:
De Punt Busstation. Is voorzien van een dubbelzijdige DRIS en staat precies in het midden van het kleine 'eilandperron', om die reden vind ik het frappant dat beide keren dat ik hem heb mogen aanschouwen, er geen enkele keer lijn 50 richting Assen op werd getoond, terwijl deze toch vrijwel tegelijkertijd vertrekt met lijnen 2 en 50 richting Groningen. Dubbelzijdig paneel dus, maar alleen voor de richting Groningen bedoeld misschien?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Busfoto.nl »

Kan ook een foutje zijn, dat die lijn niet aan het goede haltenummer is gekoppeld. Weet niet wie er verantwoordelijk is, maar anders even mailen met OVbureau of GOVI.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door rener »

in hoogezand zijn ze ook al geplaatst
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Volgens mij doet GOVI het in opdracht van het OV-bureau.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

GOVI is de uitvoerende organisatie namens OVbureau en doet de data. Metix is in GD de organisatie die het DRIS daadwerkelijk plaatst en opzet.
Als er iets mis is kun je het beste een zo uitgebreide email sturen naar meldpunt@govi.nu, foto's en plattegrondjes met haltenummers doen geen kwaad ter verduidelijking doen nooit kwaad. Zou best kunnen dat in dit geval een haltenummer mist.
Had zelf via Meldpunt een twitter-melding kunnen afhandelen over Groningen Europapark, wat nu eindelijk goed staat...

Overigens kun je er ook dingen kwijt als DRIS'en die uitstaan, verkeerde informatie tonen etc.
Laatst gewijzigd door Somoht op di 27 mei 2014, 00:41, 1 keer totaal gewijzigd.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door gebruiker77 »

Zal het misschien mogelijk zijn om bij bushalte Vennerstraat, Paterswolde ook de richtingen weer te geven naar Groningen?

Dus afwisselend:
pag 1/2
De Punt via Eelde 5 min
De Punt via Eelde 35 min

En
pag 2/2
Groningen Noord via Martini ZKHS - HS 8 min
Groningen Noord via Martini ZKHS - HS 38 min

Er kan dan onder een tekst lopen waar op staat dat de bushalte voor de bus richting Groningen Noord zich aan de overkant bevindt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten