DRIS in Groningen en Drenthe

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

Busreizigers in Groningen en Drenthe voortaan realtime geïnformeerd over vertrektijden d.m.v. DRIS van SPIE-Infra

Op vrijdagmiddag 23 augustus is in de Jonker Loods, het busstation van Veendam, het officiële startschot gegeven voor de ingebruikname van het Dynamisch Reizigers Informatie Systeem (DRIS). De reisinformatie wordt op elektronische panelen weergeven en informeert de reiziger over de actuele vertrektijden van de bussen. Begin 2013 is de businessunit Verkeer & Vervoer van SPIE-Infra gestart met het ontwikkelen van dit reisinformatiesysteem voor de regio Groningen/Drenthe.

Winnaar van Europese aanbesteding
Ron van Ginkel (projectconsultant bij SPIE): "Aan de keuze voor SPIE is een stevige selectieprocedure voorafgegaan," vertelt hij. "Al in het voorjaar van 2012 is de aanbesteding begonnen, maar uiteindelijk is het contract pas op 22 februari 2013 ondertekend. De opdrachtgever is dus zeker niet over één nacht ijs gegaan! We weten natuurlijk niet hoe de besluitvorming precies tot stand is gekomen, maar duidelijk is wel dat SPIE met name op het punt van de EMVI-criteria uitstekend heeft gescoord. Daar zijn we blij om, want het betekent dat je niet alleen op onderdelen, maar in de hele prijs-kwaliteitverhouding boven het maaiveld uitsteekt. De ruime ervaring die SPIE Nederland in eerdere soortgelijke projecten heeft opgedaan, heeft daarbij ongetwijfeld een rol gespeeld. Ervaring die het OV-bureau Groningen Drenthe nu uiteraard goed kan benutten."

Actuele en punctuele reisinformatie
Dankzij het nieuwe DRIS systeem zullen buspassagiers wat betreft de wachttijden voortaan exact weten hoe laat de bus komt. Het systeem bestaat uit een intelligente koppeling tussen de vervoerders in het gebied Qbuzz en Arriva, SPIE Nederland en de digitale displays, waarbij SPIE ook de hele softwarematige aansturing voor haar rekening neemt. Hierdoor is de foutmarge nagenoeg nihil. In de praktijk zal de vervoerder de reisinformatie via GOVI versturen naar de centrale server van SPIE Nederland binnen het systeem, dat werkt via het standaardprotocol 'Trans Model Interface' (TMI). De centrale server stuurt de displays vervolgens aan via het mobiele datanetwerk. Op deze manier zal op minimaal 350 bushaltes in de provincies Groningen en Drenthe actuele en dynamische reisinformatie beschikbaar zijn voor de reizigers.
Afbeelding

Bron: spie-nl.com

Alweer wat ouder nieuws, maar omdat ik dit onderwerp hier nog niet voorbij heb zien komen, plaats ik het hier toch even. Hoewel ik het erg laat vind (veel stedelijke regio's in Nederland en het buitenland gebruiken al jaren een soortgelijk systeem), ben ik wel blij dat het hier nu ook eindelijk komt. In de stad Groningen staan ze inmiddels al op P+R Hoogkerk, P+R Kardinge en station Europapark, net als op het busstation in Veendam.

Iemand enig idee wanneer de andere belangrijke haltes in Groningen aan de beurt zijn? Ik zou ze graag zo snel mogelijk zien bij in ieder geval station Noord, UMCG, UMCG Noord, busbaan Europapark, Grote Markt, Zuiderdiep, Martini Ziekenhuis en uiteraard het Hoofdstation.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door BrengMe »

Valt wel te begrijpen. Groningen-Drenthe is niet een van de dichtsbevolkte gebieden.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Cpt.Iglo »

BrengMe schreef:Valt wel te begrijpen. Groningen-Drenthe is niet een van de dichtsbevolkte gebieden.
Maar de stad Groningen is wel de meest dichtbevolkte stad na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.. ;) Dichter bevolkt dan grotere steden als Eindhoven en Tilburg.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Ik heb die dingen elders in het land op de meest willekeurige plekken gezien. Bij een halte waar 2 keer per uur 1 lijn langs komt is het echt complete geldverspilling, maar toch doen ze 't. Op drukkere punten is het wel erg fijn trouwens. Helaas hebben de politici vaak een beetje een alles-of-niets houding bij dit soort dingen, hoop dat ze die verleiding in Groningen/Drenthe weten te weerstaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Meltrain »

Dat lijken dezelfde DRI's die we in Rotterdam e.o. ook hebben.
Waar is die foto gemaakt trouwens?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

Veendam denk ik.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Michael »

Die foto is inderdaad in Veendam gemaakt.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Maurice Hooikammer »

In Zwolle en in Zuid Holland (in ieder geval Leiden en Ouddorp) hebben ze zulke borden verwerkt in de bushaltepaal. Die werken op groene energie (zonne-energie). Dat zou wat zijn voor de minder drukke gebieden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door BrengMe »

Maurice Hooikammer schreef:In Zwolle en in Zuid Holland (in ieder geval Leiden en Ouddorp) hebben ze zulke borden verwerkt in de bushaltepaal. Die werken op groene energie (zonne-energie). Dat zou wat zijn voor de minder drukke gebieden.
Ik vind dat hele goede dingen. Ik vind dat die op meer plekken moeten komen.
in Zuid Holland (in ieder geval Leiden en Ouddorp)
Dat is in heel Zuid-Holland (muv Den Haag-Rotterdam).
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door huibf »

Nou in SRE hebben ze ook van die dingen, infotin. Een kastje tussen haltebord en vertrekstaat in.
Ze werken eventjes. Ik denk dat ze nog voor 40 % werken. De rest is kapot (niet vernield) of hebben een verkeerd signaal.
Ik denk dat Hermes ze heeft opgegeven.
Laat die flauwekul achterwege.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door BrengMe »

De kastjes waar Maurice het over had zijn toch een stuk anders:
Afbeelding
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door huibf »

Ik ken ze, maar wat heb je eraan.
Dit zijn randzaken, ik denk dat het investeren in een goede app (en niet elke vervoerder apart) veel waardevoller is.
Als he ziet wat er over de balk wordt gesmeten...
Je kan daar mooie lijnen voor laten behouden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door BrengMe »

Die dingen werken prima. Ze geven altijd actuele reisinfo. Ik heb er goede ervaringen mee.

Bovendien, een goede app bereikt alleen mensen die een geschikte mobiel hebben. Info bij de halte bereikt iedereen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

huibf schreef:Ik ken ze, maar wat heb je eraan.
Dit zijn randzaken, ik denk dat het investeren in een goede app (en niet elke vervoerder apart) veel waardevoller is.
Als he ziet wat er over de balk wordt gesmeten...
Je kan daar mooie lijnen voor laten behouden.
Goed punt aan de andere kant: de DRIS infrastructuur is hand in hand gegaan met de infrastructuur benodigd voor app-jes. De appjes die op dit moment goed werken (daar tel ik 9292 niet bij, aangezien deze geen Qbuzz, GVB,HTM en RET doet) werken allemaal op het GOVI platform die ook de infrastructuurt beheert die deze DRIS'sen aanstuurt.
Dankzij DRIS'sen hebben concessieverleners een vuist om mee op tafel te slaat als vervoerders een potje van de reisinformatie maakt.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Maurice Hooikammer »

BrengMe schreef:De kastjes waar Maurice het over had zijn toch een stuk anders:
Afbeelding

Deze bedoel ik!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Meltrain »

BrengMe schreef:
in Zuid Holland (in ieder geval Leiden en Ouddorp)
Dat is in heel Zuid-Holland (muv Den Haag-Rotterdam).
Veolia heeft in (de omgeving van) Delft ook van dat soort dingen bij de haltes, al zijn die net iets anders dan op jouw foto.
Ik kan er helaas geen foto van vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Meltrain schreef:
BrengMe schreef:
in Zuid Holland (in ieder geval Leiden en Ouddorp)
Dat is in heel Zuid-Holland (muv Den Haag-Rotterdam).
Veolia heeft in (de omgeving van) Delft ook van dat soort dingen bij de haltes, al zijn die net iets anders dan op jouw foto.
Ik kan er helaas geen foto van vinden.
Dat zijn deze http://www.data-display.nl/cases/216/kl ... s-sgh.html
Zijn niet van Veolia maar van Stadsgewest Haaglanden. Vervoerder aangestuurde DRIS'sen zijn er bijna nergens meer, Limburg is volgens mij nog de enige uitzondering. Tegenwoordig zijn de DRIS'sen een zaak van de concessieverlener, daarvoor was het een drama qua kosten,niet werkend, geen compatibiliteit met andere vervoerders en dus onbruikbaar naar concessiewisselning.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Bjarte »

Is er nou helemaal niemand op dit forum die duidelijkheid kan geven over welke haltes DRIS krijgen? De vraag is al verschillende keren voorbij gekomen. Men is wel begonnen met plaatsen van de borden in Groningen heb ik gelezen, maar ik heb er nog nul gezien. 10 palen worden langs de N360 uiterlijk in mei 2014 geplaatst, volgens de gemeente Ten Boer.

Misschien is het ook wel leuk om een lijstje bij te houden met haltes waar de borden reeds zijn geplaatst. Volgens mij zijn dit nog steeds de enige vier (of zit ik hier volledig mis?):

- P+R Hoogkerk
- P+R Kardinge
- Halte Europapark
- Busstation Veendam
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Bjarte schreef:Is er nou helemaal niemand op dit forum die duidelijkheid kan geven over welke haltes DRIS krijgen? De vraag is al verschillende keren voorbij gekomen. Men is wel begonnen met plaatsen van de borden in Groningen heb ik gelezen, maar ik heb er nog nul gezien. 10 palen worden langs de N360 uiterlijk in mei 2014 geplaatst, volgens de gemeente Ten Boer.

Misschien is het ook wel leuk om een lijstje bij te houden met haltes waar de borden reeds zijn geplaatst. Volgens mij zijn dit nog steeds de enige vier (of zit ik hier volledig mis?):

- P+R Hoogkerk
- P+R Kardinge
- Halte Europapark
- Busstation Veendam
Klein gokje, alle haltes waarbij Qbuzz sinds begin december perrons in de naam steekt. Dat zou dus zijn:
Zuidhorn, Station (Perron A)
Hoogkerk, P+R Hoogkerk (Perron E)
Appingedam, Station (Perron A)
Uithuizen, Station (Perron C)
Assen, M.L. Kingweg (Perron A)
Loppersum, Station (Perron C)
Groningen, Station Europapark (Perron A)
Groningen, P+R Zernike (Perron G)
Hoogeveen, Station (Perron E)
Delfzijl, Station (Perron F)
Appingedam, Busstation (Perron E)
Emmen, Station (Perron A)
Veendam, Station (Perron C)
De Punt, Busstation (Perron A)
Groningen, P3 / Boumaboulevard (Perron B)
Gieten, OV Knooppunt N33/N34 (Perron G)
Winschoten, Station (Perron A)
Groningen, P+R Zernike (Perron C)
Meppel, Station (Perron A)
Scheemda, Busstation (Perron D)
Winsum, Station (Perron A)
Assen, Station (Perron C)
Groningen, Hoofdstation (Perron V)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door CamilleKreemers »

In de gemeente Vlagtwedde komen ze op de volgende haltes:

Bourtange, Vesting
Sellingen, Hassebergerweg
Ter Apel, Busstation
Vlagtwedde, Marke
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Kevster »

Gemeente Haren weet ik sowieso op de haltes Haren, Raadhuisplein en Glimmen, Nieuwe Schoolweg.

@Somoht: Helaas, maar klopt niet. Sowieso krijgen de belangrijke haltes displays, zoals UMCG Hoofdingang. P3/Boumaboulevard en het Hoofdstation hebben (nog) geen panelen gekregen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

Kevster schreef:Gemeente Haren weet ik sowieso op de haltes Haren, Raadhuisplein en Glimmen, Nieuwe Schoolweg.

@Somoht: Helaas, maar klopt niet. Sowieso krijgen de belangrijke haltes displays, zoals UMCG Hoofdingang. P3/Boumaboulevard en het Hoofdstation hebben (nog) geen panelen gekregen.
Beantwoorde ook meer de vraag "waar ze komen" niet "waar ze staan".
farris
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jan 2014, 12:29

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door farris »

Ze hebben net palen neergezet op halte Maria in Campislaan, Assen. Daar komen dus vast en zeker binnenkort computers aan te hangen :D
Leuk als je op Google zoekt naar Qbuzz DRIS trouwens:
http://www.qbuzz.nl/GD/tools/apiDirect. ... aboulevard
Ben benieuwd of het wel een openbare API is :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door Somoht »

farris schreef:Ze hebben net palen neergezet op halte Maria in Campislaan, Assen. Daar komen dus vast en zeker binnenkort computers aan te hangen :D
Leuk als je op Google zoekt naar Qbuzz DRIS trouwens:
http://www.qbuzz.nl/GD/tools/apiDirect. ... aboulevard
Ben benieuwd of het wel een openbare API is :P
Er zijn betere API's dan dat ;).
Het zijn overigens geen Qbuzz DRIS'sen maar van OVbureau en aangelegd door Metix.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: DRIS in Groningen en Drenthe

Bericht door marlies »

farris schreef:Ze hebben net palen neergezet op halte Maria in Campislaan, Assen. Daar komen dus vast en zeker binnenkort computers aan te hangen :D
Leuk als je op Google zoekt naar Qbuzz DRIS trouwens:
http://www.qbuzz.nl/GD/tools/apiDirect. ... aboulevard
Ben benieuwd of het wel een openbare API is :P
Ja en nee: het is simpelwege de interne URL die wordt gebruikt om met AJAX de gegevens de verversen op de halte-pagina's op de website: http://www.qbuzz.nl/GD/halte/groningen- ... aboulevard

Dat je hier dus ook rechtstreeks bij kan is de bedoeling, anders had die pagina niet gewerkt. Al zou het wel netjes zijn geweest als men met robots.txt indexering door Google had voorkomen.

Het daadwerkelijk programmatisch als API gaan gebruiken van die URLs is een ander verhaal. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Al kom je er heus wel mee weg als je het aantal requests laag houdt en een geloofwaardige useragent meestuurt. Maar er zijn makkelijkere manieren om aan die data te komen, dus waarom zou je?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten