Dienstregeling 2014 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 259
Lid geworden op: Zo 02 Jun 2013, 19:29

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Cpt.Iglo » Wo 18 Dec 2013, 22:03

Kevster schreef:Ja keuzes, het zou mij niets verwonderen als ze juist de Oostersingel willen vermijden vanwege de toch wel krappe weg daar. Nu zijn die ritten van lijn 163 niet zoveel extra maar toch. Wat ook kan is via de Petrus Campersingel rijden naar het Hanzeplein, dan Oostersingel naar het Damsterdiep. Dan hebben ze in de Petrus Campersingel ook voor het eerst in jaren weer eens een bus voor de deur.
De Oostersingel is momenteel inderdaad verre van ideaal voor busverkeer, maar ik neem aan dat dit de komende jaren wel gaat veranderen. Samen met de doorsteek Bloemsingel - Boterdiep lijkt mij dit toch wel een van de belangrijkste knelpunten die aangepakt moet worden. Zo gauw dit klaar is, zou 163 daar ook wel langs kunnen rijden.

@Rener; als je 163 via een andere route laat rijden, dan stappen de passagiers daar ook vanzelf wel in lijkt mij.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Meltrain » Vr 20 Dec 2013, 12:53

De nieuwe lijnennetkaarten staan online: http://www.qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/plattegronden/ :D
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: Zo 22 Dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Nelis » Zo 22 Dec 2013, 17:31

Als één van mijn eerste reacties hier wil ik wat toevoegen op dit onderwerp, en wel het volgende: Er werd geopperd dat vanwege tegenvallende reizigersaantallen de halte N34 bij Annen ging vervallen voor lijn 300 (die standpunt is niet meer te vinden vreemd genoeg) terwijl dus wel lijn 312 hier halteert met dezelfde frequentie straks. Daarnaast vind ik de halte onnodig omdat nog geen 500m verderop men kan instappen op lijn 5 die er ongeveer 6 minuten langer over en vaker rijd.

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor rener » Zo 22 Dec 2013, 17:59

het gaat ook om de reizigers van annen naar gieten/emmen

Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: Zo 22 Dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Nelis » Zo 22 Dec 2013, 18:09

Dan staat mijn standpunt alsnog overeind. Lijn 300 kan toch gewoon blijven halteren aan de N34, waarom zeg je dan dat vanwege te weinig reizigers de ene lijn wegblijft terwijl er een ander weer voor in de plaats komt. Ik vind het een hele scheve redenering.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Kevster » Zo 22 Dec 2013, 18:17

Nou ja goed, 300 rijdt straks door als Qliner naar Klazienaveen. Zo'n Qliner moet natuurlijk wel een bepaald snelheidstarget halen. Zo'n stop bij Annen kan dan wel eens in de weg zitten en wordt dan, gezien het lage aantal instappers verwijderd. Lijn 312 voldoet wel makkelijk aan de snelheidsnorm en kan daar dus wel stoppen.

rener
Berichten: 197
Lid geworden op: Do 25 Apr 2013, 09:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor rener » Zo 22 Dec 2013, 20:11

dat van de reizigers dat die te weinig zijn klopt maar eerst zou daarvoor in de plaats een lijn 54 als vaste taxibus gaan rijden op tijden dat het nu nog een belbus is. blijkbaar was die optie toch duuder dan 312 daar te laten stoppen en hebben ze daar voor gekozen.

Jorn
Berichten: 50
Lid geworden op: Vr 01 Nov 2013, 15:37

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Jorn » Zo 22 Dec 2013, 20:21

Heeft er iemand al meer foto's van de capacity's of nieuwe citaro's?

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Vr 03 Jan 2014, 04:02

Kevster schreef:Nou ja goed, 300 rijdt straks door als Qliner naar Klazienaveen. Zo'n Qliner moet natuurlijk wel een bepaald snelheidstarget halen. Zo'n stop bij Annen kan dan wel eens in de weg zitten en wordt dan, gezien het lage aantal instappers verwijderd. Lijn 312 voldoet wel makkelijk aan de snelheidsnorm en kan daar dus wel stoppen.


Mooie theorie, maar ga er maar gewoon vanuit dat het allemaal om geld (en daarmee een efficiënte exploitatie) draait, want er gaan echt niet ineens hordes mensen rechtstreeks van Groningen naar Klazienaveen met de komst van 300. Halteren langs een op- of afrit kost nou eenmaal 1 à 2 minuten.

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Kevster » Vr 03 Jan 2014, 10:02

Ja natuurlijk draait het daarom maar het heeft toch wel te maken met een bepaalde standaard. Overigens heb ik mij al jaren afgevraagd waarom een Qliner als 300 daar moet stoppen. Toen in jonger was -mijn oom woont in Emmen- stopte de 300 alleen in Gieten en Borger en had je 58 en 59 voor het onderliggende net.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Zo 05 Jan 2014, 22:28

Tja, maar toen had je ook een 150 (sla me niet dood als het nummer niet klopt), nu hebben we de 300 als snelle stopdienst en de 305 als sneldienst. Zeker gezien de huidige bediening van lijn 54 kan ik me het nut van deze stop voorstellen, ik zou juist eerder vraagtekens bij Westlaren plaatsen.

Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: Zo 22 Dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Nelis » Ma 06 Jan 2014, 18:20

Ja en vooral nu lijn 5 ook bij die halte stopt, lijkt mij het voor 300 onlogisch om nog bij Westlaren te stoppen. Lijn 5 gaat hier ook pas de N34 af/op, dus veel tijdverlies heb je niet. Als je echt een sneldienst wilt creëren, dan zul je toch bepaalde haltes bij bepaalde lijnen laten zodat je gerichter in kunt spelen op de woonkernen en er niet toevallig enkele mensen de 300 neemt omdat "ie er toch staat".

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 06 Jan 2014, 19:47

misschien is het aantal reizigers van Westlaren naar Emmen/Gieten wel groot genoeg hiervoor om de Q300 daar te laten stoppen?

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Ma 06 Jan 2014, 20:33

Blijft een vreemde keuze, die reizigers fietsen nu waarschijnlijk van het dorp naar de N34 terwijl het alternatief in het dorp zelf in lijn 5 naar Annen stappen, een paar stappen lopen naar de N34 en daar op lijn 300 stappen zou zijn.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Ma 06 Jan 2014, 20:57

Pim-AllianceB95 schreef:Blijft een vreemde keuze, die reizigers fietsen nu waarschijnlijk van het dorp naar de N34 terwijl het alternatief in het dorp zelf in lijn 5 naar Annen stappen, een paar stappen lopen naar de N34 en daar op lijn 300 stappen zou zijn.

Wellicht is de aansluiting tussen de 5 en de 300 niet handig genoeg. Is die aansluiting snel (<5 minuut) in de rustigere uren?

Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: Zo 22 Dec 2013, 17:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Nelis » Ma 06 Jan 2014, 21:05

CamilleKreemers schreef:misschien is het aantal reizigers van Westlaren naar Emmen/Gieten wel groot genoeg hiervoor om de Q300 daar te laten stoppen?


In de praktijk blijkt wel dat aantal reizigers dat de route (Emmen)Gieten-Westlaren hooguit 1 reiziger per dienst is. Dat is gewoon te weinig.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 07 Jan 2014, 16:25

CamilleKreemers schreef:
Pim-AllianceB95 schreef:Blijft een vreemde keuze, die reizigers fietsen nu waarschijnlijk van het dorp naar de N34 terwijl het alternatief in het dorp zelf in lijn 5 naar Annen stappen, een paar stappen lopen naar de N34 en daar op lijn 300 stappen zou zijn.

Wellicht is de aansluiting tussen de 5 en de 300 niet handig genoeg. Is die aansluiting snel (<5 minuut) in de rustigere uren?

Een minuut of tien
geloof ik, lijkt mij prima, vijf minuten gaat bij het minste of geringste al verloren.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 09 Jan 2014, 21:15

Pim, waarom niet gewoon de fiets pakken als je toch die kant op moet? overstappen kan mislukken (weer een voorbeeld in Oost-Groningen ontdekt.)

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor CX1000 » Ma 13 Jan 2014, 18:26

Lijn 1 in Meppel rijd sinds vandaag met grotere bussen. (Nog wel taxibusjes, maar groter) Alleen nu wordt er geen lijnnummer op de bus meer aangegeven... Weet iemand waarom dat is?

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Bjarte » Zo 19 Jan 2014, 00:38

Ik kwam vanavond een opvallend gat tegen in de dienstregeling. Nachtlijn 402 (Groningen - Eelde - Vries) rijdt zaterdagnacht om het uur van 02:05 tot 05:05. De laatste bus van lijn 2 richting Eelde vertrekt om 00:05. Waarom is er gekozen om dan 01:05 niet te laten rijden :?: :? . Rond die tijd komen zelfs nog een aantal treinen aan en reizigers moeten dus wachten tot 02:05!

Soortvanhenk
Berichten: 294
Lid geworden op: Vr 02 Aug 2013, 00:27

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Soortvanhenk » Zo 19 Jan 2014, 01:13

In het busboekje 2013 (PDF) stond dat er toen nog wel een rit op lijn 402 vertrok vanaf het HS om 01:05. In de wijzigingen voor dienstregeling 2014: http://www.qbuzz.nl/GD/index.php/downlo ... w/870/318/ staat vermeld dat die rit is komen te vervallen. Er staat geen reden bij, maar het heeft vast niet met een overweldigende vraag te maken :-p.

gebruiker77
Berichten: 752
Lid geworden op: Wo 18 Dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor gebruiker77 » Zo 19 Jan 2014, 10:04

Er had ook voor kunnen gekozen, als dat goedkoper is, om lijn2 tot en met 1:05 te laten rijden met verhoogd tarief

Kevster
Berichten: 727
Lid geworden op: Di 04 Jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Kevster » Zo 19 Jan 2014, 10:18

Ja maar om 1:05 uur gaan er echt niet veel stappers (waarop de bus gericht is) vanuit Groningen naar Eelde. Gewoon te weinig vraag dus.

Bjarte
Berichten: 306
Lid geworden op: Wo 20 Nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor Bjarte » Zo 19 Jan 2014, 10:55

Kevster schreef:Ja maar om 1:05 uur gaan er echt niet veel stappers (waarop de bus gericht is) vanuit Groningen naar Eelde. Gewoon te weinig vraag dus.


Dat kan ik mij bijna niet voorstellen. Dat is juist een tijdstip dat je terug gaat: film net afgelopen, in de bar dan wel weer gezien. De hele dag rijdt er minstens één keer in het uur een bus, behalve om 01:05. Er mag dan blijkbaar weinig vraag zijn, er valt nu wel een gat in de dienstregeling en dat vind ik qua service erg slecht.

CamilleKreemers
Berichten: 2318
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2014 GD

Berichtdoor CamilleKreemers » Zo 19 Jan 2014, 11:05

Als je het een slechte service vindt, het OV-bureau gaat over de dienstregeling aldus de klantenservice van regiovervoerder Taxi de Grooth.


Terug naar “OV in Noord-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast